Jump to content

Feinwerkbau 300S


kruttlappen2

Recommended Posts

Har aldri målt hastighet på min, bare mm samling.

Har du kloa i en sånn skapning, til rett pris, KJØP

Bedre fjær basert matchvåpen får du neppe tak i. Mekanismen flyter i en skinne i kassen, og eliminerer alle rekyl krefter frem, eller tilbake, som bare et fjærvåpen kan produsere.

Har puttet en ordinær kikkert på min, og skutt problemfritt i snart 7 år

4-7000 skudd pr. år. Ennå ikke skiftet fjær. Den bare skyter, og leverer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ligger et par tre i året på finn, Tonnevis på Egun i Tyskland :wink:;-)

jeg har kjøpt to jeg har funnet på finn

 

FWB 300 er sannsynligvis det beste fjærvåpenet som noen sinne er produsert. Hastigheten er lav på disse

som andre 10m match våpen. 180-190m/s. 300s skal ha litt mer kraft enn 300match. Tror det var 10m/s.

Om jeg ikke tar helt feil så var det noe om at tidligere modeller hadde høyere hastighet, så fant de ut at lavere hastighet

var mer presist og konkurranse skyttere begynte å tune ned våpnene.

 

Jeg hadde en Stoeger X10 som begynte å bli relativt bra etterhvert etter mye arbeide, men etter at jeg fikk min

første 300s har ikke den blitt brukt mye :lol:

Du glemmer fort alt om kraft når du begynner å forstå hvor presis den er. Med min var jeg istand til å skyte maur

på et ark 25m unna.

 

Presisjon er fantastisk, det kan hamle opp med det beste dagens PCP'er ut til en 30-35m. Vi snakker hull

i hull. Ikke verst for 30 år gamle fjærvåpen. Dette er jo et testament til produksjons kvaliteten.

 

Våpnene er ikke verdt så mye for det ble produsert så mange av de over en periode på rundt 30 år.

Små variasjoner etterhvert produksjonen. Våpenet og funksjonen er vel den samme, men det kan være små

variasjoner på noen av delene. Litt forskjellige kolber opp igjennom årene, men 300s og 300match er de vanligste

 

Det er lett å få tak i det meste av deler på Ebay eller fra andre web butikker rundt omkring. Prisene på de fleste

delene en vanligvis trenger å få tak i er ganske hyggelige.

Link to comment
Share on other sites

Har 3 pcp'er i fra før så nå tenkt jeg at jeg ville prøve noe nytt.

Ser denne er nokså lik den sako .22 jeg har som jeg bruker på br50 så det kan være en topp treningsrifle.

Takket være Dumle så har jeg nå kontakt med en Svenske :D

ett spørsmål,er det universal som har justerbar kinnstøtte.

Link to comment
Share on other sites

Er litt føsen på en slik, også.

 

Mitt svar til det er enkelt og greit:

Alle som er interessert i luftgevær burde skaffe seg en slik. En ting er pesisjonen på geværet,

men følelsen av å spenne geværet, følelsen av avtrekket og følelsen av skuddet får meg til å

smile like mye.

Alt er like presist som skuddet.

 

Begge mine er fra 81. Den ene er brukt veldig mye og den andre var en venstrevåpen som ble

kjøpt inn til en venstrehånd skytter i en klubb sammen med en batch høyre våpen, men aldri

blitt hentet. Den hadde derfor stått glemt bakerst i skapet og nesten ikke blitt brukt.

 

Etter 34 år er det ingen merkbar forskjell i mekanikken eller presisjonen på de to. Jeg har overhalt

begge geværene og det er heller ingen synbar eller målbar forskjell der heller.

 

Det eneste en kan se er slitasje på blåneringen på lade armen til de ene geværet. Begge liker akkurat

den samme ammoen.

 

Det eneste jeg har å utesette på geværet er "avtrekker holderen" Jeg aner ikke noe norsk ord for det,

trigger carrier. Den er laget av plastikk og metall. Leggen en for mye trykk på av trekkeren knekker denne.

