Jump to content

Patronsamler. Hva samler vi på?


Veidinn

Recommended Posts

Der skjer så lite på denne fronten så kanskje det kan hjelpe litt om vi forteller litt om hva vi samler på av patroner og dertil relaterte ting som esker, pakker, reklame o.s.v.

 

Mange samler en patron av hvert kaliber, noen samler bunn-merkinger, 7,92 er et stort samle område. Plast- (løspatr.), hagl-, militære-, patent-, randtenningspatroner. Slik kan man fortsette. Tomme hylser kan man selvsagt også samle på samt kanonhylser.

 

Kanskje får vi gode idèer av å lese om andres samlinger. Masse bilder er jo gøy.

 

Kommer tilbake til hva jeg selv samler når jeg ser responsen på dette.

Link to comment
Share on other sites

Ingen andre som vil begynne?

Jeg samler:

Tidlige sivile norske sentertenning rifle patroner som: 12x44R Rem., 10,15x61R Jarmann, 10,2x57R, 9,15x60R, 7x38R, 9,25x57R og noen fler og ikke minst all bunnmerkingene på disse.

 

Norske militære patroner og patrontyper som: papirpatroner, stift-tenning, randtenning, sentertenning, mest opptatt av de tidlige typene men tar med helt spesielle ting opp til vår tid.

 

Har en ganske liten eksklusiv samling med til dels supersjeldne pistolpatroner fra den vestlige verden som gjerne kan utvides bitte litt.

 

Samler litt militære patronpakker mest fra 1800tallet.

 

Sist men ikke minst litteratur og kataloger som omhandler det ovenfor nevnte.

 

Stopper der, skal prøve å få tatt noen bilder som viser noe av dette etter hvert.

 

 

 

 

 

___________

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fortsatt i startgropa hva samlerfelt angår, men har da en idé om hvor jeg vil begynne:

 

Som Veidinn, norske patroner/-typer og esker.

En del moderne militærpatroner; mest interessante er nok 7,62x54R/x51/x45/x39, 5,45x39,5 og 5,56x45. 7,62x63, 7,92x57 og 6,5x55 er også sentrale.

Kortholds- og løspatroner av alle slag, både plast, tre, og metall. Plast er det jeg satser mest på- så fargerikt ;)

Samler også alle slags eksperimentelle patroner. F.eks. de fra Project SALVO og hylseløse saker.

Samlingen er nok mest fokusert på varianter av patronene jeg nevner (altså forskjellige proj./ladninger og bunnmerkinger), men har også litt forskjellige sivile som jeg finner interessante, f.eks. x53mmR/x54mmR-utgaver og uvanlige typer fra nord-Europa.

 

Kan hive ut noen bilder en dag, jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Samler på en av hvert kaliber foreløpig, men synes det er artig å ha flere varianter i enkelt kaliber også, f.eks rødfis, trepropp sporlys etc.

Ellers synes jeg også hele pakker av litt eldre dato gjør seg fint på hylla.

Har en ganske beskjeden samling, og baserer utvidelse på det jeg kan bytte til meg eller få.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynnt å spesialisere meg mot patroner brukt av det norske forsvar. Jeg prøver å få tak i esker og kasser, i tillegg til løse patroner. Samler også på de forskjellige bunnmerkingene. Jeg er mest interessert i patroner fra 6.5 x 55's begynnelse, og frem til i dag, men slår jo til hvis jeg har mulighet å få tak i noe eldre.

 

Samler også på Engelsk og Tysk fra krigens dager.

Link to comment
Share on other sites

Samler på haglpatroner i kaliber 16 og 28. Begynner å bli endel 16, mens antall 28 er forholdsvis beskjedent enda

Er også fasinert av fin kalibra riflekaliber ifb med at jeg jakter endel rev, og tar dermed vare på slike patroner og.

