Jump to content

.223 Remnington er "terrorammunisjon" og bør forbys..


Hedmarkingen

Recommended Posts

Går helt tilbake til utgangspunktet for denne tråden, som reiser spørsmålet om .223 er en patron som har spesielt negative egenskaper og bør forbys.

Diskusjonen om formål og retning på DFS lar jeg ligge.

Skyttertinget har besluttet å stenge for nye (.223) kalibre nå, hvor mye eventuelt som er begrunnet med terror-frykt er ukjent.

 

Uansett er stemningen satt ved slike overskrifter:

Stemte nei til terror-ammu­ni­sjon:

Forslaget om å la Norges største skytterorganisasjon bruke militær «terror-ammunisjon» ble kraftig nedstemt.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/08/02/194412884/stemte-nei-til-terror-ammunisjon

 

 

Skjønner det er vanskelig, også for DFS, å argumentere mot "Utøya-fedrenes" påstander om at terroristers prefererte ammunisjon er 5,56x45mm (.223rem).

Men i sin begrunnelse henviser de til visse terroraksjoner vi alle kjenner.

Jeg har sjekket om de har rett i sin påstand:

 

Paris terror:

 

Terrorists Said and Cherif Kouachi

Charlie Hebdo mm

Victims; 16 killed, 22 wounded.

 

Weapons:

- M80 Zolja rocket launcher

- Czech-made SA VZ58 submachine gun

- AKS-74 Kalashnikovs

- AK ammo: 7.62x39mm manufactured in 1986 by Igman Company

- Tokarev pistols (4)

- Scorpion SA Vz 61 submachine gun

 

Terrorist Amedy Coulibaly

Montrouge shooting and Porte de Vincennes siege. 5 victims killed.

 

- AC bought 10 Kalashnikovs, 25 hand guns and 30kgs of C4 (from arms dealer Neetin Karasular, from the Belgian city of Charleroi, )

 

Copenhagen terror:

 

Terrorist Omar Abdel Hamid El-Hussein

 

The gunman encountered a 55-year-old man (55-årige filminstruktør Finn Nørgaard ) whom he shot and killed with a single round from an M/95 from the Danish armed forces.

The shooter fired an additional 27 rounds from the same weapon through the window of the cultural center, wounding three police officers

 

The gunman fired two 7.65 mm rounds and seven 9 mm rounds, hitting Dan Uzan, a 37-year-old Jewish community member who was on security duty,

who later died due to the wound to his head.

The gunman also shot and wounded two officers of the Danish Security and Intelligence Service in the arms and legs.

 

- Colt Canada C7A1 rifle cal 5,56x45mm NATO, stjålet fra dansk hjemmeværn i 2013.

- Pistol 7.65

- Pistol 9mm

Våpen anskaffet av medhjepere fra kriminelle i Danmark.

 

 

Tunis terror

 

Terrorist Seifiddine Rezgui Yacoubi -

Angrep på resort i Sousse Tunisia, 38 turister drept.

- Våpen var Kalashnikov og håndgranater.

 

-----------------

Ut i fra disse eksempler er det slettes ikke åpenbart at .223 er terroristenes favorittpatron.

Ting tyder på at kildene til våpen er "vanskelige" områder som Balkan, Midt-Østen og Nord-Afrika.

Det er derfor dumt at debatten om .223 i DFS blir "grøtet" til med terror aspektet..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 256
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fra dag 1 har det vært tåkelegging fra DFS-ledelsen i 5.56 debatten. En ting er om uryddige prosesser skjer internt (instrukser ovenfra om hva man skal stemme), en annen ting er når man går ut og sverter resten av Norges jegere og skyttere ved å si at .223/ 5.56 (forresten et av de mest vanlige kalibrene i landet) er et "terror-kaliber" og bør forbys. Da har man virkelig gått tom for argumenter, og tenker kun på seg selv.

 

Man går jo ikke rundt og skryter av at blant tusenvis av andre kaliber, har ens skytevåpen tilfeldigvis samme type patron som ble brukt i en terroraksjon. Samtidig kunne terroristen valgt blant uendelig mange andre kaliber som hadde hatt samme effekten, eller kanskje til og med vært mer dødelig (f.eks. .308 eller 6,5x55).

