Jump to content

Kniv med lærskaft


AndersSH

Recommended Posts

Jeg har i sommer vært på hytta i Valdres, og plukket der med meg masse bjørkenever. Jeg dro hjem og var klar for å lage kniv med neverskaft, men har fort innsett at neveren må bli noe tørrere før jeg setter i gang. Etter en uke på hytta der min bror pusset på sitt knivprosjekt, var motivasjonen og iveren på topp. Jeg kunne umulig vente med å lage kniv og måtte derfor finne et annet knivprosjekt i mellomtiden. Jeg har sett kniver med lærskaft, men har vært usikker på hvordan man lager det, og det er også få tråder på nett jeg har funnet som dekker dette. Den som intet prøver, intet vinner, heter det vel... Så da bar det avgårde til Jørn Jensen lærhandel for å kjøpe knivblad og lær. Jeg har i det siste brukt mest håndsmidde blad, men likte godt bladet broren min brukte, Helle Besseggen. Et kraftig blad. Som hobbyknivmaker har jeg fortsatt til gode å lage en god kniv til meg selv (har så langt gitt bort alle i gaver), så da skulle dette endelig bli den gangen jeg lager en skikkelig turkniv til meg selv.

 

Kniven er som sagt laget med Helles knivblad "Besseggen", for- og bakholk av stabilisert lønn, innlegg av vulkanfiber og aluminium og lærskiver. Dette er en solid kniv med et forholdsvis stort skaft. Den sitter som støpt i hånden. Jeg syns det var viktigere med denne kniven å sette bruk fremfor estetikk, selv om jeg føler de begge blir ivaretatt i denne kniven.

IMAG0854_zpsq6jfgf53.jpg

 

IMAG0855_zpsvrrw3u1m.jpg

 

IMAG0861_zpsyqpljgmd.jpg

 

IMAG0863_zpse8nucrkd.jpg

 

Kniven er til nå pusset opp til 600 og satt inn med lærfett. Jeg avventer litt med å pusse videre. Jeg liker den matte overflaten og er redd for at en glattere overflate skal gå utover grepet. Mens jeg tenker videre over overflatebehandling av kniven, får jeg se å lage en slire.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tusen takk for det. Det er veldig hyggelig med tilbakemeldinger. Må innrømme at det er noe av grunnen til at jeg legger ut. Alltid spennende å høre hva andre syns.

Skal i gang med to like kniver nå, og får da muligheten til å forbedre de tingene jeg føler kunne vært bedre på denne.

Link to comment
Share on other sites

Fin kniv! Ser ut som en solid, god brukskniv. Jeg ville nok ikke pusset den helt blank. Jeg har en tendens til å polere knivene mine dersom jeg skal selge de, men har jeg de selv, så foretrekker jeg at de ikke er så glatte.

Legg gjerne ut bilde når slira er ferdig og. =)

 

Mvh

Berserk / Vaka

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

 

Jeg har laget en kniv til, helt lik, men noe slankere. Jeg prøvde på denne å kombinere masurlær med tynt farget lær. Tenkte det skulle gi et fint stripemønster. Det fungerte i prinsippet greit, men det sorte læret gir fra seg mye "skit" som setter seg i læret som ikke er farget. Lærdelen av skaftet ser da litt skitten ut, noe jge ikke helt liker. Tror jeg holder meg til ufarget lær fremover. Jeg skal få opp bilde av slira på den forrige kniven, så fort jeg husker å ta den med hjem fra jobb.

 

image1_zpsonmpb8i1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Spennende kniver :)
Husker at lærskaft var noe mer vanlig i "gamle dager" på kniver beregnet til frilufsliv.
Men hvordan vil de fungere med tanke på jaktbruk hvor de utsettes for blod og gørr i slaktesammenheng?
Vil læret trekke til seg dette og etterhvert surne og bli både uhygienisk og misfarget?

Eller vil dette være skaftmateriale for kniver kun til turbruk og spikking?
Uansett...artig å se at dere går nye veier ;)

Link to comment
Share on other sites

IMG_2079.JPG.935f3eb4af396de86a9c4db290ca99ee.JPGDenne laget jeg mest for moro skyld. Læret er fettmettet og skaftavslutningen er nederste leddet på et hjorteleggbein. Ikke det mest praktiske med tanke på blod og gørr da det er endel steder det kan lure seg inni. Må nok spekulere ut en annen avslutning - eller fylle resin inn i åpningene. Har i ettertid smurt skaftet med lærvoks og det virker ikke som at fuktighet trenger inn. 

Ikke noen kniv for utstilling akkurat men mye moro. Vi kan jo ikke bare ha det gøy - vi må også ta oss tid til å ha det litt moro:D

 

Edited by DoctoRoy
Skulle snu bilde men det ble bare rot.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...