Jump to content

Jaktrifle til dame/hundefører?


Colgate

Recommended Posts

Hei. Fruen vil starte med jakt og er på utkikk etter rilfe til henne. Hun har skaffet seg en elghund og gått mye med den i skogen, hun ønsker og bruke den som bandhund. Det vi ser etter er en kort og lett rifle, vi har liggende en ubrukt te-titan demper som er lett som vi tenkte og ha på rifla. Av optikk har vi en Zeiss victory V8 1.8-14x50 som ikke er i bruk og som kanskje kunne gjøre jobben som sikte? Eller vil 1.8 bli i drøyeste laget for hundefører? Det vi ser etter er hvertfall en rifle av god kvalitet, så lett som mulig, og kort. Justerbar kolbe vil også være et pluss men er ikke et krav. Har lufter litt på tikka t3 lite, men denne falt ikke helt i smak hos "sjefen" uten at hun hadde noen gode forklaringer på hvorfor. Har også et maks budskjett på ca 50.000 så noen super dyre dobbelt rifler er ikke akktuelt. Dersom ikke sikte vi har vil være er godt sikte for hundefører må også sikte kjøpes inn i den prisen:) Vi har tenkt på en rifle i 308 da hun ikke liker rekylen på 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Steyr scout.En kompis kjøpte den til kjæresten.Topp våpen.Jaktdepotet har den.Topp kikkert den Zeissen.Bare litt stor og tung,men absolut meget bra til formålet. En lett Leupold vx6 1-6 hadde kledd den rifla perfekt.På denne rifla vi du også ha åpne siktene selv om du har demper.

Link to comment
Share on other sites

Om man har bandhund så er det udiskutabelt, det skal være lyddemper for hunden sin del.

Da ville jeg gått etter et kaliber som fungere godt med kort løp. Langt løp med demper er et mareritt når man går med hund.

1.8 som minste forstørrelse er nokk sikkert innafor. Men ville sett etter lettere kikkert om det var mulig.

 

Favoritt børsa mi til jakt med hund er en blaser R93 i 9,3x62 med 45cm løp og en hausken demper. Med ei zeiss V HT 1.1-4x24. Den er 102cm med demper. Og man kan ha akkurat likt oppsett i 308w.

Kommer nokk under 50k grensa også

Link to comment
Share on other sites

Steyr Scout kan se ut som en veldig aktuell rilfe, noen som har erfaringer med denne? Demper er er must for oss også, både med tanke på hund og mennesker. Når det gjelder blaser har vi sett på både R93 og R8, R93 falt best i smak og det var snillere pris også. Blaser var i utgangspunket første valg for oss, men etter en prat med hennes far ble vi fra rådet dette fordi han mente det var mye tull med rettrekker systemet og fortalte skrekkhistorier der sluttatykket kommer bakover når du skyter pga feil med mekanismen. Men blaser er nok den rifla hun ønsker mest. (Har sauer 202 så ville blitt full krig i skogen men) Når det gjelder optikk er ikke annen optikk noe problem. Regner mes at Zeissen er mulig og selge uansett så. men har noen erfaringer med te titan? Ser at de ikke demper like godt som andre dempere men den er jo veldig lett. Vil den duge eller bør det brukes en bedre demper? Og annet kaliber enn 308 kan også vurderes, hun er ny på jakt, jeg har vært på jakt 1 gang før og hennes far som gir oss råd er vel ganske skeptisk til alt som ikke står i våpen skapet hans.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til å trenge kortere kolber enn menn, har damer også bruk for slankere pistolgrep, siden de har mindre hender. Å korte ned en kolbe er lett, men å få til slaknere pistolgrep er krevende. En svært slank rifle er Kimber 84M. En slik har min datter, og den passer godt til små hender,

 

 

 

(hun har en klok far som bryr seg, så hør på han)

Link to comment
Share on other sites

Støtter @amatør når det gjelder Kimber, nydelig lett våpen, mausermekanisme, Pachmayr rekylkappe og kvalitetsstokk.

 

Sikte: elgjakt er dagjakt, og jeg ville heller gått for et lett "rør" for eksempel dette:

http://www.eurooptic.com/minox-za-5i-hd ... ticle.aspx" target="_blank" target="_blank

 

Eller noe sånt: http://www.hjf.no/produkt/optikk-riflek ... 4-triangel" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en i jaktlaget sin Sauer, allround riflen hans, den er utrolig fin!

