Jump to content

Skytekino


rypejegern

Recommended Posts

Etter noen utenlands turer etter villsvin med påfølgende skyting på vilt i bevegelse har jeg lenge savnet et skikkelig tilbud noe alla det vi ser i Sverige og Tyskland nemlig såkalt "Skjut biograf". Jeg og noe jaktkamerater har en stund gått med lysten til å besøke et slikt anlegg, så på nyåret 2015 bestemte vi oss for å finne nærmeste skjutbio.

 

Det ble en lang tur for oss som bor i Nord-Norge. Nærmere bestemt Staffanstorp ved Malmø. Her har Jakt og skytte som de heter et topp moderne skyttesenter med våpen/jakt butikk i ene delen av bygget og en skytekino i andre delen. Vi bestilte 2 timer skyting på fredag og 2 timer på lørdag, vi ble fra første skudd på kino duken helt frelst på denne type trening. Jeg har skutt på en del forskjellige baner opp gjennom årene, men ingenting er i mine øyne så realistisk som dette. Man får bruke sitt eget våpen med vanlig trenings ammo. Jeg syns dette var helt avgjørende for at film sekvensene skulle bli så realistisk som mulig.

Det var forskjellige film sekvenser vi byttet på å skyte på, alt fra elg i sakte gange til villsvin i fullt sprang. Etter at skuddet er falt får du direkte respons ved at filmen stopper i 2 sekunder der treffet blir markert med et lite rødt kryss, filmen fortsetter som vanlig mellom hvert skudd. Utrolig effektiv måte å lære på da man fortløpende kan korrigere sving og foran hold på viltet. Avstanden til kino duken er 25 meter og selve duken er 3x9 meter.

Er lenge siden vi har kosa oss så mye på skytebanen, Vi tok en pause etter en time for å hvile rifle løpene og hodet, da kunne vi slappe av i "lobbyen" som lå vegg i vegg med banen. Her var det bare å forsyne seg med kaffe og brus mens man diskuterte skytingen som var gjennomført. Lobbyen var flott dekorert med div bog montasjer/skinn og gevir fra rundt om i verden mens det på veggen hang en stor flatskjerm som det surret jaktfilmer på.

 

Det var et skikkelig gjennomført konsept for jegere av jeger, og atmosfæren var i det heletatt noe som gjorde at vi måtte spørre oss selv om en ting.......?

Hvorfor finnes ikke noe sånt som dette i Norge????

Å hvis det hadde vært et sånt tilbud ville jegerne/skyttere benyttet seg av det?

 

" target="_blank

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...