 

Jeg har greid å ryke to ved å bære geværet rundt i en hånd. (Ikke ladet gevær!)

Den burde vært frest ut av stål ikke metall støpt inn i plastikk.

 

Lett å få tak i ny, heller ikke så dyrt og lett å bytte. Men det er to forskjellige versjoner av den, så man må titte

på den en har før en bestiller ny :lol:

Link to comment
Share on other sites

208034443_1fd46ac0-7266-4bcd-8d0d-39a93e23e78e.jpg

 

Oohh.. brings back memories fra min tid som aktiv 10m luftrifleskytter. Brukte en 300 i mange år, men oppgraderte til en 600 et par år før jeg ble juniorskytter.

Fantastisk presisjon i begge to. 600 har jeg enda.

 

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

hei jeg handlet hos "geværpær" I sverige. han har mange fwb. 300 inne til en hver tid.

han er foruten veldig kunnskapsrik på luftvåpen.

her får du bra børse for et par lapper+

legger ved link til en annonse han har aktiv nå, men han har mest sannsynlig mange flere på lager......

god jakt :D

http://www.blocket.se/sodermanland/Weih ... ?ca=11&w=3" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det skal utrolig lite trykk til på avtrekkeren før avtrekksholderen ryker

Jamen når du BÆRER geværet, som du skrev... Da er det jo ikke noe som lager trykk på avtrekkeren :wink: etter mitt syn burde alle våpen være konstruert slik, det kunne ha en oppdragende effekt, iallefall dersom brukerene hadde forutsetninger for å lære :idea:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løfter, bærer, kommer borti avtrekkeren under arbeid.

 

HUSK AT VI IKKE SNAKKER OM ET LADET GEVÆR MIDT I KARL JOHANN 17 MAI!

 

Poenget er at en ikke trenger å bruke mye kraft for å knekke holderen. Vi snakker gram, ikke kilo

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at avtrekkerinnfestingen er noe drit. OG jeg startet med å skulle erte deg litt - men avslørte at du ikke forstår elementær sikkerhet med våpen. Og heller ikke hvorfor avtrekkerholderen din knekker, den er jo faktisk genialt konstruert. Man kan faktisk, med fare for å fornærme noen, kalle den "idiotsikker" :mrgreen:

Selvsagt kan man komme borti driten, og knekke den, men å forsvare at man ikke har avtrekkerdisiplin, (som i utgangspunktet ikke kan forsvares) med at man ikke er på Karl Johan og at rifla ikke er ladd, og at den er et luftgevær - da gir jeg opp diplomatiet.

 

Man må og skal behandle og bære våpen på akkurat samme måte enten de er ladd eller ikke - ingen de jeg kjenner (er 2-3 ja) som har skutt seg selv trodde at våpenet var ladd, og felles er også at våpenet ble avfyrt mens det pekte på dem selv. Siden våpen avfyres av avtrekkeren kan vi slutte en ting til her - de hadde en finger på avtrekkeren.

Det første som sies i 90% av alle vådeskudd er antakelig "visste ikke at den var ladd" - dette har jeg hørt nå en 6-8 ganger minst, etter et par sekunder med hjertestans, heldigvis kun med materielle skader (og et par ego...)

 

ALLE visste jo selvsagt at man ikke skal ha fingeren på avtrekkeren OG peke på seg selv MED et ladd våpen - men de hadde ikke vanen, og de glemte seg - PANG! Legevakt, Akuttmottak, innleggelser, politi, bøter, sykemelding - og dette er folk som hadde flaks, ingen store varige skader. Vaner innarbeidd med luftgevær, hva vet jeg?

 

Om en, og eneste måten å sikre en vane på, ALLTID - opprettholder fokus på de tre tingene - så blir det en vane, og risikoen for at en bryter alle tre barrierene samtidig reduseres dramatisk - kontra at en kun bryr seg om de de, relativt få for enkelte, en håndterer et våpen som både er ladd og "farlig nok til å bry seg". Selv ungene i skytterlaget klarer dette, også med våpen som ikke er ladd.

