Jump to content

Sako Quad


Grabukken

Recommended Posts

Hvordan oppleves kolbelengden på syntetstokken? Ser det er en del som bruker slike mellomleggsskiver, men er det med mange av disse når en kjøper Quaden? CZ er ihvertfall håpløst for kort til meg. Trenger rundt 36-37cm fra kappe til avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://kinneysshootingsupply.com/collec ... ccessories" target="_blank

Har selv kjøpt picatinny skinne her.

Når det gjelder kolbekappe planla jeg selv å sette på en standard Limbsaver (grind to fit) 25mm kappe for å tilfredstille mine gorilla-armer.

Men har begynnt å la meg friste av en GRS stokk til Quad'n. Vi får se hva det blir til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

"akkurat" Tatt jegerprøva, og skal gå til innkjøp av salong. Har ikke kommet meg no sted de har et godt utvalg av de forskjellige utgavene quad'en kommer i, så tenkte å høre hva dere mener her.

 

Vurderer sterkt en sako quad heavy barrel, men som en i tråden her et sted skreiv, "synth stokken virker langt mer plastic fantastic en tikka t3, som har fått plastic stempelet på seg, tenker da på heavy barrel"

Og etter å ha klådd litt på en tikka t3 synth så syntes jeg den var ... ja.. rett og slett hul og fæl :P

Mente han bedre eller dårligere enn t3'en? Skjønner ikke helt hvordan man kan klare å få den værre for å være helt ærlig uten å gå i en leketøysbutikk (ok legge av nå før jeg får halve forumet på nakken :D)

Kan jo vurdere varmint selfølgelig, men da får man brått cz til halve prisen, og det skal flere våpen inn i det skapet.

 

Så hvor fæl er den synth stokken? Og er heavy barrel stokken no bedre en standard synth stokken, eller er det samma greia bare med forhøyer?

Takk for innspill :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har hatt en standard synthstokk en god del år. Forskjellen mellom standard og HB er vel bare at det er tatt ut plast i løpskanalen for å gi plass til pipa? Graden av plastikkfølelse er vel i høy grad subjektiv, men jo; stokken er av svart, hard plast, og det lyder hult når man kakker skjeftet borti noe. Sammenlikning med andre våpen skal jeg overlate til andre. Det største minuset i mine øyne er at synstokken er kort. Jeg måtte kjøpe to sett med forlengerplater til rekylkappa for at Quaden skulle passe meg sånn noenlunde. Muligheten for GRS høres veldig fristende ut.

Edit: HB- stokken har kinnforhøyer, det har ikke standard syntetstokken.

Link to comment
Share on other sites

Et tips til den fæle kolbekappa på syntutgavene: Kjøp en tykk kolbekappe til en beretta sportshagle. Genial gummi som er glatt nok til raske anlegg, og passer 100% overens med hullene til kappa på Quaden. Aberet er at den blir liggende litt "utenpå", slik at den ikke flukter helt med den originale kappa. Kanskje ikke så estetisk pent, men funker fjell for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har en Sako Quad med 22 LR, og 17 HMR løp. Synt Stokk.

Men har problemer med presisjon på .22 løpet..

 

.17 løpet har meget god presisjon. Bruker momentnøkkel 8 nm på løpet, og på skjefteskruene.

Har prøvd mange typer ammunisjon, noen går bedre enn andre.

 

Noen som har tips til hva det kan være ?

Link to comment
Share on other sites

Samlingen vandrer litt på skiva, om jeg klarer 75 mm på 60 meter så er det bra..

Løpet er 42 cm. Prøvd endel forskjellig ammo, skal se om jeg finner andre typer å prøve.

17 HMR løpet skyter jeg 20 mm samilnger på 100 meter, noe som er vedig bra for meg.

Link to comment
Share on other sites

"akkurat" Tatt jegerprøva, og skal gå til innkjøp av salong. Har ikke kommet meg no sted de har et godt utvalg av de forskjellige utgavene quad'en kommer i, så tenkte å høre hva dere mener her.

