Jump to content

Rugers nye langholdsrifle


Telefonoperatør

Recommended Posts

totallengde bør vel ikke være noe problem dersom kolben låses i utslått posisjon med en skrue eller lignende?

Grensen er vel logisk sett en gråsone rundt dette med "virksomt" sett opp mot feks en løs låskasse. Så ikke våpenet lett kan gjøres funksjonelt kan en regne det som uvirksomt på linje med en låskasse uten noen stokkløsning påmontert.

 

Og ja, jeg har prøvd å avfyre slikt under kontrollerte forhold. Det er som regel ikke mye moro over 22RL-klassen.

Link to comment
Share on other sites

The rifle’s barrel is cold hammer-forged 4140 chrome/moly steel with 5R Rifling. According to Gurney, 5R places a land opposite each of the barrel’s grooves, resulting in less aggressive upset and distortion of the bullet as it engages the rifling, thereby aiding in accuracy. The 5R design also features less sharp-edged lands than those present in conventional-style rifling, reducing powder fouling and jacket failures in quick-twist barrels. The company further optimized the Precision Rifle’s accuracy by utilizing the tightest possible chamber and groove tolerances—also taking extra care to ensure a centralized chamber and minimal headspace.

 

Sånn. Høres ut som ferdigslitt løp :P

Link to comment
Share on other sites

Sier meg ikke så mye da jeg heller ikke vet hvordan løpet sitter på AR, men tipper det finnes litt mer info rundt AR'n så da spørr jeg google:)

 

Som ihuga prosjekt maker syns jeg det er ett stort pluss om man kan lage egene løp! Liker og ha muligheten for og lage noen egene kreasjoner:)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Burde det ikke regnes som demontering å folde hvis bolten må ut? De fleste rifler kommer vel under 84 cm når stokken fjernes, og som enda kan skytes med. Skru av buffertuben fra chassis til en bolt, så har man et håndvåpen. Om en folder eller skrur av kolben er ganske det samme.

Link to comment
Share on other sites

Burde det ikke regnes som demontering å folde hvis bolten må ut? De fleste rifler kommer vel under 84 cm når stokken fjernes, og som enda kan skytes med. Skru av buffertuben fra chassis til en bolt, så har man et håndvåpen. Om en folder eller skrur av kolben er ganske det samme.

 

 

Lurte på det selv. Men det ser ut som om man kan ta ladegrep og skyte med stokken foldet, så da er det vel ikke noe å lure på.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta ladegrep og skyte med det meste av rifler selv om du har skrudd av stokken. Ikke å anbefale tror jeg, men man kan.

 

Bare å sette en bolt gjennom foldemekanismen det vel? Eventuelt håpe på lengre pipe eller bytte til lengre, lime eller sveise fast en demper eller laaang komp etc.

Link to comment
Share on other sites

I våpenforskriften §4 står følgende: Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

Det er altså kun hvis det er enkelt å folde eller skyve inn kolben at man måler med kolben i lukket posisjon. En skrue som låser foldemekanismen må jo kunne anses som vanskelig, da det gjerne er å fjerne en skrue eller tre som skal til for å demontere stokken fra de fleste børser.

 

Hvor står det at om våpenet kan tas ladegrep med og skytes i kort konfigurasjon har noe å si? Jeg kan ikke finne det.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, det var bare meg som brukte sunt folkevett. Burde vite bedre enn å gjøre det, haha. :twisted:

 

Tenker at de som på død og liv må ha 308 får kjøpe i noe annet, så få børsemaker til å tilpasse langt nok løp. Tror ikke importør gidder bryet med å importere noe som i sin basiskonfigurasjon er ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal noen ønske en langholdsrigg i .308, når man kan kjøpe den i både et 6,5 og 6 mm kaliber med riktig stigning. Skulle man finne på . 308 har man aldri skutt lang før :wink::roll:

 

Også er det store spørsmålet? Går det ikke ann og kamre 6,5 creedmoor om til .260 rem? Jeg er ikke sikker, men tror det går :wink: Da har man et helt kurant kaliber med tanke på tilgang av alle typer komponenter :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal noen ønske en langholdsrigg i .308, når man kan kjøpe den i både et 6,5 og 6 mm kaliber med riktig stigning. Skulle man finne på . 308 har man aldri skutt lang før :wink::roll:
Det samme tenkte jeg :-) Skal man bruke rifla til det den er laget for, så kommer .308 litt til kort.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er jo mange som skyter 308 med 215 grs Berger på avstander mye lenger enn det den gjennomsnittlige langholdsskytter disponerer av bane her til lands. Det har gått litt fremover med 30 kal de siste åra, en skal ikke avfeie 308'n lenger.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Til det denne børsa er laget for kan man så absolutt avskrive 308. Lette, raske kuler opp til 140gr, men også helt ned til 100gr er det det går i. Ikke at andre ting ikke duger, men har man ambisjoner om å være mer enn listefyll i PRS (skyting ut til ca 1400 yards) er man ikke tjent med tunge, til dels treige kuler/kalibre med mer rekyl enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

. 30 cal er rett og slett ikke i bruk lenger i presisjonskonkurranser som denne rifla er tiltenkt. Man må bruke magasin og kan ikke ligge å singelmate. I tillegg gir. 30 cal for mye rekyl med de tyngste kulene.

