Jump to content

Rugers nye langholdsrifle


Telefonoperatør

Recommended Posts

Ehm, det var et forslag til Shark. Jeg har hatt siktet før, men har det ikke nå lenger. Jeg foreslo det fordi det er et utmerket sikte i en prisklasse som matcher rifla. Jeg har et March 3-24x42 som jeg har tenkt å sette på rifla. Av montasje kommer jeg til å sette på en Spuhr 3602. Dvs. 30mm med 6 mil tilt og 38mm høyde.

Link to comment
Share on other sites

To grunner.

 

1. Jeg vil ha 6 mil ekstra tilt, selv om skinnen på rifla allerede har 20 moa tilt. Det er muligens overkill, men jeg vil ha muligheten til å skyte laaangt ut hvis jeg har lyst. Også hender det jeg flytter kikkerter over på andre rifler, og da trenger jeg det kanskje.

 

2. På ruger rifla trenger man mer høyde enn på vanlige rifler pga forskjeftet som går rundt løpet. 38 mm er nok til å få klaring med 56mm objektiv. Siden jeg har 42mm så hadde det gått med en 3601 som har 30mm høyde. Men, usikkerheten da blir hvorvidt okularet da kommer så lavt at jeg ikke får øyet langt nok ned. Det kommer an på hvor høyt kinnbeinet ditt er. Uansett, 3602 ble det sikreste valget for meg, til denne rifla.

 

Hvis du ikke trenger/vil ha ekstra tilt, så holder nok 3006, den har 34mm høyde.

Link to comment
Share on other sites

hei

det blir vel som å banne i kirka,men jeg har begynt å se på andre alternativer som sauer ssg 3000 i 6.5-55 ,skal være bra rett ut fra esken,min tålmodighet er ikke så stor,vil skyte nå ikke neste sommer er ikke noe ungdom lenger.

kansje blir det begge om jeg kan få bestilt en senere og få den i løpet av en uke.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en sauer 200str da i 6,5x55. Sannsynligvis det smarteste du kan gjøre. Komponenter er billig og lett å få tak i. Det er vel det beste rådet en kan gi når det gjelder å starte med langholdsskyting. SSG3000 får du vel bare i 308. Du kan selvsagt kjøpe et STR200 løp og sette o hvis du vil. SSG3000 har også integrert picatinnyskinne, men det er ikke tilt på den. Personlig hadde jeg gått for 200STR.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du kommer ikke til å angre hvis du går for en STR200, det kan jeg nesten garantere deg. Ihvertfall hvis du ønsker å bli god til å skyte og ikke bare ha en pynterifle. Det er mulig at Rugeren blir bra, men det vet vi ikke ennå. Jeg stresser ikke med det, for jeg har andre rifler. Hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg kjøpt en Sauer. Med en gang :-)

Link to comment
Share on other sites

200 STR tiltredes. Jeg anbefaler å prøve mcmillan-stokken nøye før du kjøper den; den passer ikke for alle. Jeg synes for eksempel kinnstøtta er direkte forferdelig utformet (i bruk, ikke utseende), og trives mye bedre med originalstokken som heller ikke koster 8000 ekstra; de pengene er etter mitt syn bedre brukt på oppgradering av sikte eller mer ammo. Ulemper med STR er lav magasinkapasitet, samt problemet med treffpunktforflytning ved olje i innfestinga mellom løp og kasse (som jeg glatt unngår ved å pusse grundig/demontert og sjelden).

 

Uansett lykke til med kjøp, og med oppstart i en spennende og utfordrende skyteform. :-)

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

de pengene er etter mitt syn bedre brukt på oppgradering av sikte eller mer ammo

Absolutt. Jeg har en McMillan stokk og liker den, men noen hater dem, og ikke kjøp den på bakgrunn av utseendet, iallelfall ike uten å ha klart for deg AT du kjøper den for utseendet ;) GRS har jo mye fint også.

 

Ulemper med STR er lav magasinkapasitet

Den ser jeg ikke, sålenge folk skyter 35 skudd i minuttet? STRen kaster ut magasinene, og håndgrepet for skift overgår det meste i enkelhet, magasinbytte tar ett sekund. Problemet er å telle så en vet når det er tomt :oops:

 

Jeg har 3 stk slike, 1 med McMillan og 2 originale. Har fryktelig lyst på en 4., men det må bli med en 3. type stokk. Helst noe chassi-greier. Driver jo og maser på produsenter om å lage til STRen, så vi får se.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ad magasinkapasitet: i utgangspunktet enig, men jeg har brukt min til dynamisk sportsskyting, og der er det en ekstra og unødvendig utfordring at det ikke større magasin. Selv raske mag-bytter tar tid, og det kan ødelegge flyten på stage avhengig av stagedesign og om man må lappe på eller skyter bomskudd. Har prøvd med de +2-bunnene fra sauer 202; det gir 7 skudd, men upålitelig mating etter en liten stund, får for lite løft foran på patronene (sikkert mye bedre med 6,5 AI). Har også prøvd skjøting av magasiner både til rette og bananformede magasiner med inntil 11 skudd, men får ikke til matingen godt nok til at der er noe å bruke i konkurranse.

