Jump to content

REVEJAKTEN 2015-2016


Generaldfeld

Recommended Posts

Det er ingen problem overhodet.Reven er ikke redd beitedyr.

Jeg trur nesten at det er en fordel at det er litt dyr rundt omkring som lager lyder for da virker det som reven ikke er så var hvis en er uheldig og får lagd litt lyd selv.

Jeg jakter majoriteten på rev rundt jorder der det er beitedyr store og små.

Eneste reven ikke liker er strømgjerder for da kan den ikke pasere eller flykte hvis den har strømgjerder rundt seg.

Dette er noe jeg har merket meg det jeg jakter for bonden flytter strømgjerderdene rundt sammen med dyra nå på sommeren ettersom det er bra med grass til de.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første tur ute på lokkjakt.(med hagle)

Ble bare en nestenrev :lol: , men fikk lokka 3 forskjellige rever ett stykke inn.En haltepink, en lys og

en mørk.

Nestenreven kom plutselig frem på 15 meter, men skvatt rett i sikkerhet da hagla ble kastet opp. :(:(

Men med tanke på at dette var første gang jeg har prøvd med lokk, må man vel si seg fornøyd med turen.

Har noen prøvd med åte, elektrisk bulvan og lokk samtidig? virker som reven kommer til samme kl. slett. på samme området.

Link to comment
Share on other sites

Åte, bulvan og lokk, tror jeg ikke er den rette beine vegen! Ingen regel uten unntak, men det er nok slik at reven vil oppfatte denne kombinasjonen som merkelig, og heller holde seg borte. Et rent åte opplegg er nok bedre, eller lokking for seg selv. Jada, tanken om dette har streifet meg også, har til og med prøvd, i desperate siste forsøk før jakten er over, for å prøve å få noe. Jeg sier ikke at det er umulig at det kan virke, men jeg tenker at det er mer langt i fra optimalt :-)

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Kjapt spørsmål. Hva ansees som greit å gjøre med skutte reveskrotter nå tidlig i sesongen? Mener å huske det var noe greier om dette i avisene ifjor.

Jeg har alt på plass av utstyr etc og tenkte meg å prøve for første gang etter rev i løpet av helgen. Langt til skogs utenfor stier, veier og turgåere tenkte jeg å bare slenge evt skutt(e) rev(er) inn i noe kratt, ned i en slukt elns. Greit det, eller noe jeg glemmer å tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål ang. revejakt rundt disse tider: Er det noe poeng å være ute før åker og eng er slått? Kommer reven seg i det heletatt frem i en tett eng med grass? Ettersom det ikke er tresket og enga ikke er slått er jeg avhengig av å sitte i jordekanten og håpe på at noe enten kommer ut av skogen eller ut av enga, da med svært begrenset sikt. Er det like greit å vente til enga blir slått?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilket terreng du er i, men om det er Ørn der feks, vill denne ta seg av reven. Rev blir også lagt på åte i noen tilfeller. Bedre å ikke gjemme dem bort, legge dem slik at fugler kan komme til, de lager bråk og baluba, jmf, skjære og kråker, noe som tiltrekker revens oppmerksomhet, ikke den som allerede ligger på åtet altså! :-)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha prøvd lokkjakt igår, så prøvde jeg det som har funka før.

Prøvde med åte(førr gammel rakfisk og røyr)

Lukta satt igjen i huset 3 tima etter e skjært opp rakfisken i passe biter.(frossen)

Å ja da :D , det blei ei fin lita tispa, med BB heimsnekkra blyamo og superfull choke, på 30 m.

Natta med en gang. :D

Fin følelse å kun jakt med bly igjen. :o

Link to comment
Share on other sites

Har ikke brukt bulvan så mye tidlig i jakten, mest om høsten og vinteren, hvorfor det har blitt slik, er det egentlig ingen bestemt grunn til :-)

 

Ser ikke for meg at en bulvan vil skremme så mye, men man vet aldri, reve valpene er individer de som alt annet levende. Men, jeg har mest erfaring med å få del inn på kun bruk av lokking.

Link to comment
Share on other sites

Vært ute og lokka dei to siste kveldane. Kom ingenting første kvelden.

