Jump to content

.300 Whisper/.300 Blk


Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som har tips til hvilket krutt jeg kan/burde bruke som Jaktdepoet selger?(allianse, godgeon, IMR)

Bruker 220gr hornady interlock RN, sub...

 

 

Til sub bruker jeg pistolkrutt, men Hodgdon Lil'gun kan brukes til alle kulevekter. Mye data er å få på det også

Link to comment
Share on other sites

Personlig tviler jeg på at fabrikk sub kan nå hjemmeladninger til knærne. De er gjerne tilpasset umodifiserte AR-magasiner som betyr at kulene må settes dypere enn nødvendig. I tillegg skal de veksle i halvautoer som ikke er tunet optimalt, det vil som regel bety mer saktebrennende krutt enn man kan bruke i boltrifler. Og i tillegg kommer problemene med hastighet, i motsetning til det meste annet av ammo ønsker man å ligge innenfor et ganske snevert hastighetsområde, noe som er umulig å garantere med fabrikkammo.

 

300BLK er og blir en patron for hjemmeladere og entusiaster.

Link to comment
Share on other sites

Mini-14 i 300blk er litt trøblete, eg har ei som eg kjøpte av ein her på forumet. Har desverre ikkje hatt tid til og fått testa så mykje som eg hadde tenkt. Med dempar funkar den subsonic, og den funkar uten, men ikkje heilt optimalt. Må litt fintjuning til på lading.

Link to comment
Share on other sites

Rifla har ikke kommet på markedet enda i USA så det er sparsomlig med reviews å finne. Men de har ihvertfall annerledes gassport/blokk. Folk har allerede klaget på at Ruger ikke har kostet på seg en justerbar gassblokk på denne. Kan vel også hende de har svakere rekylfjær. AR-15 skyttere bruker ihvertfall ofte det til Sub.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har tråden spora litt av, men når det gjeld min erfaring med halvauto og dempar, som begrense seg til mini-14 og browning bar er det svært vanskelig og få dei til og fugere perfekt med og uten dempar. Du må nesten gjera et valg. Håpet mitt er og finna ei lading som tuna perfekt mot sub, så får eg sjå om den funkar med full ladning uten dempar. Mulig eg må ha på ei hausken mini dempar for og få litt meir gasstrykk. Denne er liten og smekker, bore den berre opp frå 6,5 til 8,5mm

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et løp til en Remington 700 i 300/221 som er det samme som trådens tittel tilsier.

Har skutt litt med den men det er så mye annet som også skal mates at løpet mest samler støv.

I dag fikk jeg en super ide :lol: ; forlenge halsen i kammeret med en halsbrotsj og dermed kunne forme hylser til en lengre halslengde. Poenget er å få til en patron som kan dekke smørerillene på støpte kuler av en viss vekt og der ingenting av kula trenger å stikke ned i hylsa. Kuleskråningen må også justeres slik at de lengre patronene kan kamres uten å klemme kulene inn i riflingen. Skal fintenke litt og se om det gjennomførbart uten for mye mikking.

Link to comment
Share on other sites

Presset noen 223 hylser og lot de være full lengde. Lang og fin hals til støpte kuler. Kan bruke diesettet for 300/221 til forming og sizing. Både necksize og full length size diene takler den lange patronhalsen på den modifiserte hylsen. Kuleisetterdien bør heller ikke være et problem med modifisert hylsehals lengden.

Interessant nok til å gå et steg videre for å finne en subpatron spesielt innrettet for blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Hylsa er formet og det er mulig jeg snart prøver å sette noen blykuler for å lage en dummy eller to. Å innrette kammer krever litt mer. Jeg så på PTG sin side at det finnes neck and throat reamer Får se om jeg får med en kompis på prosjektet. Orker ikke å dra hele lasset alene.

Er det blitt lettere å laste ned bilder i innlegget siden sist?

Link to comment
Share on other sites

Inspirasjon til lang hals i 300Whisper/med mer er at jeg leste om en 8mm Stormoen eller noe sånt en gang. Sikkert noe som kom opp i Våpenjournalens ladebok. Æres den som æres skal, ikke min originale ide.

Tok en rask forme, trimme, kuleisette runde. Lengden på hylsen ble som for 7,62x39. Tror det er en fordel med en hylse som er 40-43mm lang.

 

normal_300_221_med_lang_hals_mm.JPG

 

Fra venstre223 hylse, omformet 223 hylse ikke trimmet, 223 hylse formet og trimmet med 7,62x39 pilot og blykule satt, 165 gr blykule fra LBT tang, 300/221 hylse.