Spesielt hvordan den er speccet, kommer til det under..

 

Men er også enig i at Kimber er nok en stokk som passer kvinnene bra, veldig slank og fin, samtidig som den føles bra i hendene. Farlig lett er den også. Kort kasse versjonen er vel 2,3 kg ca. Og et våpen som ikke "alle" har.

 

Skulle jeg satt opp en (min) lett elgrifle basert på noe sånt ville jeg gått for:

 

Steyr Scout (ville jeg valgt selv)

 

Kimber Montana

Kaliber: 308

Løp: så kort som mulig

Demper: Stort volum, lav vekt og bygger maksimalt inn så total lengde er kortest mulig. A-Tec Hertz?

Kikkert: VX-6 eller VXR (evt VXR Scout)

Rødpunkt: Store gadgetfaktoren med Saueren til han i jaktlaget var en Zeiss Compact Point montert ovenpå kikkerten (Zeiss den og selvfølgelig...) for raske skudd. Da hadde han en stor kikkert med rødpunkt oppå, pose og sekk.

 

Lignende dette:

xtr3.jpg

 

Skulle plutselig ønske jeg fikk litt mer igjen på skatten..

Link to comment
Share on other sites

Som lykkelig Ruger GSR-entusiast har jeg ett svar; Nei. Ikke som første rifle og ikke i en demperkonfigurasjon. Setter man en kikkert i vanlige ringer har man bare en dyr yankeebørse :mrgreen:

 

Ang grep og tilpasning til kvinner så er dette normalt ikke noe problem, stort sett alle børser produsert etter "amerikanske" mål har grepsmål/LOP tilpasset norske kvinner etter min mening, dette forutsatt at hun ikke er fryktelig liten.

Se f.eks Remington sine synthstokker,- grepet "forsvinner" i nevene på oss med "standard-issue" hender.

Kimber er utrolig flotte smekre våpen til dette formålet.

Se også på JD sine Howa børser. Det finnes b.l.a en youth-modell etc, Hougestokkene som flere av disse leveres med kan også være tiltalende.

 

Jeg bygget en "40cm+demper+justerbar-kinnstøtte-og-dårlig-duracote-børse" på en CZ i 308. En venninne prøveskjøt denne når hun lette etter nettopp det du ser etter. Den CZ'en så jeg aldri igjen......

Link to comment
Share on other sites

Scout og kimber er nevnt. Remington 7 i 308 er et godt alternativ. Istedet for "kvalitetsbøtta" fra zeiss, som tross alt er en relativt topptung sak å ha på en så lita børse, ville jeg vurdert nevnte trijicon, eller annen kvalitet i 1-4x. Hvis dårliglys jakt ikke er aktuelt, se på leupold sin 2-7 ultralight. God øyeavstand, og tåler juling på tur i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Når vi letet etter rifle til min samboer ble det prøvd fleretyper på skytebanen, fra lette korte til tunge lange.

Dette samt noe erfaring fra skytebanen med jegerprøvekandidater gjorde at vi fant kombinasjonen.

 

Lakelander 389 270w til jakt. Zeiss 2.5-10x50.

Kappet stokken 7 cm og allt falt på plass. Høyde på kolbekam passer 50 objektivt med m ringer. Pistolgrepet passer.

 

Trening/jaktfelt: Tikka 595 continental sporter m justerbar kolbe. Swaro 2.5-10x42.

Løp 308w, 60cm tykk pipe. En meget stabil rifle som er lett å skyte godt med.

 

Ingen skyter bra med lette korte våpen

Link to comment
Share on other sites

Ingen skyter bra med lette korte våpen

 