I går begynte eg og ein kompis på ein bø. Ingenting skjedde, så forflytta oss videre til ein anna plass. På veg dit såg han plutseleg noke på ei myr. Viste seg at det var ein heilt svart voksen rev som var ute og surra :) Dessverre ingen skuddsjangse. Den begynte og gå andre vegen også lokka eg på den for og stoppe den. Stoppa med breisida til men sto for kort tid for skudd. Vil den være skeptisk til lokking med samme lokk i framtida?Har jo for så vidt ikkje noke negativt forhold til lokken skulle ein tru sida det ikkje blei løyst skudd.

 

Kom oss ned på andre bøen og begynte og lokke. Syns eg såg noke etter 4-5 minutt men fant ut det mest sannsynleg var ein skygge. Når vi gir oss spør kompisen min om eg såg reven som kom 4-5 minutt etter eg begynte og lokke :P Kom opp av ei renne på bøen han satt på og kryssa skogsvegen over til bøen eg satt på(rett atmed kvarandre) men på grunn av eit søkk på bøen der har eg mest truleg kun sett ryggen på den når den sveipa forbi.

 

Har nok feil lokk, bruker muselokk sida eg ikkje har noke anna. Er lenge sida slåtten her så virker som dei ikkje bryr seg om det med tanke på siste mann som kun kom ut på bøen og lunta avgårde med ein gang.

 

Vanvittig gøy og få sjå rev vertfall!Sjøl om det ikkje blei skutt noke :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, akkurat den reven vet nå om dere. Og reven er ikke gjemt bak ein stol. Ingenting er umulig, men tror at denne reven har fått med seg nok til at det ikke blir så enkelt å treffe den igjen. Bruker du kun musepip fløyte? De har sin begrensning i rekkevidde. Hadde mer satset på å lagt ut åte, montert et viltkamera og sett hva som skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Årets første rev måtte bøte med livet i kveld. :D

 

Fikk ikke satt satt meg nedpå engang da jeg så den på 15 meters hold og så på meg. Bare hodet og halsen var synlig. Stod i krøkete posisjon men fikk satt meg nedpå og lagt ann på kneet. Og med rev på innsiden av nærgrensa på kikkerten ble det et høyt treff øverst i halsen, men den gikk rett ned i smellen. Må si at V-max fungerer... Var ikke mye hals igjen.

 

Prøvde å lokke litt etterpå, men den hadde ingen venner i nærheten.

 

Så moralen er at det lønner seg å være stille og rolig inn på stedet der man lokker og med all kamo på. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Då datt det ein fin hannrev i kveld på årets første tur. Riktig nok ikkje eg som skaut, men måtte nøye meg med å lokke denne gangen. Det var på andre post for kvelden at reven kom luskande. Vi varigjerte med ulike lokkelyder, men han kom til slutt på kontaktlyd (rådyr) etter å ha lokka ei stund med PC2- fløyta. Det var truleg den han bei nysgjerrig på for det var ikkje meir enn 10 sek etter vi gjekk over til kontaktlyd før reven stod der. Like morro å sitte ved sida av som å skyte når det klaffer. Vi høyrte også fleire ganger at reven bjeffa på første posten, men da kom det ingenting fram sjølv om det var der vi hadde mest trua.

 

Då er jakta i gang :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvor mye rev det er i terrenget jeg jakter. Har fått bilder av et par (kanskje samme) på viltkamera i vinter, men ikke hørt eller sett snurten av noen siste måneder. Gått noen runder rundt i helgen med musepip og rifla. Terrenget er gammalskog, typisk storfuglterreng, og det er minst 10 km til nærmeste gårdsbruk og liknende. Nå er det slik at jeg håper det ikke finnes rev der, det er fuggeln jeg er ute etter.

Jeg innbiller meg at kanskje dyrka mark, nærhet til gårdsbruk/folk er mer typisk revebiotop enn "villmark". Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker tørt gress/mose over små agn over noen kvadratmeter. Er de borte neste morgen, regner jeg med at det er reven siden kråker/skjærer ikke lukter seg fram til usynlig åtebiter.

Feilkilder er det jo, (f.eks grevling, røyskatt) men jeg ser reven svært ofte om nettene på åteplassen, så jeg vet det er den.