 

Gå hjem og les noe av Cooper, 100 ganger :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sorry om jeg ble litt fornærmet, men jeg er vant til internett forstår seg på alt helter som på død å liv skal plukke ting som ikke ble nevnt ut

av sammenhengen for å prøve å hevde seg som besserveissere.

 

Det første jeg gjør når jeg tar i et våpen, er det første jeg gjør å peke det i en sikker retning og forsikre meg om at det er ammo i det eller at

det ikke er spent. Noe som jeg regner som veldig basis våpen kunnskap!

 

Fantastisk at noen kan vite om jeg har dårlig avtrekker disiplin fra av at jeg har klart å knekke en avtrekker holder som er laget av 1-2mm

tykk plast som pga formen sin gjør at støpe prosessen blir komplisert og at polymerene ligger seg dårlig, gjerne på tvers og ikke på det mest

kristiske punktet ikke på langs som de burde. Rene snåsamannen, heller ikke han særlig kjent for sin treffsikkerhet.

 

Faktisk finner jeg det ganske fornærmende at jeg blir anklaget for å ha ett dårlig forhold til våpen sikkerhet, noe som jeg faktisk fokuserer

sterkt på å ikke ha. Spesielt av en kar som tydelig sier selv at han har store problemer med våpensikkerhet på hjemmebane!

 

Om hadde hatt tre kompiser som har prestert å skyte seg selv ved uhell tror jeg jeg ville vært mer bekymret for min egen helse enn å prøve å

gjøre en fremmedkar på internett til en person med dårlige våpen sikkerhet kunnskaper. Det virker som om du ikke har verdens beste forhold

til våpen sikkerhet selv og egentlig har mer enn nok å ta tak i på hjemmebane :winke1:

 

På 35 år har jeg aldri skapt en farlig situasjon med et våpen eller gjort folk rundt meg nervøse når jeg har et våpen i hånd, heller tvert om.

Ikke vet jeg av noen som har fyrt av et skudd ved uhell eller klart å skyte seg selv. (Bank i bordet)

 

Det neste jeg vil trekke frem er spørsmålet om hvorfor dette luftforumet er det dødeste luftforumet på internett?

Om en ser bort ifra det lave befolknings antallet i dette landet, kan det ha en sammenheng med det relativt ukonstruktive debatten som oftest

oppstår her ved så mange anledninger? Det er mange aktive luft skyttere her i landet. Vi har til og med OL vinnere her. Dette forumet burde

vært fullt av liv, men det er det jo ikke?

Av en eller annen grunn blir det til at alle de som har kunnskap her er mer aktive på utenlandske forum?, er det virkelig slik en vil ha det?

 

Jeg kunne ha tenkt meg å lage mange poster om mye av det jeg holder på med, men når jeg får slike svar som dette fra deg, og har sett hvordan

f.eks Evert har blitt behandlet når han deler noe av kunnskapen sin har. Da frister det ikke å bruke mange timer på å ta bilder, redigere dem.

Bruke mange timer på å skrive poster, bare for å ha en besserveisser til å begynne å dikte opp eventyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:D Kjenner faktisk mange jeg, men nei ingen som har klart å skyte seg selv.

Folk med dårlig forhold til våpensikkerhet er ikke og har heller aldri vært særlig populere på de stedene jeg har

holdt til rundt i verden. Faktisk er det noe jeg legger vekt på selv. Hjelper svært lite å ha stort fokus på sikkerhet

selv om en risikerer å bli skutt av den som står ved siden av en.

 

Noen mennesker er bare vimsete av natur. Det gjør ikke dem til dårlige mennesker, men det gjør dem til mennesker

jeg ikke vil ha rundt meg når jeg har våpen rundt meg!

