Jump to content

Namibia 2015


larmn

Recommended Posts

Planlegger tur til Namibia snart.

Har fått eit godt tilbud på jakt, planlegger for 3 dyr på forhånd.

 

Nokon tips om "must have trofe"? (ingen big five)

hittil planlagt:

Hartmanns Zebra

Springbok

?? Kudu eller Oryx er det eg lurer på. andre tips?

 

Og, er det nokon som har jakta med 6,5x55 i Namibia? finner ikkje offisielle sider som stiller krav til 7mm, men ser fleire forum og arrangørsider hevder minimum 7mm.

Link to comment
Share on other sites

blir nok ny rifle.

sikter litt meir mot 338 win mag, men er open for 9,3x62.

har klart meg til det meste med M70 featherweight 6,5.

hadde eg hatt betre tid så skulle det blitt eit prosjekt basert på sauer 200 kasse...

 

treng veggfyll i ein trappegang, så lurte litt på giraff :) men kjem litt an på tilgangen, forstår det slik at det ikkje skulle være større problem å endre meining når eg kjem ned der?!

Link to comment
Share on other sites

Joda, selv med pakke får man alltids skyte etter trofelisten om man ønsker.

 

Har hvert mye rabis blant kuduen i Namibia, så vet ikke om bestand har kommet seg.

Men Namibia er jo kjent for STOR kudu.

Eland er en annen som er meget artig.

Begge disse fyller sikkert trappen greit :lol:

 

Om du skal jakte i fjellene bør du vurdere klippspringer.

En artig liten sak som bare finnes noen få områder.

Og som vanligvis byr på utfordrene jakt og skudd.

Link to comment
Share on other sites

Kudustammen er ikke i god forfatning for tiden, rabiesen har tatt for seg. Slaget finnes, men ikke i mengder.

 

Eland er verdt å ta med. Skal du skyte Gnu eller Eland er 9,3 absolutt anbefalt, hardskutte greier.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Skulle vel egentlig ha planlagt for å ha tatt litt forskjellig, men er kjekt å ha dekning på kontoen når jakta er ferdig og.

er visst lite giraff i området, om ikkje hadde det vært bankers. :D

Ser litt på diverse forum, ser ut til at det er ein del .338. kjekt med litt flatere kulebane, men blir nok kjøpt kun for ein tur. er det fristende med gjentakelse får eg planlegge litt bedre med riflekjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Du bør definitivt vurdere vortesvin - billig og gøy! I tillegg tar trofeet (hvis du velger tenner på plate) veldig liten plass i stua, og du blåser på ingen måte budsjettet.

 

Jeg hadde også hatt øynene åpne for duiker eller stenbok hvis dere er ute og går og får øye på en voksen bukk. Ser at du ønsker giraff, så mulig du har en større dragning for de større dyra, men hvertfall jeg har blitt veldig fascinert av de mindre antilopeartene der nede. Selvfølgelig også klipspringer og dik-dik, men utbredelsen er begrenset og prisene varierer nok i tillegg endel.

 

Giraff har jeg egentlig kun sett på som et litt artig "dyrehage-innslag" når jeg har vært der nede, og ikke som noe jeg vil jakte på selv om den vel stod på prislista som skytbart dyr.

 

Hva du kan/bør/vil skyte avhenger jo også av om du jakter på frie områder eller i områder med høye gjerder. I de åpne områdene er artsdiversiteten mye lavere, og det er vel stort sett kudu og fjellsebra som da er det primære i tillegg til de små antilopene og vortesvin. Oryxen finnes vel kanskje også naturlig i ok antall i områdene med semi-ørken?

Link to comment
Share on other sites

Du bør definitivt vurdere vortesvin - billig og gøy! I tillegg tar trofeet (hvis du velger tenner på plate) veldig liten plass i stua, og du blåser på ingen måte budsjettet.

 

Hva du kan/bør/vil skyte avhenger jo også av om du jakter på frie områder eller i områder med høye gjerder. I de åpne områdene er artsdiversiteten mye lavere, og det er vel stort sett kudu og fjellsebra som da er det primære i tillegg til de små antilopene og vortesvin. Oryxen finnes vel kanskje også naturlig i ok antall i områdene med semi-ørken?