Tilsvarende kan vel være en indikasjon ute i terrenget også, der en tenker å lokke.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt min første rev i kveld :D

Den falt for en 140 grains Accubond foran 51 grains N560 i 6,5-06

Skutt på ca 100 meter. Siktet rent instingtivt mot hode, så reven bærer preg av det.

 

Jeg så reven da jeg kom til jaktområdet. Da den forsvant inn i skogen, la jeg meg i posisjon, og begynte å lokke. Reven kom ut på åkeren igjen etter noen minutter.

 

bzcxRVRM.jpeg

 

UXdUSmZQ.jpeg

 

My9MdFVZ.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis med rev :)

Ser ikke bildene...

Jeg har ikke fått rev enda i år, men det var nære på! Satt i jakttårnet og døste da jeg plutselig ser reven på den andre siden av marka helt i kanten mot skogen. Men den var i bevegelse, småsprang bortover. Holdet var 160 meter og det er litt for langt på en liten rev i bevegelse. Håpet var at den skulle følge kanten mot meg men det ble ikke sånn. Den forsvant og ble borte. Prøvde å lokke, men uten hell. Satser på at den kommer tilbake ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

Igår ettermiddag ble første revejakt tur foretatt denne sesongen. Hadde tenkt å kommet ut for flere dager siden, men været var ikke helt det beste. En kamerat og jeg rigget oss til på en stor fin bø, hvor det er tidligere observert endel rev. Brukte elektronisk lokk og en type lokke fløyte, men uten noe resultat i form av rev. Etterpå kjørte vi til min kamerat sitt terreng, hvor vi prøvde på det samme, med det samme resultatet der og. Men, vi fikk sett endel fine rådyr og hjort, så teller også sosialiseringen, naturen, opplevelsene og samværet, det gjør det alltid, så velger å se positivt på det alltid og uansett! :-)

 

Har et tredje terreng jeg tenker å begynne å legge ut åte på, det terrenget har jeg de siste 4 årene, i stor grad lagt ut åte mer eller mindre hele revejakt sesongen, med gode resultater.

Får se om det ikke blir tid til det i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så smått begynt med kråkejakt, og jeg skal legge ut åte imorgen. På åtet kan det vel fort komme rev, hvis jeg er heldig.

 

Men, jeg lurer på om valpene klarer seg uten revemor allerede på denne tiden av året, eller om de er for små ennå? Det er vel en viss sjanse for at revtispene kommer på åtet for å skaffe mat til valpene sine?

 

Hvis de ikke klarer seg alene ennå, skyter jeg av prinsipp ikke rev på åtet nå, nemlig.

 

Noen som kan gi meg et svar på det?

Link to comment
Share on other sites

Det var et usedvanlig lite omtenksomt svar, novise. Om mannen (eller damen) er bekymret for å forårsake unødig lidelse bør det først beroliges med fakta, eventuelt bekreftes at jegeren bør vente litt for sin egen samvittighets skyld, dernest bør holdningen applauderes.

Link to comment
Share on other sites

Det vet jeg utmerket godt, men jeg lar meg ikke styre regelbundet av en dato. Hvis jeg ikke selv finner det moralsk forsvarlig, så skyter jeg ikke. Det er ikke myndighetens satte datoer som i bunn og grunn er det viktigste (selv om jeg følger de).

 

Men du svarte ikke på spørsmålet mitt..

Link to comment
Share on other sites

Godt og legitimt spm, det er flott å stille spm vedrørende jakt utførelse, og det er lov å ta hensyn, helt greit. Valpene forlater hiet etter 4-5 uker, etter 8-10 uker er de avvent fra moren, men de kan følge henne til vinteren. Om en sammenligner og ser dette i sammenheng, hjortekalven følger moren opptil kanskje i 2 år, reven er ikke der, vi snakker om andre enden av skalaen. Ved feks dispensasjon på rev utenom jakttiden, hvor tispe blir tatt, skal man så langt det er mulig etterstrebe å finne hiet å ta ut valpene også. I jakt tiden på rødrev, 15.07-15.04, skyter jeg de revene jeg har mulighet på. Reve valpene jakter nok det de kan selv, men konkret hva de klarer og konkret hvor mye moren står for tilgang på mat for dem, og hvor evt avhengig de er av det, det vet jeg ikke eksakt.

