sselg 71 Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 ser flere som skriver om godt kulehold. men hva er godt kulehold? (6,5x55) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kuli Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Minimum 6,5mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Jepp, blir det mer så er det langhold K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka 512 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Det er fra et drøyt haglehold og ut til 4Xdrøyt haglehold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka 512 Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Seriøst. Nå er vi tre stykker som bare har prata piss. Er det ingen som kan hjelpe sselg 71? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Kuli har jo alt svart på det. Tommelfingerregelen er minimum kaliber i kulehold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svehella Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 (edited) Jeg trodde at kaliber i den forbindelse var relatert til halslengde. Kulehold er vel hylsas grep om kula. Som et minimum setter jeg helst kula så langt ned at den flukter med overgangen mellom hals og skulder (flatbased kule). På ei boat tail kule setter jeg den sylindriske delen av kula til bunnen av halsen. Da vil jeg i utgangspunktet ha best kulehold. Imidlertid kommer det an på diameter på expanderen, spensten på messingen, tykkelse på hylsehalsen og jevnet i kulediameter. Dersom du merker at du bruker forskjellig kraft for å sette kula, har du forskjellig kulehold. Da må du undersøke hvor problemet sitter. Sent from my iPad using Tapatalk Edited May 1, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Godt kulehold er at kula sitter godt fast. Det er iallefall sånn jeg tenker på det. Et sted har jeg lest at det bør kreve 30kg å flytte på kula i en patron som skal brukes til jakt og allround skyting. Innen BR er godt kulehold at kula ikke detter ut. Men at den sitter såpass at det ikke skaper problemer at den løsner, er min definisjon. uansett hvor dypt. Ei kule kan sitte godt nok med 3mm, eller en kan tre den gjennom hele halsen. En trenger selvsagt mer krymp av halsen for å holde ei kule som bare sitter såvidt inne i halsen, enn ei som sitter ned igjennom hele. Nok er nok, og litt forskjell betyr ingen ting til vanlig skyting. Igår lada jeg patroner til 1000m skyting, og da sorterte jeg ut de to som var litt tyngre å sette kule i. Alt til sitt. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xprez Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Som en tommelfinger regel, settes kula til minimum kaliberets diameter. Ergo 6,5×55 gir da minimum 6,5 mm kulehold. Det er dette som menes med minimum kaliberets diameter som nevnt over av en annen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svehella Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Det kommer vel an på lengden av kulas bæreflate, du kan sette den så langt ned som du vil uten at det blir noe bedre kulehold, dersom kulas bæreflate er kortere. 85 graineren trenger ikke rare settedybden. 156 grains kuler er noe annet. Imidlertid er det mange faktorer som spiller inn. Som sagt tidligere, mine tomler har hørt en del snakk om at kaliberdiameter er et greit minimum for hylsehalslengder. Det er diskutert opp og ned når det gjelder 300 Winmag og 223, uten at patronene har tatt hensyn til det. Jeg stoler heller på en god krymp dersom ting flytter på seg av rekylen, noe som ikke er et problem i mindre kaliber. Sent from my iPad using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smaug Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Gammel tråd men like aktuell. Hvor mye påvirker kuleholdet på ES? Testet nytt krutt her om dagen(N540) bak Lockbase 150 på min 308 Sauer 202. Forskjellige kruttvekter hvor alle ga fryktelig stor ES. Dårlig ladning ga en ES på 16ms, best ga 10ms. COL er på 70mm så kula sitter relativt langt inn i hylsa. I denne målingen lurte det seg inn NP hylser på to av testladningene uten at de skilte seg ut som noe dårligere enn Normahylser som jeg normalt bruker. Bruker en elektronisk kruttdispenser(Lyman gen6) som har vært rimelig stabil på kruttvekten men ser nå at den ofte gir +/- 0,1 grain på N540. Har ladet 25 patroner hver hvor den ene batchen har justert mandrell i collet dia og den andre batchen er presset før justeringen er gjort. I pressa merket jeg stor forskjell. Før så fikk man kanskje på hver 10 patron en kule som gikk lettere inn i hylsa, etter justeringen var mer eller mindre alle like tight. Alle ladninger er dobbeltsjekket på kruttvekt denne gangen for å eliminere bort kruttvekt som feilkilde. Hva annet kan påvirke ES så mye? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Tennhetter og kruttype. Settedybde muligens. Ikke at den varierer hos deg, men en annen (ikke 1/10mm forskjellig, prøv 2mm) settedybde kan endre dette - 16m/s ES er ikke uvanlig om en skyter noen skudd, og om du ikke konkurrerer i presisjon på >500m, hvorfor bry seg? På 1000m, så begynner dette å bety noe - selv på 5-600m er det såsomså om det egentlig spiller noen rolle. Det er bedre å konsentrere seg om ei ladning som samler på det holdet en skal skyte. