Jump to content

Teoretisk max antall våpen


BenA

Recommended Posts

.4stk. jaktrifler.

...

hele våpenporteføljen skulle da redegjøres for mht. behov og aktivitet.

 

Da printer du ut følgende:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

(dette er omtalt fra nederst på side 20).

 

Kortversjon:

Som nevnt over er det opp til jegeren selv å velge hvilke 6 våpen ved kommende ønsker å erverve innefor jaktvåpengarderoben.

...

Denne ordningen erstatter tidligere praksis hvor søkeren måtte dokumentere et særskilt behov for å erverve og inneha mer enn ett skytevåpen innenfor våpenets bruksområde. Ordningen må derfor anses som en liberalisering med hensyn til dagens regler ved at det ikke må søkes spesielt for hvert enkelt våpen innenfor sammen bruksområde.

 

Deretter oppgir du bruksområde for alle som "Jakt". Ferdig!

 

PS: Det er både lov og lurt å ta en mer diplomatisk tone om du føler for det, man har mye å vinne på litt sinnemestring i slike saker.

 

Jeg mins å huske at jeg fikk et par slike spørsmål ved siste kjøp for et par år siden, men var så grei skuring at jeg ikke husker detaljene. Jeg hadde 4 langvåpen på kortet, ett ble enten solgt samtidig eller lovd solgt snarest. Selvfølgelig frivillig, det var på vei ut så jeg så ikke problemet i å informere om det, om det hadde noe å si aner jeg ikke. Det var vel snakk om bruksområde, jeg sa "jakt" og det var det hele.

Men dette er som sagt en liten stund siden, det kan jo ha rabla helt for de siden den gang. Hvis så er veien videre en anke til POD, jeg har vanskelig for å se hvordan de kan gjøre noe annet enn å gi deg medhold.

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk ca 1 million. Praktisk kanskje 10?

Teoretisk sett kan du få innvilget alt du klarer å overbevise politiet om at du har behov for der du ikke allerede har våpen som dekker behovet.

 

Teoretisk sett kan du også fly om du flakser raskt nok med armene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jaktgarderoben er vel en drøm for de fleste "normale" jegere.

At vi kunne kjøpe seks jaktvåpen uten å måtte forklare hva hvert enkelt skulle brukes til er for de fleste en lettelse, og en betydelig reduksjon i byråkrati.

Vi som er litt eldre husker vel med gru tilbake til tiden der vi måtte argumentere for å få kjøpt hagle numme to.

Hva skal du med en hagle til når du allerede har en? :trist:

 

Dessverre later det til at en del kontorer oppfatter seks som et maks-antall våpen til jakt. Men det fins faktisk en god del aktive jegere som har reelle behov for mer enn seks forskjellige jaktvåpen.

Intensjonen var at vi etter jaktvåpen nr seks må dokumentere behov, på samme måte som vi tidligere måtte når vi skulle handle hagle nr to. Hverken mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk sett kan du også fly om du flakser raskt nok med armene :lol:

 

Nei.

 

 

Hva er interessant med hvor mange våpen en kan få innvilget?? Har en og kan dokumentere behov får en kjøpe det en trenger (noen er plaget av lokale saksbehandlere med egne meninger om hvordan ting skal være; for å korrigere disse er det viktig å klage).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det skulle vært artig å visst om i hvilken grad det er gitt tillatelse for jaktvåpen utover de seks?

Er den teoretiske muligheten for jaktvåpen nr syv og eventuelt åtte bare en floksel, eller finns det en reell mulighet?

 

Jeg kunne svært gjerne tenkt meg en finkalibret rifle i eks 243 Win for rådyr, mindre vilt og ikke minst til muntjac og dåhjort i England.

Men garderoben er fyllt opp med to hagler, tre storviltrifler og et salonggevær....

Kaliber på jaktriflene er 30-06, 35 Whelen og 338 Winmag.

Alle tre rigget med forskjellige siktemidler og ammo til spesifikke typer jakt.

 

Naturligvis kan en skyte muntjac med 30-06, men er på sporet etter min tidligere Thompson enkeltskudd brekkvåpen i 243 Win som ville passe ypperlig til bla reise til England.

 

Naturligvis kan en legge inn en søknad, men begrunnelsen om en englandstur hvert tredje år blir vel i tynneste laget er jeg redd.