 

Vurderer sterkt en sako quad heavy barrel, men som en i tråden her et sted skreiv, "synth stokken virker langt mer plastic fantastic en tikka t3, som har fått plastic stempelet på seg, tenker da på heavy barrel"

Og etter å ha klådd litt på en tikka t3 synth så syntes jeg den var ... ja.. rett og slett hul og fæl :P

Mente han bedre eller dårligere enn t3'en? Skjønner ikke helt hvordan man kan klare å få den værre for å være helt ærlig uten å gå i en leketøysbutikk (ok legge av nå før jeg får halve forumet på nakken :D)

Kan jo vurdere varmint selfølgelig, men da får man brått cz til halve prisen, og det skal flere våpen inn i det skapet.

 

Så hvor fæl er den synth stokken? Og er heavy barrel stokken no bedre en standard synth stokken, eller er det samma greia bare med forhøyer?

Takk for innspill :)

 

Mulig det var et innlegg fra meg du tenkte på...Ja, har Tikka T 3 som jeg er meget godt fornøyd med. Plastikk plager ikke meg. Det er et lett og dødt materiale, i motsetning til tre som trenger mer vedlikehold enn plast. Jeg har som kjent Sako Quad Heavy barrel. Den er mer plastaktig enn Tikka T3. Særlig innpassning mellom låskasse og stokk føles plast og upresis. Men, så lenge den klarer samlinger på 12 mm på 100 meter er min følelse av plast og tilpasning irrelevant. Har også cz 452 i 22lr, (22lr og 22wmr til Sakoen) og vet med sikkerhet at jeg ville valgt Sako Quad Heavy barrel før CZ (i tre og mer metall). Vil anbefale Heavybarrel siden da løpskanalen er klar til både tykke og tynne piper, samt oppbygget kolbe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for svar optibond!

 

Ble en Sako Quad Varmint på meg, klarte ikke helt å slappe av med plastikk følelsen, men som du sier, den går sikkert bort ved første kongesamling :D

Hadde en Air arms s510 med nydelig trestokk, som jeg var jævlig fornøyd med, så da valgte jeg det jeg kjenner til. Skulle jeg mot all formodning ikke klare

å ta godt nok vare på trestokken, så har jeg unskyldning til å bytte inn i GRS stokk, om ,(forhåpentligvis) en del år :D

 

Så nå venter jeg bare på telefon om at den har ankommet lokale sjappa! Tidlig neste uke håpet han... og jeg "trenger" den i går!!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Min Quad liker alt jeg har puttet i den av 22LR ammo. Jeg skyter mest CCI standard ammo, fordi det er billige saker. Da får jeg en flyer omtrent hvert femte til tiende skudd, eller så. Denne ammoen er rett og slett ikke bedre. Skal du ha 22 LR ammo som er stabil, må du opp i pris. Lapua Biathlon (tror det var Lapua? Het i alle fall Biathlon) er den eneste dyre ammoen jeg har testet i denne børsa, og den samlet helt utrolig bra! 22LR og 17 HMR løpene er kappet til 40 cm. Jeg bruker A-TEC rimfire demper med en ekstra modul. Min Quad er helt umodifisert, og altså helt lik den på bildet over her, uten den fancy kolbeforhøyeren. :D

 

 

 

skaubjønn: (eller andre med erfaring på området..)

Ser du har kappet løpet på din sako quad til 40cm. Vurderer selv noe tilsvarende (både for 22LR og 17HMR) men er redd jeg mister "subsonic" egenskapene om jeg kapper for mye. Har du testet dette? Dvs er din 22LR fremdeles subsonic med sub-ammo?

Tenker i utgangspunktet å kappe begge mine løp på 43cm..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både .22LR og .17HMR kappet til ca. 42 cm

.22LR skyter jeg mest match ammo i. Den ligger og vaker i området rett under 330 m/s. Det betyr at av og til kommer det et overlydsknall, og når atmosfæriske forhold tilsier det så kaller det hele tiden :wink: (egentlig er det litt irriterende :roll: )

I .17HMR mener jeg og huske at jeg mistet et sted mellom 30 og 50 m/s. Det er uansett en helt udugelig patron. Styr unna om du ikke allerede har kjøpt løpet. Mitt ligger langt inne under alt annet i skapet, og der ligger det bra. Den blir aldri brukt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, men det er nok for sent å angre nå :winke1:

Til mitt bruk tror jeg HMR vil fungere greit.

Ønsker et kortere jaktvåpen(HMR) samtidig som jeg ønsker at treningsbørsa (22LR)skal være så lik som mulig.