Link to comment
Share on other sites

Hjelper svært lite å ha stort fokus på sikkerhet

selv om en risikerer å bli skutt av den som står ved siden av en.

 

Noen mennesker er bare vimsete av natur. Det gjør ikke dem til dårlige mennesker, men det gjør dem til mennesker

jeg ikke vil ha rundt meg når jeg har våpen rundt meg!

Det er jo nettopp derfor jeg gnager om det. Og om de har hatt dårlige vaner, så kan de faktisk endres. Man er bare uinformert, eller utrent. Men ikke om man forsvarer de dårlige vanene.

 

Hvis du greier å bli provosert over at jeg prediker elementær sikkerhet, og sikkerhetsregler som ved bruk, ville forhindret ca. et dødsfall, og 2-3 invalidiserende skader, PER ÅR i Norge - så be my guest. Om EN kar får det med seg, og ikke skyter seg selv eller andre, så er det verdt å stå på Hestkuk-lista di hver dag som helst.

Jeg er faktisk så mye på skytebaner at jeg har en viss egeninteresse også, jeg vil ikke bli skutt ved et uhell. (om noen bestemmer seg får å skyte meg så har jeg igrunnen mer forståelse for det, da vet en jo hva en gjør...)

 

Men, jeg fikk inntrykk av at du hadde skjønt langt mindre enn du antakelig har, og må beklage det. Og du forstår sikkert poenget mitt nå - og jeg forstår ditt, og er enig.

Uansett å se at jeg ennå kan provosere når jeg vil :wink: Da husker du bedre også 8) Alle andre også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir provosert av at du ser ut til å ha funnet en setning som ikke var vanntett konstruert og

begynner å dra synsede slutninger ut av den og bruker det som en unnskyldning til å provosere.

Og i gjennom det begynne å anklage en person du ikke vet hvem er for å utøve dårlig våpen sikkerhet.

 

Alt dette utfra en post om en dårlig konstruert del i et ellers så gjennomført perfekt konstruert våpen.

 

Veldig konstruktivt og bidragene, men jeg forstår at du er fokusert på sikkerhet om jaktkompisene dine

driver å skyter seg selv hver gang de får et våpen mellom hendene.

Link to comment
Share on other sites

Denne delen, den som avtrekkeren er festet i. Avtrekkeren er festet i den runde delen på bunn i dette bildet.

Jeg har avtrekkeren satt helt frem. og det er helt på tuppen det ryker.

 

_MG_8408_zps3b4c3e5a.jpg

 

_MG_8379_zps9141916b.jpg

 

På begge jeg har greid å bryte av har polymerene ligget på tvers.

 

før jeg satte på ny igjen boret jeg den ut og limte inn baksiden på boret jeg brukte

 

_MG_8523_zps62a2f7d6.jpg

 

Jeg tok i samme slengen og forlenget den med ca 2mm slik at jeg fikk en optimal plassering av avtrekkeren for meg.

 

_MG_8533_zps500db31a.jpg

 

_MG_8541_zpsbeacb244.jpg

 

_MG_8548_zps255a1327.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ahhahhh.. Har heldigvis ikke skjedd på min.

Takker for tipset. Vil være obs på det heretter. :)

Må nok ta en overhaling snart. Børsa har passert noen titalls tusen etterhvert. Hva den er skutt før mitt eie er ukjent

 

Og drit i i disse keyboardjunkiene som bare må skrive noe, og konstruere problemer, særlig når det ikke foregår noe som de har peiling på.. Når de har peiling, er de gode..noen ganger :wink:

Lag gjerne tråder, ta masse bilder. Jeg følger

Link to comment
Share on other sites

Ahhahhh.. Har heldigvis ikke skjedd på min.