Å kvitte seg med en av riflene er jo et alternativ, men det sitter laaaangt inne :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På ‎06‎.‎02‎.‎2015 den 9.19, Roffa skrev:

Teoretisk ca 1 million. Praktisk kanskje 10?

 

Bare sånn for å dra opp en gammel tråd...

De fleste jeg ser på skytebanen litt oftere enn 4 ganger i halvåret har som regel over dette antallet. (10 altså.. ikke 1 million)
De fleste av disse er nok medlemmer av flere forbund, men allikevel.

10 våpen krever jo en minimal interesse og innsats. :)
Så sant man har dette "behovet" da som sagt...
(Behov i anførselstegn da det jeg tror det er ytterst få sivile i kongleriket som har  behov for våpen i utgangspunktet, en bedre beskrivelse er vel egentlig "ønske" uavhengig av hva vi selv måtte mene)
 

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Fantaboksen skrev:

Så sant man har dette "behovet" da som sagt...
(Behov i anførselstegn da det jeg tror det er ytterst få sivile i kongleriket som har  behov for våpen i utgangspunktet, en bedre beskrivelse er vel egentlig "ønske" uavhengig av hva vi selv måtte mene)
 

 

Tja, behovet er definert i lovverk, forskrifter og rundskriv. Hvorvidt det er "reelt" er en annen sak, konkurransevåpen er ikke like livsnødvendige som vann og mat for et menneske, men sålenge det finnes lovbestemte retninslinjer for hva som er behov, ser jeg ingen grunn til å mene at behov ikke eksisterer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ca 30 stevner i året, og klarer meg med 7 våpen. Og det inkluderer en .22 short som ikke blir brukt hvert år, samt luftpistolen. Jeg skulle gjerne ha skutt flere stevner, men da ville jeg prioritere å skyte mer med de våpnene jeg allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt 85 banestevner i fjor. I tillegg feltstevner i NSF. Dessuten bane, innendørs og felt i DFS + noen konkurranser i NROF. Jeg har 7 kruttpistoler/revolvere + luftpistol til det bruket. I tillegg har jeg noen 9mm ekstra.

Til konkurranseskyting har jeg fire rifler. I tillegg en Quad, en 308 og en hagle til jakt. Klarer med fint med Quaden + 308 til all den jakt jeg kan forestille meg.  Prisen på dette blir vel ca 300.000.

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Domino skrev:

klarer meg med 7 våpen

 

Ja, de aller fleste av oss hadde nok sikkert klart oss med færre enn det også.. :)

Men det var ikke poenget jeg forsøkte å få frem.
Poenget var at det raskt kan balle på seg, og at det ikke krever særlig innsats hvis du ønsker mer enn 10 våpen slik det ble hevdet var praktisk maksgrense.
Alt man trenger er aktivitet. :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Det var noen som spurte om dette på siste NSF sikkerhetskurs, og jeg hadde ikke noe konkret svar da, men har nå talt opp sånn cirka og kommer frem til 203 våpen ink jaktgarderobe + evt. reservevåpen og våpen til evt. samling/arv.

Hovedregelen er maks 8 jaktvåpen (kan søke om mer, men behov må dokumenteres godt), og ETT våpen per godkjente skyteprogram (to våpen til western-skyting hvor dette er påkrevd). Internasjonal deltakelse eller 10 stevner innenlands gir ervervsgrunnlag til reservervåpen til aktuell øvelse.

Da blir det omtrent 195 konkurransevåpen dersom du skyter alle program og er med i alle forbund (ja, politi og forsvarserverv kommer i tillegg).

7 rifler i DFS
10 pistoler i DSSN
6 rifler i DSSN
4 hagler i DSSN
3 rifler i NBIF
6 rifler i NBSF
2 rifler i NJFF
4 hagler i NJFF
15 pistoler i NMSF
7 rifler i NMSF
1 rifler i NSSF
23 pistoler i NSF
8 rifler i NSF
6 hagler i NSF
9 pistoler i NSU
21 rifler i NSU
4 hagler i NSU
3 pistoler i NROF
5 rifler i NROF
24 pistoler i SWS
16 rifler i SWS
11 hagler i SWS

Løyp og kjøyp 🙂

Oversikt over forbund og program ligger her: https://www.politiet.no/.../lover-og-regler-om-vapen/...

Edited by Wintel
Endret til 10 pistoler i DSSN grunnet sivilpistol 1-5
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mvs said:

+1 våpen til hvis du bor på Svalbard og trenger isbjørnbeskyttelse.