Link to comment
Share on other sites

Samler egentlig ikke patroner, det blir mer sånn at det av og til havner et-eller-annet her. Når dere snakker om hva som finnes i en patronsamlers roteskuff så ser jeg hvor mye gøy som finnes der ute. Jeg har liksom bare ei lita roteskuff som rommer alt. Det er noen eldre riflepatroner, eldre halglepatroner og litt forkjellige munnladerkuler. Passiv samler som gjerne gir videre ting som ikke fenger eller er gammelt nok :-)

Link to comment
Share on other sites

Da er vi jo godt i gang. Tok noen bilder som viser noe av det jeg samler:

 

DSC04498_zpsvy5urskc.jpg

Papirpatroner 6''' -18lødig og 4'''

 

 

DSC04496_zpsnwlyz3zc.jpg

Div. norske 4''' - 12mm kobberhylsepatroner randtenning.

 

DSC04495_zps5uweorgm.jpg

De litt mer uvanlige norske randtenningspatronene.

 

 

 

---------

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hallo folkens !

Samler foreløpig på alt som har kule og krutt, -og som jeg ikke har fra før.....

 

Dette var muligens litt flåsete uttrykkt, men jeg er vel egentlig på det stadiet.

Ikke noe innsnevret område , men en av hvert kaliber. Der det finnes flere typer av samme kaliber , ja så havner disse også " i boksen".

Har vel borti et hundretall forskjellige kaliber til nå, pluss en del varianter av en del, så det er slett ikke det helt store enda. Mye helt elementært som mankerer..

Prøver å holde meg borte fra haglepatroner, da jeg ser at dette vil kunne utarte noe voldsomt...

Utvidelser i samlingen foregår som regel som donasjoner og lettere tigging blandt venner og kjennte. Er vel slik med de fleste av dere. De begynner vel å gå litt leie av stadig mas, men har ikke turt å si det til meg enda, ivertfall.......

 

 

Men for all del, har DU noe liggende i en skuff som du ikke lenger har bruk for , feel free to PM mee....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ganske lik cbr merker jeg.

 

Samler på det meste utenom haglepatroner.

(Dette fenger av en eller annen grunn ikke så mye)

 

Har ikke noe "spesialisert" samleområde, og det er sikkert mange som ikke engang er samlere som kan fortelle dere mer om ammunisjon enn meg. :winke1:

 

Synes vel det aller morsomste er ammunisjon fra krigen, og dette plukker jeg opp så ofte jeg kan når muligheten byr seg.

 

(uten at jeg har den aller mest innholdsrike samlingen av den grunn :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt noen av disse i samlinga, spesiellt de i 6.5.

 

Du nevnte i en annen tråd at jeg muligens hadde noen tidlige skolepatroner. Legger ved et bilde av min eske med slike patroner:

 

DSCN9572.jpg

 

Kan de to nede til venstre være slike tidlige patroner?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del gamle esker til .22 Long Rifle i en roteskuff, jeg samlet også på en del fabrikata av div. bunnstempel. Det ble for mye av det og jeg ga opp. Men utgåtte esker har jeg noen av.

normal_Vostok.JPG

Disse eskene fra den kalde krigen vekker en del ungdomsminner hos meg. Jeg handlet en del av disse i mine tenårstider. Det var billig den gangen, husker ikke helt kr. 5-10 pakka?

normal_Vostok_1.JPG

Til venstre har vi en .22LR Vostok i stålhylse. Patronen til høyre er litt morsom å ha, det er en 5,45x18. Den var/er kjent for å være penetrerende i Kevlar. Den har noe stål i kulen mantel eller kjerne?

Den henger på magneten. Patronen er beregnet til pistolen vist under (bilde er plukket fra nettet.)

psm-conceal1%5B1%5D.jpg

Det er en Sovjetisk/Russisk: "PSM". Man finner mer om den hvis man Googler.

 

PS: Når jeg tenker etter så kostet Vostok .22LR med stålhylse tidlig på 70 tallet ca. kr. 3,50 - 4,50. Er det andre som husker dette?