Sannhet med modifikasjoner. Lett og kort i forhold til hva? Er et våpen på 5,5kg og 110 cm langt og tungt hvis skytter er topptrent, 120 kg og måler 2,05 på sokkelesten? Nei. Hva om skytter er 50kg og 1,58? Lengde og tyngde på børse må passe skytter. Spesielt med tanke på at den skal bæres rundt hele dagen. Og hvordan definerer vi "å skyte bra"? Greit, det er lettere å skyte tette samlinger liggende, på bane med tung pipe og matchavtrekk kontra en superlightweight kort og lett. Etter 6 timer på spor i mye rart terreng som avsluttes med skudd mot vilt i stående stilling er jeg rimelig klar på hva som er best egnet for meg. Da spiller det ingen rolle om samlingen er 2 eller 5cm på pappskiva på banen.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde samme utfordring. Jeg vurderte et prosjekt for å bygge noe. viewtopic.php?f=38&t=107665. Endte til slutt opp med en Ruger Hawkeye i .308 med en Ctm-4 demper på. Kona og børsa stortrives sammen, og storviltprøven er avlagt for lenge siden. Ellers så har Sabatti kommet med en ny rifle tilpasset damer og små menn. Se på hjemmesidene til Vaabenhust Nygård. http://www.vaabenhuset.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg kjenner usedvanlig sterke og utholdende damer, men ingen har hatt eller klaget på tyngden av ei normal jaktrifle 4-4.5kg med kikkert. Noe har mot fornuft slept slike våpen med seg i bratte vestlandslier etter hjort og fortsatt som hundefører på ullent terreng etterpå.

 

Vet at det heller er mange skyttere som har fått plassert våpen i hendene som blir i overkant livlige når skudd avfyres -rem 7 o.l.

Dette skaper ikke skyteglede heller tvert om. Her ser vi fort innarbeidet reflekser etter møte med kikkert etc. Selv med demper kan en Remington 7 rappe til skytter.

Selv på skytebane/kurs kan vi fort se skyttere som sliter med ettervirkningen av slik skyting og her er ingen forskjeller i kjønn, høyde, vekt.

Noe av dette kan sikkert bedres av lyddemper men da forsvinner elegansen med små lette rifler.

Link to comment
Share on other sites

Vi har tenkt på en rifle i 308 da hun ikke liker rekylen på 30.06.

 

Hvis rekyl er viktig, hvorfor ikke la henne prøve 6,5x55 med en god demper? Så kan hun avgjøre selv. ;)

 

Det er også det absolutt snilleste/beste for bikkjas ører.

 

Fruen her i huset har X-bolt i 6,5. Den går godt, er behagelig å skyte med, og sier mer "ploossjh" enn "pang".

Valget ble gjort etter at hun fikk prøve litt forskjellig.

 

Kikkert ble en lett og nett 1-4x24, etter drøftelser med de mest drevne i jaktlaget, og egen utprøving. På "normalt" elghold står den stort sett på 2ggr forstørrelse.

 

Hele pakka kom på snaut 20.000 hos lokal forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Kan til en viss grad være litt enig her, basert på egen erfaring med Remington Seven og Kimber Montana.

Korte løp (18 - 20") gir en rifle med litt annen balanse.

Å lære å skyte bra med et slikt våpen krever kanskje litt mer bevisst trening, men en må vel også ta i betraktning hvilken type jakt en skal bruke en slik lettvekter til.

 

TS snakker om rifle til hundefører på elgjakt, og da er vel "kirurgisk presisjon" på 100 m ikke det viktigste.

Med demper på tror jeg at balansen retter seg opp en smule og at selv en lett, kort rifle vil gi mer enn god nok presisjon til jaktbruk.

 

Min nåværende lettvekter er en Weatherby Mark V Ultra Light Weight i 30-06 med 23" løp.

Den veier 3,5 kilo med Zeiss V 2,5-10x50 og er et supert kompromiss mellom lett "walkabout" rifle og god skytbarhet og presisjon.

 

Til elgen er det en Ruger i 338 Winmag på 4,2 kilo som blir med til skogs/fjells, er klart bedre å skyte stående med enn lettvekteren.

Det går greit det også for en gubbe på straks 70 år :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei Remington 7 rifle, med standard 48cm tynn pipe. Synes ikke den var problematisk å skyte med, men så hadde jeg skutt mye i mange år. Verre var det for min, da, ferske samboer. Hun ble aldri venner med den rifla, heller ikke flere andre som prøvde den.

Nå har hun i flere år gått som hundefører med jemt i terreng med stor forskjell i høydemetre. Dette har fungert utmerket med lakelanderen som veier 3.8kg med kikkert. Det hun vant var bedre tilpasset kolbe og stødigere våpen ved skyting. At våpenet er 1 kg tyngre har ikke vært et tema her hjemme. Både på jakt og trening har det vist seg å være riktig valg for ei dame på 59 kg og 162 høy.