 

Uten at jeg vet vil jeg nok tro at de vil hevde at bruksområdet allerede er håndtert hvis man har en full jaktgarderobe med rifle i .308 eller kraftigere.

Våpen registrert som ren isbjørnbeskyttelse kan heller ikke tas med fra øygruppa.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Wintel said:

Det var noen som spurte om dette på siste NSF sikkerhetskurs, og jeg hadde ikke noe konkret svar da, men har nå talt opp sånn cirka og kommer frem til 198 våpen ink jaktgarderobe + evt. reservevåpen og våpen til evt. samling/arv.

Hovedregelen er maks 8 jaktvåpen (kan søke om mer, men behov må dokumenteres godt), og ETT våpen per godkjente skyteprogram (to våpen til western-skyting hvor dette er påkrevd). Internasjonal deltakelse eller 10 stevner innenlands gir ervervsgrunnlag til reservervåpen til aktuell øvelse.

Da blir det omtrent 190 konkurransevåpen dersom du skyter alle program og er med i alle forbund (ja, politi og forsvarserverv kommer i tillegg).

7 rifler i DFS
5 pistoler i DSSN
6 rifler i DSSN
4 hagler i DSSN
3 rifler i NBIF
6 rifler i NBSF
2 rifler i NJFF
4 hagler i NJFF
15 pistoler i NMSF
7 rifler i NMSF
1 rifler i NSSF
23 pistoler i NSF
8 rifler i NSF
6 hagler i NSF
9 pistoler i NSU
21 rifler i NSU
4 hagler i NSU
3 pistoler i NROF
5 rifler i NROF
24 pistoler i SWS
16 rifler i SWS
11 hagler i SWS

Løyp og kjøyp 🙂

Oversikt over forbund og program ligger her: https://www.politiet.no/.../lover-og-regler-om-vapen/...

 

 

Litt pirkete, men det er 10 pistoler i DSSN. Politiet har på lista si bare kasta sammen Sivilpistol 1,2,3,4 og 5 som "Sivilpistol 1-5"

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (6 timer siden):

Jeg har lyst til å prøve ut et eksperiment, men ingen av de som har gått på kurs hos meg eller blitt medlem i klubben tør dette. Men, å søke om alle 23 våpnene til pistolskyting i NSF etter 6mnd etc bare for å se om det faktisk blir innvilget.

Tipper du oppnår at det kommer et tak på antall søknader per gang, og at det blir gebyr på hver søknad, ikke hver bunke søknader...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 minutt siden):

Eller innstramninger for å hindre slikt.

 

Nokså sikker på skytternorge ikke trenger oppslag om st en etter noen timer kurs og 6 måneder med vaffler kan kjøpe xx våpen..

Jepp.. Idioti bare å skrive det på nett i seg selv. Det er en eneste grunn til at .50bmg er forbudt i Norge og det er internett.
I Norge kan du ha 8 jakt våpen, ferdig.

De som faktisk driver med skyting som sport eller rekreasjon finner nok raskt ut at det er muligheter for å kjøpe seg ett og annet våpen til. La de fortsatt få ha denne muligheten også i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

On 4/14/2023 at 3:42 PM, gordonsetter81 said:

Om du arver våpen kan du ha 3stk på affeksjonsverdi i tillegg til de 8 i jaktgarderoben.

Jeg spurte om dette og da svarte de at våpnet da ikke kunne brukes til jakt. Noen som vet om dette er rett?  

Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (36 minutter siden):

Står ingenting om bruksforbud på våpenkortet eller andre steder på våpen ervervet på affeksjongrunnlag. Vet det gjorde det før. 

 

... og heller ikke i forskriften.

 

Det står uttrykkelig hos Politiet at bruksforbudet er opphevet.

 

Jeg har også fått endret bruksområde på 2 gamle og relativt lite brukbare våpen via epost.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ennå ikke fylt opp skapet, men fikk på fredag tillatelse til kjøp av våpen i kaliber 22LR til øvelsene hurtig fin, 25 m finpistol og standardpistol. Har fra før av 22LR i finfelt, fripistol og spesialrevolver. 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fikk du såpass mange håndvåpen i SWS? 
Trur du må lese reglene litt der.. 

ei heller 11 hagler… 

Sideligger med utvendige haner, sideligger med innvendig haner, 

pumpehagle m1897, leveraction hagle. 
+ evt en .410 om du har søkt på det som 16-åring… 

 

Wintel skrev (På 13.4.2023 den 6.19):

Det var noen som spurte om dette på siste NSF sikkerhetskurs, og jeg hadde ikke noe konkret svar da, men har nå talt opp sånn cirka og kommer frem til 203 våpen ink jaktgarderobe + evt. reservevåpen og våpen til evt. samling/arv.

