Jump to content

Sako Quad


Grabukken

Recommended Posts

Nå har jeg også kjøpt meg en Quad, gleder meg til å dra å prøve den. Det ble en Sako Quad Heavey Barrel Combo sett og Burris Quad kikkert. Så nå er det ut på jakt etter div. ammo. til de forskjellige kaliber. Har forstått at det kan være litt trøbbel der jeg bor. (Alta)

 

Har en STRØKEN CZ 452 Lux tilsalgs. Har gått noen hundre skudd. Hva pris bør jeg forlange? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 352
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Halv pris av dagends villedende kanskje??

 

Salongen slites vel ikke særlig p.g.a. antall skudd. Hvordan våpenet er vedlikeholdt, om der er korrosjon noe sted, pipa oljet etter bruk ute i fuktighet o.l. har vel mer å si.

 

(For min egen del kjøper jeg kun fabrikknye våpen. Jeg er så "naiv" at jeg ikke tror en våpeneier som virkelig er glad i sitt/sine våpen (og som der av implisitt har passet godt på det), selger et våpen uten at det er beheftet med ett eller annet "rusk" - eksempelvis middelmådig presisjon. Jeg er m.a.o. selv redd for et såkalt "lemon" kjøp ved kjøp av brukt våpen.)

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk ikke dette våpnet har vært ute i regn noen gang.

Har mest blitt brukt på kråker, fra hytte vinduet.

Til jakt har man da andre våpen. :)

 

 

Ergo samme som med min Cz 452 American,- aldri vært ute i regn - kun skyting av skjære, duer o.l. på innmark. Lykke til med salget i alle fall :D

 

Har også anskaffet meg ny Sako Quad Heavy barrel, kun .22wmr foreløpig, påmontert Leupold VXII 4-12 x 40 AO. Har ikke fått testet det enda,- men satser på testing ganske snart.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du regler? Du må søke på våpendel, og da søker du på løp i 17hmr når du først er i gang. Løp inngår ikke i våpengarderoben. Jeg har 3 løp/kalibre til min Blaser R93 og tre til Quad'en, og det regnes som to våpen.

 

Takker for svar, var litt usikker på om nytt løp ble regnet som nytt våpen eller ikke i og med at det er et løp i et annet kaliber - men da fikk jeg avklart det :D

Link to comment
Share on other sites

Et annet reltert spørsmål i samme slengen; Er løpene til Quadden merket med nr.?? Står nummeret på våpenkortet/ har dere eget kort for tilleggsløp??

 

Fikk våpenkortet mitt på Quadden i posten her for noen dager siden, og kun våpen nr. var påskrevet, ikke noe løpsnr. Trodde systemvåpen skulle ha nr. på løp som også skulle registreres?? Tar jeg feil her?? - er det en feilregistrering hos forhandler/Politiet??

 

(Legger til at jeg ikke har rukket å sjekke om min egen Quadd har nr. på løpet,- men finner det litt merkelig hvis det ikke har nr.)

Link to comment
Share on other sites

Våpennr. står på pipene. På våpenkortet som angir riflen står både nummer på våpen OG nummer på pipen. Du får nytt kort for hvert løp. På disse står kun pipenummer. Slik er det ihverfall på mine.

 

Det er mulig akkurat denne praksis kan variere. På min S&L, som også er systemrifle, står kun nummer på våpen, ikke nummer på pipe. Jeg ser at det er forskjellige personer som har utstedt de respektive våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg fikk min i uka som var. Klarte heller ikke vente så siden jeg hadde kikkert fikk jeg de til å legge ved montasje så jeg skulle slippe å tenke på det. Men så var det jo det med ammo......

Politiet her er veldig grei å ha med å gjøre så det jeg gjorde var å stikke innom de så laget de meg en midlertidig tillatelse til å kjøpe 17HMR ammo, så bar det rett til den lokale til den "lokale" jakt og friluftsbutikken får å hente ammo.

 

Da hadde jeg alt liggende klaart til pakken kom :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg er også spent på resultatet av denne, da jeg har .17 wmr og vurderer et .22 løp som erstatning for CZ 452 børsa.

 

NEI!