 

Mulig det er et dumt spørsmål men er match ammo det samme som subsonic-ammo?

Link to comment
Share on other sites

Match ammo er som regel litt dyrere, da denne som regel har "strengere" krav til presisjon og er i de fleste tilfeller konkurranse ammunisjon. Subsonic er, vell, underlyds-ammunisjon. Du får sikkert Match ammo som er subsonic, men det er vell heller sjeldent. Så det enkle svaret blir: Nei. ;)

Link to comment
Share on other sites

Til det spørsmålet finnes det bare et svar. Ikke rør pipa :wink:

 

Hvis du for fortsatt vil kappe, ville jeg kjøpt en ammo med oppgitt hastighet. Målt den over en kronograf (helst en magnetospeed). Stemmer den har du en referanse til hva ammoprodusentene oppgir. (Subammo mener jeg pleier å ligge i området 290-310 m/s? Kan være greit og sjekk :wink: ) Deretter kapper du litt og litt til farten øker. Da stopper du :wink:

 

Jeg skyter ammo som er oppgitt til 325m/s. Med ei 42 cm pipe kommer de ut i 330-340 m/s. Det er akkurat nok til at piskesnerten høres innimellom.

 

Raskest fart får du i en pipe som er et sted mellom 20 og 30cm. Hvis du kjenner til Alm sin gamle lyddemper (den som var i retten), så løste han dette problemet ved å lage et hull i pipa 12-13cm foran kammeret. Da slutter kruttet å gi fart når hullet passeres. Ulempen er at løsningen krever en heldemper.

Link to comment
Share on other sites

Har Quad Varmint og har lagt meg på Gecco Rifle. Min erfaring er at denne ammo er den som gir jevnest presisjon og hastighet til en forholdsvis rimelig penge. Brukte påsken i fjor til å teste mange typer, også dyrere ammo, men Gecco ble valgt for den var like bra som alt annet. Bruker den opp til 200 meter, og kan da treffe blink som er på størrelse med en knyttneve (bukken på metallsilhuettfigurer til 22).

Gecco samlet ti skudd i ett hull på 50 meter. Da gadd jeg ikke teste mer, for det er alltid vinden som gir utfordringer uansett:-).

Bruker Meopta 4-16x44. Litt kostbar kikkert, men personlig orker jeg ikke bruke noe av mindre kvalitet ved prikkskyting. Meopta er ganske god mht. øyeavstand og stilling. Noen kikkerter er veldig følsomme ved høyere forstørrelse, og det orker jeg ikke. Kvalitet koster:-)

Link to comment
Share on other sites

Bruker den opp til 200 meter, og kan da treffe blink som er på størrelse med en knyttneve (bukken på metallsilhuettfigurer til 22).

Det kan alt av ammo få til :wink: Spørsmålet er heller hvor mange av 50 skudd klarer du å få inn på det målet på 200 m på en vindstille dag?

 

Min erfaring sier at billig sortert ammo har for ujevn fart til at det lar seg gjøre hver gang :wink: Skulle ammoen mot formodning få til treff hver gang er den jo helt eksepsjonell.

Link to comment
Share on other sites

Åneida:-) Dette går ikke hver gang. Takk for at du påpeker dette. Har heller ikke statistikk på treffprosent. Fikk tre-fire treff etterhverandre på 200 meter. En gang. Etter det har det vært for mye vind, og har ikke klart å gjenta bragden. Gecco er ikke ufeilbarlig, det forekommer slengere, men ikke så ofte som med rimeligere ammo. Så, ville bare dele min erfaring, ikke skryte.

Et spørsmål: Har noen erfaring med ammo som svært sjelden gir fluer?

Link to comment
Share on other sites

Til det spørsmålet finnes det bare et svar. Ikke rør pipa :wink:

 

Hvis du for fortsatt vil kappe, ville jeg kjøpt en ammo med oppgitt hastighet. Målt den over en kronograf (helst en magnetospeed). Stemmer den har du en referanse til hva ammoprodusentene oppgir. (Subammo mener jeg pleier å ligge i området 290-310 m/s? Kan være greit og sjekk :wink: ) Deretter kapper du litt og litt til farten øker. Da stopper du :wink:

 

Jeg skyter ammo som er oppgitt til 325m/s. Med ei 42 cm pipe kommer de ut i 330-340 m/s. Det er akkurat nok til at piskesnerten høres innimellom

 

Har dessverre ikke tilgang til kronograf..

