Jump to content

DFS - feltskyting - jegerklassen


nhd

Recommended Posts

Etter å ha lest et utmerket innlegg om dette her på Kammeret fikk jeg lyst til å prøve. Dette kommer ikke til å bli noen hovedaktivitet for meg, men kanskje 4-5 stevner i året kun for å holde rifleskytingen litt ved like. Har noen spørsmål:

 

1. Mener å huske for noen år siden at avstand skulle bli oppgitt av arrangøren for ikke å favorisere "hjemmebane". Er det korrekt? Eller må jeg ha utstyr/lære meg dette?

2. Har noen en ballistisk tabell for 7,62 Nato? Evt hva er BC for denne kula?

3. Hvilken avstand bør en skyte inn på som "nullverdi"?

4. Kan en kun bruke enkel "jaktreim", eller kan en bruke "matchreim"?

5. Må jeg ha et kikkertsikte med mildot? Hvis ja, kan du anbefale et som er meget ok, men ikke i highend-klassen?

 

Andre tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

1.Her hos oss oppgis ikke avstander. Men hvis du ligger og lytter til ringrevene får du alltid med deg hva de mener avstandene er.

"Et knepp over tri hondre?" "Jau!"

 

2. BC´n er sånn ungefær 0.44

 

3. Jeg skyter alltid inn på 100m fordi jeg er lat og det er enklest. Hender det dukker opp et hold på 100m også.

 

4. Du kan bruke begge deler.

 

5. Nei det må du ikke. Du må kunne kompensere for kulefallet på et vis, men det trenger ikke skje med bruk av mildot.

Link to comment
Share on other sites

Er det tillatt med lyddemper?

 

Når mitt kikkertsikte, Zeiss Conquest, har 7 mm per klikk på 100 meter, så er det 1/4 moa? Har jeg forstått det riktig?

 

Har noen en ferdiglaget klikktabell som jeg kan bruke som et utgangspunkt? 7.62 Nato.

Link to comment
Share on other sites

Det er tillatt med lyddemper.

 

Stevnet jeg linket til over var et topp arrangert stevne, det var variert og fin skyting, fra 100 til sådær vel 500m, og det var egne skiver til jegerklasse og AG3.

Det var to deltakere i jegerklassen - det er lite synes jeg, når en ser på hvor mye det har vært etterspurt muligheter til å skyte i området.

 

K

Link to comment
Share on other sites

rødpunktsikete

Har du sett siktene på en banesauer? Rødpunkt er en dramatisk oppgradering.

 

750m

Det er langt, spesielt når de fleste Sauere med Busk-sikter ikke kan stilles så høyt. for ikke å glemme at det er 150m over maksimal avstand etter regelverket. Hvilken skive ble brukt på 750m?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var en rund skive som jeg tror var 125 cm i diameter, har ikke sett den før. Tror de som brukte Sauer med diopter måtte sikte helt i toppen av skiva. I tillegg var det mye vind, jeg holdt på vinden så trådkorset var utenfor skiva, og hadde 6 treff på den. Fra samme standplass skjøt vi på en B45, på omtrent 400 meter, der ble jeg lurt av vinden og bommet med alle 6. Den skiva stod litt mer skjermet nede i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Har en bane Krag

Da har du jo børse til feltskyting, i klasse 1-5 - for en begynner er 1 eller 2 mest aktuelt, I kl. 1 slipper du å skyte knestående. Minien til jaktfeltskyting, som stort sett er stående skyting mot dyrefigurer på 50-200m, og kragen til feltskyting, som er mot abstrakte figurer på 100-500m (det er åpning i reglene for 660m, 600m + 10%).

 

 

Det var en rund skive som jeg tror var 125 cm i diameter, har ikke sett den før

Høres som den gamle 600m-skiva. Den er det ikke alle som har sett. "Skru så langt skruen går og hold resten"... det er godt noen kan gå utafor boksen av og til.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litt ulik praksis om jegerklassen skyter på 100m finfelt med rekrutt/junior/veteraner eller grovfelt, allefall her i Trønderkretsen. Angående 10% over maks, hvor har du dette fra m67? Så vidt jeg kan registrere sier ikke skytterboka noe om det. Det gis anledning til å ha et hold over maksavstand ved 36 skudd, eller 2 hold med 42 skudd, men finner ingenting som begrenser hvor mye over max det kan settes. Her i Trønderkretsen er 99% av stevnene med oppgitte avstander og da kan ingen av holdene være over maks, selv om praksisen er litt forskjellig :)

Link to comment
Share on other sites

Angående 10% over maks, hvor har du dette fra m67?

Det er blitt meg fortalt... Men som du, så finner jeg det ikke skrevet noe sted, og det er ført opp under "vasprat" inntil noen dokumenterer det :wink: (800m here we go :idea: )

I stand corrected!

 

Det meste står igrunnen i denne her:

https://www.dfs.no/globalassets/documents/skytterkontoret/fagstoff/2012/felt_arr_vei_lav.pdf

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi diskuterte litt her, hvor langt over maks kan man sette skiver uten at det blir allmen klaging? Altså klaging, ikke bare, "fan jeg bomma for jeg trodde ikke den var SÅ mye over maks".