 

Det er meget betenkelig at avisartikkelen i Aftenposten (31.7) kom dagen før det skulle stemmes over nytt kaliber på Skyttertinget. Med suset om terror i ørene ble en i utgangspunktet ganske spennende avstemning til et klart nei. Hvem står egentlig bak PR-stuntet? Dersom DFS-ledelsen ikke tar kontakt med journalistene for å rette opp i feilinformasjon, tolker jeg det iallefall som at de er veldig fornøyde med resultatet. Målet helliger midlene.

 

Hvorfor ønsker ikke DFS 5.56? Kan det være de har kommersielle interesser i videresalg av 6,5x55? Hva tenker de nordiske ammunisjons-produsentene, som omtrent er de eneste som produserer og leverer 6,5x55?

 

Det eneste holdbare argumentet mot 5.56 er at "rekyl er en del av gamet", men DFS har i dag uansett ikke noe som helst faktorkrav til ammunisjon. Man kan lade "lett" om man ønsker, i stangskyting konkurrerer f.eks. de fleste med rekrutt-ammo.

 

DFS brukte 7 år (2007 til 2015) på å finne ut at det var forskjell på .223 og 5.56, og har fremdeles ikke skjønt at de i praksis fungerer om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke la være å tenke, at det kan være til dels positivt (for skyttere) at det dukker opp slike totale feilfremstillinger i pressen. Jeg tenker på den totale mangelen på våpenkunnskap i f.eks 22 juli-kommisjonen, han faren (S. Bøsei) til en av de etterlatte som ville forby ca alt, og nå dette... Om ikke annet så var jo kommentatorene under artikkelen raskt ute med fakta og saklig kritikk av artikkelen. Det er litt kynisk, ettersom i to av disse tilfellene så var det etterlatte etter 22 juli, men likevel, at våpenmotstandere "driter seg ut" på denne måten kan vel slå positivt ut så lenge man er saklig og faktaorientert i sine motsvar. Regner det var en del kammerater som kommenterte den artikkelen...

Link to comment
Share on other sites

Tja, fordi den neste useriøse artikkelen kan dreie seg om hvorfor en tidligere militsgruppe får lov til å drive delvis statsfinansiert utdannelse av 100.000 snipere?

 

Er farlig å manipulerer pressen vet du, kan fort slå tilbake ;)

Du mener altså at om DFS ikke går ut å motsier en følelsesladet feilaktig artikkel så vil noen fortsette i samme gata?

Eller mener du at foreningen etterlatte etter utøya (eller hva den foreninga heter) jobber på bestilling fra DFS?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at skytterorganisasjoner bør stå sammen og i felleskskap korrigere alle feilaktige angrep på sporten, også det som bare rammer andre organisasjoner, for neste gang kan det være din organisajsons tur til å få noe de er avhengige av angrepet.

 

Men skjønner at det er en ny måte å tenke på for deg...

 

 

BTW, jeg tviler sterkt på at de etterlate fra Utøya på eget inisiativ følger med i skyttersportens endringer og på slik måte har fått snusen i dette. Enten er de tipset av noen som ikke ønsker .223 i DFS, eller det er DFS medlemmer blandt de etterlate som ikke ønsker .223 innført (anser "terrorammunisjonspåfunnet" som vikarierende argument).

Link to comment
Share on other sites

Så du mener alle skytterorganisasjoner sammen burde tilbakevise artikkelen?

Sikkert ingen dum ide.

 

Men at noen prøver stille DFS ansvarlig for hva en anna forening har skrevet og fått på trykk er vel litt.... rart i mine øyne.

 

Edit: skirveleif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor har noen stilt DFS som organisasjon til ansvar?

 

Men at det er enkeltmedlemmer av DFS som er i mot innføring av .223 som har inisitsiert dette er nok rimelig tydelig. Og en farlig, lite gjennomtenkt vei hvis de på lang sikt (tiår/generasjoner) ønsker å beholde hobbyen sin for seg og sine etterkommere.

Link to comment
Share on other sites

Alt det andre svadaet i denne tråden gidder jeg ikke kommentere, men her traff for så vidt "Midt-I" et godt poeng:

Det eneste holdbare argumentet mot 5.56 er at "rekyl er en del av gamet", men DFS har i dag uansett ikke noe som helst faktorkrav til ammunisjon. Man kan lade "lett" om man ønsker, i stangskyting konkurrerer f.eks. de fleste med rekrutt-ammo.

