Jump to content

Rugers nye langholdsrifle


Telefonoperatør

Recommended Posts

Joda, jeg kan skrible litt. Har tenkt på det en stund, men siden en hel del jeg allerede hadde skrevet forsvant med servercrashet, så var terskelen litt høy for å gidde :-)

 

Jeg må si at jeg er blitt veldig glad i denne rifla. Jeg har 800 skudd gjennom den så langt, og presisjonen har bare blitt bedre etterhvert. Rifla har vært brukt i flere 500m UNL konkurranser og flere PRS stevner. Samt at jeg hadde den med meg på Christian sitt NM Langhold i Mars.

 

Hovedtanken min var at denne rifla skulle være en hendig rifle til PRS type konkurranser, og der synes jeg den innfrir. Med kikkert på toppen synes jeg ikke den var framtung. Men så er jeg vant med den andre langholdsrifla mi som har et 70 cm langt og tykt anker i fronten.

 

Avtrekket synes jeg også er meget bra. Selv har jeg byttet det, mest fordi det går an, men det kommer jeg tilbake til.

 

Helt stock, uten å ha gjort noen timg med rifla, satte jeg ny personlig rekord på 500m. Bildet taler for seg selv:

 

928562195351cd5bfdc1dfdcd663616f.jpg

 

Ladningen jeg brukte er:

 

Lapua Scenar 139 grs, 41,5 grs VV N550, CCI200 hetter, Hornady hylser og COL 70. Dvs. SAAMI spec. Dette gir nå 840-850 m/s.

 

Etter hvert har jeg gjort litt med rifla. Jeg har bytta forskjeftet til et fra Seekins Precision. Det har en mer solid innfesting. Hvorvidt det har noe å si for presisjonen er jeg usikker på, men det er ihvertfall tøft :-) også har det en flat underside, noe jeg mener hjelper ved barrikadeskyting. Avtrekket har jeg byttet til et matchavtrekk fra Jard. Det originale fra Ruger er meget bra, men Jard sitt er fantastisk. Jeg mener selv jeg skyter mer konsistent med det. Jeg har også byttet "boltshroud" til en i aluminium fra LRI. Dette tror jeg er mest kosmetisk. I tillegg har jeg lakkert hele rifla i Cerakote FDE og byttet sikte fra March til Vortex.

 

Slik ser børsa ut nå:

 

a0c672eda19150b2c9c24324f8dfea7d.jpg

 

90070bd09dffe1f16f738838587f6f6e.jpg

 

10fa8b7e08ed27036f4647738848569f.jpg

 

8d22a0b904393656199c597519854ca4.jpg

 

2eb0b0ce0b943bac3dec7ff7eb545bf5.jpg

 

Nye avtrekket:

 

f983d6efa0d9a573552b4d829c0c30c5.jpg

 

Her er samlinger skutt etter oppgraderinger. En på papp og en på elektronikk. Begge på 100 meter. Legg merke til høydespredningen på elektronikken :-)

 

d8b341f5148c2361e31ac8f15c8ef9e2.jpg

 

ef0838db4f1ee1ecf7cf53005db10088.jpg

 

Ellers har jeg etterhvert funnet fram til en ladning til som fungerer likt med den forrige.

 

Samme kule, 139 grs Scenar, 42.7 grs Norma 19, Winchester LR hetter, samme hylser og COL. Gir samme fart og samme presisjon.

 

Jeg har faktisk ikke prøvd andre kuler enda. Jeg er slik at jeg liker å skyte, jeg er ikke så glad i å kaste bort tida med testing eller på laderommet. Jeg finner noe som virker, også holder jeg meg der.

 

AICS magasiner i stål funker dårlig i min børse da magasinbrønnen er litt trang. Jeg bruker et AICS magasin til UNL og F-Class, siden Pmags er utrolig knotete å singlemate med.

 

Men Pmags fungerer som bare det. De mater bra, både 10 og 20 skudds. Jeg setter kulene til Saami spec som sagt, siden denne rifla primært skal brukes til PRS og derfor skal magasinmates.

