Jump to content

Husquerna 20B kal 16. Må her lades?


malfsen

Recommended Posts

har tilslag på ei Husquerna 20B kal 16 fra 1953. kammer er nok 65mm og ganske standard ellers. spørsmålet mitt da er må her lades eller kan jeg få kammeret utvida til 70mm og bruke vanelig blyammo? magnum og superspeed osv er ikke aktuelt, har ei sabatti i 12/76 til sånt.

 

Hvis jeg må lade, så har jeg kun erfaring med riflelading. er messinghylsene fra hjemmelading det beste å satse på i såfall? hvilket krutt (og hvor kan det kjøpes), fiberwad over powder, og shot card? (melkekartong kanskje?) hvor får jeg tak i blyhagel og hvor enkelt utstyr kan jeg klare meg med?

 

Hilsen en som ikke har peiling på haglelading men er veldig svak for haner og backaction locks :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan lade til den men, hvorfor? Du kan få kjøpt 67mm patroner. Dette er patroner laget for å brukes i gamle 65mmere. Magnum og kaliber 16 tror jeg ikke finnes. Det meste er vanlige jaktpatroner på 28-32gram.

 

Lykke til med et fint kaliber.

 

Ja du kan utvide kammer til 70mm, men det er jo ingen grunn så lenge de fortsatt lager patroner som passer i 65mm kammer.

 

Eley, Gyttorp og Rotweil lager alle slike 67mmere.

Link to comment
Share on other sites

Melkekartong og hullpunch

12 PCE HOLLOW PUNCH SET TOOL - LEATHER PAPER PLASTIC WOOD HOLE PUNCH

http://www.ebay.com/itm/12-PCE-HOLLOW-P ... 27cabd5a07" target="_blank

Selv bruker jeg pizza kartong. Jeg liker ikke tanken på at kuer spiser melkekartong med plastovertrekk.

 

Saftpresse fra LEE

http://www.titanreloading.com/presses/lee-load-all-2" target="_blank

Eller en MEC 600jr for de som er sikker i saken og vet de kommer til å fortsette.

 

Messinghylser så slipper du å plutselig gå tom.

Plasthylser finnes å få kjøpt for den som vil det.

Selv har jeg fremdeles 2998 brukte plast tomhylser i 12G jeg kjøpte i 2014. Det gjelder å ha litt så det ikke er bråstopp plutselig.

Krutt og tennhetter finner du vanligvis hos jaktdepotet.no

 

Det finnes bygningsplater av fiber som kan brukes.

Da er det kjekt med stor hammer og Hull Punch.

Selv har jeg sikret meg kartonger med billige plastkopper før Midway sa takk for seg.

 

Selv om du ikke har umiddelbare planer så skader det ikke å ha litt. Det er jo ikke sikkert at litt sær ammo blir produsert i all framtid.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Var det jeg håpet!

Sto i e-posten fra butikken att den var beregnet til svartkrutt så det var derfor jeg stusset litt.

 

Hvem selger denne ammoen nå?

 

Har du hagla hjemme hos deg nå? Står det Nitro eller Nitro proof osv på den så er den laget for røyksvakt. Siden den er laget så sent som 50tallet, kan jeg ikke tro den ikke skulle være laget for noe annet?

 

Ammoen som ble nevnt blir solgt fra Jakt&Friluft, Jaktdepotet, Schouforhandlere(se Schou sin hjemmeside for liste over forhandlere) og sikkert enda flere jeg har glemt. Men siden blyet nettopp er tilbake er det ikke sikkert alle har inne enda. Men om det haster så kan du sikkert få tak i noe Vismuth 16/67 patroner også som kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke vet hvilken flott hagle dette er:

 

http://www.skydevaaben.com/husqvarna/model20/info.xml

 

jeg så bare hanene og baklåsen før jeg trykte på kjøp. betalte før jeg fikk epost tilbake bare for å få den hagla! sto kal 12 i anonsen, men i eposten ble dette rettet til 16. Tok meg hele 30 sekunder for og bestemme att det gjorde meg ingen ting :-D

 

Hvordan er det med leirdueammo til dette kaliberet da (16/67,5)? Blir litt dyrt og ulovelig å stille på banen med 50-75 skudd jaktbly :-P

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kapre tråden din, men hvordan lukker dere messinghylsene?

Ser noen bruker silicon?

Trelim og smeltelim har jeg sett og hvite kort i papp. Men smeltelim holder jeg meg langt unna.

Det er sannsynligvis ufarlig men jeg er feig av natur.

Vannglass fungerer utmerket men jeg har ikke slik luksus lenger.

Det er en stund siden jeg stakk innom Danmark.

 

Hos meg går det i hjemmelagede papp rundinger laget av pizza kartong.

Rullekrymping på messinghylser har jeg aldri sett.

Selv bruker jeg vanlige brukte plasthylser enn så lenge.

Men jeg bruker bare 12 G og den er det fremdeles god tilgang på.

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg finner ut at jeg vill lade en gang, hva trenger jeg?

Hylser blir magtec messinghylser fra hjemmelading. ser for meg fiber wad da chokane sikkert er full/fullere og plastwader samler litt mer enn fiber? (blir mer rett med fiber også).

Ladninger skal brukes til rype, kråke og kanskje no annen fugl samt kanskje til hare. vill jo også skyte leirduer med den. Går det med vanlig large rifle hetter? eller må jeg ha magnum?

 

hva anbefaler dere av krutt, wads, hetter og hagel?

 

Vannglass:http://www.maxbo.no/Produktkatalog/Varme-og-ventilasjon/Peis-og-ovn/Tilbeh%C3%B8r-og-deler-Peis-og-Ovn/Vannglass-100ml-Flasker/p/405592

Hylser: http://www.hjemmelading.no/produkter/1190554294/1213093326/1289832028/1218025950"%20target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

her er resultatet!

 

View My Video

 

50gn pyrodex rs, 0.125" nitrocard, 0.5" lubedfiberwad, 28g italiensk 8er, overshotcard og ei .45acp hylse med stearin. jaktammo blir 55gn pyrodex RS og italiensk 4er istedenfor. så på 1 skudd i dag at stearinen hadde begynt å skli ut. går jo fint på leirdue ammo, men det er ikke godt nok på jakt. tips? superlim?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...