 

Så det er klart; jeg er veldig glad i min sauer. Fantastisk børse til meget god pris. Mitt førstevalg til det meste, men ikke til dynamisk pga lav magasinkapasitet.

Link to comment
Share on other sites

hei

var hos Landerø og så på mcmillan stokken idag syns den var litt kraftig (stor) i grept,vanskelig å gjøre noe med.

tittet også på en str med orginal stokken slik den selges på DFS den var "giantisk" i forhold til mcmillan stokken.og sannsynligvis en del tyngere,må jo være noe lettere og smekkere å få kjøpt?Vil helst ha vekta rundt 5kg om mulig.

Jeg så etter beddeblokk i mcmillan stokken, ingen som jeg så, mulig den ligger innstøpt,i følge han jeg snakket med var det bare og montere str rett inn i mcmillan stokken uten noe bedding.

Ny dfs stokk selges som del hos landrød ,han mente jeg kunne få solgt den til ca 4000, ny kostet i overkant av 6000 som "del" hos landrød da blir mcmillan stokken rimeligere i innkjøp ca 4900.

vanskelig valg, ble ikke helt overbevist på mcmillan,liten mulighet for justeringer untatt kolbe forhøyer som sannsynligvis i mitt tillfelle blir stående i bunn hele tiden.

får søke mer på nett etter eventuelt andre alternativer,når det gjaldt sauer ssg 3000var det slutt på den,ikke mulig å få tak i hos landrø.

Link to comment
Share on other sites

Vil helst ha vekta rundt 5kg om mulig.

Rugeren er over 5 (10.6lbs), det er ikke langt fra Sauerens 5.5kg (original 200STR med 67cm pipe er 5.5-ish). Sager du Sauerløpet så det blir like langt som PSRen så veier de nok ganske nøyaktig det samme. Jeg tror forresten originalstokken er lettere enn McMillan, den er et tungt svin.. Jeg har vel en kg bly tilsammen i banesaueren min, så jeg kan ikke se at jeg syns vekta er noe problem.

 

Jeg så etter beddeblokk i mcmillan stokken, ingen som jeg så, mulig den ligger innstøpt,i følge han jeg snakket med var det bare og montere str rett inn i mcmillan stokken uten noe bedding.

Ingen beddeblokk, bedding er heller ikke nødvendig. Koster ca 2500,- å få montert, det fins bedre måter å bruke penger, men man fjerner jo en usikkerhet. Jeg har blokk i ene Saueren, ingen forskjell fra de to andre, som er helt ubeddet. Beste samlingene jeg har skutt noen sinne (~50mm 10 skudd @ 500m) er faktisk fra før jeg monterte blokka. Saueren trenger egentlig ikke bedding før stokken blir gammel og begynner å sprekke, og det er jo ikke alle som gjør det heller. Jeg har en fra 90-tallet som er ubeddet, uten problemer.

 

han mente jeg kunne få solgt den til ca 4000

Mulig du kan få det, men jeg tviler, 3 så går den nok fort, 4 vil ta tid.

 

når det gjaldt sauer ssg 3000var det slutt på den

Den ER jo en 200STR som er for tung(?) med annen merking og den HAR McMillanstokken som er for kraftig og for tung(?). Hør med PVAS, mulig de har noen enda, iallefall mener jeg de har SSG3000 Patrol, som har en litt mindre stokk.

 

En stokk du kan bruke om du vil ha ned vekta er jo KKC. Jeg liker den ikke og kan ikke anbefale den, men mange liker den, og den er lett.

 

Du kan jo kjøpe en brukt evt. Om du henger på Finn og er rask, så kan du få de nedi 10k. Går nok raskere enn å vente på Ruger iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

takk for svar,er jo ikke spikeret på 5kg får heller si opp mot 6,ellers mye og fornufig i svaret ditt "som vanlig".takk for det.

jeg (har alltid ) handlet på impuls biler mc ,det gjelder allt mulig,du prøver en ting og du liker den ok,denne gangen skal jeg undersøke og innhente det jeg kan om den rifla jeg skal ha,i et annet svar var den noen som snakket om magasiner på str,er det ikke vanlig 5 skudds løst boks magasin eller er det noe jeg ikke har fått med meg.om det er mating fra topp skal jeg ikke ha str.

Link to comment
Share on other sites

jeg ikke har fått med meg.om det er mating fra topp skal jeg ikke ha str.

Magasinene er vel en av fordelene med 200STR. De er rimelige, virker alltid, spretter ut når de skal, og. vel, ja - er de for mishandlet så spretter de ut når de ikke skal... Men da tar man et annet, trikset er bare å huske hvilket som køddet.

Du kan også ha magasinet i og bare hive inn patroner i utkasteråpningen om du ikke gidder å fylle magasinet.