Hva var egentlig argumentet for å påføre skyttere en gigantisk ekstrakostnad ved å måtte kjøpe fire ekstra våpen, med tilhørende ladeutstyr ( om man tar utgangspunkt i skytterfamilien på fire) om man i praksis har en 223 ved å lade lett? Den dagen jeg skøyt en rev med 80 grains Sierra hulspiss ( uten gjennomskyting) havnet min 223 Remington på finn.no. Jeg skjønte at jeg i praksis hadde en 223 fra før...

Link to comment
Share on other sites

Man fortsetter å late som om det var foreslått å utfase 6.5 og 7,62 ser jeg...

Om du sikter til meg, så mener jeg snarere tvert imot. Man måtte hatt en komplett rifle i 223 til baneskyting, og en komplett i 6,5 eller 7,62 til feltskyting for å henge med i toppen. I hvert fall frem til de hadde kuttet ut langholdene i feltskytingen, slik at man kunne truffet litt innimellom vindkastene med banegeværet i 223...

 

Men igjen: Er ikke den praktiske forskjellen på en 223 med 75 grains kule og en 6,5x55 med en 80 grains kule forsvinnende liten?

Link to comment
Share on other sites

I hvert fall frem til de hadde kuttet ut langholdene i feltskytingen, slik at man kunne truffet litt innimellom vindkastene med banegeværet i 223...
Mens vi er inne på svada :roll:

 

Men igjen: Er ikke den praktiske forskjellen på en 223 med 75 grains kule og en 6,5x55 med en 80 grains kule forsvinnende liten?
Jo, men er ikke nettopp det en god grunn til å la folk kunne velge selv?
Link to comment
Share on other sites

Utenom mulighet for litt svakere rekyl klarer jeg ikke se ett eneste godt argument for hvorfor DFS skal skyte med .223.

.223 med tunge kuler blir bare en krampeaktig løsning for å prøve og holde på de ballistiske egenskapene slik at den kan matche en allerede dårlig .308 De som ønsker .223 tror jeg rett og slett mangler erfaring med kaliberet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange av de her på kammeret som ønsker kaliberet i DFS, er sannsynligvis ikke selv aktive DFS skyttere. Og jeg tror det sikkert er mange som ikke skyter aktivt i DFS som nå er sure for at det ikke blir mulig å skaffe rimelig 5,56/223 ammo gjennom DFS systemet.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg tror det sikkert er mange som ikke skyter aktivt i DFS som nå er sure for at det ikke blir mulig å skaffe rimelig 5,56/223 ammo gjennom DFS systemet.

:mrgreen:

Ah, så falt vi tilbake til kjente "sluppet-opp-for-argumenter" teknikk igjen. Siden det, selv om DFS hadde gått over til .223/556 som eneste tillatte kaliber, kun hadde vært snakk om musepiss i havet, vi snakker tross alt om kanskje verdens mest utbredte patron, hadde det neppe påvirket importprisen nevneverdig :)
Link to comment
Share on other sites

De som ønsker .223 tror jeg rett og slett mangler erfaring med kaliberet :wink:
Ja, det er alltid kun dumskap og uvitenhet som gjør at noen er uenige med en ekte GGG ;)

 

Det skytes nå rutinemessig med .223, i AR-15, på 3-400 meter. Nå er jo som kjent dette en rifle med langt bedre presisjon på lange hold enn STR 200, men opptil 5-600 meter burde jo gå ann ...

Link to comment
Share on other sites

De med sterkeste meninger om 5,56 og DFS har ingen tilknyttning til DFS, de hyler uansett. For de aller fleste aktive DFS-skyttere er det revnende likegyldig om de skyter med 6,5 eller 5,56. De har skyting som sport, ikke internettdiskusjoner.

 

Thatcher sa noe sånt som "Om jeg gikk på vannet over kanalen ville jeg blitt kritisert for å ikke kunne svømme". Vedder hva som helst på at hylekoret hadde funnet noe utrolig feil å krangle og klage på en ti års tid om 5,56 ble inført også. For dyr ammo, feil ammo, passer ikke ar15en min, månen er ikke ost. Fordi hobbyen deres er å klage og sutre på noe. Bidra og orden opp skal noen andre gjøre.