 

Det vil nok variere en del avhengig av landskapet.

Jeg jaktet i to områder, det ene uten gjerder, det andre med lavt kveg-gjerde, og det var i tillegg til zebra og kudu, også rikelig med blue wildebeest, hartebeest og oryx av de større dyra pluss en del giraff.

Pluss på med elefant og løve som litt krydder, dyr en kan treffe på i enkelte områder, men svært sjeldent på kvote.

 

De små antilopene, bavian og vortesvin er vel stort sett "game of opportunity", men spennende å jakte på og gir flotte trofeer. Noen har også katter som caracal og Cheetah på lista.

 

Helsike...reiselysten blusser opp igjen når en begynner å tenke på Namibia :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jakt på Eland er morro. Svære beist :D

jeg brukte 9,3x62

Bror min jakta med 6,5x55, om det er ulovlig eller ikke han fikk ihvertfall våpenet inn i landet uten noen som helst problemer. Men nå det er sagt, er det egentlig bedre med større kaliber, han slet med større dyr som sebra osv. 30 kaliber eller noe er mye bedre valg :)

Hadde jeg reist nå hadde det uten tvil blitt 375H&H.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

søknad avlevert på 338 win mag. var å såg på rifle på veg til lensmannskontoret, så kjøpte like godt den mot godkjennt søknad.

forhåpentligvis ordna det seg raskt så eg får den inn til rafdal for gjenging.

 

Er litt da kuriøse med sjiraff så har fått meg på tanken. trur nok eg ska få lagt ned 3 dyr, og kanskej eit par til :D men er greit å han ein ca peiling før avreise.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ser at du vil prøve deg på Hartman sebra. Forutsetter at jakten skal foregå til fjells. Vil anbefale jakt på klipspringer når du først er i høyden.

Morsom, og utfordrende jakt. Hartman, og klipspringer er dessuten unike for Namibia.

Har et Hartmanskinn, og en Klipspringer bogmontasje på vei hjem nå.

Ta med i regnestykket at frakt fra Namibia er en del dyrere enn fra ZA.

Ellers et fantastisk land, særlig for en jeger :wink:

De få folkene som lever der, er herlig jordnære og vennlige.

Hvertfall de jeg har møtt.

Ha en riktig god tur :winke1::D

Link to comment
Share on other sites

klipspringer er dessuten unike for Namibia

Dette er nok feil, klipspringer er utbredt over hele sydligeafrika.

Var i Namibia forrige uke, og var meget godt fornøyd med både land folk og jakt.

Så mye av både Kudu og Eland, men mest yngre dyr.

Selv skjøt jeg oryx, hartebeest, springbook, vortesvin og to waterbook.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det var grove horn på alle, men er ikke vant til å bedømme afrikanske dyr. Waterbooken var stor, men hartebeesten hadde mye grovere horn enn jeg har sett før. Men for meg var det oryx som var hovedmålet. Den har jeg jaktet etter flere ganger, men i terreng med liten bestand. Nå fikk jeg et pent eksemplar, okse med litt over 34" horn.

Vi jaktet hos SMJ Safaris i nærheten av Grootfontein, ca 7 timers kjøretur nord for Windhoek.

Svært profesjonelle PHer, og store kvegfarmer som jaktområde.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine dyr Per-S :D

Har selv jaktet med SMJ på Aanster Farm. Hvem hadde du som PH ?

Outfitter Stephan vet jeg er mye opptatt oppe i Nya-Nya med guiding på elefant, bøffel, og diverse. Kona Ansa tar seg av driften når han er på tur. Var labradoren Aero fortsatt der ? Pleide å jage sjakalene pokker i vold :D

Selv jaktet jeg med PH Louw.

Fa.. nå lengter jeg ned igjen.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jaktet med Jcobi, det var også en nyansatt som het Douw som en av kameratene mine jaktet med.

Det var to hunder, golden retriever Ivory og en svart labrador som jeg ikke husker navnet på.

 

Du kommer nok ned igjen, Afrika er vanedannende.

