Jump to content

Hva kjøpe - luftgevær for langt hold


Skylab

Recommended Posts

Hello alle sammen. Etter noen år med pistolskyting er det luftgevær som gjelder fremover. Er ute etter et flott gevær for prikkskyting på rimelig langt hold 50m+. Tenker meg et budsjett på sånn ca 4 - 5 000 gjerne inkl. kikkert. Veldig ny på dette men har skjønt så mye at utgangshastighet ikke er alt selv om jeg tenker det rimeligvis ikke skader ved skyting på langt hold. Hva bør jeg satse på her? Stoeger X20 eller X50, Weihrauch HW97K, Gamo Black Bull? Noe annet? Både X50 og Black Bullen er jo lynraske ut av pipa men leser mye bra om Weihrauchen pga brekkmekanismen & fast pipa.

 

Igjen, jeg er veldig rookie her så be kind og jeg er takknemmelig for alle råd jeg kan få.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen modeller som er aktuelle:

HW95

HW97

HW98

HW77

AirArms TX200

AirArms Prosport.

Diana 52

Diana 48

 

Det meste annet på markedet er penger rett utav vinduet.

 

Slutt å se på hastigheten ved kjøp av luftgeværer, det er omtrent som å kjøpe billig øl basert på høyest alkoholinnhold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg har ikke "peling" på pressise luftvåpen og som er pressise på 50 meter. Men jeg anntar du må vel over på søknadspliktige luftvåpene da.

 

Vet jo at i utlandet blir luftvåpen også brukt til jakt, til og med det vi betraker som storvilt jakt. Så da må det vel også finnes pressise luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt klare seg godt med lisensfritt 4,5mm. Hadde en Weirauch HW 97k, det geværet var veldig presist, skjøt 11mm samlinger på 50m med rett type kuler, og på en vindstille dag skjøt jeg "storviltprøven " 5 skudd innenfor 10cm.

Skal jeg ha meg nytt gevær nå, har jeg lyst på en Weirauch 98, en pipespenner er liksom litt mere lettvint til plinking.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon er mye viktigere enn kraft for (nettopp) presisjon på 50m. Svært mange av de kraftigste geværene i 4.5mm, er nettopp, ikke presise. Jeg er ikke veldig erfaren i luft-verden, men jeg har sett bra mange halvdyre "magnum"-fjærbørser som går ræva.

Reklamerer de for "kraft", "kraftigst", størst hastighet, "300m/s" - styr unna.

 

Det meste annet på markedet er penger rett utav vinduet

Interessant påstand, Daystate og FX er da typisk skrot kanskje? Trådstarter kan forresten ha nytte av denne Youtube-kanalen https://www.youtube.com/user/EdgunUSA

FX lager noen modeller nede i 5kkr-klassen, det er Børselars som forhandler her i Norge.

 

Jeg har en FX Bobcat, som jeg glatt kan anbefale, og det meste fra FX, presisjonen er vel bortimot i overkant av det gode 22LR rifler presterer - men vindavdriften er hysterisk. Skal du skyte små samlinger ute må du ha hodet med deg.

En gang i tiden var jeg med på en kaninjakt med luftgevær, og lånte en GB-lovlig (er det 12fot-pund?) Daystate AirWolf. Iallefall drev vi og skjøt kaniner i hodet (mellom øye og øre liksom..) på 50-60 yards - så jeg oppfatter presisjonen som aldeles OK :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det meste annet på markedet er penger rett utav vinduet

Interessant påstand, Daystate og FX er da typisk skrot kanskje?K

 

Oppfattet i trådstarters innlegg at det er middelskraftige fjærgeværer han er ute etter, og der holder nok påstanden min :winke1:

Kanskje med unntak av noen av dianas modeller jeg ikke har tatt med, Diana M34 og M350 kan nok også være brukbare, selvom jeg selv anser HW'ene som bedre kjøp.

HW50s er også et alternativ, men den lider av en spennarm konstruert for HW30, som fort skaper problemer når den skal spenne opp kraftigere fjærer, derfor anbefaler jeg å styre unna den om man ikke vil mekke.

 

PCP er jo fint, men det krever litt mer utstyrsinvestering, og da ryker budsjettet trådstarter har forespeilet oss.

Link to comment
Share on other sites

PCP er jo fint, men det krever litt mer utstyrsinvestering, og da ryker budsjettet trådstarter har forespeilet oss

Det er nok sant - men til gjengjeld blir kravspesifikasjonene oppfylt.