Brukte du denne metoden når du kappet? Dine resultater stemmer vel ikke nødvendigvis med resultatene jeg vil få, men det kan jo indikere et fornuftig valg av lengde..

Tipper jeg går for å beholde 22LR løpet originalt, å kappe HMR løpet.

Takk for hjelpen :)

Link to comment
Share on other sites

Brukte du denne metoden når kappet?

Nei! Jeg tok minste lenge + en fuck up i dreiebenken = 42 cm.

Underlydsammo går fortsatt i underlydshastighet, men den ammoen jeg bruker til vanlig går litt for fort. Hvis det hadde vært et stort poeng at den ikke laget lyd hadde jeg ikke rørt den :wink:

Har noen erfaring med ammo som svært sjelden gir fluer?

Jeg er litt som deg fornøyd nok med det jeg skyter mest av, SK std +, det funker.

Jeg klarer og holde alle skudda innenfor et A4 ark på høykant på 200 m på en vindstille dag. Det er greit nok for meg. (De fleste havner i senter, og slengerene går opp og ned mot ytterkantene).

Av ammo med få slengere som jeg har prøvd er Lapua polar biathlon blandt de beste. Men jeg har ikke prøvd nok og ikke ført statistikk. Dette er bare subjektiv husk.

Skulle jeg prøvd noe jeg har trua på står Eley Tenex høyt på lista :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

 

Finst det andre "chassis" til Quad Varminter i Noreg, eller kun originale stokken ?

Kva for ein ljuddemper rår dykk til .22 WMR. ?

Tek òg gjerne i mot tips om kule/ladning til rev/gås som ikkje lagar tartar av offera ? :mrgreen:

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Axe: GRS lager stokker tilpasset quad'n. Om de lager både til vanlig og varmint løp derimot veit jeg ikke.

 

Noen andre her som sliter med at løpet tilsynelatende ikke sitter helt rett i låskassa på quaden deres?

Min Varmint har pipa liggende mot venstre og nedtil stokken ytterst forran. Den skyter i tillegg

langt nedenfor og til venstre i forhold til hva kikkertsiktet var fabrik innstilt på (zeiss sier den blir levert optisk sentrert)

 

Må nesten makse ut kikkerten bare for å få den likt som løpet... 20+ Moa opp og en haug til høyre..

 

Er det evt reklamasjon, eller er det kun presisjon det går på? Den samler som en laser, så ikke no å si på det.

Men kjedelig uansett.

 

Kan sette på en 25 Moa picatinny skinne, og kanskje leve med sidejusteringa. Men da har jeg et par "custom" Talley QD ringer til 1300 spenn

som ikke kan brukes til en dritt :P

Link to comment
Share on other sites

Det der høres ut som reklamasjon.

Å montere løpet feil i Quad anser jeg som umulig.

Jeg har ingen treffpunktforandring ved skifte av løp. Heller ikke kikkert av/på.

Jeg har 25 moa picatinny skinne, Leupold QRW lave ringer og en 3-18x50 kikkert.

Børsa går som en stråle, kvalitet fra Sako som forventet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har løsnet og stramma løpsskuren flere ganger, den drar pipa ned og til venstre når man strammer vær gang. Den kom sånn ut av esken også.

Nei, man kan ikke sette den på feil så langt jeg skjønner heller :P

 

Har forøvrig fått løpet kappet og gjenget av børsemaker, (det kom ikke ferdig gjenget, noe jeg stussa litt på) Er muligens bare ekstra løp som er det)

Håper ikke jeg mister garantien på det... Det har jo ikke no sammenheng

Link to comment
Share on other sites

Var ute å skøt på 100m her i forrige uke.

Har ikke skutt så mye med salong (300 skudd). Men skjedde noe som var litt rart. Det ene skuddet jeg skøt ble registrert som "0". Jeg tenkte det nok var ei kule, med lite krutt eller noe. Så skøt et par serier til, så plutselig havnet et skudd i 3 tallet høyt over samlingen min, som var rundt 8-10.

Hva kan det komme av. Kan man ende opp med en kule med for mye krutt? Andre som har opplevd dette?