 

Andre får tenke å gjøre opp sin egen mening for sin del, jeg respekter de som tenker og føler anerledes omkring dette.

Link to comment
Share on other sites

Tok turen til et annet jaktterreng i går, og så reven før eg fikk parkert bilen. Skyndte meg ut, men da var den gått inn i skogen igjen.

La meg ned og tok noen korte musepip, da kom den ut igjen, på rundt 50 meters avstand og med bredsiden til.

 

Det ble en hannkvalp, og Vmax tilsier at ingen bilder ble tatt...

Link to comment
Share on other sites

Takk for greit svar, Generaldfield!

 

Jo, jeg ser poenget ditt. Norge er også et "snilt" og humant land, så de jakttidene som er satt er jo overveide og har dyrene og dyrevelferd i fokus. Dessuten innbiller jeg meg at rev er et type dyr som vekker endel følelser i folk (minner om hund osv), så hvis det hadde vært i grenseland ift valpenes ve og vel, ville nok folk protestert, tipper jeg.

 

Men i andre tilfeller er det andre hensyn som blir mer tungtveiende, synes det som. Mtp minken som uønsket art er det jo jakttid hele året. Det kan jo diskuteres hvor humant det egentlig er..

 

Men, uansett. Over til noe annet vedr rev:

 

Jeg får inntrykk av at rev her i Sør-Norge er sky og lettskremt. Jeg bodde i Finnmark og hadde to-tre opplevelser som sa meg at den nord-norske reven er annerledes: Jeg var lærer der, og hadde med meg elever ut på teltovernatting sent i mai/tidlig i juni. Vi satt rundt bålplassen og spiste mat, da det kom en rev helt oppe i oss, ca. to meter ifra. Vi kastet noe mat bort til den. Joikakaker etc. Den var så nærme at den nesten spiste av hånden.

 

En annen gang da jeg gikk på tur på vidda, fulgte det en rev etter meg på få meters avstand. Da jeg stoppet, stoppet den også og vi studerte hverandre. Da jeg gikk videre, fulgte den etterpå samme måte.

 

En kollega fortalte om lignende situasjon da han var på fisketur. Men da hadde reven gått så nærme ham som en hund, slik at det ble ubehagelig. Han måtte slå med fiskestangen for å få den litt på avstand.

 

Lignende historier har jeg aldri hørt i Sør-Norge. Merkelig?

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig drSmart. Selv om det er jakt året rundt på mink, utenom helligdagene, så er det også like klart at også her skal ungene forsøkes å tas ut. Men, det hører vi sjelden om, kan ikke tenke meg at så mange prioriterer det like sterkt.

 

Selv om rødreven tilhører hunde familien, så tror jeg langt på vei de aller fleste ikke setter særlig stor pris på reven, iallefall føler jeg det slik. Jeg tenker at rødrev hører til i vår natur og i vår fauna, den er som alt annet levende, med i en naturlig syklus. Jeg tenker at uten menneskelig innblanding, om en skulle tenke at det ikke fantes noe menneskeskapt, ville dyrene styrt alt selv. Det handler om liv og død, mat, vær, veldig kort sagt. Jeg prøver å sette meg inn i hvert enkelt rase som jeg jakter, for å forstå å lære.

 

Jeg jakter rev og tenker at når det er mye rev, gjør jeg en innsats for annet småvilt, som det da kan være lite av. Jeg setter stor pris på revejakten, det er en stor interesse, jeg bruker mye tid og ressurser på. Jeg har ikke hørt tidligere om at rev nordfra er mindre sky enn rev sørfra. Det første som jeg tenkte var, er at rev som kan være nærgående, oftest er syke, skabb etc. De vil trekke til hus og folk, de vil søke både varme og mat. Jeg tenker at en rev er en rev, med sine instinkter, uansett med bakgrunn i fødsel og oppvekst basert på lengde og breddegrader, men for all de, de er enkelt individer de som de fleste andre pattedyr :-)

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Nei, du kan ha rett i det. Det er kanskje mest meg. Dyr i hundefamilien og små barn vekker "myke følelser" i meg, mens kråker og måker nærmest er provoserende etc. He, he. Men samme det. Det har ingenting med hva jeg rasjonelt sett mener om fornuftig og bra viltstell, bare så det er sagt. Mennesker har jo en tendens til å synes ekorn er "søte", mens de hater rotter. Og sett bort ifra forskjellig hale, ligner de stort på hverandre, egentlig. Jeg mente egentlig noe i den retningen. At folk lar seg farge av slikt, og at reven ville hatt mange forsvarere ved inhuman jakt. Men du kan ha rett. Folk er ikke så glade i reven, kanskje.