 

Nylig lakkerte jeg også sluttstykket med Cerakote Microslick. Dette er en lakk som minsker friksjon. Og det funker utrolig bra. Sluttstykkegangen var ok originalt også, men nå kan jeg sende sluttstykket frem og tilbake uten noe særlig kraft.

 

e644c48fe2d772d3284b9173ec41374c.jpg

 

Alt i alt er jeg meget fornøyd med rifla så langt. Målet er å skyte ut løpet i løpet av året, så jeg kan prøve å skifte løp også :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen har kikket på Snipershide-videoene om RPR :-)

 

Herlig lesning forøvrig. Snasen duracoat-jobb.

 

Er det allerede mange avtrekksløsninger på markedet? Hvor handlet du deler?

Delene er kjøpt litt rundt om kring. Forskjefter fra www.anarchyoutdoors.com, boltshroud fra Long Rifles Inc. Og avtrekket direkte fra Jard.

 

Jard sin løsning er foreløpig den eneste. Jeg vet det er flere på vei. Blant annet en tostegs løsning fra LRI, men den kommer ikke før til høsten. Men hvis du klarer deg med direkteavtrekk så er det ingen grunn til å se andre steder enn Jard etter min mening. Ikke var det altfor dyrt heller. 250 dollar.

Link to comment
Share on other sites

Endelig fikk jeg hentet en pakke ammo ( hele Norge er tomme jo) og litt annet stæsj, så jeg får prøveskutt RPR 6,5'n min :smile:

 

Men die sett er ikke lett å oppdrive (Brownells er ran) prøver å få tak i Hornady Match eller Redding Type S Match Bushing 2-Die Set 6.5 Creedmoor 36446

 

CM.jpg

 

Ruger.jpg

Link to comment
Share on other sites

Collett dia til Lee necksizer bare. Det er den mest skånsomme dia som finnes. De har også presisjonsgaranti. Er du ikke fornøyd så får du pengene igjen. Men gjør som du vil :-) Redding er tusenlapper ut vinduet på dette kaliberet hvis du spør meg.

Link to comment
Share on other sites

Våpensøilen er vel hovedimportør av Ruger, så jeg ville hørt med dem. Det er vel fremdeles litt dårlig tilgjengelighet på den, men jeg ser jo at det har drysset inn noen litt rundt om kring.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var ikke så mye jobb å bytte nei. Det kommer an på hvilken du skal ha istedet. Det er kun å løsne to unbrakoskruer for å ta av den originale. Så må man ha en "armorers wrench" for å ta av mutteren som hører til. Den nye mutteren skal ideelt sett strammes med moment. Da må man ha en 1-1/8" kråkefot samt momentnøkkel. Men det spørs jo hvordan handguarden er designet.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Spørs jo hvilket merke du skal ha. Jeg vil vel gjette på alt fra fem til ti tusen med pipe og arbeid hos en børsemaker. Fabrikkpipe får du ikke tak i. Hvis du har tid å vente til ca. Jul så skal jeg fortelle deg det. Regner med å ha skutt ut min til da.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da kan jeg jo skrible litt her jeg også...

 

Hentet i dag, sammen med et diesett og én pakke med 120gr A-max. Underveis er et Viper PST 6-24x50 fra en annen kammerbruker.

 

Bolten har masse spor av maskinering/fresing og det lager litt lyd når man tar ladegrep. Regner med det er noe som går seg til etterhvert. Ser ut til at KydeX har funnet en lur løsning med ultraslick?

 

Ellers var feelingen god. Hadde en oppfatning at handguarden var lealaus og dårlig festet, men tok feil der. Avtrekk er overraskende bra ut av boksen.

 

Det eneste er den stokken... Forandre dralengde og kolbehøyde er knotete og tilsynelatende ment å gjøre én gang. Synes også den er estetisk rotete. Når kontoen får kjølt seg litt ned så er det ikke umulig jeg ryker på en Magpul PRS-kolbe, og et grep med håndstøtte.

