Jump to content

Registrering av rovdyr


D.A.

Recommended Posts

Noen fjols vil nok prøve seg på lurendreieri - men langt fra de fleste.

 

Forholdsvis mange som ser akkurat det de har tenkt å se også. Jfr. antall mårhundobservasjoner etter avisoppslag om arten.

 

Denne type registering har forsåvidt ingenting å si i praksis, kravene til dokumentasjon for de offentlige bestandsregistreringene er det jo ikke gjort noe med.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva de skal bruke observasjonene våre til. men om målet er å få bekreftet rovdyr så kan dette være dem til hjelp. om flere ,uavhenig av hverandre i et kort tidsrom feks melder inn en bjørn i et lite geografisk område kan jo dette gjøre sitt til at forskere får en pekepinn på at her bør vi se litt etter. selv med feilobservasjoner eller tull. om 50 stk melder at de ser bjørn på Røst(ytterste øy i lofoten) så tror jeg de fleste av oss vil ta det som tull. men om 50 ser bjørn rundt ei bru i saltdalen i løpet av to uker, da ville jeg tatt turen dit med et viltkamera eller sporingskyndige for å bekrefte det.

Link to comment
Share on other sites

men om 50 ser bjørn rundt ei bru i saltdalen i løpet av to uker, da ville jeg tatt turen dit med et viltkamera eller sporingskyndige for å bekrefte det.

 

For så vidt, ja. Men i forhold til bestandsmål og registreringene der har det ingenting å si om en får bilde av bjørnen på viltkamera, da er det dokumentasjon av ynglende binne eller DNA-materiale fra hittil ukjent bjørn som gjelder. For gaupe: Sporing av familiegruppe 1.5 km med tydelig spordeling (på sporsnø) eller foto av familiegruppe (eller felling av unge). For jerv: Ynglelokalitet med ynglende tispe. For ulv: Yngling, DVs tispe med årsvalper.

 

For meg oppleves det som at man er litt desperat etter å oppfylle ordteksten i rovviltforliket om "lokal medvirkning", men ikke helt vet hvordan man skal få det til fordi kravene for dokumentasjon er såpass strenge (og har blitt strengere i tiden etter forliket) at det i praksis ikke er mulig med "lokal medvirkning" til annet enn å ringe SNO. Selv om leder for SNO observerer gaupe med unger, holder ikke hans synsobservasjon som dokumentasjon uten bilde...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...