Jump to content

Ryggsekk til villreinjakt


Per Edvin

Recommended Posts

Stone Glacier sekk, gjerne modell Sky.

Disse veier lite i utgangspunktet og er konstruert for å bære kjøtt!

 

http://www.stoneglacier.com

 

De kommer veldig godt ut bland de som jakter diverse ville sauer, som bærer tunge vekter over lange strekninger. Mye lenger enn vi opplever under villreinsjakta. Dette er spesialisert utstyr og koster litt, men jeg er overbevist om at dette er veien å gå for en villreinsjeger!

Link to comment
Share on other sites

En stemme til for Stone Glacier. Til reinsjakt overlegen recon.

 

Men recon funker også.

Har hatt både ny og gammel reconpack også og da syns jeg faktisk den gamle med rør i ramma er best. Likte ikke roterende magebelte på den nye, ble mer ustabil.

Er mulig å finne den gamle til gode priser ofte.

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets pakkrammesekk. Antageligvis ett billigere alternativ, funker fjell!

 

Dette er vel en Recon pack, eller en Recon pack-rip-off, så det burde funke fint. Med mindre du da tenker så langt tilbake som til "ludvigen". (Som for øvrig er en meis-sekk, og ikke en pakkramme.) I så fall så funker den ikke fjell :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stone Glacier er kanskje ikke like slitesterke på alle elementene som en recon, men på enkelte elementer er den kanskje enda bedre og jeg har ingen problemer med å tro at du skal jobbe hardt med å slite ut en SG på 10år.

Den er nokså lett i vekt, men kunne sikkert vært lagd yttligere 40% lettere om ikke holdbarheten var prioritert like sterkt.

Min er brukt ganske flittig på både jakt og fisketurer i 2 sesonger nå, og har vel egentlig ingen synlig slitasje på noe.

Link to comment
Share on other sites

Stone Glacier er veldig fleksibel. Siden den er like lett som en dagstursekk kan den brukes som allround-sekk, alt fra dagsturer til ukesturer. Du kan ta av lokket og krympe sekkeposen dersom du ikke trenger mye plass. Spesielt Sky-serien. Jeg har Sky 5100, men 7400 er ikke mye tyngre.

Alle Stone Glacier sekkene har også en ganske kraftig ramme som gjør den perfekt også for villreinjakt.

Sjekk gramjegeren.no.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Arc'teryx produserer jo en serie vanntette sekker :)

Men når de fleste "fjellfantene" alikevell pakker utstyret i mindre vanntette pakksekker så

mister det vel litt av poenget.

Koster jo endel mer å lage en helt vanntett sekk.

De som har testet regntrekk på sekk når det blåser litt finner fort ut at det er en ganske ubrukelig ting som bare skaper irritasjon

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en vanntett ryggsekk fra ortovox, eller noe. Liten dagstursekk, typ 35l. eller noe. Helt vanntett, så du kan bade med den, og en gang jeg gikk gjennom vårisen på årets første tur med fluestanga var det kjekt, men jeg ville nok ikke valgt det til min vanlige sekk. Tung og stiv med tunge glidelåser. Vanntette pakksekker er jo ofte tynne og lette, men de tåler slitasje så dårlig at jeg tror en sekk lagd i sånt materiale ville vært ganske kjørt etter et par busheturer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...