Jump to content

Ståles Marlin 1895 Guide Gun


Recommended Posts

Liten tråd om Marlin rifla mi,og ting som skjer rundt den:)Etter å ha sett denne videon:http://www.youtube.com/watch?v=VRvCC8ugCAw utallige ganger,lest bøylerifle tråden her på forumet x antall ganger og grublet litt,fantjeg ut att jeg bare måtte ha en slik!Men våpen garderoben var full og drastiske tiltak måtte iverksettes.Til slutt var det ei Mauser kasse som måtte gå,har to Mausere fra før så var liksom ikke sååå ille å kvitte seg med.

Møtte helt tilfeldig en bekjent av meg i ett festlig lag som jeg kom på att hadde en sånn,og ymta forsiktig innpå om han var interesert i å selge.Og det var han :)

Noen få uker etterpå er jeg ned til han igjen å får for første gang prøveskyte Marlin,dette var en betingelse for att jeg fikk handle!Hadde jeg ikke hatt ører når jeg dro av,hadde jeg smilt rundt hele skallen tror jeg,lykke :D

 

Handel ble det og papirer ble ordnet,og jeg ble den lykkelige eier av Guide gun jeg hadde ønsket meg.Har siden ikke angra det grann!

Rifla mi er ett bruks våpen og ikke noen pynte gjenstand,så noen små skrammer har den.Kommer til å fikse litt på den,men merkene etter bruk gir den litt sjel og synes jeg:)

Sikte midlene er byttet ut til fiber optiske.Helt ok,eneste er att kornet er litt stort på lengere hold.Har ett billig luftgevær og med samme sikte som har gitt meg mye trening i å bruke disse fordi om rekylen ikke er så stor.Men kommer nok til å kjøpe skinner sikter etterhvert.Videre har tidligere eiere krympet på ei hylse på utsida av løpet for å tette portinga,ikke spesielt fint men blir nok værende der.Har idag skiftet kolbekappe til en grind to fit utgave,var med hjertet relativt langt oppe i halsen jeg stod med rifla og slipa kolbekappe med stor båndsliper.Men gikk bra!Igjen litt finpuss som jeg skal ta etterhvert.Er lastebil oppretter i det daglige så fin arbeid er ikke helt min greie!

Skiftet kappa først og fremst pga lengden,den orginale var for kort,sto på en slip on kappe festet med elektriker tape når jeg kjøpte den.God å skyte med men ikke pen akkuratt.

 

Fikk også med weaver skinne til optiske siktemidler og ei greie til å sette på hanen ved bruk av slike,vet ikke hva det heter for noe.

Endel ammo fikk jeg med,hjemmeladd sådann,Kommer til å begynne å lade selv utover sommeren.Er bare så mye som skal handles i disse dager så må ta utgiftene litt etterhvert:)Noen bilder av gullet mitt:

 

DSC_0285_zpsktclm0ne.jpg

 

Sikter

DSC_0284_zpsuskfoggz.jpg

Ny kolbekappe

DSC_0282_zpsx7awtudf.jpg

 

Hylsa som er krympet på

DSC_0286_zps33zobzer.jpg

 

350grs Hornady

DSC_0287_zpshgih5ydp.jpg

Så fin att!

DSC_0281_zpslrs6hhdd.jpg

 

Kommer til å handle inn litt lær artikkler etterhvert da disse riflene kler slikt :)

Følg med!

 

Ståle

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifle er gøy, jeg fikk nettopp gang på min også. Dingsen til hanen heter "haneforlenger" eller "hammer extension". Det stod en slik på min også, men den var litt løs. Da jeg skulle skru den av, så knakk unbrakonøkkelen av inni skrua. Det endte med at jeg kappet den av med dremel. Jeg skal ikke ha kikkertsikte som stikker over hammeren uansett, så da klarer jeg meg uten. Hvis jeg noengang skal ha kikkertsikte på, så tror jeg det blir et såkalt scoutsikte som er montert langt fram.

 

Edit: du må fikse videolinken din i toppen, det går ikke an å trykke på den.

Link to comment
Share on other sites

Leste tråden din og likte det jeg så:)Angående optikk har det vært montert ett Docter rødpunkt sikte,er ett alternativ om jeg mot formodning ikke skulle bli venner med de åpne siktene.

 

Kan og nevne att rifla er såpass gammel att den er laget av Marlin og ikke Remington.Mekanismen går som i smør 8)

Link to comment
Share on other sites

 

Kan og nevne att rifla er såpass gammel att den er laget av Marlin og ikke Remington.Mekanismen går som i smør 8)

Da slipper du all jobben jeg har gjort på min :-) Den er blitt ganske bra, men den henger fortsatt en del akkurat over hammeren pga. "overtravel" på hammeren. Jeg sitter og vurderer om jeg skal ta mot til meg og slipe hammeren ned en smule.

Link to comment
Share on other sites

Rifla de ny eller kjøpt brukt?Går seg kanskje til etter litt bruk og?

 

Noen som har handla her ifra?:http://www.diamonddcustomleather.com/

 

Jeg har vært på nippet til å handle derfra flere ganger de siste årene. Litt høye priser har stoppet meg. Ingen tvil om at 1895'en min ville kledd litt tilbehør derfra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Storvilt prøva med Marlin avlagt :D Gikk riktignok skeis på første forsøket,skalv som det berømte aspeløvet og skvatt av smellene fra sidemannen..Fikk til ett fint trekløver midt i ringen,men de to siste satt på hver sin side på utsida....Andre forsøk gikk meget bedre,og jeg å rifla er klare til elgjakt 8)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det,gleder meg stort til September nå!Går nok helt topp det :smile: Foretrekker å sitte å skyte med den,har med en gammel ammo kasse til formålet.Endel av de ander som var der kikka litt rart på rifla,mange som var nyskjerrige på hva dette var for noe.Er 95% Mausere og resten tikka blant de ander som skyter her;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...