Takker for tipset. Vil være obs på det heretter. :)

Må nok ta en overhaling snart. Børsa har passert noen titalls tusen etterhvert. Hva den er skutt før mitt eie er ukjent

 

Og drit i i disse keyboardjunkiene som bare må skrive noe, og konstruere problemer, særlig når det ikke foregår noe som de har peiling på.. Når de har peiling, er de gode..noen ganger :wink:

Lag gjerne tråder, ta masse bilder. Jeg følger

 

Jeg tar meg vel egentlig ikke så nære av det. Er heller ikke så sur på M67 :smile:, men jeg pleier å si i fra når noe irriterer meg og enkelte ting

irriterer meg mer enn andre :D.

 

Jeg sier det samme til deg som jeg sier til andre: Om det ikke er ødelagt ikke reparer det. Om det fungerer fint ville jeg ikke ha åpnet det.

Men titt inn i transfer porten og se hva farge det er på stempel bufferen. Er den hvit, ville jeg ha byttet den og samtidig stempel ringen.

Da det er lett å komme til bytter mange løpspakningen og driter i bufferen da det å bytte den forutsetter at våpenet må totalt demonteres.

De er endel som har skrekkhistorier ang gamle buffere som plutselig pulveriseres og metall slår mot metall. De orginale "gummi" delene er

kjent for å være av en dårlig kvalitet. Mine var også hvite, men de så ut til å være i rimelig bra tilstand da jeg tok dem ut.

 

Hei Dumle hva slags spor er det for montasje til kikkertsikte 11mm? tror jeg har et sportmach one piece liggende.

Hvis ikke får jeg bestille :D

Og hva slags sikte har dere satt på?

 

Det er ett vanlig 11mm spor, min målte 11.56mm for å være helt nøyaktig, men vanlig 11mm montasje går helt fint. En sportsmatch

helmontasje burde være ypperlig. Helt greie de. Skal du ha noe bedre ville jeg ha gått for en two piece BKL montasje. Der sparer du også litt

vekt.

 

Som sikte anbefaler jeg å skaffe noe som er så lett som mulig. Da mekanismen som skal eliminere rekylen på dette geværet går ut på at

hele geværet sklir 5-6mm frem og tilbake i kolben opplever jeg at et tyngre sikte ødelegger litt for dette. Dette gjør at våpenet beveger litt

mer enn nødvendig på seg under avfyring. Noe som ødelegger litt av presisjonen til våpenet.

 

Jeg har et Hawke HD sport 3-9x56 på den ene min. Ikke verdens letteste eller beste sikte, men det fungerer da helt fint. Treffer da for det

meste det jeg sikter på :D Det var billig og har relativt grei optikk for prisen. Heller et billig Hawke enn mye av det andre Kinarælet som

ligger på finn

På det andre geværet har jeg bare det originale dioptersiktet da det er 10m geværet mitt. Det er litt mykere å skyte. Jeg kommer

til å sette på et bedre og lettere sikte på den andre med tiden, men det er ikke første prioritet.

 

HW97'n har fått litt prioritet om dagene, må få tak i ett stokk emne til den og få laget en ny stokk til den slik at jeg får gjort ferdig avtrekker

prosjektet mitt.

 

Det sagt så fikk jeg en hyggelig overraskelse i posten i dag, en Maccari fjær til den ene 300'n min. Fikk sittet litt i solen idag og demontert en

FWB. Har bare avfyrt et par skudd inn i en kulefanger for å sjekke at det hele fungerer. 4 dager leveringstid fra USA, det får en si! Gleder meg

til å få skutt inn fjæra og få testet det ordentlig på 50m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper alle delene til mine FWB våpen her:

 

Han leverer raskt og er billig. Jeg har fått nesten alt levert i kassa på 1 uke ofte raskere. Om han må bestille delene tar det litt

lengre tid, men det sier han ifra om og du betaler selfølgelig ikke noe før han er klar til å sende delene. Om det er noe du ikke ser,

men trenger send ham en mail så skaffer han det om det lar seg gjøre. Anbefales!