Link to comment
Share on other sites

normal_il-1.JPG

Som tidligere nevnt så samler jeg litt på esker, men må begrense meg litt. Gamle .22LR esker er litt morsomt. Disse vi ser her er ute av markedet. Noen fabrikker produserer fortsatt, men noen er helt borte. En eske jeg savner er den røde "High Speed" pappesken fra Remington, 50 skudds pakka. Det var stas med en slik i nevene når jeg var 15-16 år. Det er lett å bli litt nostalgisk.

normal_il-2.JPG

Litt spesiell denne esken med sporlys til .22LR.

normal_il-3.JPG

Denne 4mm.Randtenningen har jeg selv ikke opplevd i bruk, når forsvant de? Tennhetter fra Olsen-Maseng i Oslo, tlf.11015 får du neppe kontakt på i dag.

normal_il-4.JPG

Valmet "eikenøtter" med Lapua logo på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen Vaquero...opphavet holdt meg gjerne med .22 RWS, Eley Club eller Aguila.....kjöpte jeg sjöl så ble det Vostok i grönn eske... :lol:

 

Har skutt opp mine....men har en pakke sovjetiske haglpatroner et sted..

 

Samler litt på Kynoch patroner...gjerne hele esker..kan byttes i div. militärt som jeg ikke interesserer meg for lenger..

Link to comment
Share on other sites

normal_il-5.JPG

Jeg ga bort noen esker med Gevelot i 7,65 (.32acp) til en lykkelig eier av en PPK. Gevelot, hvor tok de veien? Jeg har forsøkt å Google litt, men finner stopp ved noen haglepatroner på 80 tallet.

Selv har jeg aldri kjøpt Gevelot i noen kaliber eller sett de for salg siden jeg fikk mitt første våpenkort i 1971. De må være nedlagt?

 

Du Veidinn: Er dette for nytt for deg :P???? De startet, tror jeg en gang sent på 1820 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Nei dette er ikke for nytt for meg men jeg driver mest på med ting fra før 1920. Patroner med opprinnelse i svartkrutt-tiden er mitt hjerte nærmest. Synes det er veldig gøy å se hva andre samler og det er jo blitt en fin bredde på denne tråden allerede :)

 

Gevelot startet som du skriver i 1820, i 1858 gikk de inn i et samarbeide med Gaupillat. I 1883 ble dette samarbeidet mer til en sammenslåing. I Norge brukte man faktisk en del 11mm PF patroner (12mm i andre land) til våre PF revolvere, de eldste merket "G" og senere GG hvorav den fremste G'en var speilvendt.

Link to comment
Share on other sites

Stoppet litt opp nå, trodde der var mange flere patronsamlere her som kunne vist oss noe gøy? Fant et bilde til som viser noe av det jeg driver mest med. Det er hovedsakelig merkinger på bl.a. disse, også patrontyper til Jarmann 10,15.

 

DSC04330_zps63dc1f72.jpg

Fra venstre:

10,15x61R Jarmann

9,15x60R

10,2x57R

10,75x60,5R

11,5x57,5R

8x58R

10,1 Slaktemaske var med på bildet

 

De som ikke er på bilde men som er like aktuelle er:

12x44R Remington

11,9 Lund (12x44R)

10,15x65R rettvegget

9,25x57R (.360)

7x38R

 

 

 

 

-------

 

De som ikke er på bildet er

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er et "must" å ha for en utstyrsfriket syklist, burde reintroduseres til neste Birken :mrgreen:

normal_Vello_Dog.JPG

Patronen til venstre er en 5,5 Velo Dog, introdusert for revolver i 1894 av Galand of Paris. Hylselengden er 29,55mm. Patronen/revolveren var beregnet til bruk mot hunder som kom gneldrende for å bite syklister i leggen. Sikkert et stort problem den gangen.... Patronen til høyre er ment for sammenligning, en vanlig .22 WMR.

