Jump to content

Rugers nye langholdsrifle


Telefonoperatør

Recommended Posts

Ruger har kommet med en tilsynelatende billig og bra "snajper". Denne tar AICS-magasiner og SR25-magasiner. 20 moa tilt på skinne. Ferdig gjenget til 5/8" - 24.

 

.308 Win. with 1:10 twist, 20″ barrel weighing, 9.7 lbs.; 6.5 Creedmoor with a 1:8 twist, 24″ barrel, weighing 10.6 pounds; and .243 Win. with a 1:7.7 twist, 26″ barrel, weighing 11.0 pounds.

 

 

http://www.thetruthaboutguns.com/2015/07/jeremy-s/new-from-ruger-the-ruger-precision-rifle/

 

http://www.thefirearmblog.com/blog/2015/07/18/ruger-precision-rifle-high-end-almost-ar/

 

ruger-msr-profile.jpg?width=1006px&height=271px

 

Ruger-precision-rifle.jpg

 

ruger-msr-takedown.jpg?width=1083px&height=378px

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Leser at Amerikanere plukker med seg denne for godt under veiledende pris. Helt nede i 1000 USD. Om Norsk pris blis 16 k så er det ledd som tar seg godt betalt.

 

Veil 16'. Som regel får en 10-15% rabatt - ergo 14.500,- gatepris. Mva som våre venner i USA ikke har (annet enn state tax) så ser en på 11.600,- ex mva. Om en Amerikaner betaler 1100$ dvs ca 9100 NOK ex mva. Så på 2500,- 27% påslag skal alle kostander med eksport, frakt import dekkes før importør og forhandler skal dele det som er igjen og dette er ifølge "de lærde" på kammeret å ta seg (FOR) godt betalt. F*** til gjeng er vel noe av det første en tenker da.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde skrevet en laaang post langt inn i materien om dekningsgrad/bidrag, avkastning, kostnader +++ før jeg til slutt tenkte "det er Kammeret, ingen skjønner dette".

 

Ja til minimum bachelorgrad i økonomi før en får uttale seg om norske importbedrifters prisnivå.

 

Det samme før en får stemmerett ved annet enn elevrådsvalg på barneskole.

 

 

/Oppgitt.

Link to comment
Share on other sites

Også er det oss i bransjen med hovedfokus på internasjonal handel som hadde blitt overlykkelige for samme marginene som det jeg så når jeg var i våpenbransjen...

 

Våøen søilen er hoved importør av Ruger i norge, di er nok di rette til å stille spørmålene angående tilgjengelighet og kaliber :)

Link to comment
Share on other sites

Synes Sauer 150 gir en god oppsummering om prisene her til lands. Et par tilføyelser:

- En amerikansk kjede som f. eks. Cabela's kjøper inn i kvanta som får hele det norske markedet til å bli latterlig.

- Norsk importør har et lovpålagt ansvar for 5 års reklamasjonsrett, dette dekkes ikke av produsent.

- Mange norske importører, om ikke alle, sørger for å sitte med et reservedelslager til de våpentypene de importere. Dette binder kapital frem til noen faktisk trenger delene og er sjeleglad for at de faktisk får fikset børsen før helgens jakt - typisk de samme som gnåler om at norske importører tar seg så godt betalt.

 

Ja, jeg har vært i bransjen og sett den fra innsiden. Import av våpen til Norge er ikke noe man blir styrtrik av.

Link to comment
Share on other sites

Hvem kommer eventuelt til å selge denne i Norge? Fikk litt lyst på en i 6.5 creedmoor. Synd den ikke leveres ferdig i 6.5x55.

 

Virket som om pointet med denne rifla var å mate fra SR25/AICS-magasin, så da utgår jo 6,5x55 har jeg forstått. Ble litt gira selv. God kuletilgjengelighet, om kanskje ikke hylser? :-)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder pris på denne og påslag så er det i mine øyne et ikke-tema.

 

16000 for denne er så og si "gratis" hvis presisjonen og funksjon er bra. Selv har jeg en Tikka T3 Tactical med KRG Whiskey 3 chassis, samt masse annet dilldall. Jeg ser at bare veiledende på rifla er nå nesten 19000. Dersom du skal sette en Mcmillan stokk på en Sauer 200 STR eller en hvilken som helst annen rifle, så blir det mye dyrere. For ikke å snakke om custom bygg. Jeg vil si denne rifla blir "løp og kjøp" dersom en skal begynne med langhold/presisjonsrifle.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

RPR-1-9Ts2Yamz73j83.jpg

 

RPR-R-9Ts2Yamz73j83.jpg

 

Ruger har kuppet langholdsmarkedet i USA. Denne rifla selges for under $1000 i USA. Remington M700 ble plutselig veldig gammeldags, Tikka T3 parkert og alle andre rifler ble veldig kostbare.

 

Den nye Rugerrifla har piper fra GFM (Steyr) maskiner, tar AI/MagPul/M14 magasiner og er kompatibel med "alle" deler fra AR15 inkludert verktøy for pipeskift.