Da beholder jeg CZ som standard .22 den står alltid der da...klar.

det uutgrunnelige valget oppstår mellom å ha en eller to eller tre løp faktisk som resultat av å ha muligheten...

Uten denne var jo valget enkelt, = ny børse.

-nå har man fire alternativer.

Men har lært så vel, - aldri si aldri.. :lol:

 

Og igjen, takk, dette er et forum som ikkert mange andre faggrupper ville missunt oss, -uten tvil den mest informative portalen når det gjelder de spesifikke emner. (bare jeg klarer å poste de riktig da..) :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her var det en knall bra Quad tråd.

 

Var og skulle kjøpe en Cz452 i dag, kjente på den. Så sa karen at han hadde en annen stående bak som var brukt som jeg kunne få billig....... det viste seg å være en Quad 22lr. Prøve skjøt den, smilte, gikk og betalte.

 

Skal omsider skaffe 22mwr løp til den, men foreløpig så får 22lr duge til rypa.

 

Lurte litt på hva slags optikk folk bruker som har den på rype jakt. Hittil har jeg lest Nikon, Nikkor Stirling, Hawke, Falcon alle i ca 3-18x50. Er det dette som er å satse på når det gjelder forstørring?

 

Er det mulig å bytte lade armen på sluttstykket den var litt knottete. Og kolben er 3-4 cm for kort og grepet er laget for små hender :) Noen tips på stokk fronten.

Link to comment
Share on other sites

Hei Lade armen er det ingen problen å bytte, kolben forlenga eg med ei planke bete av høvleg tykkelse satte kolben oppå planken så teikna eg rundt så va da berre å ta kolbe kappa å merka hulla sage,borre,slipe og teipe vips ferdig. Kunne tenkt meg å fått leget ein forlenger i alu. Det var etter eg sjekka prisene på sako sine kolbeforlengere at det blei litt håndarbeid. Sako ladearmer finner du på http://www.rimfiretechnologies.com/Sear ... asp?Cat=48 har forøvrig ein ladearm til salgs. ligger i salgsanonsene. bilde av hora:

 

36wattferdig027.jpg

 

36wattferdig026.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ spissmus

 

Jeg har en Kahles 3-12x50. Dette er en god rifle som fortjener et bra sikte. Et tynt trådkors er viktigere enn en voldsom forstørrelse. Ingen grunn til å kjøpe mer enn 12 mener jeg. Med en god kikkert i 12-gangen ser du en rype mer enn tydelig nok på 180 meters hold. Lenger hold ville jeg ikke ha skutt etter vilt på.

 

Det ligger noen godbiter hos www.eurooptic.com under 'used optics'.

Link to comment
Share on other sites

Oi sent på kveldne, beklager skrive feil-

 

Har NF 2.5-10x32 zero Stop, men da er optikken 3x verdt børsa......hmmm ikke hetl riktig i mine øyne. Derfor ser jeg etter rimelig opptikk til rifla.

 

Skal se ann finer plate og pusse ned til størrelse, men hmmmmm mcmillan a3 i quad hadde vært morro. Hmm for mye festing, tenke ikke pris.

 

Skal titte på salgs annonsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Har ein Quad på vei frå jakt & friluft. Men dei hadde ikkje inne Heavy Barrel, så då vart det ein Synthetic i 17HMR, grunna lang leveringstid. Det eg lurar på er om eit HB løp passar i stokken til ein Synth?

 

Lurar på å kjøpe eit slikt løp i 22lr. Ser jo ut som at stokken på dei to er ganske lik :wink: ?