 

Jo, tanken om syk eller skabbete rev har slått meg, men det skjedde meg altså to ganger, pluss kollegaen min som opplevde det. Men den episoden ved bålet var spesiell da. Den kommer jeg aldri til å glemme.

 

Merkelig greie var det. Spesielt ettersom det altså skjedde lignende episoder flere ganger. Jeg opplevde også ved to forskjellige anledninger at reven lusket rundt huset mitt og ved nabohuset som var butikken. Det er kanskje ikke så rart, men det var tettbygd der jeg bodde, og det var ikke en enslig gård med høns, for å si det på den måten.

 

Jeg la forøvrig ut åte idag, primært sett til kråkene, men får se om det kommer noe rev også. Jeg tviler,fordi det er så tett på skjulet hvor jeg sitter. Men hvis reven nærmer seg åtet iallefall, kan jeg kanskje være heldig å få inn et skudd med hagla.

 

Vi får se. Det er Statskog sitt område, og det er delt inn i noen soner og noen greier, og jeg har ikke lov å bruke rifle der jeg sitter , tror jeg. Da må jeg lenger opp i heia. Og det er fornuftig regel, for det er mange joggere i nærheten, så det ville vært galemathias å bruke rifle der.

 

Men jeg tenker på å forflytte meg og legge ut åte på lengre avstand og bruke rifle senere! Spennende blir det iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje du kan få en god og vel oppdragen rev hjemme, prestasjon? :-) I min barndom var det en som hadde en rev hjemme hos seg i lang tid, den ble god og fin, morsom og et veldig hyggelig bekjentskap. Men er enig i at de som lusker rundt husene og spesielt er syke av skabb, bør tas ut så raskt som mulig. Faktisk er det bare en god handling, intet annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får inntrykk av at rev her i Sør-Norge er sky og lettskremt.

 

Det er mulig det er tilfelle, helt generelt, drSmart, men eksempler på "halvtam" og tildels meget sjarmerende adferd finnes også i Sør-Norge; i rikt monn, dessverre.

 

Dessverre, fordi slik sjarmerende adferd bidrar til å svekke rasjonelle vurderinger hos naturromantiske blautfisker som jeg.

 

Jeg er allerede i utgangspunktet meget svak for Mikkel; et av de vakreste og mest intelligente rovdyr i norsk fauna. Bedre blir det ikke av at jeg har møtt Mikkel i forskjellige sammenhenger, og sett ham oppføre seg som en nesten-hund.

For to vintre siden hadde vi, for eksempel, en gjenganger på tunet hos svigermor (på fjellgård øverst i Telemark). Etterhvert som han forsto at hun lot seg sjarmere ble han mer og mer varm i trøya og endte med å invitere til lek, på samme måte som hunder gjør.

Gang på gang pusset jeg sauebikkja på ham, men han forsto snart at hun bare jaget og ikke jaktet, så han kom tilbake gang på gang. Hvis jeg ikke hadde fortsatt å trekke opp bikkja, men overlatt dem til seg selv, tipper jeg at de hadde begynte å leke.

Flere ganger har jeg også sett Mikkel fra bil, stoppet og gått ut for å "snakke" med ham. Ved et tilfelle kom han mot meg, fra 50-60 meters hold, til 20-30 meter, der han ble stående lenge og studere meg før han skred avsted.

 

Det er klart at slike sjarmører forstyrrer rasjonelle vurderinger, og det er synd.

 

For faktum er jo at Mikkel, sine kvaliteter til tross, er blitt så fremgangsrik & tallrik at han er et problem.