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 ±0,1grs spiller ingen rolle, strengt tatt gjør vel ikke 3x det heller. Tipper justering av mandrell vil hjelpe, om du føler forskjell er det ganske stort avvik. Da vil nok de andre også variere en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smaug Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Konkurrerer ikke men er det verdt å gjøre er det verdt å gjøre bra også Trenger ikke pervers god ES men vanlig ES på 4-5-6 ms som jeg får med 6.5x55 ladningene relativt enkelt synes jeg man bør kunne håpe på. Bruker Federal 210 inntil de er brukt opp så går jeg over til CCI. Hastigheten måler jeg med Magnetospeed V1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 I 6.5x55 er det ca 2m/s i forskjell per 0.1gr. Jeg lader DFS konkurranseammunisjon med kruttmål, og tester viser at det er ±0.3gr på ladevekta, altså med 40.5 som siktepunkt, så er alt mellom 40.2 og 40.8. Ca. 60% er mellom 40.4 og 40.6, og 90% mellom 40.3 og 40.7. Denne ammoen har en ES på ca. 20m/s om jeg skyter nok skudd. Samler på rundt 30cm på 800m, og rutinemessig (men ikke alltid) under 10mm med 5 skudd på 100m. Hastighete er målt med Magnetospeed V3. Ammunisjonen jeg konkurrerer i PRS med er veid med en Lyman G6, og er vel 90% innafor ±0.1gr. Her trimmer jeg hylsene etter første gangs avfyring, variasjon i halslengde kan gi variasjon i hastighet. Jeg bruker samme krutt, og får her en ES under 10m/s om jeg ikke regner førsteskuddene - det er betydelig hardere ladd enn baneammoen forresten. Har jeg førsteskuddene med så er ES rundt 20. Presisjonen på 100 og 300m er faktisk dårligere, men jeg får meg ikke til å skyte 800m/s ammo i konkurranse på langhold. Skyter jeg 2-3 skudd i myra først, så samler resten av denne LH-ammoen på under 100m på 500m. På 1000m har den fort 30cm høydespredning. Til UNL-skyting, stevner, så har jeg ca 60 hylser som har fått halsene dreid, så innside og utside er konsentriske, de er sortert på vekt så ingen er mer enn 1gr fra gjennomsnittet, og de har fått hettelommene frest og tennkanalen frest. De er selvsagt trimmet, og jeg skyter alle like mange ganger (altså kontroll på antall avfyringer - det aner jeg ikke med de andre hylsene) De blir også glødet mellom hver avfyring. Krutt blir veid opp på en GemPro250, til nærmeste 0.02gr, og hylsene blir børstet inni halsen før kulesetting, og får et lag grafittpulver inni. Denne ammoen, nårjeg har sortert ut de som er mer enn 0.003" skjeve, og de som "føltes" lette eller tunge ved kulesetting, samler 10 skudd ned rundt 50mm på 500m, og 10 skudd ned rundt 20cm på 1000m. Dette er Zen, og religion. Jeg lader 5000 vanlige skudd i året, og ca 250 av disse. Nøkkelpunkter for presisjon er etter mitt syn, - hylser av god kvalitet. Det går an med andre hylser enn Norma og Lapua, men er mye mer jobb, og mye mindre til å stole på - kuler av god kvalitet - gode tennhetter, jeg bruker Federal eller RWS. CCI har også fungert bra for meg. - trimme hylsene (nå snakker jeg finslig presisjon, jeg trimmer ikke DFS ammo eller mengdeammo) - gjøre hylsehalsene rene innvendig. - Et godt løp. De fleste løp begynner å gi høyere ES når de nærmer seg slutten av praktisk liv, og løp av god kvalitet gir lavere ES enn løp av mindre god kvalitet. Noen løp gir bare en masse ES, og andre gir lav ES - 338-løpet jeg hadde gav ensifret ES med alt jeg putta i det. Noen ganger er det lett å få lav ES, og andre ganger ikke. Jeg bruker det ikke som en "kritisk prosessinidikator", bare som "nice to know", det som teller et hullene i skiva. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Jeg testet ny Kronograf i dag (Magnetospeed) Jeg har før skutt noen før jeg kronograferte, men i dag var iveren stor etter å teste kronografen. ES 22m/s, der førsteskuddet hadde større fart enn de andre. Om man tar bort førsteskuddet hadde jeg en ES på 8m/s. Har førsteskuddet høyere fart enn de andre (nypusset løp) eller var det bare mer krutt i patronen? Spiller egentlig ingen rolle, men bare noen tanker jeg gjorde meg i hodet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 I noen løp, med noen ladninger, har 1. skuddet mer fart enn de andre, spesielt om du har olje i løpet - tror jeg. Min erfaring er at det mest vanlige er at 1. skuddet har 10-20m/s mindre enn gjennomsnittet av de andre. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Her hadde det mer fart enn de andre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Kruttype kan iaf ha stor påvirkning. Eksempelvis om jeg lader 6,5x47en med N11 eller N 19 har jeg i femskuddserier notert ES i området 10-30 m/s. Om jeg lader med N 140 eller N 150 er ES alltid under 10m/s, gjerne rundt 5 m/s. Dette uansett kule. Hylser, hetter og prosedyrer er de samme. Brukes ikke på mer enn 200 m og på dette holdet er det ikke mulig å se sammenheng mellom presisjon og ES variasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Jeg lader 8g Scenar med N150 DFS 200m, så es har egentlig ingenting å si Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smaug Posted August 22, 2017 Share Posted August 22, 2017 Til seksogenhalven har jeg brukt N150 med stort hell. N540 er nytt for meg. Får se hva jeg får til med N540 med normal preppe-voodoo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted August 31, 2017 Share Posted August 31, 2017 Testet 123gr Scenar som jeg lader med N19 i jaktbørsa. ES 6. For moro skyld må jeg vel teste i saueren en gang til. Plutselig er det blitt greit å kronografere igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.