Link to comment
Share on other sites

Det er Norma sin innskytingsskive. Målte med el skyvelære nå, 13 mm inni, drøye 20 på utsiden. Bildet skal egentlig være liggende, ser ut som om spredningen er oppover, men den er sideveis på grunn av vinden. Det er mer å gå på presisjonsmessig, en stille dag for eksempel :D litt morsomt med samlinger med mange skudd, ser fort om det kaster da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tok med min Quad en tur i skauen i går. Det begynte å bli skumt

quad1.JPG

Jeg har satt på en picatinny skinne slik at jeg kan bruke Leupold QRW ringer, fordi jeg vil kunne bruke flere kikkertstikter. Her skal jeg se hva jeg kan presse ut av 17hmr løpet, og har satt på en Tasco 6-26 med dots. Dette er den eneste serien jeg fikk tid til før det ble mørkt etter innskyting (beklager dårlige mobilbilder). 50 meters hold, målt med Leica 1200, 5 skudds serie. Tofot men ikke bakstøtte.

quad2.JPG

.17 kulene er vel 4.5 mm i diameter, så da blir det en samling på drøye 4 mm.... Min erfaring med 17hmr er forøvrig at samlingene åpner ser fort opp dersom løpet ikke er rent. Boresnake er uovertruffen til rengjøring av dette sugerøret.

 

Jeg skal forsøke å rekke en serie eller to i dag også, for å se om dette var en flaksesamling.

EDIT: Var vind viste det seg, ble ikke skyting i dag

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Jeg kjøpt meg en Sako Quad i kal. 22 LR og skal kjøpe løp sett i 22 WMR til samme rifla. Det er en ting som jeg mener er rart med rifla mi. Når jeg kamrer en patron (kal. 22 LR) i kammeret og vil ta patronen ut uten at den er avfyrt tar ikke sluttstyke eller utkasteren patronen ut fra kammeret denne sitter fast inne i kammer og jeg må ta den ut med en liten skruetreker eller lignende gjenstand. Etter at jeg har snakket med selgeren og han hadde en rifle til i butikken som vi prøvde var det akkurat samme som med min, jeg ringte en annen butikk og snakket med de også og de hadde en rifla i butikk som de prøvde og det var det samme. Schou våpen som importør sier det skal være sånn at kammeret på Quden er så trangt men de sier etter avfyrt skudd da skal sluttstyke ta hylsa ut fra kammeret. Jeg fikk rifla i går så har ikke prøvd den enda så jeg vet ikke om det stemmer men dere som har samme rifla hvordan fungerer det hos dere? Samtidlig hvordan fungerer det med kal. 22 WMR, er det samme problem eller kan man ta ut patron uten at denne er avfyrt? Hvis noen kanskje vil selge løp sett til 22 WMR er jeg interesert.

 

Er det noen som har vært ute for at hylsa henger igjen i kammeret ETTER at patronen er skutt? Hva kan man gjøre med det tro?

Link to comment
Share on other sites

Fikk min for en måned siden (.22LR). Har ikke problemer med å få ut hylsa verken etter skudd eller uskutt patron.

Fikk forøvrig en samling på 6,5 mm ytre diameter (-5,56 = 1 mm) med 5 skudd på 50 meter. CCI standard/heavy barrel/Hausken mini .22.

Venter på .22wmr som er bestilt.

Link to comment
Share on other sites

Har en Quad med tendenser til samme problem. Hylsene/patron henger fast i kammeret, både skutt og uskutte. Har funnet ut at hvis jeg løsner pipa og spenner den inn på ny (annen plasering i låsekassa enten lengere inn eller ut), så blir problemet borte. :shock::shock::?:

Skjønner ikke hvorfor, men det funker for meg. Når løpet sitter "rett" har jeg ikke funksjonsfeil.

 

Når det gjelder Sako kan jeg bare si en ting; du skal lete lenger etter rifler som er skjevere i låsekasse og pipe. Fin finish, men du verden hvordan alt peker i forskjellige rettninger. Jeg monterte en Ken Farrell picatinnyskinne på min og ble nødt til å frese over låsekassa fordi den bulet som F... :(

Da jeg spente inn pipa for kutting og gjenging til lyddemper fikk jeg bakoversveis. Har aldri sett en skjeivere pipe 60 hundredeler kast på klokka. Skulle tro den var brukt som brekkjern før den ble solgt. Husker ikke hvor langt hullet var ute av senter (har etter beste evne prøvd å fortrenge det), men det var nok til at jeg var meget bekymret for at kula skulle ta med seg lyddemperen da jeg skulle testskyte :cry: (Gikk heldigvis bra!)