 

Her ser du hvordan det virker, både med magasiner, magasinbytte og mating uten magasin

 

K

Link to comment
Share on other sites

Blir vel akkurat dobbelt så dyrt som Ruger'n dette med ny 200str og Bolthorne.. Jeg for min del hadde valgt Ruger om jeg skulle ha Chassis rifle og 200str om jeg ikke skulle ha Chassis! Det er ett minus med kaliber alternativene Ruger leverer men når løpet er utskutt er det mye og velge i:)

 

Blir morro og høre erfaringer rundt om når denne kommer til Norge!

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

men når løpet er utskutt er det mye og velge i

Når løpet er utskutt koster det dobbelt så mye som et Sauerløp.

 

Har tilgode å se en Hansen/Stiller rifle som går bedre enn Sauer

Mnja, det har jeg nå sett mange av. Du får alle slike topp rifler til å gå ca like bra. Saueren er egentlig litt mer kilen på å slutte å gå bra, men mye enklere å fikse igjen.

 

Bolthorn chassis og 200str nærmer seg, på tross av DFS subsidering og mye for pengene, dobbelt så mye som Rugeren

Såsant, bortsett fra at Saueren ikke er subsidiert.

 

Fordelen med den Rugeren er at den er ferdig som den er, og til en OK pris. Ulempen er at den ikke er å få kjøpt... Et tips til TS kan være å se på en brukt T3. Det var tilogmed en på FB som jeg hadde god lyst på her en dag.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

Fordelen med den Rugeren er at den er ferdig som den er, og til en OK pris. Ulempen er at den ikke er å få kjøpt...

 

 

K

Mhm. Men jeg gjetter på at i løpet av 2016 så vil alle som vil kunne få tak i en. Prisen vil sannsynligvis gå opp, men det vil allikevel bli den rimeligste måten å begynne med langholdsskyting uten å måtte gjøre noe med rifla. Og hvis mange nok kjøper den så vil sikkert tilgangen på ladekomponenter øke. Kanskje kommer det til og med Hornady sin fabrikkammo til landet. Kanskje DFS bytter til Ruger og... Uff, nei, fantasien min løper visst løpsk i kveld :-)

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepoet har Hornady fabrikk ammo i 6.5 CM på lager.

 

I tilegg til Hornady, Nostler og winchester så lager også Norma nå hylser i 6.5 CM tenker det er kort tid før Lapua også kommer med hylser. Jeg håper prisene på hylser går ned, surt å se 50 stk Hornady hylser til 220,- i USA.

Link to comment
Share on other sites

hei

om det ikke skjer noe på leveranse siden på rugern blir det str med bolthorn chassie.

kommer jo i to utgaver med eller uten svingkolbe ,hva anbefales av løpslengde på str rifla ,den kommer i 3 lengder fra dfs fra 67-74cm.

har sent en mail til grodås er jo litt spent på om du eventuelt kommer under minste målet med 67cm pipe og sving kolbe

men spør de med erfaring,for best mulig prsisjon , hvilke løpslende bør jeg kjøpe (6.5-55)

 

godt nyttår

tavi

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gratulerer gutta. Jeg ser at flere av innleggene mine om rifla er forsvunnet i krasjen forumet hadde tidligere. Jeg skal skrive litt mer om mine erfaringer senere.

 

Hylser i 6.5 Creedmoor kjøpte jeg og de andre som fikk rifler først av hjemmelading.no Det er tørke på disse hylsene for tiden, dessverre. Selv kjøpte jeg ikke mer enn jeg trengte, så det var ikke snakk om noe hamstring.

 

Selv tenkte jeg å teste omforming av 22-250 hylser. Det skal være bare å necke opp og skyteforme.

 

Man kan også lage av 308 hylser. Det har jeg prøvd og det går, men det er en hel del jobb.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

nå er saueren nesten klar ble en i 6.5-55 70 cm pipe,var å kjøpte nytt skjefte på skytterlinken i går det ble mcmillan betalte 10900 for det skjefte nå,mangler en monopod bak men funnet en som passer på nett,kikkerten er en vortex 4-16 ffp med mrad,har skutt noen ganger med det sikte men kommer ikke helt overens med det,om du øker til 16 ganger forstørrelse blir det veldig "tåkete" i ytterkantene,det sikte får en sjanse til og blir solgt om det ike fungerer for meg.Jobber med lading for å finne det som blir optimalt for børsa.er på vei oppover ladestigen.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke du skrible litt om brukererfaringer så langt da Kydex? Var innom Norsk Jakt i dag å klådde på den som en av de ansatte nettopp kjøpte. Avtrekket var betraktelig bedre enn forventet, og rifla var fysisk mindre enn jeg trodde den skulle være. Stokken var litt plastic fantastic, selv om justering virket solid. Uten erfaring forøvrig med PRS-stevner, så tenker jeg at tyngdepunktet var langt fremme. Lettvekts varmeskjold og Magpul PRS-kolbe..?

 

Ladninger, og settedybde, hva slags kuletyper får du i magasinet?

 

Prøvd AICS-magasin fremfor PMAG?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...