Jump to content

Retikkel til allsidig jakt og Langhold


Aannerud

Recommended Posts

Tema kom opp i "300 WinMag tråden" men det er kanskje flere enn de med .300WM som har erfaringer og meninger om dette tema? Man får jo ikke optimalisert alt i en kikkert men jeg har med mine kikkerter alltid ett ønske om og kunne bruke de til så mye forskjellig jakt som mulig(Mest for penga;)

 

@KnuteriK. Du ser jo ut til å ha mye praktisk jakterfaring med div. høyforstørrende/ langholdssikter Om jeg ikke tar feil har jeg sett du har brukt blandt andre Zeiss FL, Kahles K. IOR og nå Nightforce. Hvordan vil du rangere de sikter du har anvendt til jaktbruk og da spesielt mhp jakt ved dårlige lysforhold der siktet også skal fungere ved lavere forstørrelser. Vurdering av optikk og retikkelbelysning, retikkel I første eller andre plan osv. til dette bruk ville vært interessant å høre dine synspunkter på. Vet det er et omfattende spørsmål, men en kort hvilken og hvorfor (evt. hvorfor ikke) utgreiing ville blitt satt pris på. Tenker mest på sikter med maksforstørrelse på 24 ggr eller mer. Om siktet skal også skal være praktisk for langhold, hvilket ville du da landet på?

 

Dette er et interessant spørsmål jeg selv har fundert mye på i det siste. Hvordan skal ett retikkel egnet for Langhold, Langholds jakt, og skumrings jakt seut? Jeg har selv hatt Zeiss 6-24x56 med retikkel 60 og dette er jo selvfølgelig helt suverent til jakt og skumringsjakt men skal man skyte langt kommer det til kort:p Byttetut Zeissen med en Kahles 624i og Mil4 retikkel, Var igrunn fornøyd med dette retikkelet og det fikk prøvd seg på rådyr på hold fra 5-320m samt åtejakt på rev i bekkmørket. Her syns jeg det ble litt sjenerende med opplyst kors og høy forstørring og må si jeg savnet prikken på zeissen litt, men det fungerte uproblematisk. Det var ikke før jeg var med på NM i langhold jeg begynte og vurdere og bytte ut dette retikkelet. Her var det mye milling av mål og jeg syns det ble litt unøyaktig med mil dotter isteden for streker(selvfølgelig er operatøren det svake ledd her) Men jeg fikk øynene opp for praktisk bruk av retikkelet og ønske om noe annet kom. Når jeg i tillegg hadde gått og tenkt en del på og gå over til CCW tårn så fikk jeg en god unnskylding for og bytte;) Jeg vurderte lenge en ny Kahles med MSR retikkel da jeg har vært ekstremt fornøyd med Kahles kikkerten, men når jeg først sku bytte ville det jo være litt spennende med noe nytt! Det Ble en IOR Recon 4-28x50 med MP-8 Extreme X1 retikkel. Dette er i mine øyne tett ved ett optimalt retikkelet for kombinert langhold og jakt bruk, har aldri helt sett nytten i kors fremfor prikk? Spørsmålet her er hvor godt egnet kikkerten i seg selv er i skumrin.. Og jeg savner en tydeligere opplyst prikk på dagtid, noe jeg har blitt veldig gla i.. Jeg har ikke fått testet IOR'n noe særlig enda så det gjenstår og se. Men retikkelet syns jeg er helt suverent!

 

Jeg kommer garantert til og kjøpe meg en Kahles 624i Med MSR retikkel i tillegg etterhvert, den kikkerten er knall god!! Jeg har ett par rifler jeg mangler kikkert på så..

 

Dette min mening om saken, og hva jeg har kommet fram til etter en del prøving. Jeg har hele veien styrt unna kikkerter som lyser opp hele retikkelet da jeg som regel ikke kan få lite nok lys i noen kikkerter på skumrings jakt, men Knut Erik skryter veldig av NF, han har testet dette og finner det ikke sjenerende(Jeg har ikke prøvd, bare synset) Det åpner isåfall for enda flere muligheter! Men som alt annet så må man som regel gjøre noen kompromisser om man ønsker og kombinere Jakt, skumrings jakt og LH jakt i en kikkert..

 

Zeiss Retikkel 60

reticle-60-illuminated.jpg

 

Kahles Mil4

kahles-mil-4-scope-reticle.png

 

Kahles MSR

kahles-msrki-msr-scope-reticle.png

 

IOR MP-8 Extreme X1

6-24x50.jpg?t=1422397889

 

Aannerud

 

 

Jeg er så hjertens enig med deg Aannerud når det gjelder IOR sitt retikkel med lysprikk.Jeg har en IOR med 12-52 xforstørrelse på min 300Winmag,men pga litt stor minsteforstørrelse på IOR siktet(12X) har jeg nå kjøpt et Zeiss 4-16x50 med retikkel no 60 for jakt med denne rifla.Det er nå montert ett bajonettfeste for PULSAR dfa 75 på zeissen.Grisejakt senere i Mai. :D
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har praktisk erfaring med IOR 6-24x56/SH1/IL FFP. Har fått inntrykk av at mekanisk er IOR top notch, så tenker mest på skumringsegenskaper og retikkelbelysning ved nattjakt. Har en Diavari FL x56 fra før og vil ikke ha noe som er merkbart dårligere optisk enn denne. Prisen på IORen er jo "behagelig" (15 K), men den er kanskje for behagelig med tanke på hva den skal matche?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...