Så nå at TS skulle ha rifle OG sikte til 5k - til "prikkskyting" på 50m. Da tror jeg man må velge mellom budsjett og spec., eller bevege seg et stykke fra det jeg oppfatter som "prikkskyting".

Et kraftig fjærgevær er oftest ikke veldig presist, i tillegg er de nokså krevende å skyte presist, om de nå skulle være presise, samt at de stiller krav til kikkerten. De som evert nevner kan en jo se etter brukt også - da øker en både presisjon per krone, og siktebudsjettet.

 

Mitt tips er uansett ei PCP rifle, spar litt lenger, spreng budsjettet, "cry once".

 

K

Link to comment
Share on other sites

To konkrete alternativer, enten

 

http://www.finn.no/finn//torget/annonse ... gev%C3%A6r

 

eller

 

http://www.beverensport.no/products/weihrauch-97k-45mm

pluss

http://www.beverensport.no/products/gamo-4-12x44-med-ao

 

Hva tenker dere?

 

Nesten like mye penger. Savner montasje på den sistnevnte så blir nok 6k totalt.

Litt over budsjettet jeg satte opp men dette kan jeg leve med

Link to comment
Share on other sites

Interessant at "våre" luftvåpen, er så pressise på 50 m. Trodde en måtte ha noe mer tyngde på kulene, for å drive "prikkskyting" på så lange hold. Men, jeg forstår det må være vindstille, eller innendørs.

 

Jeg har ikke skutt luftgevær siden barndommen (slutten 50 tallet og tidlig 60-tallet) . Da skjøt jeg en del og jaktet også en del med dem, da uten kikkert. Vi hadde også skuddpremie på trost her (Lier kommune), i 3 år. Og det ble felt en god del trost hvert år. Hold mener jeg var maks 40 -50 m, hovedsakelig luftrifle, da det var billigst. Men også noen med rifle og ekenøtter. Det beste året leverte jeg inn to ganger, første gang 83 par føtter og andre gang 126 par føtter. (husker ennå antallet godt, da jeg var stolt av meg selv) Siste året mått vi levere inn hele fugler, da det var mistanke om at enkelte også skjøt stær. Men da leverte vi inn til en rev- og minkfarm og fikk "noen øre" for skrotten også, så det var greit.

 

Men det var jakt og ikke akkurat "prikkskyting". :)

Link to comment
Share on other sites

Altså, siden folk drar opp PCP-børser som sprenger budsjettet (for å få med seg FX og slikt), bør nok da også HW100 (Gjerne T eller TK) tas med. Ja, jeg veit at denne er ... omtrent det dobbelte av budsjettet som ble nevnt. Den er verdt det.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Med litt arbeid blir HW97 meget presis og veldig morsom å skyte.

 

Mer presisjon enn med de rimeligere PCP'ene.

 

Min i 4.5mm skyter helt greit samlinger på 1-1.5cm på 50m, klarer jevnlig samlinger på 5mm også,

men ikke hver gang.

 

De er jo litt følsomme for vind, men ikke så voldsomt som en kan få inntrykk av når en leser om det.

Det er relativt forutsigbart, så en må bare ta vinden i betraktning. Det er ikke noe problem å treffe

2.5cm mål på 50m i ganske kraftig vind. Å kalkulere for vind er jo litt av moroa med luftgevær, en

"simulerer" skudd på 5-600m med vanlig rifle på 50-60m med et luftgevær.

 

Det eneste jeg syns vinden ødelegger for er når jeg vil prøve å lage de minste samlingene, spesielt om

jeg skal teste noen av geværene etter å ha gjort arbeid på dem.

Link to comment
Share on other sites

Takk. Hva er forskjellen mellom Weihrauch 77K & 97K? Finner ikke noen vesentlige forskjeller ved en rask googling bortsett fra kortere løp på 97K:ern

 

Kortere løp og en annen kolbe, HW97 har en bedre kolbe i min og de fleste andres mening.

77'n har også åpne sikter mens 97'n er uten åpne sikter der må du ha kikkertsikte e.l.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg vi har en vinner i 97K da :-)

 

PCP er som flere har påpekt over budsjett så det får bli i neste runt evt. Takk uansett for kommentarer og anbefalinger.