 

Forøvrig, jeg handlet på forhånd inn et 10-skudds AICS-magasin for å se om det er noen forskjell på matinga. Magpul AICS detter ut av seg selv og mater finfint. Greit å merke seg at dette magasinet tillater at patronene er 2,5 - 3mm lenger enn det du får ned i et SR25-mag. AICS-magasinet holder ikke bolten tilbake ved tomt mag, slik SR-magasinene gjør. Magasinutløseren har 2 trinn, det første løser ut AICS-mag, mens andre trinn løser ut SR-mag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Standard RPR i 308 er ikke lovlig i Norge, blir for kort.

 

Våpen Søylen i Bergen har custom laget en 308 versjon med lang nok Lothar Walther pipe.

 

Så du må nok kjøpe en ny en fra Søylen om du vil ha i 308 ( eller kjøpe en 243/6.5 CM og bygge den om)

Link to comment
Share on other sites

Da blir det Lapua 6.5 Creedmoor :-)

 

Mene å huske det var en som sa noe om at dette kom aldri til å skje ;-)

 

Yes, we currently have 6.5 Creedmoor in to works. We discussed this one at length in Finland during a new products development meeting a few months back. Several of us were pushing this one rather hard, due to the tremendous feedback we'd taken on the cartridge, and the popularity that the cartridge has already earned. Not a big one in Europe, but the US market is a significant share of our business, and we most definitely do listen to customer input. The first set ups are currently being done, and the initial trial run and in-house testing will be done shortly after that. If all goes well, we'll move on with production and hopefully make the formal introduction of this one during the SHOT show in January.

Hang on guys, it's coming.

Kevin Thomas

Lapua USA

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Det er dette her som er så typisk for amerikanske våpen, eller våpenetenking, enten det er RPR, M700, 1911, etc. Man kjøper noe til en viss kostnad og så må man kjøpe nye komponenter for mye penger for å få det brukbart på noe som egentlig nesten er reklamasjonsgrunnlag.

 

Jeg har vært igjennom dette mange ganger selv. Endt opp med veldig raske og dyre griser som ikke er en fullblods veddeløpshest etter det veldig aktuelle ordtaket "You can't make a racehorse out of a pig but you can make a very fast pig".

 

Beklager ranten men det er når jeg leser "oppgradere til Timney" på dyre våpen jeg undrer. Timney har vel aldri vært en oppgradering på annet enn HV-mausere til 1000.-. Hvertfall ikke på våpen til nesten 20K. Jeg har et par Timney avtrekk. Det ene ligger ubrukt i skuffen og til skrekk og advarsel. Det andre sitter på ei amerikansk bygd customrifle til veldig mye penger og jeg kaster nesten opp når jeg tar avtrekk eller demonterer rifla og må se på dritten. Hvis Timney er reell oppgradering hadde jeg stukket fingeren i jorda og sett på hvor langt økonomisk det er før man passerer Sako TRG i pris på vei mot AI AT. (STR/SSG3000 med matchkvalitet avtrekk er jo passert allerede i utgangspunktet) "Rant off" og dukker for innkommende.. :-)

Link to comment
Share on other sites

fingeren i jorda

Kan vel ikke stikke fingeren i jorda når rifla ser SÅ kul ut... Men jeg er enig med deg, jeg har også hatt et Timney avtrekk på en 700-klon, og det ble bytta ut med et Jackson, eller CG Xtreme, som de vel nå heter. Jeg har ikke skutt med en RPR, men har da tatt avtrekk - det er overhodet ikke ille - men den "Glock"-fløya, som skal gjøre det advokatsikkert er jo irriterende, den ser jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye N550. 820-850 m/s. Med 139 Scenar. Snurren er vel 1:8. Har en kompis som også har brukt N160 med bra resultat. Jeg ser ellers at flere bruker N560 i 260 remington med bra resultat. Det burde derfor funke i 6.5 Creedmoor også. Jeg skal teste det etterhvert, tror jeg har en boks stående. Hylsa vil da bli ganske full.

 

Quickload sier at N550 og Norma 19 er de to som gir mest fart, så det er kun de jeg har prøvd foreløpig. Men man kan muligens stappe oppi mer 560 enn QL sier det skal være plass til. Samme med 160.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...