Jump to content

Blypatroner, en hyllest-tråd.


SuperHansen

Recommended Posts

Jeg har en god del Nittedal Spesial, papp, kaliber 12/65 med hagl nr 5 og en fin Brno med engelsk skjefte og sidelåser; så dette kan bli et fint jaktår :D

 

Har samme hagla, og favorittammo til rypa var Nitedals Spesial No. 6. :-)

 

 

Har samme hagla som dere og tilhørende ammo. Fantastisk børse!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

.

Har forresten noe produsenter gitt uttrykk for interesse for å starte opp med bly igjen?

Hæ ???

Det var da jævlig så positiv du var til detta da.

Begynner blysaken å gå deg imot.

 

Finnes det noen produsenter som ikke har bly ?

Kan du nevne i det hele tatt nevne noen ?

Link to comment
Share on other sites

Hæ ???

Det var da jævlig så positiv du var til detta da.

Begynner blysaken å gå deg imot.

Der var stråmennene på plass ja, helt etter skjema :) Skjønner at det vondt å få litt realisme i hverdagen. Vi har ikke vunnet tilbake blyet vårt enda.

 

Hvilke norske produsenter lager blyhalgepatroner mener du? Siden produksjon av dette i Norge er forbudt...

Link to comment
Share on other sites

(Har forresten noe produsenter gitt uttrykk for interesse for å starte opp med bly igjen? De har tross alt investert mye i alternativer de siste 10 årene.)

 

Flere stråmansargumenter ser jeg :) Late som jeg har snakket om noe annet enn produksjon i Norge...

 

Akkurat. Så det var kun Norske produsenter du mente ja.

Da bør du kanskje innvie oss (var det stråmenn?) hvor mye Norske produsenter har investert i alternativer de siste 10 årene da ? Eller ??? :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Så fikk du siste stikk da, selv om det tok deg over en time å pønske ut 8) (Men er temmenlig sikker på at Nittedals ikke kommer til å starte fabrikken igjen pga dette)

 

Lær deg å puste i nesten, verden går ikke under hvis noen er uenige med deg... :mrgreen:

 

 

P.S.

Stråmansargument beskriver ikke deg men den mening du uten grunn tillegger meg, fordi det er enklere å argumentere mot det enn mot enn det jeg faktisk mener...

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler alle å lese overskiften på tråden samt første innlegg før man poster.
Var akkurat det jeg gjorde. Og siden den var noe overroptimistisk formulert
Når det da ser ut til at patroner med blyhagl til hagle endelig skal bli lovlig til jakt igjen(Blir antakelig endelig vedtatt av stortinget 3 februar)
valgte jeg å kommentere det.

 

Har forøving intet problem med selve temaet, selv om noen syntes å ønske å tro det.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Vært produsert hagle patroner i Norge siden 1997. De siste årene med Nittedal ble produsert av gyttorp. I følge mine kronograferinger av de aller fleste hagle patroner på det norske markedet var det bare et fåtall som har rundet 400 m/s. En av disse var Nitedals Jakt med 32 gram ladning i blå plasthylser i blå 25 skudd esker. Disse gikk ut med 420 m/ s selv om oppgitt hastighet var 390m/s. Ekspress gikk ut med 370-390 litt forskjellig med store og små hagl

Link to comment
Share on other sites

Antar fra venstre at det er:

- 6mm Flobert

- 9mm Flobert

- .410-70

- 28-70

- 20-70

- 16-65

- 12-70

- 12-76

- 10-89

 

Ikke dårlig, men ikke helt rett. :) 6mm og 9mm flobert er rett, det samme er 410/70. Deretter kommer 20/70, 20/76, 16/70, 12/70, 12/76. Sværingen til høyre er faktisk en kaliber 8. Jeg tror den inneholder like mye bly som de andre tilsammen, og min spinkle skulder er forsåvidt glad for at jeg aldri har prøvd å avfyre en slik.

Link to comment
Share on other sites

Det er rørende å se gamle menn sitte med tårer i øynene mens de snuser på en rød papphylse fra 80 tallet :)

 

Jeg håper da også på at bly skal bli lovlig igjen og håper det er med på å påvirke prisen på de virkelig gode alternativene til bly! Det finnes gode alternativer til bly, men det er en ufyselig pris på dette.

 

Eley grand prix field, 65mm papphylse, filtforladning og 21 gram 7'er var min store favoritt tidlig i jakta... men den er nok borte for godt. Forsvant fra skandinaviske butikkhyller før dette forbudet kom.

Link to comment
Share on other sites

Spent på om det blir tilgang til et bedre utvalg til kaliber 16 nå. Selv om jeg antar at kaliber 12 blir prioritert i første omgang. Fant jo mye spennende patroner til kaliberet hos de forskjellige produsentenes nettsider hvertfall. Noen som har noen formening om dette?

Link to comment
Share on other sites

Her kommer litt nostalgi fra meg. Beklager at jeg ikke har bedre kamera.

 

Gyttorps rådyr og rev 2, Gyttorps røda papp 3, Nitedals spesial 5, Rottweil 6.

 

Fremmerst er det gyttorp pappatroner, 7, 5 og semi magnum i 3.

 

IMAG0220.jpg

 

EDIT: Prislappen på "Rådyr og rev" henger på og er forresten 49,- kroner for 10 skudd, i Norge! Tviler på at det blir de prisene igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet frem litt mer Nostalgi til de av dere som liker sånt :mrgreen:

 

Samling.jpg

Var mest svartkrutt greier jeg fant frem, men det er jo noen røksvake og rustfrie ute til høyre

 

Nitedals_Sortkrudt.jpg

Har en haug løse av disse samt to hele esker, alt i kaliber 14

Det er noe man ikke finner hos XXL eller andre for den saks skyld, verken Svartkrutt, eller Røyksvakt

 

Messing_kaliber_14.jpg

Disse er også i kaliber 14, ladde og klar, har en del av disse også

Gudene må vite når de ble ladd, men smeller helt sikkert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...