Jump to content

M/1867 Remington Kaliber 12x42R og 12x44R


Buylove

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Kongsberg rifle M/1867 Remington.

Jeg har lest litt på Kongsberg Våpen sine sider og det ser ut som den kan bruke to slag

kaliber, 12x42R og 12x44R. Er det noen som kan svare på dette?

Har ikke så mye greie på ammunisjon da min erfaring med rifler stort sett er fra salongrifler og Krag.

Er det mulig og få kjøpt denne type ammunisjon og eventuelt hvor?(regner med at det kan skaffes.)

Bør jeg begynne og lade selv dersom jeg skal bruke rifla noe? Er det mye utstyr som skal til for og kunne lade selv?

Må jeg ha lissens for og kunne kjøpe ammunisjon til denne rifla? Den er fra 1881 og det trengs vel ikke lisens på den.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Originalt så brukte man 12x42mm Randtente patroner, i 1871 gikk man over til 44mm hylselengde og ny kule. dette skjedde uten at man endret kammeret, i hvert fall er ikke noen slik endring nevnt noe sted. Svenskene brukte 42mm hylse hele tiden men hvis de endret til sentertenning så brukte også de 44mm hylser.

Randtente hylser kan normalt ikke lades om, derfor er mange slike rifler gjort om til sentertenning som kan lades om. Alle senter hylser er 44mm.

Om du finner gamle randtente patroner så er de som regel ganske dyre og du vil trolig få mye klikk.

 

Der er etter hvert flere som selger 44mm CF hylser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...