Jump to content

Lade til Original Winchester 1873. Trenger hjelp.


Scarrow

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte denne uken en fin Winchester 1973 i 44-40 med 'button magazine' og 'full octagon barrel' fra en hyggelig kar på kammeret her.

Dette er en Third Model fra 1884, og således har den stålkassen som kom det året i motsetning til 'jernkassen' fra foregående år.

 

Jeg tenker på å lade noen skudd til denne, og har handlet inn Pyrodex RS, hylser, large pistol tennhetter og 200gr Winchester Soft Point kuler.

Disse kulene har kobbermantel og ikke noe smørespor.

 

Så til spørsmålene:

Hvordan lader jeg dette? Noen som har anbefalinger med det jeg har?

Kan jeg fylle hylsa med 30gr Pyrodex RS og sette kula til cannelure-sporet?

MÅ jeg smøre og/eller bruke wad om jeg bare har tenkt å skyte 10-12 skudd?

Går det greit med mantlede kuler?

 

Blir dette veldig halvveis?

 

Jeg har også forskjellige røyksvake krutt som N165, MRP, MRP2 osv.. Noen som har gode tips til utgangspunkt for ladning?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det 44-40 kaliber?

Først så skal du skaffe deg blykuler. De mantlede kulene kan du bruke i noe moderne som smeller. Forslaget ditt med Pyrodex ser greit ut - bare ikke til en mantlet kule (noen har fått bollekjaker på løpet etter bruk av mantlede kuler). Husk å smørre kulene. Ta en titt hos Svartkruttnettet for inspirasjon og tips.

Link to comment
Share on other sites

Ja, faen.. glemte å nevne kaliberet. 44-40 WCF, riktig det DoctoRoy.

Jeg sjekka hylsekapasiteten nå, og en strøken Magtech 44-40 rommer akkurat 30gr Pyrodex RS.

 

Jeg skjønner tankegangen rundt mantlede kuler i en gammel 1873, men jeg er ikke heeelt solgt på at det må være et problem. Jeg burde kanskje slugge løpet først for å se den faktiske diameteren, men kulene mine er .427 og ser faktisk på øyemål ut til å gå fint.

 

Jeg har støpeformer og fett på vei i posten, så jeg tar det kanskje med ro til jeg har alt på den sikre siden... Men jeg klør litt etter å få skyte i morgen. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har selv ladet til en 1873 fra 1881.

Bruker dette:

Kule: Lee # 429-200 RF (Hjemmestøp)

Hette: Remington No 2 1/2 LP

Krutt: 30 grains Swiss # 2 (3Fg) svartkrutt

Hylse: CBC 44-40 WCF

Kulen har 2 smøreriller som ble fylt med hjemmelaget kulefett.

Krymp satt i krymperillen. Patronen fungerte utmerket, men dessverre er rifling i mitt løp noe slitt, så presisjon ble ikke all verden.

 

Når det gjelder mantlede kuler og svartkrutt har jeg fått det forklart at slagget fra svartkruttet er så hardt, at de mantlede kulene sliter ut løp/rifling veldig fort.

Slagget blir som slipepasta på den harde mantelen/kulen.

Om dette gjelder Pyrodex vet jeg ikke, har ingen erfaring med det.

I alle fall, sammen med svartkrutt bruker man blykuler ! Lykke til.

OBS! Glem ideen om å bruke røyksvakt krutt i disse, det kan få fatale konsekvenser !!!

Link to comment
Share on other sites

Takk Mas-36, men jo, har vel innsett at å støpe kuler selv er veien å gå. Har fått tak i 14-15 kilo med gammelt notbly som jeg har smeltet i muffinsformer mens jeg venter på alt stæsjet fra Brownells og div andre steder.

 

@Orion, det er vel noe sånt jeg ser for meg at jeg også skal gjøre.

 

Kan dere kikke litt på oppskrifta jeg ser for meg, og komme med innspill?

 

Kuler: Rent bly (antar jeg) støpt i LEE 6 CAVITY .429 200gr RN mould

Hylse: Magtech 44 WCF

Krutt: 30gr Pyrodex RS (full hylse)

Tennhette: Winchester #7

Kulesmørning: SAECO Traditional Bullet Lube - Solid

 

Jeg kommer til å bruke Lee Breech Lock presse. Jeg har ikke bullet size/crimp-die, bare et sett med Lee-dier: "Lee Steel 3-Die Pistol Set includes Full Length Sizing Die, Bullet Seating Die and Powder Through Expanding Die"

Så jeg må vel se om jeg får tak i en Lee factory crimp die også. (andre forslag?)

 

-Så jeg støper kula.. (Bør jeg vente en stund før jeg setter den i hylsa? Jeg ser noen sier det tar dager/uker før den oppnår full hardhet.)

-Jeg smører, sizer og primer hylsene i Lee-dien

-Jeg fyller i 30gr Pyro RS (Trenger jeg wad? Hva kan/skal jeg bruke og hvordan?)

-Jeg smører saeco bullet lube i de to smørerillene på kula ved å bruke en finger (eller smører jeg hele kula også?)