 

- han plyndrer for mye storfugl-reir

- han tar for mye rådyrkje (i verste fall 30-40% av kullene)

- han truer fjellreven (og ikke bare i revirstrid, men også ved direkte angrep/jakt)

- han kan ta bufe (f.eks. huskatt)

 

Den nylig rapporterte observasjon av at rødrev avlivet fjellrev, var noe av en åpenbaring for meg. (På "min" del av Hardangervidda rapporteres at flere hundre opprinnelige fjellrev-hi er overtatt av rødrev. Sånn kan vi ikke ha det.)

 

Fjellrev-observasjonen bidro i samme retning som beretninger om at reven, når det blir for mange i matfatet, bevisst trekker ned i bygda for å jakte huskatt, spesielt om våren når valpene skal ha mat.

Det samme gjelder beretningen fra gamlekona på nabogården, om hvordan hennes gamle katt skrek da hun fånyttes forsøkte å forsvare seg mot Mikkel.

 

Det sterkeste, i min tidligere så romantiserte verden, var dog da selveste godkatten, min øyensten Lucas, var borte 4 døgn på vårparten, og jeg begynte å frykte at Mikkel hadde tatt ham. (Nærmeste naboer har mistet fem katter til Mikkel, men de har ikke hund.)

 

Da kjente jeg at alle mine sjarmerte motforestillinger mot revejakt forsvant som dugg for sola, og jeg var klar for å skyte rev med alt som smeller, i enhver sammenheng.

 

Nå kom heldigvis Lucas tilbake, og ligger mett og varm og trygg så lang han er i sofaen mens dette skrives, men jeg er ettertrykkelig avromantisert. Nå er og forblir jeg overbevist om at Mikkel, sjarm eller ikke sjarm, generelt bør beskattes så hardt som mulig, inntil Direktoratet sier at bestanden nærmer seg rødlistenivå.

Selvfølgelig innenfor gjeldende regler og begrensninger, og innenfor det den enkelte jeger finner etisk forsvarlig.

 

Dette nærmer seg faktisk en slik overbevisning at til-og-med jeg kunne finne på å trekke av dersom Mikkel hadde retikkel 4 i bogområdet på forsvarlig hold.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende katt og rev, så kan jeg også nevne en episode til jeg har hatt med rev, og da har jeg plutselig nevnt her alle episoder jeg har hatt med rev, he, he. Det var her i Vest-Agder. Vi kjørte til hytta, da en katt "stoppet oss" på veien. Den sto og mjauet. Nede utenfor bolighuset ved siden av sto reven og lusket utenfor hønsenettingen. De er ikke så dumme disse kattene heller, men jeg trodde ikke katter hadde en slik kollektivistisk og sosial tankegang..

 

Jeg skal opp og jakte nå faktisk. La ut åte igår, så får se om kråkene kommer. Skulle det mot alle odds komme en rev, så skyter jeg nok. Men jeg risikerer nok å få dårlig samvittighet da (spesielt hvis det er en hvalp). Da gidder jeg ikke fortsette med det. Ingen vits å gjøre noe hvis jeg ender opp med dårlig samvittighet, så lenge jeg ikke må. Da kan heller andre beskatte rev.

 

Men jeg må isåfall som nevnt forflytte meg litt hvis jeg skal bruke rifle. Hva er grei avstand til åtet? 50-60 meter? Jeg har en gammel mauser uten kikkertsikte. Tenker å bruke den isåfall.

Link to comment
Share on other sites

DrSmart, jeg ville forsikret meg om hva "jeg og Mauseren" kunne få til av presisjon først, men det har du kanskje allerede gjort? Mauser er det ikke noe i veien med, har en slik selv. Men uten sikter ville jeg nok ikke brukt den på rev. Reven er veldig liten i forhold feks rådyr og hjort. Men det er meg, for dårlig følelse mtp slik bruk, klart det kan gå utmerket, men jeg ville følt meg usikker, selv om jeg aldri så mye skyter godt på 100 meter med Mauser og med åpne sikter. Ikke for å ta i fra noen hverken håp, interesse eller lyst, poenget mitt når det gjelder rev, så er den såpass liten at jeg vil foretrekke et godt kikkertsikte, hvor jeg føler jeg har meget bedre kontroll på sikkert og godt treff.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...