Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har 2 ulike kamera. Et med vanlig blitz, og et som er identisk med det Peter har (6 Mp og IR).

 

Gaupa fikk jeg 3 bilder av med blitz, tatt med 5 sekunders mellomrom, så trakk gaupa seg unna uten å røre rådyret som var slått noen dager i forveien. Vi jaktet på den gaupa 1. februar i fjor, men hu kom seg desverre ut mellom 2 poster.

normal_Gaupe1_2.JPG

Etter at jeg fikk bildene av gaupa kjøpte jeg IR-kameraet.

 

Begge kameraene ble flittig brukt i sommer for å kartlegge hvilke bukker vi hadde i terrenget før bukkejakta.

Det fine med IR kameraet er at det kan ta opp fargefilm med varighet opp til 30 sekunder med bra oppløsning.

Men det blei også svart/hvitt bilder, og svart/hvitt filmer på natta. Ene bukken sto ved saltsteinen i 3-4 minutter, både markerte og slikket. Her er noen bilder av 2 av bukkene vi fikk filmet/tatt bilder av.

Flere ganger har rådyra stått 1 meter fra kameraet og kikket rett mot kameraet uten det har virket som de har brydd seg noe om det.

 

Kameraten min skøyt denne bukken.

normal_Bukk1.jpg

normal_Bukk1_3.jpg

 

Denne bukken hadde jeg flere ganger på skuddhold, men omstendighetene rundt gjorde at jeg ikke kunne skyte den. Håper selvfølgelig å få en ny sjanse på den neste høst.

normal_Bukk2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før jul tok gaupe et rådyr i nærheten av der jeg bor. Kom over spora når jeg jakta rådyr på nysnø. Baksporet gaupa og fant killingen som var tatt den natta.

Kameraet med IR blei satt opp, kun bogene og litt på ene låret var spist opp. Håpet at gaupa skulle komme tilbake, selv om hu hadde gått ut av terrenget (spora hu omlag ei mil).

Kameraet sto oppe i drøye 2 uker uten at gaupa kom tilbake.

Senere flyttet jeg killingen, og har brukt den som reveåte. Har nå skutt 3 rever.

Har også hatt IR-kameraet oppe ved åtet. Flere ganger har det vært ei rådyrgeit helt inntil åtet. Er vel 500 m fra åtet mitt, til der killingen blei tatt av gaupa, så det er store sjanser for at det er nettopp denne geita sin killing som blei tatt av gaupa.

 

Her er et bilde av geita og killingen.

normal_Geitogkilling.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har de siste dagene gått opp sporløyper fram og tilbake til der hvor jeg har tenkt til å plassere viltkameraet jeg skal hente på Posten i morra, og i dag var alle elglungene borte! Fult av revespor rundt der de tidligere lå! Så i morra blir det rett hjem og snekkre kasse, og ut og åte opp på nytt. Satser på å få tatt noen bilder, og da lover jeg å legge ut her så fort de kommer på harddisken.

 

Edit:

Kameraet skal stå langs et mye brukt elg/rev/rådyr trekkvei gjennom en granskog, selve kameraet skal henge på en kvistet gran. Åtet er elglunger og elgblod, samt noen reker og hundefor.

 

Noen som har tro på oppsettet?

Link to comment
Share on other sites

var åppe å sjekka kamera i dag... laksen var borte å det var tatt 3 bilder.. hadde go tru... det viste seg å ver en hare, merkelig at den ikke knipser bilder av hva det nå en er så så tar laksen... den hang på treet midt i bildet 9j3rpl.jpg haren sitter ute til venstre :D

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at han har det samme som meg:

Moultrie Gamespy i60

Med dette kameraet kan du ta farge bilder med 6.0 Mp oppløsning på dagtid, og fagefilm opptil 30 sekunder på dagtid.

Svart/hvitt IR bilder på natta, og 5 sekunders svart/hvitt IR film på natta.

 

Kjempe bra kamera.

Jeg kjøpte mitt på www.cabelas.com

inkl.mva. og frakt blei det ca 1000 kroner billigere enn å kjøpe det i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hadde store forhåpninger til å få bilder og film av gaupa igjen.

Denne gangen sto kameraet i kun 3 timer før gaupa var på plass.

 

- som ivrig jeger (jakter det meste av norsk vilt) er jeg mye i skogen hele vinteren for å følge med.

Prøver spesielt å holde oppsyn med rådyrbestanden, for evt. å se hva slags bukker som finnes.