Hovedregelen er maks 8 jaktvåpen (kan søke om mer, men behov må dokumenteres godt), og ETT våpen per godkjente skyteprogram (to våpen til western-skyting hvor dette er påkrevd). Internasjonal deltakelse eller 10 stevner innenlands gir ervervsgrunnlag til reservervåpen til aktuell øvelse.

Da blir det omtrent 195 konkurransevåpen dersom du skyter alle program og er med i alle forbund (ja, politi og forsvarserverv kommer i tillegg).

7 rifler i DFS
10 pistoler i DSSN
6 rifler i DSSN
4 hagler i DSSN
3 rifler i NBIF
6 rifler i NBSF
2 rifler i NJFF
4 hagler i NJFF
15 pistoler i NMSF
7 rifler i NMSF
1 rifler i NSSF
23 pistoler i NSF
8 rifler i NSF
6 hagler i NSF
9 pistoler i NSU
21 rifler i NSU
4 hagler i NSU
3 pistoler i NROF
5 rifler i NROF
24 pistoler i SWS
16 rifler i SWS
11 hagler i SWS

Løyp og kjøyp 🙂

Oversikt over forbund og program ligger her: https://www.politiet.no/.../lover-og-regler-om-vapen/...

 

Link to comment
Share on other sites

Et våpen per program som er godkjent av POD er regelen, og når programmet krever flere våpen så er det ikke urimelig at man får ett komplett sett per program:

 

 

Scandinavian Western Shooters (SWS)

  • Main Match
  • Frontier Cartrigde Gunfighter
  • Frontier Cartrigde
  • Frontier Cartrigde duelist
  • Frontier dobbel duelist
  • Frontiersman
  • Frontiersman gunfighter
  • Classic Cowboy
  • B-western
  • Wild Bunch
  • The Plainsman
  • Lommepistol
  • Long Range Rifle
  • Lever action riflekaliber
  • Lever action pistolkaliber
  • Single shot
  • Buffalo single shot
  • Derringer

 

Dette var en morsom teoretisk øvelse, men du fant det kanskje ikke underholdende?

 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (2 timer siden):

Et våpen per program som er godkjent av POD er regelen, og når programmet krever flere våpen så er det ikke urimelig at man får ett komplett sett per program

Forstår du skyter på papirblink…
 

Vi kan starte enkelt; 

forskjellen mellom Frontiersman og Frontiersman gunfighter er måten en skyter med. Våpene er like i begge klasser, 2x perkusjonsrevolvere, hagle med utvendige haner, og bøylerifle i pistol kaliber. Forskjellen er at man skyter gunfighter med en revolver i hver hånd , hvor de spennes og skytes annenhver gang, mens Frontiersman kun får lov til å trekke en revolver av gangen, og må skytes med en hånd. 
 

Tar vi det videre så er det bekledningsforskjeller som avgjør hvilken klassen en skyter i. B wester’n sier seg selv. Drop hylster nedpå låret etc reine, ja, tatt rett ut av en italiensk wester’n film. 
 

vi andre kler oss anstendig i tidsriktig antrekk. Revolveren høyt på hofta så den ikke faller ut når vi kommer ridende til stevne etc. 

Joda, finner det interessant, er godt jobbet,  men ting må jo stemme om det skal være repesentativt for den allmue skytter. Så forsøker bare å hjelpe deg litt. Send en Mail til SWS om du lurer på noe og ønsker å få sekretariatet til å regne ut nøyaktig antall våpen en kan oppnå om en søker i rett rekkefølge… 

Edited by TMB
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perkusjon og flint våpen/munnlader er ikke behovsprøvd lenger, så det kan vi ha ubegrenset av nå, uten å være medlem i noe forbund, det vil si, klubben kan vel si en må være medlem for å få ta sikkerhetskurset, men det blir litt opp til klubben. 

Å søke i rett rekkefølge er vel heller ikke så viktig nå lenger. 