Link to comment
Share on other sites

Mye snakk om "flygere" leser jeg her på forumet. Spesielt med billigere ammotyper som CCI standard etc.

Kommer av alt fra ujevn ladning til deformerte kuler. Kjenner igjen fenomenet fra jeg skjøyt mye med luftgevær.

Holder med litt feilstøp, hvor vekt eller fasong aviker noe, da får man helt annerledes treffpunkt. Hvis samlingene

holder seg tett og en og annen kule er helt på avveie , og du føler du ikke dro skuddet, så ligger nok feilen i amunisjonen :)

 

Andre her inne kan sikkert mye mer om det, men det er iallfall slik jeg har skjønt det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Noen her inne som har fått laget heldempet 22 LR løp til sin Quad hos Alm?

Snakket på tlf med de i dag og dette er ikke noe propblem, men de må ta ut en del av løpskanalen på stokken, skulle likt å sett et bilde av dette med et vanlig tynt løp i 17 hmr eller 22 wmr i stokken.

Mange kjøpte etter å ha fått laget heldempet løp, tykke piper i 22 wmr og 17 hmr i følge selger hos Alm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lurte på å skaffe ny kolbekappe i gummi til en sako quad stokk i tre.

Prøvde å høre med vertebrae om tikka t3 limbsaver kolbekappa ville passe sako quad ,

Fikk ikke ett skråsikkert svar.

Men jeg er kjent for å kjøpe først og sjekke etterpå:-).

 

Og kan bekrefte at Limbsaver til tikka t3 passer rett på Quad stokken.

Den forlenger stokken med ca 25mm, som passer meg bra.

Og ! Den reduserer følt rekyl med opptil 70%.

Så snart skal jeg kanskje klare å håndtere 22mag :-).

Pris ca 300kr( og sikkert +Mons )

 

Det følger IKKE med egene skruer

Link to comment
Share on other sites

Ja

På limbsaver emballasjen står t3 & t3 lite(wood, laminat,synt)

Det er 8 cm mellom skruene

Synes ikke sako quad varmint el pro hunter eller synt stokkene er veldig forskjellig.

Men.... Det er ca 2 år siden jeg hadde synt... Og den va litt kortere.

Jeg hadde stjålet ei kolbekappe fra en sako 491 varmint stokk, og da måtte jeg ha ett par runder sort tape i overgangen mellom stokk og kappe. Kappa var ørlite breiere enn stokken

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har Limbsaver slip on på min Quad med syntetstokk. Denne passer 100% og anbefales. Tror det er small jeg har, men målene står på hjemmesiden til Limbsaver. I og med at tåa på stokken er trekantet endte jeg opp med slip on etter å ha sjekket ut en del utgaver av ordinære kolbekapper og er 100% fornøyd med den løsningen. Den forlenger stokken med 1 tomme.

 

Mvh Arild

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er gode råd fulgt.

Og kinneys har levert alt jeg bestilte...

Fikk også bix'n'n andy avtrekk til quad fra norsk leverandør.

Fikk det i går.. Og plagdes med å få det til å fungere. Var skuffet og forbanna...

Men leverandører fikk kjapt kontakt med bix'n andy. Og fikk bekreftet at alt var rett.

Samt ett par små råd/tips. Så nu fungerer alt som det skal..

 

Da jeg skulle demontere orginal avtrekket. Så var det strammet utrulig hardt fast i kassa.

Så stramt at man fikk knirkelyden som alu og stål gir ved hard stramming, det uvanlige var at denne knirkelyden kom da jeg løsnet avtrekket-hus skruen.

 

Vel... Monterte det fenomenale bix'n andy avtrekket, slik som jeg har gjort på alle mine sako rifler.. Men avtrekket tok ikke "inngrep". Det spente seg ned hele tiden. Prøvde å justere avtrekket tyngere. Men ingenting hjalp....

Så en time i går kveld lå hærpet sako quad billig til salgs :D

Men ut på natta gikk det verste sinnet over. Og annonsen ble slettet..

En haug med MMS og sms ble sendt til leverandør, og han hadde tydeligvis kontakt med produsent. Og ting ble løst.

 

Jeg er avtrekks entusiast. Og anbefaler alle som vil utbedre rifla si å skaffe seg ett bix'n andy!

Det ER verdt hver øre... Eller ca 4000kr

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...