 

Tenk hva dere kunne få til om dere engasjerte dere like mye i eget forbund og sport!

Link to comment
Share on other sites

Tenk hva dere kunne få til om dere engasjerte dere like mye i eget forbund og sport!
Jeg forbeholder meg retten til å drive med småprat om ting rundt alle forbund jeg er medlem av, til og med DFS :winke1:

 

I de viktige forbundene engasjerer jeg meg, som er noe annet enn å diskutere noe på internett...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo, men er ikke nettopp det en god grunn til å la folk kunne velge selv?

Jo, familien på fire kan jo velge en annen idrett i stedet for å kjøpe ekstrautstyr til ca kr 70 000,- i tillegg til de godt over 100 000,- de allerede har investert for å drive med DFS skyting.

 

Det var altså et overveiende flertall i DFS for ikke å ta i bruk 223. Jeg velger å tro at dette flertallet er oppegående nok til å totalt se bort fra argumentene i kampanjen som er opphavet til denne tråden.

Det viser vel at det var en liten gruppe innad i DFS som var sterkt for å innføre 223. (I tillegg til en del jegere/ jaktfeltskyttere som håpet 223 fikk samme oppsving med tanke på billig ammo/ ladekomponenter som 6,5x55 har hatt, samt en del nostalgiske forsvarsfolk som fremdeles ser på DFS som siste skanse når russerne kommer og offiserene har flyktet )

 

Jeg spør, siden jeg ikke har fulgt debatten på innsiden av DFS så veldig nøye: Hva var argumentene denne gruppen i DFS hadde FOR å innføre 223? Forsvarsargumentet ser jeg for så vidt, men var det hovedargumentet innad i DFS?

Link to comment
Share on other sites

Sauerløp byttes når det trengs. Jeg har et løp jeg har brukt siden 2007 i bruk enda.
Som du ville stillt i finalen på LS med? :overrasket:

Nei. For nå står det løpet i et treningsvåpen. Løpet samler godt nok til en hvilket som helst finale, men det står i et treningsvåpen.

 

Men i 2006 skjøt jeg finale på LS med et løp jeg begynte å bruke i 1997.

Link to comment
Share on other sites

Det skytes nå rutinemessig med .223, i AR-15, på 3-400 meter. Nå er jo som kjent dette en rifle med langt bedre presisjon på lange hold enn STR 200, men opptil 5-600 meter burde jo gå ann ...

Ut fra det du skriver så tolker jeg det slik at du aldri har prøvd?

Jo det er ikke noe problem å skyte ut til 5-600 m (og enda litt lengere) med .223. Jeg gjør det titt og ofte, men 6,5x55 gjør det bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det viser vel at det var en liten gruppe innad i DFS som var sterkt for å innføre 223

Det er ikke sant Inge. Avstemningen på tinget gikk 37 mot 18. Det er nok et "stort flertall", men 18 er ikke "en liten gruppe" blant 55. Tinget er representerer dessuten ikke medlemmene, det representerer de som gidder å gå på, eller blir sendt på ombudsmøter, og de er for si det forsiktig - ikke de mest endringsvillige i organisasjonen :wink:

 

Uansett er det heldigvis avgjort, og er poengløst å diskutere. Som Inge og flere har nevnt var det argumenter for og imot. Det er "vi vet hva vi har" holdningen som har vunnet fram - og om ikke annet så er det bedre enn "la oss for en hver pris endre noe hele tiden".

Etter mitt syn var ethvert utfall bedre enn å la diskusjonen vedvare - tråden viser hvilke midler enkelte var villige til å ta i bruk, og vi kan ikke ha en sånn diskusjon.

 

DFS er bedre tjent med et hvilket som helst kaliber enn DFS er med endeløse splittende diskusjoner om ting som ikke egentlig er vesentlige. Og der kommer relevansen til denne tråden, noen har gått for langt i sin jakt på argumenter, og skutt seg selv ordentlig i foten. Jeg er ikke i tvil om at hjulskyteren har rett i dette:

 

Men at det er enkeltmedlemmer av DFS som er i mot innføring av .223 som har inisitsiert dette er nok rimelig tydelig. Og en farlig, lite gjennomtenkt vei hvis de på lang sikt (tiår/generasjoner) ønsker å beholde hobbyen sin for seg og sine etterkommere.