Link to comment
Share on other sites

@Wintel

Ser du har satt opp 7 våpen i DFS, men politiet har satt opp 8 programmer. Er dette riktig?

 

Det frivillige skyttervesen (DFS)

Rifle

  • Baneskyting 100m, 200m/300m
  • Baneskyting 15m
  • Felt
  • Felthurtig
  • Stang
  • Skogsløp med skyting
  • Skifelt
  • Kikkertklassen

Er det noen som kan forklare hvilke kaliber som inngår i de forskjellige programmene?

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (1 time siden):

Er det noen som kan forklare hvilke kaliber som inngår i de forskjellige programmene?

Baneskyting 15 m 22 Lr.

De øvrige kan bruke 6,5x55, 308, 30-06.

Mulig du kan bruke andre kalibre også i kikkertklassen.

Er du ivrig nokk kan du også ha reservevåpen til de klassene du skyter. Krever vel at du har deltatt i mer en 10 stevner siste år.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, bardp said:

Baneskyting 15 m 22 Lr.

De øvrige kan bruke 6,5x55, 308, 30-06.

Mulig du kan bruke andre kalibre også i kikkertklassen.

Er du ivrig nokk kan du også ha reservevåpen til de klassene du skyter. Krever vel at du har deltatt i mer en 10 stevner siste år.

OK, takk.

Fikk det for meg at (fra det gamle våpenkompendiet) at felt er 22lr også.

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (7 minutter siden):

 

Fikk det for meg at (fra det gamle våpenkompendiet) at felt er 22lr også.

Tror nokk du får lov og skyte med 22 lr også på felt men den er dårlig egnet når holdene begynner og strekke seg opp mot 600m.

Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (22 minutter siden):

Fikk det for meg at (fra det gamle våpenkompendiet) at felt er 22lr også.

 

Klasse Rekrutt og Nybegynner Ung skyter finfelt med kaliber .22 LR. Etter som de maksimalt er 13/16 år, må våpna registreres på foresatt/voksne.

 

Wintel skrev (1 time siden):

Kikkertklassen ga ikke ervervsgrunnlag tidligere, men mulig nå?

 

Kikkertklassen har en lang, og kronglete forhistorie.

 

På 1990-tallet innførte DFS noe de kalte "Fri Klasse". Denne klassen kunne skyte med "hva som helst". Den var imidlertid ikke den store suksessen, jeg så bare en gang at det var etpar deltakere, da på 15-meter.

 

Noen tok imidlertid dette med "skyte med hva som helst" bokstavelig, og søkte på våpen som grovkalibrede jaktrifler, bøylerifler i 45-70 etc. (dette var før elektroniske skiver ble vanlige, så "store høl" gjorde ikke så mye skade). Da tok forskrekkede våpenkontor-folk kontakt med DFS, som omgående sendte ut "et bud fra keiser Augustus" om at "Fri Klasse" IKKE skulle gi rett til å skaffe seg andre våpen enn de som allerede var godkjent i DFS. Dermed avgikk "Fri Klasse" (i den grad den i det hele hadde vært "levende") en stille død.

 

En del år senere innførte DFS "Jegerklasse", men bare på feltskyting. Der skulle "jegerne" kunne skyte med sine jaktvåpen (også 500 NE!?!). Tanken var nok god, jegerne skulle avlegge "de obligatoriske" skuddene på denne skytingen. Men disse skuddene skulle jo avlegges i "inneværende jaktår", dvs. etter 1. april, og siden de fleste feltstevnene foregikk tidligere på året, var også denne klassen nærmest teoretisk.

 

En eller annen gang ble "Jegerklassen" også utvidet til baneskyting, men da ble kravet om maks 8 mm kulediameter innført.

 

"Jegerklassen" skulle, forutsetningsvis, skyte med sine JAKTvåpen, derfor ble det tidligere forbudet mot ervervsgrunnlag opprettholdt.

 

Det er vel unødvendig å tilføye at "Jegerklassen" også hadde omtrent 0 deltakere, med unntak av noen lokale stevner (Kjemsjøstevnet, f.eks.).

 

Hvorvidt forbudet mot ervervsgrunnlag (arvet fra "Fri Klasse" gjennom "Jegerklassen") for den nye "Kikkertklassen" er opphevet, eller at det var spesifikt knyttet til "Fri Klasse"/"Jegerklassen", og derfor ikke gjelder, eller om det bare har gått i glemmeboka, vet jeg ikke.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...