Jump to content

Handlading av Nitro Express ?


axe

Recommended Posts

Eg har søkt litt rundt på nettet andsynes litteratur om lading av nitro express kaliber. Oftast så vert eg sendt inn på diskusjonsforum når eg søkjer. Finst det ein eller fleire bøker som tek for handlading av gamle nitro express kaliber som eg kan bestilla ?

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Graeme Wright, Shooting the british double rifle.

 

Den er obligatorisk! Les den to ganger før du begynner.

Lag deg også en loggbok der du skriver ned alt du prøver, og resultatet av det! Tips er å skyte hver pipe på hver sin blink, så du ser hva som er hva av treff.

Jeg pleier å legge den ene over den andre og tegne på det sndre treffet, og skrive på skiva ladedata og dato.

 

Ellers er forumet www.nitroexpress.com et godt sted å få råd.

 

Hvilket kaliber skal du lade til?

 

Selv har jeg ladet en god del .470, og skal nå til med .450/.400 3".

Link to comment
Share on other sites

Er det Ruger no1 du skal lade til? Gikk ut fra at du skulle lade til ei dobbeltrifle jeg. Woodleigh sin ladebok holder i massevis. Har en god del mer å gå på i ei slik mekanisme, mens man i ei dobbel må være forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Eg er heilt i startsfasen Kiwi, altså i våpensøknad stadiet / handling av ladekomponenter. Søknaden er levert lensmannen og våpenet skal bestillast av Søilen. Får eg ikkje No.1 Tropical i 450/400 3" så kamrer eg om ein annan ...

 

Sende avgarde ein bestilling til Alvestad på fredag, godt å ha noko å lesa på i ferien. 8)

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Fekk henta ladeboka frå Alvestad på posten etter arbeid i dag så no bryr eg meg lite om dårleg vêr i ferien! Takk for tipset pondoro :)

Boka osar av kvalitet og mengda med ladedata til "mitt" kommande Nitro Express kaliber var bra.

 

blogger-image--1092460255.jpg

 

No kan eg kosa meg ekstra godt med kaffikoppen og Oliver Twist'n i underleppa. :mrgreen:

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Hei 350 Rem mag!

 

Kva for ein ladepresse er det du brukar til den lange 470 patronen? Slik eg har lese meg til, så kan patroner over 3" væra vanskelege å lada i vanlege O-pressar!? Eg vurderer ei eiga presse til slike kaliber. :mrgreen:

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke lader til noen lengre patron enn 375H&H kjøpte jeg for en tid tilbake RCBS Ammomaster 2 siden jeg fikk en veldig god pris på den. Denne er lang nok til og takle 50BMG, så den skulle rekke til det meste. Stiv og robust presse som kan anbefales til lange patroner.

 

rcbs-ammomaster-2-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Redding Ultra Mag er også god presse, den tar det en kommer over av stor hylser unntatt de færreste største. I en nr 1 kan en godt lade opp en NE patron til annet nivå enn på en dobbeltrifle. Vet ikke hvilket nivå en kan lade .450-400 opp til, men .450 NE er 2350 og litt til med 500 grain kule og en god mengde 204 bak . Men med lette kuler og N160 krutt så er du på .45-70 nivå for trening. standarden den lå på var 2150 fps med 500 grain kule. Et nivå som .458 Win Mag prøvde, men som .458 Lott lettere taklet. På 2350 fot er du på .450 Rigby nivå. På 2500 fot som jeg har sett data for, er det start nivået på .460 Wby .

 

Moralen er vel kort , hvis du har en dobbelrifle og en nr 1, så vær nøye med hvilke patroner du har om hender i samme kaliber, hvis du har to like .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...