Jump to content

anbefaling av kaliber til jaktfelt og revejakt.


Skauer'n

Recommended Posts

Hei!

Har vært på mitt første jaktfelt stevne nå 1. Mai, med lånt 6.5x55.

Virker som en ålreit sysel, så kan godt tenke meg å fortsette.

 

Så hva anbefaler dere av kaliber? Skal antakelig også brukes litt på lokkjakt på rev, men i utgangspunktet kun på jaktfelt.

 

Kriteriene går jo litt på at det ikke bør bli for dyre skudd, eventuelt ferdig lada eller at jeg lærer meg å lade selv.

 

Lommeboka er ikke den tykkeste så ei brukt rifle bør ikke koste mye over 5 laken. Kikkert å demper er ikke nødvendighvis nødt til å være med i budsjettet med en gang da jeg tenker en kan bygge seg opp over tid :-)

 

Hva foreslår dere?

På forhånd takk!

Skauer'n

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 kan være greit da den er lovlig til storviltjakt om interessen og muligheten skulle dukke opp, billig ammo også.

Eller du kan gå for 223rem. Holdene er korte på jaktfelt, så en 223 funker helt fint.

6.5x55 er også greit om du skulle begynne å skyte elgbane også

Link to comment
Share on other sites

Ei tålig tung rifle i 223 REM burde gjøre susen. Selv har jeg gjort det tålig med ei Mini-14(!) med billig fabrikkammo, men til dette formålet ei tung boltrifle med lyddemper er hva jeg ville gått for om jeg skulle handlet ei ren jaktfeltrifle.

 

Om lysten på ei rifle til elgjakt skulle komme, kjøp heller ei rifle ekstra når den tid den sorg kommer.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er også greit om du skulle begynne å skyte elgbane også

 

Går veldig bra å skyte elgbane med .223 også, så det er vel ikke ett argument.

 

Jeg har 6,5 og er veldig fornøyd med det på jaktfelten. Har ikke noe å si om du skyter med 6,5 eller 223. 223 er billigere, men 6,5 er enklere å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

223, 6.5 og 308 er vel det som er billigst, best og lettest å få tak i. Og hva du velger av de er ett fett, skyter du nok lærer du børsa og kaliberet å kjenne. Om du har planer om dfs så kommer du ikkje unna saueren og 6.5x55. Så kanskje like greit å investere i en med en gang :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 5.5.2015 den 0.52, snekkern skrev:

 

Går veldig bra å skyte elgbane med .223 også, så det er vel ikke ett argument.

 

Jeg har 6,5 og er veldig fornøyd med det på jaktfelten. Har ikke noe å si om du skyter med 6,5 eller 223. 223 er billigere, men 6,5 er enklere å få tak i.

Er 223 lovlig/godkjent for seriøs bruk på Elgbane? 

Link to comment
Share on other sites

Ok.- Mine tanker retter seg mer og mer mot en rifle for jaktfelt og har litt vanskelig for en avgjørelse om 6,5 eller 223.

Har egentlig ikke behov for at rifla også må være godkjent for elg /hjort, men gunstig om man også kan bruke den på Elgbane. (blir vel likevel mest for trening).

Så selv om 6,5 er et "kjekt" kaliber (har Krag) så blir det nok en Sauer 100 eller Tikka t3 i. 223,.. liten rekyl, billig amme og dermed slipper å lade.?

Er ikke gått lei av lading, men har egentlig nok av det. :-?

 

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Skyldes egentlig en glipp. Da det nye regelverket som ble gjeldende fra 2015 ble skrevet hadde setningen som stilte krav til min cal 6,5 falt ut. Ble ikke oppdaget før etter at alt var trykket opp og gjort gjeldenede, og da ble det tydeligvis kjapp enighet om at det fikk være slik. 6,5 kravet gjelder fremdeles ved nordisk jaktskyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...