Eneste skår i gleden er at geværet mitt forsvant på returen, men jeg håper det skal dukke opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

no er børsa på plass, skutt opp for høstjakta attpåtil :smile:

Har skutt med 6,5 "heile"livet, så var kjekt med litt meir puff. har ikkje problem med å takle rekyl, men var litt skeptisk til kikkerten som kom j... fort mot meg dei første gangene...

Ser det er mykje gøy å skyte der nede, så får ta det fortløpende når eg kjem til Namibia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var eg ferdig med 10 dager i Namibia. 6 dager i fjellet med jakt. 3 dager med fiske i Swakopmund.

Pådrog meg ein influensa på veg ned, blei knallharde dager i fjellet.

Fekk for lite oksygen når me skulle opp og ned etter fjellsebraen.

Men enda opp med kudu, oryx, svart-gnu, fjellsebra og springbook. Så jakta var full klaff og vel så det.

 

Ang fiske så er ikkje det til å anbefale på vinteren. Medio juni til over august så er kysten tom for hai.

 

Legger ut litt bilder når eg har fått redigert.

Link to comment
Share on other sites

Alberta Hunting Farm

IMG_0033.JPG

 

Soloppgang på farmen

IMG_0017.JPG

 

Litt dyreliv fra hagen

IMG_9906.JPG

IMG_9845.JPG

 

Nala, ein av våre PH's Weimaraner kvalp.

IMG_9916.JPG

 

Innskyting av våpen

normal_20150719_081606.jpg

 

ute på sebra spotting. var ein veeeldig kald tur!

FILE0043.JPG

 

Hagen på Alberta

20150724_071218.jpg

 

Bondens sjiraffer

IMG_9641.JPG

 

Soloppgang. ute å speider etter bavianer og Hartemann sebra

20150721_070549.jpg

 

Var litt Texas ranch style

normal_20150719_140515.jpg

 

Jegerkjøkken og oppholdsrom på Farmen

normal_20150719_141920.jpg

 

Spotting etter Oryx.

normal_20150719_092708.jpg

 

Nede på slettene var det ein del små koller. Merkelig natur, ekstrem geologi.

normal_20150719_100709.jpg

 

Oryx okse

IMG_9657.JPG

 

Svær oryx! med knekte horn

IMG_9669.JPG

 

Springbok

IMG_9652.JPG

 

Black Wilderbeest, Clowns of Africa. Rare dyr. Springer stort sett i ring. Eg sto ganske åpent å tok bilde, hosta å nøys pga influensaen, men dei sto berre å kikka. forresten ekstremt båkete dyr, så dei tok meg kanskje for ein av flokken?

IMG_9606.JPG

 

Blue Wilderbeest

IMG_9573.JPG

 

Black wilderbeest. Skutt i fjellet. Var visst nok første gang bonden hadde høyrt om at det var skutt i bæreavstand til bilen.

20150723_164455.jpg

20150723_165616.jpg

 

Utsikt fra Namibias 4.høgaste fjell.

normal_20150719_155706.jpg

Jaga etter ein Kudu flokk på fjellet.

FILE0024.JPG

 

Solnedgang

normal_IMG_9553.JPG

 

Litt problem var det underveis...

IMG_9460.JPG

 

Springbok

IMG_9720.JPG

20150723_104406.jpg

 

Oryx

FILE0034.JPG

normal_20150720_103436.jpg

 

Hartemann Sebra. Det var heldigvis veg til ein av 4 sebraer som blei felt. ikkje min, da det var ca 1km fra fjellet ogned til bilen.

normal_20150720_172510.jpg

20150720_173342.jpg

20150721_093302.jpg

20150721_094803.jpg

 

FILE0018.JPG

 

Oryx

normal_20150720_121149.jpg

 

Kudu

normal_20150720_113411.jpg

normal_20150720_114209.jpg

 

Det var litt inspirasjon å sjå på veggen

normal_20150719_002332.jpg

 

Bacon

normal_20150720_121322.jpg

 

Bonden med familiens 2 huskyer. særs bortskjemte hunder. stort sett opptatt med å bryte seg ut på natta og finne på jævelskap. ein morgen var det ein snute full i piggsvin pigger, neste så stinka begge av Skunk!