 

normal__22_Extra_Long.JPG

Patronen jeg egentlig vil vise her er den som er nr.2 fra venstre. Det er en .22 Extra Long med hylselengde 19,26mm. Den lar seg ikke kamre i en salongrifle, men går nok inn i en .22 trostehagle.

Den var beregnet til diverse rifler og en S&W revolver. .22 Extra Long ble introdusert i 1880 og var å finne listet i kataloger frem til 1935. Jeg har to eksemplarer, en fra RWS og en fra Geco.

Patronen til venstre er .22WMR for sammenligning. De andre patronen er .22 CCI Stinger som har en lenger hylselengde enn vanlig .22LR som står helt til høyre. Stingerhylsen måler 17,55mm. og .22LR måler 15,08mm. på mitt skyvelær.

Link to comment
Share on other sites

Ja der finnes masse rart. Jeg har lagt til side mye likt og ulikt av de små randetenningspatronene opp igjennom årene. Samler ikke slike men der ligger ett brett i ei skuff, artig å vise folk en del av det som finnes.

 

DSC03794_zpsfb2612cc.jpg

 

 

 

 

 

-----------

Link to comment
Share on other sites

Patron nr.2 fra venstre tredje rekke er vel en 5mm. Remington Rimfire Magnum?

Den forsvant fra markedet, men noen ser ut til å ha produsert disse igjen? Linken under ser ut til å være fra 2008.

Patronen kom i 1969 -70, Remington hadde to rifler til denne patronen. Mod.591 med boks magasin og 592 med rørmagasin. Begge var boltrifler selvfølgelig.

 

http://www.thefirearmblog.com/blog/2008 ... re-magnum/

Link to comment
Share on other sites

8x58R ser ut til å ha blitt lansert sivilt i Norge i januar 1888, altså før de militære. Kort tid etterpå kan man få kobbermantlede kuler til dette kaliber. Jeg er usikker på om patronen er ment å bruke bly eller mantlede kuler men mange brukte nok blykuler når de ladet.

 

Patronen er konstruert i DK men de tok den ikke i bruk før i 1889.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for svar. Da er det altså ingen tvil om at de første patronene som ble produsert i dette kaliberet ble ladet med svartkrutt og blykule? På lik linje med f.eks 45-70 Gov., som først ble produsert med blykule og svartkrutt mens den i dag lades med mantel og røyksvakt. Dette er interessant i forhold til en diskusjon som går på Svarkrutt.net i disse dager.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener den militære var ladet med mantlet kule fra starten av men med svartkrutt. Den sivile ser ut til å ha vært ladet med blykuler først, i 1889 blir kobbermantlede lansert som en nyhet.

Jeg antar at røksvakt krutt i de militære kom rundt 1894, samtidig med at 10,15 ble røksvak og selvsagt at Kragen kom.

Link to comment
Share on other sites

patruuna.jpg

 

Litt av mitt.

 

.27/30 Homologous

.25/30 Homologous

6x45 SAW

6,35 FAT-125

5,56x45 SC (østtysk svar på SS109)

.224 Winchester E2

Denne ble jeg usikker på.. har 0545 tusjet på, altså 5,6x39, men det må være feil da den har helt andre dimensjoner enn den nevnte. Får sjekke mer i morgen- skal vel være noe finsk noe

4,6x36 HK Löffelspitze

4,73x33 HK G11

Link to comment
Share on other sites

Mangfoldet blir stadig større her men enda er der langt igjen før vi har dekket hele spekteret av patronsamling.

 

Fant et bilde av noen norske pistolpatroner som er en del av min ringe samling, de fleste er vel kjente for folket:

 

 

DSC03852_zpsd8aa1d98.jpg

 

Den til venstre er kjøpt inn til bruk i Norge, de andre har norsk opphav.