 

http://stores.ebay.co.uk/olympicmarksmanequipment?_trksid=p2047675.l2563

 

Disse har mange deler også, jeg har ikke bestilt der ifra, men vet av andre som har og er fornøyd. Jeg har sendt mail, men fikk

ikke noe svar. Min Tysk er ikke særlig solid og da jeg ikke fikk tak i noen av mine Tyske venner for å få dem til å oversette for

meg, fikk jeg ett innfall i et svekket øyeblikk og brukte google translator. Gudene må vite hva som stod i den mailen jeg sendte :lol:

 

http://www.waffencenter-gotha.de/shop/Ersatzteile/Luftdruckwaffen/HERSTELLER-MODELL/FEINWERKBAU:::11_12_614_88.html?MODsid=d8bf8444f22edf36d876bfb33b3fb6dc

 

Gå på FWB's hjemmeside og hent ut PDF'n om 300. Her har dere exploded view og alle delenumrene.

 

http://www.feinwerkbau.de/en/Service+Download/Exploded-drawings

 

Her har dere manualene fra FWB

 

http://www.feinwerkbau.de/en/Service+Download/Manuals/former-product-range

 

Kruttlappen:

 

Jeg er ikke så kyndig på kikkertsikter. Jeg kjøpte Hawken min for endel år tilbake for 600kr

i England. Det er en av basis modellene deres, men jeg har vært fornøyd med det. Jeg syns det er klarere enn

Bushnell siktet mitt som kostet en god del endel mer.

 

Det er ikke noe særlig når lyset begynner å bli dårlig og det kan selvfølgelig ikke sammenlignes med en Zeiss,

men jeg har sett igjennom adskillig dyrere kikkerter og syntes de har dårligere bilde.

 

Opp til x12 eller x16 får du tak i som veier under 1/2kg'et. Bruk Hawkes hjemmeside og andre steder som

selger dem til å sammenligne specs og google de du finner interessante. Hawke er store i utlandet. Du vil

finne mange meninger om bruk av de enkelte modellene på nettet. Dessverre er det ikke så lett å få tak i

Hawke her til lands. Det går for det meste i andre billige merker, men det gjør da ikke noe. Det betyr bare

at det blir billigere det :lol: Porto fra utlandet er billigere enn innen Norge og etter min erfaring leverer dem

raskere enn Norske nettbutikker også.

 

Det eneste jeg har bestemt meg for er at jeg vil ha AO, mildot og gassfylt kikkertsikte neste gang jeg kjøper.

 

Sikkert noen andre her som kan utdype litt mer om kikkertsikter om dem gidder?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, håper i hvertfall... At du blir fornøyd med geværet uansett hvilket sikte som står på :winke1:

 

Det er mer et spørsmål om økonomi og prioritering. I min mening trenger man ikke et fullt så bra sikte på

et luftgevær som på en jaktrifle om en ikke er konkurranse skytter på høyt nivå.

 

På 300'n trenger man strengt talt ikke kikkertsikte i det hele tatt, jeg syns det er vel så underholdene å

skyte min med de originale siktene. En annen opplevelse, men de originale siktene er av høy kvalitet.

 

Det sagt uten å ville snakke ned om siktet ditt, tror jeg det er et slikt sikte folk flest tenker på når det

snakkes om kinaræl :smile:

 

Om du har råd til det investerer du i et bedre og lettere sikte og blir positivt overrasket, om ikke bruke du

det du har og er fornøyd. Før du vet ordet av det har du flere luftgevær og flere sikter. Da vil du selv se om

andre er bedre eller ikke. Når en får seg et bra og presist gevær og ser hva det kan gjøre, blir en fort bitt av

basillen og etter det går det bare nedover :lol:

 

Et F.eks. Hawke sikte koster jo det samme, noen mindre og andre mer enn det siktet du viser til, men ett

3-400 gr lettere sikte vil nok merkes vektmessig. Personlig ville jeg ha kjøpt et annet sikte i utgangspunktet,

men det er fordi jeg har mine erfaringer. Mennesket er av natur gjerne litt biased mot sine egne ideer, enten

dem er rett eller ikke :smile: Gjør dine egne erfaringer, sammenlign hvordan geværet ditt vil føles med det

kikkertsiktet du allerede har og dioptersiktet og se selv om du ønsker et lettere sikte :wink:

 

Jeg nevner bare Hawke fordi det er det jeg er kjent med og jeg syns de gir bra valuta for pengene.