 

Bare for å ha nevnt det så har jeg en Sako til, og den er like jævlig skjev. Alt peker i alle rettninger. Skjønner F... ikke hva det er med Sako, hvorfor kan de ikke legge mer arbeid i produktene sine..... :evil: Blir ikke flere rifler på meg fra Sako gitt, og jeg skjønner hvorfor de lager kikkertmontasjer med plastringer som skal kompensere for mangel av maskineringskvalitet......... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen (sammlingene de leverer) i begge Sako'en mine er helt OK! :shock:

Det er ingen ting galt med riflene annet enn at alle delen er skjeve og peker i alle rettninger :lol:

 

Hvis jeg sammenligner Sako mot Sauer, som er det jeg har erfaring med, er det stor forskjell i kvaliteten på stålarbeidet :roll:

Link to comment
Share on other sites

hva er galt. har en varmint 22 med god pressisjon. kjøpte et 22 wmr løp og 50 skudd rem aqutipp. pussa godt og pusa mellom hvert 3 skudd. elendig samling. ut med løpet og inn igjen samme greiene. 5 skuddsamlinger med tofot 70-80 mm på 100 meteren. hva anbefaler dere jeg gjør og hva slags ammo.

Link to comment
Share on other sites

Mitt 22wmr løp liker cci. Som sagt utrolig god resisjon i mine løp, men det er jo ikke alt som går like bra. Sånn er det jo bare, man må teste litt og finne det som går.

En annen ting er at noen løp må gå seg til. Helt vanlig at man må pumpe ut noen skudd før det setter seg og presisjonen kommer. 17hmr løpet samlet ikke så bra i starten. Etter 50 - 100 skud ble det andre saker. Nå går det som en stråle, forutsatt at jeg pusser innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 5-6 skudd :oops: med min Sako Quad .22wmr. og brukt noen CCI (TNT) patroner med bilde av en dynamittkubbe på pakken. Ikke skutt på blink enda, bare testet våpen og lyddemper (A-tec midul). Meget godt fornøyd med demping.

 

Da jeg kjøpte våpenet, pusset jeg grundig rent løpet. Normalt vil man spesielt i starten ved bruk av storviltkaliber se tydelige kobberavleiringer selv etter enkle skudd (ekesmpelvis i innskytingsprosessen). Men hva med .22wmr kulene? er det ikke en form for "kobberlegering"/ mantel på disse? Så ikke tegn til en dritt i alle fall etter 5-6 skudd. Kun kruttrester. Avsettes ikke dette stoffet i løpet?

 

Greiene er at etter mine 5-6 skudd gjorde jeg en grundig puss av løpet. Ingen tegn til noe mantel. Spørsmål: er det bare å skyte i vei som med en .22lr, med puss hvert jubelår, dvs at disse kulene ikke mantler, eller??? Erfaringer??

 

Forøvrig observerte jeg at det er noe kronglete å gjøre rent løpet med dette fastmontert i låskassen. Greit å ha skinne og kikkert montert med QRW, slik at det enkelt kan tas ut for puss.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fritt etter Sako's hjemmeside:

 

Sako Quad Hunter pro: Lenght of pull 355 mm

Sako Quad Varmint/HB: Lenght of pull 345 mm

Sako Quad synth Lenght of pull 340 mm.

 

Jeg har synth selv, og den var for kort. Så jeg kjøpte to sett med mellomleggsplater til rekylkappa. De var j*vlig dyre, det går an å lage selv.

 

M.v.h, Tordenkil! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Den Hunter pro, kommer den med stålsikter? Blir ikke helt klok på siden til Sako. Den er avbildet med jernsikter på nettsiden, men ikke i produktarket. Det står videre at den leveres uten jernsikter. Regner med at den kommer uten, men ble litt usikker på grunn av bildet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om andre som leverer? Norske, evt. Europeiske leverandører?

 

Hei, US optics har men den koster flesk http://www.usoptics.com/accD.php?recordID=SAK-040 veit ikkje om dei sender til norge? Det går og å kjøpe ei skinne (halfabrikat) som børsemaker kan frese spor i, men det koster vel flesk. har ein kompis som har ei vanleg skinne frå Rimfire T som han snakka om å kvitte seg med, vist nokon skulle vera interesert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...