 

Gjenstår da kikkertsikte. Tenker maks 1 500,- Hva kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

To konkrete alternativer, enten

 

http://www.finn.no/finn//torget/annonse ... gev%C3%A6r" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Sjeldent... :roll:

 

Bra gevær, men altfor høyt priset

 

Tja. Geværet er bare innskutt, som nytt. Billigste nye HW97K i Norge pr i dag 4390,- + en brukbar Sportsmatch montasje 5-600,-

Da er det igjen 7-800,- til kikkertsikte for denne prisen

 

Kanskje mulig å prute noen hundrelapper også for den som føler sterkt behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Evert: Billig øl med høy alkohol prosent fungerer jo som forventet, hver gang!

Det er mer enn en kan si om disse luffene :lol:

 

En sinna-hatsan gjør som forventet den også, skyter igjennom mange blikkbokser, og gir skytteren løse tenner :lol:

Men du har rett, den gjør det ikke hver gang, bare inntil noe ryker.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Geværet er bare innskutt, som nytt. Billigste nye HW97K i Norge pr i dag 4390,- + en brukbar Sportsmatch montasje 5-600,-

Da er det igjen 7-800,- til kikkertsikte for denne prisen

 

Kanskje mulig å prute noen hundrelapper også for den som føler sterkt behov for det.

 

Men det er jo pris på helt nytt utstyr og til og med da ender slutt prisen på helt nytt utstyr ikke så

mange hundrelappene langt over den prisen?

Jeg ville uansett ikke hatt en to delt montasje på en 97. Da sluttstykket er skrudd inn i resten. Jeg

tok av den to delte montasjen og satt på en hel montasje på min etter å ha prøvd begge deler.

 

Ikke ment som kritikk av noen folkegrupper! Men ser at Polakkene (navnet ser Polsk ut :) ) ofte forventer

litt stive priser når dem legger tingene sine ut på finn. :D

Link to comment
Share on other sites

De er jo litt følsomme for vind, men ikke så voldsomt som en kan få inntrykk av når en leser om det.

Det er relativt forutsigbart, så en må bare ta vinden i betraktning. Det er ikke noe problem å treffe

2.5cm mål på 50m i ganske kraftig vind. Å kalkulere for vind er jo litt av moroa med luftgevær, en

"simulerer" skudd på 5-600m med vanlig rifle på 50-60m med et luftgevær

100% enig. Leste det du skriver, og måtte jo bare prøve - måler 49.5m og med en THLR-bag som anlegg på trappegelendret - 50m krever litt kreativitet noen steder, så skjøt jeg 5 skudd med det som lå i magasinet på FXen. Det er noen "sportsbutikkuler" som jeg fant og ville bruke opp på stående skyting.

Skutt på max (tre prikker) og 200 bar på tanken. Gir 299-300m/s slik, målt med 7.87gr JSB Exact Express.

 

"hvit boks, husker ikke merke", "50"m, DFS 100m innstikk

C35518E2-4671-49F3-825C-F2864D5A8357_zpstarfzr61.jpg

 

No Cigar... Dumle skriver om vind, men vi har glemt en veldig viktig ting med luft - kuler!

 

7.87gr JSB Exact Express, "50"m, DFS 100m innstikk

F2D1E6B6-8C03-4F0A-92CA-F30420A52150_zpsdwpojktn.jpg

 

Linjalen sier 12.5mm, og jeg har ikke nevnt at det siktet er et Aimpoint kjøpt brukt for 20 år siden - uten forstørrelse og med så dær 5 moa ullen prikk. Vil vel påstå at det egentlig ikke går an å skyte så bra med det siktet, men det var første serie.

 

Måtte prøve flere, og stilte siktet litt for å få JSBene i senter. Dette er de neste 11 i 16-skuddsmagasinet:

86EA9C03-AF6E-4D7B-AD1A-8521FC725320_zpstg4fq7fn.jpg

 

32mm, og egentlig en mer realistisk samling, gitt det igrunnen nokså halvcrappy avtrekket (og det dårlige anlegget) - jeg ser at jeg lager sidespredning mens jeg skyter, så det er ingen tvil om at de 2 skuddene th, og det ene v. er rene brukerfeil :oops: . Jeg tror jeg må justere litt på det avtrekket faktisk...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kikkertsikte ligger på rundt 480 $ i utenlandske butikker, vel 3600 NKR, så noe billigere blir det jo.