Fra venstre:

9mm Nagant

7,5mm Nagant, mantlet 1930årene

8mm Sunngård

3stk 6,5mm Sunngård (en er dummy)

11,25 Colt løspatron m/trepropp

 

 

 

___________

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Samler på alt jeg kommer over av brukbar og kurant ammo i alle kalibre. Haglepatroner i 20 og 12, 7,62 Nato, 6,5x55, 8x57, 30.06, 22LR og 9x19 fra dødsbo og liknende. Kjekt å ha for mine etterkommere hvis sivilisasjonen vi kjenner i dag kollapser :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

normal_Ukjent_randtenning.JPG

Dette er en ukjent randtenning for meg. Det er en Gevelot i vertfall. En vanlig .22LR til høyre.

Den hittil ukjente hylsen måler ca.16,18mm. 6.35mm. tykk og hylsebunn/krave 7,95mm. Kulediameter ser ut til å være som vanlig .22LR, 5,7mm.

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Det er som Veidinn sier en Remington Accelerator i .308 Winchester.

Salgsstoppet gjaldt spesifikt .308 Winchester da de var redde disse skulle skytes fra halvautomatiske rifler, eks. AR-10, FAL, og HK91.

De to andre ladningene, .30-06 og .30-30, var SVJV uberørt.

 

Kom forøvrig i noen helt ordinære esker.

 

WP_20150515_007.jpg

WP_20150515_010.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten kjapp patronprofil, 8x56R Kropatschek fra Portugal:

normal_Kropatschek.JPG

Fra venstre er omtalte patron, til høyre er en 8mm.Lebel (8x50R) for sammenligning. Det er påfallende hvor lik hylsedesignen var på denne tiden.

Kropatschek kom først til et enkeltskuddsgevær i 1885 som 8x60R. (Guedes Kropatschek M85). Det var en rifla ala Martini-Henry design.

Senere gikk portugiserne over til et Steyr-Mannlicher gevær med et rørmagasin for patronen 8x56R. I følge min litteratur startet det hele i 1899-1910.

Jeg fotograferte patronene med noen portugisiske uniformseffekter jeg fant på et loppemarked i Portugal.

Kropatchek%5B1%5D.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=E-mFp1NGZTM" target="_blank

Det er en herlig leamikk!

Link to comment
Share on other sites

normal__22_Rem_jet.JPG

.22 Remington Jet er det stille på. Står til venstre for en .357 magnum.

Patronen kom i 1961 og var til en S&W revolver ala. mod.17. Revolveren var i produksjon fra ca.1960 - 1974.

Utgangshastigheten er oppgitt til 750m/s. eller 2460ft.

Link to comment
Share on other sites

 

Det noe så enkelt som en Axelrator, en .22 kule i sabot. Ble raskt forbudt i USA da kulene ikke fikk merker av løpet og dermed ikke kunne spores.

 

Har kanskje ikke så mye med patronsamling å gjøre, men jeg har 20 av disse i .308 er disse forbudt i Norge også ?

 

Link to comment
Share on other sites

Da min kunnskap ikke strekker så langt, hva er de kodene du har brukt på patronene? Ser jo at første tallet er mm, antar at det neste er hylselengden. Det siste er kanskje patron- kuletypen??

 

Den patronen nærmest 6,5 hylsen er vel en .500Tranter, de andre må man nok ha mål på for å identifisere.

Siste bilde er tidlig tysk ekserserpatron 7.92x57

Link to comment
Share on other sites

Dette er en merking SARA har laget og bruker. Første tall er innenfor hele millimeter, neste er hylselengde og siste tall er et tilfeldig tall mellom 0-100 slik at man aldri går tom for tall i dette systemet.

 

Har ikke hatt tid til å se på de siste enda, men som du sier så er den siste en dummy til MG 34.

 

Tror det er noen franske revolverpatroner av dem også siden de er merket i mm. Det er også noen Eley patroner der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...