20150721_162039.jpg

 

Solnedgang

normal_IMG_9553.JPG

 

Så var det ut til Swakopmund.

IMG_0049.JPG

Kjørte innom Solitaire, som er ein kafe, eit motell og ein bensinstasjon midt i ørkenen.

IMG_0089.JPG

 

var ein del dyreliv langs med vegen. sjølv om det var stort sett ørken heile vegen.

IMG_0117.JPG

Zebracrossing :)

IMG_0109.JPG

 

Beach lodge Swakopmund

20150725_105151.jpg

 

Fiskeguiden var godt utstyrt. hadde det berre vært fisk å få...

20150726_093305.jpg

 

Var mykje venting, Skeleton coast.

20150726_142217.jpg

 

3små spotted gully shark på 4 stk på 3 dager

20150725_140438.jpg

 

Solnedgang i Atlanteren

IMG_0187.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tok 1200 bilder, så har litt å dele.

turen var fantastisk. Har reist litt i Afrika før pga jobb.

Har forbannt meg på at eg ikkje skulle tilbake, med unntak av Namibia. Namibia er heilt utrulig.

Folk og natur er eineståandes. Muligens ein kan ha bra opplevelser andre plasser, men er ikkje så mange land ein ubekymret kan oppholde seg overalt som kvit europeer.

 

Det var eit par negative ting med turen som skrevet over. Bortkasta tid på haifiske. Totalt unødvendig influensa og ein euro som gjorde eit hopp når hoveddelen av pakken skulle betalast.

Enjoy-hunting og SMJ safari leverte til forventningene.

Link to comment
Share on other sites

Fine opplevelser hadde vi også, i dag dukket også riflen min opp etter å ha vært savnet i 5 uker.

Da er alt OK, og jeg er klar for ny jakt når lommeboka fylles opp igjen. Vi hadde også en litt uventet kostnadsøkning pga valuta, men det er noe en må ta med godt humør.

Utleggene er nok ikke ferdig, trofeene skal sendes hjem, utstopping osv, men så pene dyr fortjener en hedersplass der jeg kan nyte dem i fremtiden som gode minner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Godt fornøgd med trofêa!

Må komma meg heim frå jobb no, fiksa litt lys i trappeoppgangen å sjå om eg får plass til Kuduen der. Eller bygga på huset...

Hadde store planer om tur i år, 14 dager Namibia, savanne og ørken jakt. Med tur innom Etosha.

Har inntil videre utsatt den, da det ikkje passer så godt med tur på planlagt tidspunkt.

Men så fekk eg tilbud om å bli med til SA no på våren... :D ca ei veke, Eastern Cape.

Da blir det nok jakta dyr etter plassen eg har heime, evt kun whitescull's. All fornuft tilseier at eg ikkje har tid eller bør ta risikoen (er sjøl av ein utrydningstrua rase, oljearbeider), men kan ikkje blande fornuft med jakt!

Link to comment
Share on other sites

Godt fornøgd med trofêa!

Må komma meg heim frå jobb no, fiksa litt lys i trappeoppgangen å sjå om eg får plass til Kuduen der. Eller bygga på huset...

Hadde store planer om tur i år, 14 dager Namibia, savanne og ørken jakt. Med tur innom Etosha.

Har inntil videre utsatt den, da det ikkje passer så godt med tur på planlagt tidspunkt.

Men så fekk eg tilbud om å bli med til SA no på våren... :D ca ei veke, Eastern Cape.

Da blir det nok jakta dyr etter plassen eg har heime, evt kun whitescull's. All fornuft tilseier at eg ikkje har tid eller bør ta risikoen (er sjøl av ein utrydningstrua rase, oljearbeider), men kan ikkje blande fornuft med jakt!

 

Viktig poeng du har der, kan ikke blande fornuft inn i det der ;) Jeg gjør planlegge motsatt av deg. Har hatt 2 flotte turer til Eastern Cape på jakt og nå ønsker jeg å dra til Namibia :) Hørt så mye bra om det landet!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...