De riktig observante ser at det er noe forskjell i skulderens plassering på de omformede hylsene. Her var hensikten å illustrere hva som var tanken bak forlenget hals i kalibrene nevnt av trådstarter så da ble det slik. For neste steg i prosjektet vil selvfølgelig skulder innrettes etter aktuelt kammer.

Skal se om hals/kuleskrånings brotsj må bestilles fra PTG. Driver og setter opp en bestilling på diverse derfra.

Link to comment
Share on other sites

Whisper/aac har for lite volum til 240mk ladd med N330 som er stilleste kruttet. Laget derfor en ny patron som heter 300 smalltalk. Samme hals og skuldef som whisper. Utstyrte brotsjen med krave for 357max hylser mtp brekkvåpen. I boltrifle brukes full lengde 222 hylser. Brotsjen kan også lage std whisper kammer.

 

Konseptet funker bra bortsett fra på jakt. For dårlig og upålitelig effekt selv med fragmenterende messingkuler. Bruker derfor nå 10,57x45 A-Tec med samme type messingkuler eller heftigere og har en minst like stille pipe som slår alt rett i bakken og er presist på et helt annet nivå med effektiv rekkevidde på 200m med en omdreining på tårnet på zeissen.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, der kom riktig mann på banen. Tror den kreasjonen burde dekke ATKs ønsker.

 

N330 som er stilleste kruttet

Tja! Jeg har hørt mye fantastisk om N330, men ikke fra kruttet selv. At det er det perfekte kruttet til sub 9mm kan godt stemme, men noen vesentlig forskjell fra andre krutt? Det klarer jeg ikke å høre. Kanskje jeg ikke er kresen nok? Men for meg er mengde krutt mål godt nok, om det er N330 eller N110 synes jeg ikke er så viktig.

Link to comment
Share on other sites

Bruker derfor nå 10,57x45 A-Tec med samme type messingkuler eller heftigere og har en minst like stille pipe som slår alt rett i bakken og er presist på et helt annet nivå med effektiv rekkevidde på 200m med en omdreining på tårnet på zeissen.

 

Hvilken hylse er denne basert på?

Link to comment
Share on other sites

Bruker derfor nå 10,57x45 A-Tec med samme type messingkuler eller heftigere og har en minst like stille pipe som slår alt rett i bakken og er presist på et helt annet nivå med effektiv rekkevidde på 200m med en omdreining på tårnet på zeissen.

 

Hvilken hylse er denne basert på?

 

Egne hylser med riktig bunnstempel 8) hylsehodet er std 11,9mm.

Vil nå påstå at han slapp katta ut av sekken og jeg

Men vil han selge den :wink:

 

K

 

Katta er til salgs etterhvert. Det laget en serie piper til sauer, R93 og R8. Skal selges som sett med hylser, dier, demper, kuler og hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

 

I går kom Rugeren i posten. Fyttirakker'n for et våpen!! Plaststokk ferdigstøpt med magasinbrønn og avtrekkerbøyle, alt i ett stykke. Støpt plastmagasin som en Kineser hadde hvert flau over å levere... Førsteinntrykket er ikke bra.

Men, sluttstykke-gangen er ikke ille og avtrekket er ikke aller værst. Litt rart med "sikkringsbladet" som må trykkes inn på avtrekkeren.

Blir spennende å teste.

Kjøpte ferdigrulla Hornady med 110grs V-Max og 208grs A-Max. Vi får se hvordan det går...

Har også bestilt en Sonic 45 demper.

 

Er det noen som har ladetips med blykuler? Har kikket på disse. http://blykuler.com/nettbutikk/catalog/product_info.php?cPath=22_33_47_60&products_id=75

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Da har endelig Ruger American i .300 blk blitt testet (litt). Med Hornady fabrikk ammo, 110 gr V-max gikk den overraskende bra. 5 skudd fra sittende, så satt 4 så de brøt i hverandre på 100 meter. Det siste et par cm utenfor den klysa. Det var antagelig operatørfeil... :) (Operatøren er seriøst overrasket over å få til slike samlinger i det heletatt... :overrasket: )

Jeg er glad jeg kjøpet dette kalibret og børsa. Skikkelig kose-kaliber og gøy å skyte med, ikke mange "fornuftige" bruksområder. Men, moro og det er viktig... :smile: Har mer enn nok annet som er mer fornuftige greier med tanke på praktisk bruk...til og med traurige, kjedelige og alt for allsidige 6,5x55... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Skyter du rene blykuler Geatki? Blir det ikke mye blying i pipa med lette kuler overlyds?

 

Har vurdert blykuler til sub i min 300blk, en del billigere. Men litt redd for at det blir trøblete med gassporten.

 

Allt overlyds er kobber / messing kun sub I bly.

 

Får du levert de i Norge?? De fra http://palmettoprojectiles.com/collections/projectiles/products/300-blackout-projectiles

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...