 

Enig vedr. montasje, ville brukt en "one-piece" her

 

Så litt nærmere på siktet, det var bedre enn det jeg antok ved første øyenkast, men med bytte av montasje til en ny

helskinne kvalitets montasje blir det fort litt dyrt.

 

PS. Stor fornøyd med 97'n jeg kjøpte av deg! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Stoeger x10 og en HW97. Jeg har gjort veldig mye arbeide på Stoegeren og mye på HW97'n.

Det er som å sammenligne en gammal Trabant mot en ny Mercedes!! Gjett hvem som representerer hva?

 

De kan ikke sammenlignes i hverken kvalitet, treffsikkerhet, skytefølelse eller noe annet! I tillegg er Stoegeren

mye verre å skru på enn 97'n og det er vanskelig å få tak i deler til den, mens HW deler nesten vokser på trær.

 

Om du leter vil det være mange fjortiser som gir alle billige kinaluffer masse bra reviews, det blir ikke bra av den

grunn. Det eneste er at de ikke vet bedre og at de tror kvalitet måles i hvor mange blikkbokser kula går igjennom

på 20cm hold :lol:

 

Eneste grunn til at jeg har Stoegeren fremdeles er at:

 

1. Jeg har laget kolben selv.

2. Siden jeg først var så dum at jeg kjøpte den i første omgang, er det kjekt å ha en billig møkka børse til å eksperimentere

med før jeg gjør noe drastisk på en av de ordentlige geværene mine.

 

Min konklusjon om Stoegeren etter ca 4år med den, er at det var 2200,- bortkasta kroner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Stoeger x10 og en HW97. Jeg har gjort veldig mye arbeide på Stoegeren og mye på HW97'n.

Det er som å sammenligne en gammal Trabant mot en ny Mercedes!! Gjett hvem som representerer hva?

 

De kan ikke sammenlignes i hverken kvalitet, treffsikkerhet, skytefølelse eller noe annet! I tillegg er Stoegeren

mye verre å skru på enn 97'n og det er vanskelig å få tak i deler til den, mens HW deler nesten vokser på trær.

 

Om du leter vil det være mange fjortiser som gir alle billige kinaluffer masse bra reviews, det blir ikke bra av den grunn.

 

Eneste grunn til at jeg har Stoegeren fremdeles er at:

 

1. Jeg har laget kolben selv.

2. Siden jeg først var så dum at jeg kjøpte den i første omgang, er det kjekt å ha en billig møkka børse til å eksperimentere

med før jeg gjør noe drastisk på en av de ordentlige geværene mine.

 

Min konklusjon om Stoegeren etter ca 4år med den, er at det var 2200,- bortkasta kroner.

 

Takk! Veldig konkret og god tilbakemelding. Dropper tankene på Stoeger

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns de seriene dine er bra med tanke på at du har skutt dem uten forstørrelse

Jeg var litt overrasket selv - jeg skjøt flere bra serier også. men jeg har endel trening med å skyte uten forstørrelse. Uansett så viser det at man ikke trenger stjernekikkert. Aimpointen er jo noenlunde klar, muligens fordi den ikke forstørrer, og skrudd helt ned så er prikken noenlunde rund - i typiske luftgeværkikkerter med hauger av forstørrelse pleier jeg kun å bli irritert av den elendige optiske kvaliteteten.

Husker godt en kjenning som hadde satt en slik luffe-kikkert på 6.5en, og var så imponert over at jeg kunne se kulehuller på 100m-skiva...

 

Kuler iallefall er det verdt å forske litt på. Jeg har noen JSB Monster, som skal gi (og gir) mer penetrasjon. De er akkurat like presise som Expressene på 15 og 25m (nesten iallefall), men på 50m er de "sådær". Expressene er forholdsvis presise langt forbi 100m, iallefall om en tenker på at de omtrent ikke har energi igjen.

 

Men, det jeg egentlig skulle si, var om skytinga mi i går, jeg følte at det største hinderet for god skyting var delvis krypet i avtrekket, og delvis stillingen jeg fikk til oppe i trappa der, å holde stille gjennom avtrekket - Men, det er ikke rekyl. Jeg skyter en rimelig god del 6.5x55 og sånt, og jeg er 100% sikker på at jeg ikke hadde skutt så bra, i den stillingen, med ei rifle med rekyl.