Men er også veldig interessert i rovdyr generelt, sporer mye gaupe, ulv, mår o.l. både langs veger, skogsbilveger og ute på ski/truger. Gaupejakta er vinterens høydepunkt, men den er desverre slutt et er et par dager hver vinter i mitt område.

Så når gaupespor dukker opp i nærheten av der jeg vet at det finnes rådyr så sporer jeg opp evt. gaupedrepte dyr.

Dersom det er veldig ferskt (og forsøkt tildekket), dvs maks 1-2 dager gammelt så setter jeg opp kamera.

Denne gangen var det i et område med svært lite bebyggelse.

Og gaupa hadde desverre tatt både en fin 6-takker og en killing, de lå mindre enn 100 m fra hverandre når de ble funnet.

Etter at kameraet var satt opp fulgte vi videre med på spor inn/ og ut av området de påfølgende dagene.

Selvfølgelig uten å tråkke ute i terrenget.

Så lenge gaupa er uforstyrret så vil den holde seg i området, og vende tilbake for å spise til det er tomt.

Det er veldig viktig at gaupa føler at hu er uforstyrret, hvis dette ikke skjer så vil gaupa bare forlate dette området for å ta et annet byttedyr uten å spise opp det første.

Vi skal ikke glemme at gaupa har mye bedre kontroll på rådyrbestanden, og hvor rådyra holder til enn det vi gjør.

Gaupa er svært skjelden en lystmorder, den tar det den må for å overleve. Etter å ha tatt et rådyr, og spist opp dette, så vil den ut og vandre. Neste bytte tar den kanskje ei mil eller to unna det forrige byttet. Neste gang den er i samme område tar den gjerne et rådyr på ei rådyrforing noen km fra der den tok et dyr for 3 uker siden. På denne måten forvalter gaupa bestanden.

 

normal_MDGC0002.JPG

 

Har klippet inn noen bilder fra filmopptakene som ble gjort, men disse blir litt uklare.

normal_GAUPE1.jpg

 

normal_GAUPE2.jpg

 

Men det var flere enn gaupa som var sulten !

normal_MDGC0018.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

når man har satt opp kamera må man ta med seg hele kamera for å få lagt inn bildene på pcn

eller kan man bytte et minne kort eller no sånt?

 

lagt og gå å mye snø der jeg skal sette det opp når jeg får det :D

Link to comment
Share on other sites

Det er 4-5 hjorter, som har holdt til i det der området av terrenget, så det er de samme dyrene jeg har fanget inn. Har ikke lyktes å få bilder av bukken enda, men det kommer nok får jeg håpe.

 

Og, jeg har "seriebilder" av dyr, som står dønn i ro, til tross for blitsen. her er et eksempel - 8 sekunder mellom hvert bilde.

 

SUNP0040.JPG

 

SUNP0041.JPG

 

SUNP0042.JPG

Link to comment
Share on other sites

Var å sjekka kameraet idag. Vært bra med trafikk nå også. La ut litt poteter, og mere epler.

 

SUNP0009.JPG

 

Jeg bruker et billig kamera, av typen "Wildview", ikke av de aller beste, men kameraet tar etter mitt skjønn helt ok bilder. Sensoren tar uten problemer ut hjort på 25-30 mtr i mørke, men vær oppmerksom på at bakgrunnen kan være avgjørende. Er bakgrunnen helt mørk, må du kanskje noe nærmere for å få bilder.

 

wildview_5.jpg

 

Jeg har valgt å koble til et eksternt batteri. Har nå batteri-kapasitet for min. 1 mnd. (12V/12AH) Inkludert batterikasse, kom jeg vel på ca. 4-500 kroner, hos Biltema.

 

Slik har jeg valgt å sette det opp.

 

IMG_0232.JPG

Link to comment
Share on other sites

hoodrobin - kjøpte det til Winge Våpen AS. Betalte ca. 1500,- , men tror de er tomme for den modellen i øyeblikket. De har iallefall skikkelig peling på viltkamera!

 

Er på jakt etter et til å sette opp på en privat skytebane 8)

 

Håpet er å få tatt dem som driver med "villskyting" til alle døgnets tider...

 

Kamera godt kamuflert i lyngen, så skal det vel noe til å oppdage det, om en ikke vet det er der . . . :mrgreen:

 

(er nok lurt å skru av blitzen... :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått mange fine bilder av rådyra på foringa i vinter Peter.

Hva syns du om denne bukken ?

 

normal_MDGC0064.JPG

.... det er slett ikke sundt med bukkefeber allerede i mars !

 

"Quoter" inn bildet også her. Tåler gjentagelse av en slik bukk. Et prakteksemplar som bør vurderes nøye med tanke på framtida :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...