 

Dersom man leser denne artikkelen : http://precisionrifleblog.com/2015/04/2 ... ge-matter/" target="_blank

 

, så ser man at ved å gå fra. 308 til 6.5 Creedmoor så øker man treffprosenten med rundt 30%. Det er ganske dramatisk.

 

Jeg har selv skutt med 308 på NM langhold de to siste åra. Neste år blir det noe i 6.5. Kanskje det blir denne rifla, hvis den kommer til Norge i tide til å få trent med den.

Link to comment
Share on other sites

Til PRS skyting er nok ikke 308 noe godt valg, men til langholdsskyting liggende på magen med god tid, er nok ikke 308'n noen underdog med de nye tyngre kulene med høy bc. En 6.5 makser ut på 1200 ish meter, jeg har iallefall tilgode å se noen skyte veldig bra på lenger avstand. Mens en 215 grs 30 kal kule vil gjøre det bedre. Kanskje ikke utav denne Rugeren, men utav et våpen tiltenkt skyting på 1000+, så er det relativt enkelt.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her er reklame filmen for oppgraderingen

 

" target="_blank" target="_blank

 

Virker som våpenet blir godt mottatt i Usa. Ser frem til å få mitt i hus å gjøre noen endringer, listen er klar :-)

 

Battle arms development sikring http://www.battlearmsdevelopment.com/ba ... ar15-ar10r" target="_blank

Ergo tactical deluxe grep http://ergogrips.net/products/ergo-rifl ... -grip.html" target="_blank

Xlr industries stokk http://vertebrae.no/xlr-industries/xlr- ... stock.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nok fortsatt en stund til den kommer. Søylen hadde ikke fått noen kontra fra Ruger, så de gikk fortsatt for jul/tidlig utpå nyåret.

 

Nå har ikke jeg tenkt til å hore opp børsa så jævlig, men leker jo litt med tanken... Likte utseendet på børsa med Magpul-kolben, og har tenkt på et Nill-grep som ligner på grepet på PSG-1 samt en liten enkel brems. Skulle jeg dratt den helt ut så ville jeg satt på et super lettvekts forskjefte av karbon e.l, med bare en liten picatinny-stump på for tofot. Det nytter vel ikke å heldempe en slik rigg, og samtidig beholde presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nok fortsatt en stund til den kommer. Søylen hadde ikke fått noen kontra fra Ruger, så de gikk fortsatt for jul/tidlig utpå nyåret.

 

Har du snakket med dem nylig? Jeg tviler sterkt på at vi ser noe til dem med det første. De klarer fremdeles ikke å levere nok hjemme i USA.

Link to comment
Share on other sites

Har du snakket med dem nylig? Jeg tviler sterkt på at vi ser noe til dem med det første. De klarer fremdeles ikke å levere nok hjemme i USA.

 

11 November.

 

Hei,

 

Vi er også svært spente på å få noen eksemplarer, men vi har dessverre ikke noe mer info ang. når første levering av disse kommer. Vi satser fremdeles på rundt årsskiftet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det nok fortsatt en stund til den kommer. Søylen hadde ikke fått noen kontra fra Ruger, så de gikk fortsatt for jul/tidlig utpå nyåret.

 

Nå har ikke jeg tenkt til å hore opp børsa så jævlig, men leker jo litt med tanken... Likte utseendet på børsa med Magpul-kolben, og har tenkt på et Nill-grep som ligner på grepet på PSG-1 samt en liten enkel brems. Skulle jeg dratt den helt ut så ville jeg satt på et super lettvekts forskjefte av karbon e.l, med bare en liten picatinny-stump på for tofot. Det nytter vel ikke å heldempe en slik rigg, og samtidig beholde presisjonen?

 

Var ikke klar over at man fikk Nill grep til denne, fikk laget ett slikt til revolveren min fantastisk godt grep. Kanskje Nill isteden for Ergo grep.

Link to comment
Share on other sites

Uff, skulle ikke sett i denne tråden, fin den rifla fra Ruger, ser dere skriver Våpensøilen forhandler disse, ser de ikke prislista, stemmer det? Evt har dere en link til de, der man ser disse med priser. Har de tatt den inn i .308W, ser dere diskuterer at den er for kort.

Håpløst for meg som ikke lader selv å handle en slik, og starte med langhold!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Du må bare begynne å lade selv.. 308 blir for kort ja. De har sagt en pris på 15900, men jeg tipper den blir noe høyere når den endelig kommer. Det er uansett billig med tanke på hva en får. Bestill en i 6,5 Creedmoor er min anbefaling, og lær deg å lade. Det er ikke vanskelig. Men det er allerede venteliste, så du må bare ta kontakt med Våpensøilen og bestille hvis du skal ha en.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei jeg har bestilt denne rifla,men ser ut til at vente tiden blir lenger en jeg forventet.

snakket med våpen søylen idag, de regner med å få inn noen få exemplarer nyttår/tidlig januar ,og jeg hadde 30stk foran meg i køen

levering en eller annen gang på våren 2016

det blir lenge å vente :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...