 

Kalibre er 243, 6,5CM og 308.

 

 

Tror USA har fått sin "STR". En Tubbs 2000 for $1000..

Link to comment
Share on other sites

Virker jo litt rart at de har tatt utgangspunkt i den kjipeste kassen de har - for å lage en presisjonsrifle. Det står nevnt i første innlegg at T3 er parkert, men det er vel jevnt over akseptert at T3 er en vesentlig bedre rifle enn en Ruger American? Eller?

 

Leste noen amerikanske anmeldelser (som en må ta med en stor klype salt), og kom over følgende sitat fra Ruger;

“The engineering applied to the action of the Ruger American Rifle brings world-class performance to Ruger long-range marksmanship.”

 

Dette var nytt.. Har tidligere hørt begreper som "affordable" og "reasonable" om Ruger American, men aldri "world-class".

 

Nå har denne ett nytt løp, og litt ekstra stash for å appellere til tacticool massene - men er det noe å miste nattesøvnen over?

Link to comment
Share on other sites

De må nok ha fiklet en god del med den Ruger American kassen i såfall, ettersom kassen nå skal sitte på ett avtagbart krep. Altså er den trolig uten deres patenterte "power bedding" med to beddepunkter under, men festet "bak" i stedet. Som forsåvidt virker vettugt på en presisjonsrifle, forutsett at kolbejusteringen bak er stabil og god.

Link to comment
Share on other sites

det er vel jevnt over akseptert at T3 er en vesentlig bedre rifle enn en Ruger American? Eller?
Ja, er det egentlig det ? I det norske markedet kom Ruger American inn som en nyhet der T3 er solid etablert som folkerifle nr. 1, og da er det ikke lett å posisjonere seg. Men se på hvordan den er bygget - fat bolt med tre låsehaker maskinert i ett stykke stål, låskasse maskinert i stål og i lengde til patronen den er kamret for. Den er gjennomtenkt og jeg har aldri sett den få dårlig kritikk.

Man bruker ikke uttrykk som World Class om en jaktrifle i den prisklassen American er plassert i, men det de har gjort her er å basere seg på den mest moderne låskassen de har i produksjon i stedet for den som er basert på en konstruksjon fra 1903 som igjen var et plagiat av en fra 1898. Dette er en rifle for bruk på bane, ikke i gjørmefylte skyttergraver i Belgia.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, fikk ikke med meg første tråd.

 

Med "T3 parkert" mener jeg Tikkas mulighet til å nå ut til "massene" i USA. De hadde muligheten med T3 CTR i AR-utgave men tok den ikke.

 

Hadde nå Tikka puttet CTR-underbeslaget i Sporteren ville det blitt et flott alternayiv til STR.

Link to comment
Share on other sites

Veldig strømlinjeformet rifle og ser behagelig ut å skyte med. Plusspoeng for god logistikk med SR25-magasinløsning. Ikke feil at den tar billige pmags. Nå har jeg aldri vært superfan av Ruger, men hver gang jeg har håndtert en, så slår det meg over hvor kraftige og robuste de er. Nå er ikke jeg ekspert på riflekonstruksjoner, men så vidt jeg skjønner er underbeslaget festet på en enkel måte, og man unngår dyr bedding som ellers ville vært nødvendig i en tradisjonell stokk, og at rekyl tas opp direkte gjennom hele våpenets kjernelinje?

 

Er vel bare et spørsmål om tid før en long action?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det er vel jevnt over akseptert at T3 er en vesentlig bedre rifle enn en Ruger American? Eller?
Ja, er det egentlig det ? I det norske markedet kom Ruger American inn som en nyhet der T3 er solid etablert som folkerifle nr. 1, og da er det ikke lett å posisjonere seg. Men se på hvordan den er bygget - fat bolt med tre låsehaker maskinert i ett stykke stål, låskasse maskinert i stål og i lengde til patronen den er kamret for. Den er gjennomtenkt og jeg har aldri sett den få dårlig kritikk.

Man bruker ikke uttrykk som World Class om en jaktrifle i den prisklassen American er plassert i, men det de har gjort her er å basere seg på den mest moderne låskassen de har i produksjon i stedet for den som er basert på en konstruksjon fra 1903 som igjen var et plagiat av en fra 1898. Dette er en rifle for bruk på bane, ikke i gjørmefylte skyttergraver i Belgia.

 

Jeg har ingen tall som underbygger min påstand, og jeg har heller ikke satt meg inn i hva som skiller disse kassene fra hverandre.

Poenget mitt er vel mer at Ruger American er noe av det billigste en får kjøpt i dag, og selv om jeg ikke har hørt noe negativt om den, har jeg heller aldri hørt at den er noe mer enn det den utgav seg for - en grei og billig rifle som alle skal ha råd til.

 

Når den nå er world class precision rifle så er det vel ikke unaturlig å bli skeptisk?

