Jump to content

Ladedata hos gualandi.it


ChristerK

Recommended Posts

Har noen forsøkt disse ladedataene. http://www.gualandi.it/docs/tabpolv_2013_eng.pdf

 

Tenker da for min del på 12/70 og 16/70 ladningene, med N340, N350 og 3N37.

 

Hva var trykk(om målt, hastigheter osv. Og hvilke komponenter ble brukt.

 

Har en plan om og prøve 16/70 med Clever hylse, CCi hette, BRG 16/18 Wad.

Med henholdsvis 28g ladning og 1,55g N340, og 32g ladning med 1,75g 3N37.

 

Mangler foreløpig stoffet jeg vil bruke som ladning, men hadde vert artig om noen har testa.

 

Legg gjerne ut om dere har testa noen av de andre ladningene også.

Link to comment
Share on other sites

Alla data där är med Italienska komponenter och nya hylsor , sen att det ibland står typ 1,55/1,60 på krutet och 31/32 på haglet betyder Sommar / Vinter,

 

Nu skiljer sig värmen och luftfuktigheten rejält mellan Italien och skandinavien, så jag har fått rekommedationen av dem att gå på " vinterladdningen"

 

Tändhattarna så är 616/cx2000 i kategorin stark , och 615/cx1000 mild , så om man bara har amerikaska hattar så måste man hitta en som motsvarar.

 

Jag vet inte varför det är lite försiktigt med just 16 även i italien men inte i 20 ? där snackar man ofta om 400+ utan vidare. Jag ska forska lite med dom

 

när jag får hem min Browning A5 16/70 1952 fr Tyskland. Sen om man är osäker så kan man börja med " sommarladdningen " och kolla farten.

 

Standard höjd patron är för 12 58mm och 16 skiljer lite , jag tror att jag länkat en lista öven alla höjder i de olika kalibrarna, och dom brukarn vilja att

 

hastigheten ligger runt 395-405ms V1

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Du har inte funderat på att rullstuka dina 16/70 ? Jag vet de som laddar 16 med VV N-350 och säger att det är svårt att få plats om man inte rullstukar,

Jag har beställt rullstukverktyg till 16 då jag misstänker den bössa jag köpt är trångt borrad, och rullstukat öppnar spridningen lite .

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jaktdepotet selger IMR 800x som skal være et utmerket krutt til 36g ladninger i 12/70. Guilandi lister opp en ladning med 1,70-1,75x36. Skal gi god hastighet og lavt trykk. Har ikke prøvd kruttet selv og vet ikke hvor mye volum det krever, men regner med at det skal gå å bruke Guilandi sg 19 wad til denne ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...