Jump to content

Prosjekt: Ny stokk til CZ455. Forhåpentligvis.


SofaBamse

Recommended Posts

Har såvidt begynt på en stokk til CZ'n, med liberalt idetyveri fra karbonrørstokken til "avtreksfeil". Røret er fra en stang til anleggs-oppmåling, en rest fra min korte karriære som landmåler. Diameteren er omtrent 30mm, godstykkelsen 1,7mm.

 

Etter å ha tenkt lenge og vel, kom jeg frem til at jeg skulle starte akkurat her:

CZ_0001.JPG

Går løs med dremel, støvmaske, støvsuger og sikkert litt for mye utålmodighet, og etter en forbausende kort stund ender jeg opp med:

CZ_0003.JPG

Går og funderer litt på hvordan jeg skal lage til feste for låskassen, ender opp med noen lampesokkelrør (eller hvanåenn) fra Clas Ohlssons klamme hender og noen nye skruer fra Biltemas dype avgrunn:

CZ_0005.JPG

CZ_0006.JPG

Nå ligger det bare løst, så jeg må finne ut hvordan jeg kan holde på plass pillarene så jeg får epoksyen rundt uten å være trollmann. Løsningen blir et par velplasserte dråper superlim (Cyanoakrylat, tror jeg det kalles) som kommer blant alle de dråpene som ikke ble velplasserte. Kan anbefale hansker til slikt. :roll:

I et anfall av planlegging fant jeg ut at den enkleste måten å få epoksy rundt pillarene på, ville være å ta en stripe glassfiber som går rundt pillaren og tilbake på hver sin side (det blir kanskje logisk på neste bilde). Her kommer superlimen til sin rett igjen, jeg gidder jo ikke lage fire milliliter epoksy og så vente et døgn før jeg kan fortsette. Om man er tålmodig anlagt, tror jeg at jeg vil anbefale å gjøre det, selv om det tar lengre tid. Resultatet blir antagelig bedre. Jeg ville nok ikke stolt på at den ferdige stokken vil tåle et sentertent kaliber i lengden.

 

Men tilbake til bildene. Her har jeg klisset på plass en del epoksy rundt og bak fremre pillar, samt epoksyet litt i hytt og gevær (ha...ha...) rundt og forhåpentligvis gjennom strimlene som ligger frem på sidene. Jeg har brukt 50mm 200g/m^2 vevd glassfiberbånd, jeg burde for min mentale helses skyld hatt 25 eller 30mm. La gå, sola skin og alt det der:

CZ_0007.JPG

Så gjentar prosessen seg i andre enden, og man får virkelig et inntrykk av hvordan resultatet blir når man slår sammen "laber finmotorikk" og "fraværende tålmodighet". Det er heldigvis ikke en svenneprøve:

CZ_0008.JPG

Satser friskt på å korrigere med hurtigroterende slipeverktøy, og satser like friskt på at støvsugeren klarer å ta unna støvet som blir dannet av grovkornete slipesylindre i 10.000 rpm. For ordens skyld kan det nevnes at det gjør den ikke, så man vil anbefale maske for alle som vil prøve seg på lignende galskap. Man sparer seg nok mye snørr på det.

 

Men bilder, ja. Her er det noenlunde oppryddet både utenpå og inni, så det er mulig å få mekanismen på plass og få et inntrykk. Har ikke oversiktsbilde nå, men om det er ønskelig skal jeg få tatt ett neste gang jeg roter med dette. Uansett:

CZ_0010.JPG

 

Nå er det neste som står for tur å lage til pistolgrep, og å korte inn røret foran. Tenker at det vil bli upraktisk med et utstikk på nær halvmeteren under løpet.

 

Tar gjerne imot tips når det gjelder utforming og plassering av pistolgrep. Helst formulert slik at selv bestemor kan forstå det, jeg er noget grønn på skyteteknikk. Også.

 

Og nå finner jeg ut at bildene ikke virker. Was ist das? Admin, bitte? Hva gjør jeg feil?

Fikset bildene dine. Brukt URL'en til bildet fremfor adressen til siden som bildet ligger på. -Ranger#44

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...