Og det bør de som initierte det ta inn over seg (uten at jeg tror det kommer til å skje...)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det skytes nå rutinemessig med .223, i AR-15, på 3-400 meter. Nå er jo som kjent dette en rifle med langt bedre presisjon på lange hold enn STR 200, men opptil 5-600 meter burde jo gå ann ...

Ut fra det du skriver så tolker jeg det slik at du aldri har prøvd?

Skjønner at ironi er vanskelig... Særlig når man ikke vil forstå ;)
Link to comment
Share on other sites

Jeg noterer meg forøvrig at DFS har valgt en pensjonert General som også har sikkerhetskurs i DSSN som ny president. Han har også lest min oppgave fra NIH, med tittelen "DFS og Forsvaret" med stor interesse.

 

Sånn apropos, når det tydeligvis hersker en stemning om at DFS har fint lite med forsvaret å gjøre, annet enn å få penger derifra, forsvinner vel forsåvidt argumentet om at det er behov for noe enhetsvåpen, det er jo da bare å ta skrittet fullt ut og la folk skyte og konkurerere med det de har lyst til... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mange av de her på kammeret som ønsker kaliberet i DFS, er sannsynligvis ikke selv aktive DFS skyttere. Og jeg tror det sikkert er mange som ikke skyter aktivt i DFS som nå er sure for at det ikke blir mulig å skaffe rimelig 5,56/223 ammo gjennom DFS systemet.

:mrgreen:

 

Ja huff, det er jo ikke slikt at S&B 5,56x45 av type M193 finnes i så og si hvilken som helst Schou-butikk. Og dansk M855 da, som du får hos 2alfa.

 

Tenk hvis jeg kunne spare tre øre på å kjøpe dem hos DFS.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har bedre argumenter enn ironi, så klarer du ikke å overbevise meg om noe som helst :wink: (jeg forstår fortsatt ikke hva .223 skal løse?? Men jeg leser gjerne din forklaring.)
Ironi er ikke et argument men, i dette tilfelle, et pedagogisk hjelpemiddel. Men det vet du jo, siden du prøver å misbruke det til latterliggjøring...

 

Påstanden din er at det vil være håpløst å skyte med Sauer 200 STR i .223 på over 2-300 meter har jeg til gode å se at du kan rettferdiggjøre.

 

Fordelene med .223 er gitt flere ganger allerede, svaret må være at du rett og slett ikke vil ha det, som jo i og for seg er greit nok det. Ingen har planer om å tvinge deg til å skyte med .223.

 

Hvorfor skal .223 behøve å løse noe annet enn at noen har lyst til å kunne benytte det? 6.5 løser ingenting, annet enn at man har brukt det lenge...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sånn apropos, når det tydeligvis hersker en stemning om at DFS har fint lite med forsvaret å gjøre, annet enn å få penger derifra, forsvinner vel forsåvidt argumentet om at det er behov for noe enhetsvåpen, det er jo da bare å ta skrittet fullt ut og la folk skyte og konkurerere med det de har lyst til... :mrgreen:
Hør, hør :)
Link to comment
Share on other sites

(I tillegg til en del jegere/ jaktfeltskyttere som håpet 223 fikk samme oppsving med tanke på billig ammo/ ladekomponenter som 6,5x55 har hatt
Intressant å høre hvordan du/de begrunner den troen? All den tid det antakeligvis, på verdensbasis, produseres noen 1000 .223/5.56 patroner for hver 6.5X55...

 

.223 er da allerede i dag billigere enn 6.5 av samme kvalitet...

Link to comment
Share on other sites

@wheelgunner686:

Jeg har en .223 rifle :wink: ,og vet godt hva jeg snakker om :wink:

Egentlig er jeg litt likegyldig til hva som brukes i DFS av kaliber, men jeg skal innrømme at av de som er tilgjengelig synes jeg 6,5x55 er overlegen de andre. Så jeg klarer bare ikke se hvorfor det skulle være en fordel med .223. Jeg tror heller ikke på at det vil bli noe billigere å skyte med .223 om det skulle blitt innført. Jeg kjøper allerede i dag ladekomponentene mine i .223 fra DFS. Det er i praksis ingen forskjell på pris mellom .223 og 6,5.