 

Selv har jeg nå begynt å "slepe" med meg en Blaser R8, den er en del tyngre en awr'n jeg brukte før, men kan faktisk ikke si at 4,5kg er mye å desse med seg i flere timer i elgskogen.

Ikke vær så redd for å kjøpe standard rifle, den har overraskende flere fordeler kontra de lette.

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel mest om å finne et våpen vedkommende trives med å håndtere. Ta en sving innom noen skytebaner og forsøk å få mulighet til å håndtere-skyte med et visst utvalg. Det er slett ikke bare amerikanske våpen som kan ha slanke pistolgrep med litt kortere avstand mellom pistolgrep-avtrekker. Vekt er også avhengig av hva man putter i kammeret. Ei 308 med 165 grs kule har ingen avskrekkende rekyl selv i ei temmelig lett rifle med 50 cm pipe. Det er like avhengig av form på stokken.

Var i Elverum og De Nordiske Jakt- og Fiskedager i går og kikket på diverse jeg ikke har kikket så nøye på tidligere. En ting som slo meg i løpet av dagen var at Rössler Titan 6 / Titan Alpha trolig hadde en stokk som tilsvarer mye av det jeg ville satt som et kriterie i en tilsvarende situasjon. Da har man systemrifle også og til en pris som gjør at man kan gå for det mest ideelle av kikkert uten å stange hodet i budsjettaket. Muligheten for å plusse på med ei pipe i et annet kaliber etter hvert og fortsatt kunne bruke samme stokk-kasse-avtrekk er ikke dum. For egen del ville jeg trolig valgt en Kahles 1,6-8x42 til den bruken sammen med en Docter etc i hurtigmontasjer. Som bandhundjeger ville demper vært et must for egen del. En A-Tec Hertz 119 eller en Hausken Jakt 184 bygger ikke all verden på lengden og demper tilstrekkelig til slik bruk. Alle slike valg er imidlertid et resultat av individuelle ønsker/krav og vil derfor ende opp ulikt hos de aller fleste av oss.

Det er bare å ønske dama lykke til med valg av våpen og ikke minst jakta!

Link to comment
Share on other sites

Akkurat vært og hentet min Sauer 202 Outback i 6,5x55, med synth skjefte og Hausken demper (184), og Zeiss kikkert 3-12x50. :D

Den er lett, smekker og presis. Alt begynte med at jeg bare skulle kjøpe lyddemper til den gamle Saueren pga bikkja... Endte med å falle totalt for ideen om å ha alt jeg ønsket meg mest, i ett og samme våpen. Går med elghund i band.

Har veldig god erfaring med Sauer 202 Classic i 30-06 fra før, så det nye er egentlig bare justering av detaljer, på med demper, mye bedre kvalitet på siktet, og valgte synth pga røffere i allslags vær. Kjenner stor forskjell på vekta, og liker rett og slett kaliberet.

Vanskelig å gi råd, vi kvinner er jo som andre, hva og hvordan man jakter, og smak og behag er forskjellig. Jeg har før og nå fulgt magefølelsen, at våpenet passer både kroppen og bruken man trenger det til, og er vakkert, presist og praktisk på en gang.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sauer 101 Artimis, den er laget nettopp med tanke på damer eller små dokke menn :lol: Meget lett 2,9kg og 98cm kort.

Den har trestokk som er laserprintet inn et nydelig høygrad nøttetre mønster, boltkula er også tre.

Den har også et avtrekk og presisjon som Sauer er kjent for, finnes knapt noen som er i nærheten av det, for ikke å snakke om kvaliteten :winke1:

Ta en titt på denne, min samboer har en slik å er strålende fornøyd og jeg er litt sjalu :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Er dette for tungt bør det trenes kjernemuskulatur.

Vi snakker ikke om vekt, når vi snakker om slanke gevær, men at pistolgrepet og avstanden til avtrekkeren er tilpasset damehender. Men at det blir lett er ofte en bieffekt av at geværet er slangt. Dessuten er alle enige i at både for tungt og for lett gevær er vanskelig å skyte med. Og at vekten kan være lavere med mere rekylsvake patroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...