-Jeg setter kula i med seating die, antar det blir en lett kompresjon av kruttet.

-Jeg krymper med factory crimp die

 

Høres dette ut som en ok startladning og prosedyre?

Link to comment
Share on other sites

Det der høres mye bedre ut ja :wink:

 

Du bør nok ha noe mellom krutt og kule. Ei lita pappskive eller noe. Dette er pga kruttet vil smelte kula i bakenden som går ut over presisjon og vil føre til mye blying i løpet.

 

Du bør også gå for magnum tennhetter da de gir litt større gnist som sikrer jevnere tenning av kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Google Translate is OK, but you all are right. Technical jargon gets lost in translation. As to loading .44-40, treat it like any other large capacity pistol caliber. Modest velocities and bulky powders. Holy Black or any of the substitutes are a LOT of trouble for a repeater like a 73, and there's good loading data out there for almost ANY pistol powder, and probably some in the Norwegian ladebok for the bulk Winchester bullets you have. They won't hurt the barrel, I had a 73 years ago and shot a good number of the Winchester jacketed bullet loads through it. Surprisingly accurate at 400+ yards, but that's a tale for another day. Modest loads are the order of the day; inside that 73 the mechanism isn't much more than an upside down Luger or a Maxim gun and high velocity loads have been known to force the toggle links open.

 

Google Translate er OK, men dere har rett. Teknisk sjargong blir tapt i oversettelsen. Som til lasting 0,44 til 40, behandle den som en hvilken som helst annen stor kapasitet pistol kaliber. Beskjedne hastigheter og klumpete pulver. Holy Svart eller noen av de erstatter er en masse problemer for en repeater som en 73, og det er gode lasting av data der ute for nesten enhver pistol pulver, og sannsynligvis noen i norsk ladebok for bulk Winchester kuler du har. De vil ikke skade løpet, hadde jeg en 73 år siden, og skutt en god del av Winchester mantlet kule belastninger gjennom den. Overraskende nøyaktig på 400 + yards, men det er en tale for en annen dag. Beskjedne belastninger er rekkefølgen av dagen; inne at 73 mekanismen er ikke mye mer enn en opp-ned Luger eller en Maxim pistol og høy hastighet last har vært kjent for å tvinge vippe lenker åpent.

Link to comment
Share on other sites

Høres greit ut, ja, men...

 

Jeg ville brukt en "Round Flat" kule, men det går sikkert greit med "Round Nose" også. Det viktigste er å IKKE bruke spiss-kuler i rørmagasin! Rekyl kan sette av patronene i magasinet :winke1:

Jeg bruker litt tinn i blyet når jeg støper kuler til patronvåpen. Det gjør kulene litt hardere og det er lettere å støpe fine/gode kuler. Ca 5 % tinn er nok.

 

Fettet du bruker...Er det et fett som er beregnet for svartkrutt?

Det bør det være. Vanlig kulefett for moderne våpen vil brenne fast inne i løpet og du får en sabla jobb for å få det reint igjen.

 

Som mas-36 sier, bruk en papp-shilling mellom krutt og kule. I tillegg bruker jeg en shilling av avispapir over tennhullet i bunn av hylsen, samt under kulen. Den som er under kulen skal hindre at papp-shillingen henger seg på kulen og forstyrre kulebanen. Basen på kulen bør også tørkes av etter smøring og før kulen settes i hylsen. Dette også for å hindre at papp-shillingen henger fast på kulen.

Som papp-shilling kan du stanse ut melkekartong-shillinger med en hullpipe i 11 - 11,5 mm. Dynamitteske-papp er også fint, men litt tykkere.

 

Når jeg lader mine patroner, fyller jeg opp hylsene med komponentene som brukes, avispapir-shilling øverst. Så tørker jeg av kulebasen og setter kulen i hylsemunningen og smører fett i rillene mens kulen står der (holder patronen i hånden), med en finger. Setter så patronen i pressen og seat'er kulen med seat-die og krymp. Tørker bort overflødig fett. Ferdig patron.

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takker for tipsene!

 

Da har jeg endelig fått skutt litt med rifla.

 

Jeg støpte kulene i Lee 200gr 6-cavity form og det gikk tålig bra. Ikke alle ble like perfekte, men presisjonen er helt ok på 50m.

Jeg kjøpte Ideal Reloading tool for 44-40 og det var litt stilig å støpe kuler og lade patroner på den måten også. Dette verktøyet taklet ikke formen på Lee-kulene siden det er beregnet for kulene man støper i det, så jeg brukte en die til å sette Lee-kulene.

 

Her er oppskriften jeg brukte:

 

Lee 200gr RF / Ideal Tool 210gr kuler

Magtech hylser

30gr Pyrodex RS (full hylse)

Winchester Large Pistol Primers

Saeco solid lube

 

Jeg brukte ikke crimp eller papp i de første patronene jeg ladet, og det sotet nok hylsene en del. Neste batch skal gjøres mer etter boka.

 

Jeg tok også en kikk i løpet etter pussing, og synes etter min ringe erfaring at det ser bra ut.

Link til videoklipp av løpet: https://vid.me/9z12

 

ZGJob3hk.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...