Rekylopptaket var et sted mellom skjevt, ujevnt, tvilsomt og fraværende - men det er ikke behov for det, for rekylen er 99.99 ikke-eksisterende. Faktisk var (det var helt stille, ingen andre lyder whatsoever) både bevegelsen og lyden av slagmekanismen/ventilen i FXen litt irriterende, og slagtiden føltes som en evighet. Rene munnladeren.

Poenget her er er igrunnen bare: Poeng til PCP-rifler...

 

Nå har TS bestemt seg for fjær, og jeg kan bare si, hør på ekspertene her, om fjærrifler. Styr unna kinadriten. Og, PCPer er ikke bare dyrere i seg selv, en får kostnader med fyllekit, luft/gass, pumpe, wtf. og en dag står du der og vil skyte - uten luft.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har gjort litt med den nå ja.

Polert alt interiøret. "Gjort om avtrekker mekanismen noe,

lagd ny kulelagra avtrekker. Gjort om kolben litt++

 

Den er smooth og fin nå, avtrekket er sylskarpt og finjusterbart

 

Ut til 30m er det stort sett utvidete relativt små hull med alt jeg har prøvd av ammo.

På 50m 1-1.5cm litt avhengig av ammo. Om forholdene er perfekte og jeg fokuserer til jeg blir

blå i ansiktet klarer den 5mm samlinger på 50m :smile:

 

Har hengt endel bruskorker i trærne rundt på hytta, ikke noe problem å treffe den i bra vind.

 

Var tenkt å bytte fjær, men ser ikke poenget ennå, Den er vel så presis nå som en fjærbørse kan få

blitt. Rimligt identiske resultater på grisebanen som en Anschutz 64 uten å anstrenge meg for mye.

 

Når jeg skyter på grisen i sakte fart, sikter jeg på tanna.

 

Den liker godt JSB exact og air arms field targets

 

Har ikke fått de beste resultatene med H&N field target trophy, (De går veldig bra i FWB300s'n)

De har vært 4.52 og virker til å være endel større en JSB 4.43 og mye mer konstante i størrelse.

Skal prøve en boks i 4.5 og 4.51 også, har håp om at de kan fungere.

 

Alt jeg har fått tak i av JSB exact og Air arms FT i det siste har vært veldig dårlige batcher så jeg

ser frem til å få noen bokser av en god batch

 

Neste gang jeg åpner den skal jeg lage en fjær hylse til den. På lista ligger også å lage ett "V-glide"

sett til den og ny kolbe. Lagde avtrekkeren for å teste en teori og det funket fint. Så neste jeg lager

får justerbart avtrekkerblad og blir tilpasset en ny kolbe. Driver å prøver noen patenter på en ny og

justerbar bak kappe i tre og aluminium.

 

Løpet var fult av rust så lappet det og fikk ut all skiten... dill og dalll i dall...

 

Må vel lage en post på den snart. Har begynt et par ganger, men mistet tråden etter litt,kommer snart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring fra HW's syntetskjefter, men erfaringen min med andre fjæregeværer med syntetskjefter (BSA XL tactical vs supersport/lightning, Gamo shadow vs gammel Gamo magnum 2000, Hatsan m70 vs Winchester-brandet Hatsan) er at de ofte gir en litt ubehagelig og "hul" resonans under avfyring, som ikke blir like fremtredende med samme geværer med Bøke-skjefter.

 

Men HW97 er ganske mye mer sivilisert under avfyring enn de nevnte, så jeg tviler på at det er noe stort problem her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å tro at 97'n har solid kolbe. Den får skryt for ikke å ha den hule lyden.

 

Jeg tror jeg ville ha valgt tommel stokken fremfor standard stokken om jeg skulle ha valgt i dag.

Grepet er litt vel langt bak på standard versjonen. Er vel flere som syns det siden det selges mange

set back av trekkere seperat.

 

Har ikke prøvd tommelhull versjonen, men den ser ut til å ha et rettere grep, det mener jeg hadde

vært en massiv forbedring på standard kolben.

 

Det beste hadde vært om du kunne ha stukket innom en butikk som har dem begge og prøvd å holde

begge to.

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbake min HW97KT (22 kal) :)

Den er bare Nydelig å skyte med.

Tommelhull og trestokk, Ååååå Yes. Vinkel på grepet er nice.

 

Luftgevær med plast stokk styrer jeg helst langt unna.

Har to plaststokker til to luftrifler.

Fylte bakdelen med sand. Det hjalp en del. Men har fortsatt klonkelyd. Plast er plast.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...