Hvor langt ut må B100 for at Lund, Vedhugnes, Bekkevold og Homme skal bomme helt på den?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror du må særs langt ut for at B100 skal bli veldig liten å sikte på/ta ut avstand for de gutta du nevner, det er vel heller bedømming av vind som er den store utfordringen, i høyden har jo ganske mye å gå. Kan nevne at under fjorårets finale i DC cupen på Hjerkinn var visst Tønna på 600m på ligg (max 475), de som traff (6) hadde vel 14-15 knepp i siden. Kun kvalifiserte skyttere får delta i denne finalen så var vel kanskje forventet at det ble utfordringenr.

 

I helga var det dobbelthold på Sabotørfelten her i Trønderkretsen, B65 på 500m, B100 på 580m. 0 treff på begge for min del, 3 runder i siden (18 knepp) var for mye, men artig var det likevell.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt ut må B100 for at Lund, Vedhugnes, Bekkevold og Homme skal bomme helt på den?

 

Det kommer helt ann på - hvilket stevne er det og hvem er skytterne, og en hel masse variabler, østlandsmesterskapet i 2012 hadde en C50 figur (oppgitt max på 480) på 545 meter.

Hvor resultater inkluderer wear 6/2 , rinde 3/0, dokken 4/0, vedhugnes 0/0, bekkevold 5/0

http://www.skytterlag3.no/filestore/Skytterlag/hedmark-filarkiv/Dokumenter/relaterte_dokumenter/M_2012_avstander.pdf

 

2011 ØM hold 3b (1/4v) 485 meter (maks oppgitt til 400)

Veldig mye bom :roll:http://www.skytterlag3.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=53228

 

Tror at kombinasjonen ukjent hold, kort tid (30 sek på 6 skudd) og vind fort skiller mer ann at avstanden er lang, hvis avstanden er kjent. På den annen side er det ikke mange dfs skyttere som drar med seg en avstand/klikk tabell som går over 700m - vi regner ikke med å ha bruk for det.

 

Og siden du nevnte B100 så fikk Bekkevold 1/0 på den på østlanske feltrally for noen uker siden på 580 meter hvis jeg leser riktig. Kanskje bedømt avstanden feil?

Link to comment
Share on other sites

så finner jeg det ikke skrevet noe sted, og det er ført opp under "vasprat" inntil noen dokumenterer det

 

Fra dokumentet M67 linket til :mrgreen:

. I mesterskapsomganger gjelder ingen krav til maksavstander enten avstandene er kjente eller ikke.

 

Holdet jeg refererte til over i ØM 2011 var hold 3 (ikke mesterskaps omgang) og det var over 21% over maks.

 

Og siden du ber om det

I finaleskyting med begrenset deltakelse, herunder

åpne stevner, står arrangører fritt i valg av avstander.

Det samme gjelder alle hold i lukkede konkurranser

med forhåndsuttatte skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Fortgjort å skyte under når feks c50 er 50m over max. Da er man 4-5 knepp for lav og skyter under figuren om man skrur på max.

En B100 tåler ca 100m over max før man får samme effekt.

På feltskyting er det som oftest avstand eller vind som gir lite treff.

På di fleste avstander er blinken i seg selv så stor at man klarer å fylle alle hold med litt over middels skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Da har jeg endelig, over et år etter at jeg startet tråden, fått debutert i jegerklassen. Det ga absolutt mersmak. I tillegg er det fin trening til elgjakta. Jeg kommer til å delta på flere stevner.

 

Men så har jeg et tilleggsspørsmål: For to uker siden flyttet det inn en Sauer hos meg. Innbrekking er gjort, og jeg er klar til å ta den i bruk.

Har lyst til å starte i "Finfelt" på kun 100 meter inntil jeg får litt mer erfaring. Så får de lange hold komme etter hvert. Kan jeg det som skytter i klasse 1 og med en alder på snart 63 år? Eller må jeg starte i grovfelt?

Link to comment
Share on other sites

Klasse 1 skyter kun grovfelt, dessverre. Men i klasse 1 skytes det kun fra liggende skytestilling. Men du får da mye tid til å trene i sommer. Feltsesongen er straks over, og det blir sesong for baneskyting. De feltstevnene som arrangeres på sommeren er som regel stevner i større mesterskap, og da er ofte avstand på holdene oppgitt på forhånd. Landsskytterstevne har f.eks gått over til elektronikk også på grovfelten.

Link to comment
Share on other sites

Nei du kan egentlig ikke skyte på 100m, klasse 1 skyter grovfelt. Men du kan få lov å skyte utenfor konkurranse på finfelten, bare spør. V65 skyter på 100, men da må du vente 2 år.

Kanskje det dukker opp en skytterklasse til i fra neste år hvor du kan skyte på 100m, det er et forslag som behandles til sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Så hyggelig at du likte feltskyting i DFS!

 

Dette varierer faktisk fra samlag til samlag og fra stevne til stevne. På samlagsstevnet i Akershus skjøt klasse 1 finfelt i fjor, i år husker jeg ikke i farten. Les i arrangementskalenderen til DFS, der er det en beskrivelse av opplegget for hvert stevne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...