Link to comment
Share on other sites

Er det brukt samme låskasser, bolt og avtrekk som er produsert over samme lesten med hensyn til tolleranser som Ruger American, som har fått seg noe påheng i form av alu stokk?

 

Eller er det bare samme basis design i form av bolt og låsegeometri som Ruger har bygget en ny rifle rundt. Med stivere låskasse, bedre pipe og produsert med høyere krav til tolleranser? Hvis siste er tilfelle skulle vel riflen ha potensiale til å oppnå svært god presisjon. Ingen grunn til å trykke den ned i grusen og heie på tikka t3 da.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synes avtrekket lignet Savage's accutrigger. Kan det stemme?

 

 

Leser at det er svært likt. Kanskje mest negative med riflen. Sikkert mange som aller helst skulle hatt endel lettere enn 2,5 lbs eller hva det er standard. 500 gram feks. Men dersom denne saken tar av så blir det helt sikkert laget presisjonsavtrekk etterhvert.

 

Er Samsom rail ja. Kunne sikkert med fordel vært noe av karbon og en helt enkel picatinny-bit for feste av tofot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tall som underbygger min påstand, og jeg har heller ikke satt meg inn i hva som skiller disse kassene fra hverandre.

Poenget mitt er vel mer at Ruger American er noe av det billigste en får kjøpt i dag, og selv om jeg ikke har hørt noe negativt om den, har jeg heller aldri hørt at den er noe mer enn det den utgav seg for - en grei og billig rifle som alle skal ha råd til.

 

Når den nå er world class precision rifle så er det vel ikke unaturlig å bli skeptisk?

 

 

Er det noen produsenter som hever å selge noe annet enn "world class whatever"?

 

Og kanskje er Tikka priset høyt og flyter på godt navn?

Link to comment
Share on other sites

Er Samsom rail ja. Kunne sikkert med fordel vært noe av karbon og en helt enkel picatinny-bit for feste av tofot.

 

Ser på det som positivt jeg, Samson lager et knallbra produkt med god størrelse hvis man skal skyte stående lang arm. Vekta er også bra til å være alu (og er vel ikke veldig tema i en slik rifle uansett?), og det å kunne feste picatinny akkurat der man vil ha det og ikke overalt ellers synes ihvertfall jeg er bra.

Link to comment
Share on other sites

Ser på det som positivt jeg, Samson lager et knallbra produkt med god størrelse hvis man skal skyte stående lang arm. Vekta er også bra til å være alu (og er vel ikke veldig tema i en slik rifle uansett?), og det å kunne feste picatinny akkurat der man vil ha det og ikke overalt ellers synes ihvertfall jeg er bra.

 

Joda. Men fint med max vektbesparelse. Du har jo sett kroppsbyggningen min :P Blir å bruke denne til silhuett, stående og liggende, og selvsagt gøy og morro lokalt :)

Link to comment
Share on other sites

Er det brukt samme låskasser, bolt og avtrekk som er produsert over samme lesten med hensyn til tolleranser som Ruger American, som har fått seg noe påheng i form av alu stokk?

 

Eller er det bare samme basis design i form av bolt og låsegeometri som Ruger har bygget en ny rifle rundt. Med stivere låskasse, bedre pipe og produsert med høyere krav til tolleranser? Hvis siste er tilfelle skulle vel riflen ha potensiale til å oppnå svært god presisjon. Ingen grunn til å trykke den ned i grusen og heie på tikka t3 da.. :mrgreen:

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

Hvis jeg har gitt inntrykk av å trykke noe ned i grusen så var det ikke min intensjon.

Jeg heier heller ikke på T3.

 

Men ja, inntil videre deler jeg ikke den samme entusiasmen som enkelte andre.

Og det er vel bra på ett forum som dette?

 

Hvis noen bestiller en rifle med bakgrunn i ett bilde, så er det jo tydelig at Ruger har truffet. Men da må det vel være lov å si; hva er nå dette egentlig? Er det en Ruger American Tacticool? Ikke det at det gjør det til en upresis rifle, men det setter jo ting i ett annet perspektiv.

 

Foreløpig er det vel stort sett amerikanske våpenskribenter som har omtalt denne, og de er jo ikke kjent for å være særlig kritisk når det gjelder produkter produsert i USA.

Link to comment
Share on other sites

Man får vente litt og se hvordan denne presterer presisjonsmessig når folk begynner å få de i hendene. Leverer den der kommer den nok til å selge bra. En ting er at den kan utkonkurrere 700 med diverse chassis og kanskje også T3, men så var det den svært rimelige i forhold til ytelse Saueren da...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen produsenter som hever å selge noe annet enn "world class whatever"?

 

Og kanskje er Tikka priset høyt og flyter på godt navn?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

Hehe, nei, kanskje det ikke er det..

 

Når det gjelder Tikka så kan det godt være. Min kommentar var til trådstarter, som skrev at T3 var parkert. Nå mente han i en annen sammenheng, men jeg leste det som ytelse og kvalitet. Hvis en da tar utgangspunkt i en American så stilte jeg spørsmålstegn ved det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...