Jump to content

Viltutnyttelse


erikraude

Recommended Posts

Vel, så har man blitt storviltjeger med et rådyr liggende i boden etter morgenens bukkejakt. Man vil jo gjerne gjøre ære på dyret og utnytte det til fulle (selv om jeg starta dårlig med å kaste lever og nyret).

 

Oppdeling av kjøttet virker å være greit omtalt, det tror jeg skal gå bra. Koking av skallen og gevir for montering (ikke min greie, men guttungen ville ha det på veggen) burde også være greit å finne ut av.

 

Det jeg står igjen med da er skinnet, som jeg tenker burde kunne bli til hansker eller noe, det burde vel være passe tynt og mykt, og et hjerte som kanskje kan spekes eller noe? Her står jeg litt fast. Jeg finner info om hva man gjør hvis man skal ha pelsen på, men jeg tenker jo mer i retning buckskin. Noen som kan forklare meg hva jeg skal gjøre? Samme med hjertet. Noen som har peiling på sånt?

 

Tips om gode oppskrifter, generelle tips om å ta vare på råvarene og sånt tas også imot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Om sidene klarte seg bra, og du ikke punkterte vomma, kan du lage pinnekjøtt av sidene, i stedet for å lage suppekjøtt/ hive de. Bør kanskje fryses ned for å spekes litt senere på høsten pga temperaturen nå...

 

Grattis med bukk forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Å, pinnekjøtt hadde vært kjempebra å lage. Sidene er fine, men det slapp ut litt vominnhold (kanskje en ss eller to) da jeg skulle løsne vomma fra mellomgulvet. Vil det by på problemer? Går jeg ellers fram på samme måte ved stykking hvis jeg vil lage pinnekjøtt? Regner med at det ellers er som på sau, eller har noen en bra oppskrift? Ikke det at jeg har laga pinnekjøtt av sau før heller, men det lar seg sikkert google.

 

Det her er strålende! Takk, begge to! Flere tips?

 

Og takk for gratulasjon. Det var moro!

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke være noe problem, det er verre om det springer 30 meter med vomskudd...

 

Sidene saltes og tørkes på vanlig måte. Eneste er at rådyrkjøtt nesten ikke må vannes ut før koking( damping), i motsetning til lam som må vannes et døgn.

Link to comment
Share on other sites

Pinnekjøtt av ribbene er kjempe godt. Selv beiner jeg ut slagsidene og lager kjøttrull med diverse ingredienser. (kun fantasien som teller her).

Jeg pleier å dele hjertet i små biffer som jeg steiker i panna med salt/pepper og senere litt fløte, helt topp! Nyrer har jeg aldri spart på, men lever spiser jeg gjerne fra yngre dyr... Tunga kan også kokes i saltblanding og brukes som pålegg på brødskiva :thumbup:

 

Grattis med bukk :)

Link to comment
Share on other sites

Lever og nyrer har jobbet som renseanlegg siden bukken ble født. Jeg hade kastet dem.

Hjertet kan du derimot gjøre mye morsomt med. Jeg får ikke til speking, men får den som får det til er det godt.(Det blir en hard klump som smaker ekstremt mye salt.)

jeg skiver det opp og steker det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kaster også alltid nyrene.

Jeg liker rett og slett ikke smaken.

Levra fra ungdyr bruker jeg gjerne, men lar bikkja få levra fra eldre dyr.

Hjertet synes jeg er veldig god mat og foretrekker å skjære det i skiver og brune dem i panna med litt krydder og godt smør.

Best om de er svakt rosa i midten.

Alltid godt med en liten soppsaus/stuing lagd av ferske kantareller til :)

 

Sidene og diverse annet avskjær foretrekker jeg å male opp og lage nydelige karbonader av.

Karbonadene er helt klart barnas favoritt når det serveres rådyrkjøtt til middag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kanskje ikke så relevant for Rådyr, men her i huset går alt overflødig fett (altså det som ikke går i pølser, særlig fra kraftkoking) til såpe.

Vi har ikke kjøpt såpe på flere år.

 

Det står endel om hjernegarving rundt om, men om det er gjennomførbart å skille ut fettet fra dem finner jeg ikke noe på?

Kan det gå å kverne/mose og varme som med Ister og annet, eller koagulerer det mer som et egg?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...