Jump to content

Identifisering av bajonett


AndreasBak

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg ryddet i en kjeller og kom over en bajonett som jeg tenkte kvitte meg med på finn. Den er arvet av min avdøde farfar for vel over 10 år siden, men jeg har selv veldig lite informasjon på gjenstanden og tenkte jeg kunne begynne med å spørre her for å høre om det var noe hjelp å få :-) (verdi, type, produksjonsår)

 

Om den er godt brukt eller slitt grunnet tid er uvisst, men bladet er ikke veldig skarpt lengere. Det er også noen rustflekker på både blad og slire. På sliren er det inngravert nummeret "82" og på bladet er det inngravert en stor "K" med en krone over.(Produsert ved Kongsberg Våpenfabrikk tror jeg) Noe annet nummer eller identifikasjon finner jeg ikke.

 

16h8akw.jpg

 

All info settes veldig pris på, takk for hjelpen på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Denne er da ikke ombygd til US.

 

Det er er Kort kragbajonett som Flashman sier.

 

Den mangler av synlige detaljer webboppheng og løpsring, som den ville hatt om en var ombygd.

 

Det er altså en kort kragbajonett produsert for okkupasjonsmakten i krigsårene

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som forrige svar sier, så er dette en kort krag-bajonett produsert for okkupasjonsmakten.

Den blir ofte kalt for en Hird-bajonett.

Hird-bajonetten kjennetegnes ved at den ikke har serienummer, den mangler doppsko på balgen, og den er generelt mye grovere maskinert enn de vanlige krag-bajonettene. Dette fordi okkupasjonsmakten og Hirden trengte mange bajonetter - fort. :shock:

 

Begynner å bli et par år siden jeg drev med bajonetter, men vil tro at verdien ligger på 250-350 kr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...