Jump to content

Hvor mange G33/40 ble etterlatt i Norge?


Sør-jeger

Recommended Posts

Den tyske hæren hadde vel 10 divisjoner med bergjeger samtidig som SS hadde jeg mener det var 7 divisjoner med bergjegere.

Hvor mange av disse som var utstyrt med g33/40 vet vel ingen men det var produsert ca. 130 000 våpen for tyskerene i perioden 1940 - 1942.

Link to comment
Share on other sites

Politiet fikk merket om et antall som nevnt før i tråden.

Et antall ble brukt på KV til og bygge opp jaktrifler.

Et antall ble solgt fra forsvaret til ansatte.

Et antall falt av laset og forble uregistrert.

 

Så Chiefen.v-2`s anslag høres ut som det kan være omtrent riktig.

Link to comment
Share on other sites

Samme lengde som K98k, men såkalt "small ring" - mindre diameter på halsen og gjengene. Flere ble laget på Brno- fabrikken i Tsjekkia synes jeg å huske. Utsparinger for å lette på vekta. Ellers ikke nummererte deler, bortsett fra kassa. Jeg kjøpe 200 stk. av dem i sin tid da forsvaret solgte ut noe av restlageret. Kongsberg hadde laget en del nye løp til dem i original 8 x 57 IS.

 

En tysker ringte meg forleden og lurte på om jeg hadde sett kikkermontasje til G33/40 a la den som er forbundet med baksiktet på en K98k. Det har jeg aldri sett eller hørt noe om. Har dere ?

Link to comment
Share on other sites

Samme lengde som K98k, men såkalt "small ring" - mindre diameter på halsen og gjengene. Flere ble laget på Brno- fabrikken i Tsjekkia synes jeg å huske. Utsparinger for å lette på vekta. Ellers ikke nummererte deler, bortsett fra kassa. Jeg kjøpe 200 stk. av dem i sin tid da forsvaret solgte ut noe av restlageret. Kongsberg hadde laget en del nye løp til dem i original 8 x 57 IS.

 

En tysker ringte meg forleden og lurte på om jeg hadde sett kikkermontasje til G33/40 a la den som er forbundet med baksiktet på en K98k. Det har jeg aldri sett eller hørt noe om. Har dere ?

 

http://www.galatiinternational.com/product/SK2765.html

Skal prøve denne på min :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det ble laget noen få prototyper med ZF41 scope men de få som finnes til salgs er stort sett satt i hop i senere tid. Det ble solgt en antatt ekte en i USA for en tid tilbake . Tror det er umulig å finne en som ikke er mekket i nyere tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...