Det viktigste med siktet er at det er springun rated og at det holder på treffpunktet. Utrolig irriterende med

et sikte som flytter på treffpunktet :smile: Andre mennesker vil ha andre preferanser og derfor dra frem

andre sikter.

 

Først ville jeg ha funnet en god ammo. Jeg bruker JSB express, JSB RS i 4.52 og JSB exact i 4.53 i mine, i

den rekkefølgen. H&N field target trophy viser gode takter også. Jeg har prøvd dem i 4.52mm, men de er

ganske trange sammenlignet med JSB så jeg ser frem til å få prøve dem i 4.50mm.

 

Jeg kjøper det meste av ammo av disse to:

 

http://stores.ebay.co.uk/Airgun-Pellets-Central?_rdc=1

http://stores.ebay.co.uk/sharg-sklad-militarny?_rdc=1

 

Billigere og raskere levering enn fra de Norske butikkene. Morsom at det er både billigere og raskere å få ett 1/2

kg med bly sent ifra Portugal eller Polen enn i fra andre siden av byen?

 

Ruger #1:

 

Om du på død og liv skal skru ifra hverandre FWB'n din :smile: så se denne videoen noen ganger først:

 

 

Og når du monterer sammen geværet ditt igjen VÆR VELDIG FORSIKTIG NÅR DU DYTTER STEMPELET INN I SYLINDEREN!

Pass på stempelringen, slik at du ikke runder kanten på den. Det ødelegger fort presisjonen på geværet! Og da er det

bare å bestille en ny stemplering og begynne på nytt. Er det noe du lurer på så bare spør, jeg har demontert og montert

disse geværene noen ganger og lært av mine feil.

Husk å ha en boks med bra grease tilgjengelig. Men ikke bruk for mye av den! En FWB skal være nesten tørr. Glidepinnene.

Dem som geværet sklir på er veldig også sensitiv for riktig smøring. Jeg bruker en blanding av LT2 grease og 5w 40 syntetisk

motorolje, ikke mye bare en liten dert av hver. Etter mye prøving og feiling har jeg funnet at så langt fungerer det best.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/300910970907?ssPageName=STRK:MESINDXX:IT&_trksid=p3984.m1436.l2649

Link to comment
Share on other sites

heisan Dumle og takk for mange bra linker og tips,flott når noen vil dele. :smile:

Når det gjelder siktet jeg linket til så har jeg 2 av disse på pcp geværer og er så langt veldig fornøyd,tror jeg betalte under 1500 kroner med frakt for dem da jeg kjøpte og frakten var superrask med DHL,3-4 dager i fra kina men det er flere selgere så sjekk først

Før jeg kjøpte siktene så googlet jeg og var inne på diverse forum og fant noen tilbakemeldinger, der faktisk så og si alle var bra,men det er kanskje på grunn av pris og at folk ikke har for store forventninger :mrgreen: Uansett så er jeg kjempefornøyd.

Jeg har som sagt to stykker,en 6-24 +50 og en 4-16+50 og vurder å kjøpe en til for bruk på Br50 rifla da den som står på har litt tykk retikkel.

Og det er en av grunnene til at jeg har kjøpt dem til pcp,ene, tynt trådkors som er veldig fint til luftskyting og det faktum at retikkelen er nokså lik den jeg har på langholdsrifla mi (vortex viper).

Disse av mine er ikke ffp men fant ut at dette ikke er nødvendig på luftskyting på faste avstander.

La forresten inn alle opplysninger på kuler og hastighet inn på strelok,og skrudde opp de klikkene jeg fikk beskjed om i fra 25 til 50 meter og klikkene stemte,kom inn på skiva.