 

Det jeg også tror hadde blitt en utvikling med innføring av .223 er nedkorting av holdene en skal skyte på. I disse tider hvor langholdsskyting er hot som bare det, er ingen tjent med at holdene blir kortere. Hadde jeg kunne ønske på øverste hylle ville lengere godkjente baner stått høyt på listen.

 

Angående .223 og 2-300m, så er ikke det håpløst, men en kan ikke stikke under en stol at en 6,5 gir deg litt bedre marginer. Det er jo også grunnen til at nesten ingen bruker .308 til dette.

 

Hva sitter en egentlig igjen med da? Jo en må kjøpe en rifle til fordi på 100 m har en fordel av litt mindre rekyl med .223. Skal en skyte felt er fortsatt 6,5 best, så da må man også ha den. Også skytes det jo innendørs på vinteren. Da er det kun .22lr som funker. Dette hadde vært greit nok for meg, men jeg skjønner godt at noen ikke ønsker mere utstyrsjag enn det allerede er i dag :wink:

 

Hva er din motivasjon wheelgunner686 for .223? Jeg har lagt kortene på boret og sagt mine, da kan kanskje du fortelle dine? For meg framstår argumenteringen din som Trolling. Jeg får ikke tak i motivasjonen din for å "krangle" på dette?

Link to comment
Share on other sites

@wheelgunner686:

Jeg har en .223 rifle :wink: ,og vet godt hva jeg snakker om :wink:

Så tungveiende grunn. Jeg har to, men skal ikke påberope meg dobbelt så stor kunnskap for det.

 

Jeg har hele tiden vært åpen om min motivasjon; Selv om jeg ikke er aktiv lenger syntes jeg DFS bør beholde sin relevans for forsvarssaken. Jeg syntes det er feigt av deg å forsøke å deskreditere folks motiver isteden for å argumentere sakelig for hvorfor du mener endringen ikke bør gjennomføres.

 

Slik jeg ser det har du ikke noe annet å fare med en det vanlige "Slik har vi alltid gjort det, og det skal vi fortsette med".

Link to comment
Share on other sites

Intressant å høre hvordan du/de begrunner den troen? All den tid det antakeligvis, på verdensbasis, produseres noen 1000 .223/5.56 patroner for hver 6.5X55...

En ting som slo meg litt her er; du har kanskje ikke opplevd tørken som fra tid til annen oppstår når Amrikanerene har "kriser" (sånn som presidentvalg, krig etc.). De tror f.eks noe skal bli forbudt og hamstrer som f.. Det har jo skjedd i nyere tid at det ble litt vanskelig å få tak i tennheter. Og det er det forsåvidt enda.

En periode var det veldig tynt med kuler i nettopp .223 på grunn av slik hamsring fra gutta over dammen. Uten at jeg vet tror jeg at dette også påvirker prisen vi må betale for disse komponentene.

Jeg kan ikke se at det skulle være en fordel å bruke komponenter som brukes til krigføring og i tillegg er favoritten til Amerikanerene. Jeg vet hvem som antagelig får først! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det har du ikke noe annet å fare med en det vanlige "Slik har vi alltid gjort det, og det skal vi fortsette med".

For å si det slik; jeg skjønner hvorfor DFS er som det er, i motsetning til deg, siden du gidder å "argumentere" .223 i hjel.

Hadde det vært opp til meg å bestemme hadde DFS slik vi kjenner det ikke eksistert :wink:

Nå er jeg tom for pust, og gidder ikke bruke mere tid på dette :roll: Det finnes mere konstruktive gjøremål her i livet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sklir jo litt ut nå, det skjer jo ofte i lange tråder, det finnes argumenter for og mot 223 i DFS, men at den skal omtales slik den gjør som motargument er bare helt håpløst og jeg kan ikke se hvordan det kommer noen former for skyting til gode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at det skulle være en fordel å bruke komponenter som brukes til krigføring og i tillegg er favoritten til Amerikanerene. Jeg vet hvem som antagelig får først! :wink:

 

Og hva er ikke 7,62x51?

Heeeerregud for noen syltynne argumenter..

 

6,5x55, som DFS tilber som en "ren" og "sivil" patron ble laget for å skyte helt andre ting enn papp...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...