Ser forresten at jaktdepoet selger noen dyrere modeller av samme merke.

http://www.jaktdepotet.no/diverse-smaat ... t-retikkel" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Når det gjelder hawke så har jeg ingen erfaringer med det annet enn at jeg vurderte en sidewinder,men den billigmodellen jeg skulle ha var utsolgt (underkant av 2500),ellers så selges Hawke av Teno Astro:

http://www.tenoastro.no/main.aspx?page= ... gidlevel=2" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Magne fra mbo trading har også mange gode tilbud og er helt topp og handle med.

http://www.finn.no/butikk/mbo?page=1&so ... =144628699" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Jeg er i hverfall kjempefornøyd foreløpig for det er jo ikke allverdens en trenger på disse avstandene. :D

Tror heller ikke jeg kommer til å plukke denne i fra hverandre med det første,det er dessuten satt inn en bedre avtrekker allerede så her blir det rett på kuletesting så takk for linkene :D

Hvordan er det forresten med field target miljø her i Norge,det ser utrolig morro ut:

https://www.youtube.com/results?search_ ... d%20target" target="_blank

Og denne videoen var veldig lærerik:

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd 300`en i Field Target stevne? Har deltatt på et par stevner og det var veldig moro, men da med HW 97. Den er solgt, men har en 300, blir vel litt lite futt ute på 50m i orginal utførelse? Har forresten en Maccarifjær til den liggende, burde gi litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte akkurat en Maccari fjær i en 300s. Det ble litt mere futt, men ikke mye.

 

Man kan ikke vente seg å ha en trimma 300 om en setter inn en Maccari fjær.

Jeg tror det er snakk om 10m/s ekstra på papire, men tviler på om det er noe

mye forskjell mellom en ny FWB Ffjær og en Maccarifjær.

 

Min skyter nå konstante grupper på 1-1.5cm på 50m etter ca 120 skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja,da er riflen i hus .

Har ikke fått testet mer en et par typer kuler men rws sine går foreløpig best.

Skutt med diopter på 15 meter.

Har også bestilt et billig sikte til denne for å prøve.

http://www.aliexpress.com/item/LEAPERS- ... 11714.html" target="_blank" target="_blank

Er vistnok denne typen som blir brukt i følge et Svensk forum.

mc6cjr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig er det nok JSB, H&N og RWS som har de beste kulene. Meisterkugeln kan sikkert funke, men det lønner seg som oftest å gå til de "skikkelige" matchkulene. Har skutt hårreisende gode grupper med egen 300 med Maccarifjær, og JSB's rundnese-kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ja de blir bestilt i dag:-),bestiller de som dumle har linket til lenger oppe.

dette var noen jeg hadde liggende til luftpistolen og det virker som om det er rundt denne vekta de må være.

Har du noen anbefalinger?

prøvde noen tyngre deriblant jsb men fikk de ikke til å gå.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med en FWB!

 

Vær forsiktig med RVS'ne. Jeg skjøt noen i mine 300. De utviklet raskt en ulyd med RVS.

Det endte med at jeg måtte bygge om begge geværene. Jeg putter ikke RVS i noen av

luftriflene mine lengre.

JSB express er den desidert mest presise kulen til mine 300, de liker den lette vekten tror

jeg. JSB exact match diablo er nr. 2

 

Tør du virkelig å kjøpe sikte fra aliexpress? Har hørt om mye falske sikter der. Spesielt sier

folk at en skal se opp for sikter som har navnet trykket på langs istedenfor på tvers.

Jeg vet ikke 100% om det er riktig. Men det er da endel lettere og rimligere å trykke på

langs enn tvers

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så var det noen jeg hadde liggende :smile:

Når det gjelder siktet så koster det under 500 med frakt så jeg tenker ikke mye på det,kun for å prøve.

Men jeg har handlet 2 kikkerter i fra Vector optics som jeg er kjempefornøyd med (på aliexpress )så det finnes vel både seriøse og useriøse der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...