Jump to content

Oppussing av gammel Kongsberg-rifle.


Buylove

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en gammel Kongsberg rifle fra 1881. Den er hel og komplett men den har litt rust her og der.

Det ser ut som om mekanismen fungerer men hanen går trekt så når jeg trykker på avtrekkeren så løser den ut men

hanen går ikke frem. Jeg kan nok skyve den frem men har valgt og ikke gjøre det. Jeg tror den bare trenger og bli oljet

så vil den fungere. Jeg kunne tenke meg og demontere mekanismen og fjerne eventuell rust og smøre den opp slik at jeg kunne prøve riflen på banen.

Er det noen som har noen tips til hva jeg bør bruke for å smøre den opp? Kan jeg bruke rustoljer/løser for å fjerne overflate rust etc?

Hva bør jeg gjøre med løpet utvendig og innvendig?

Stokken er fin bortsett fra at det en gang i tiden er en eier som har svidd inn navnet sitt med et svijern.

Jeg ønsker ikke og gjøre noe som foringer verdien på den selv om den ikke er verdt så mye. Jeg kjøpte den på en auksjon for noen år siden

og betalte sikkert nok for den.

 

Er veldig takknemlig for tips.

Link to comment
Share on other sites

Det skader ihvertfall ikke å spraye rustløser i mekanismen, så kan du jo prøve med litt tykkere olje når du har fått løsnet delene, men jeg ville nok vært veldig forsiktig med å bruke makt , da vil du nesten garantert bøye eller ødelegge noe, be også en børsemaker om å sjekke børsa så du er sikker på at den er skytbar, lykke til, dessuten hadde det gjort seg med noen bilder ;)

Link to comment
Share on other sites

Når du har latt rustløseren virke så må de to store boltene - som holdes på plass av platen på venstre siden av låskassen - fjernes slik at hanen og sluttstykket kan tas ut og grundig rengjøres. Da vil låskassen være åpen og du kan få ut all drit og rust som nok har samlet seg der. CRC 5.56 eller WD 40 fungerer fint. Det kan være lurt å ta skjeftet og fortreet av før du begynner med dette.

Løpet innvendig rengjøres først med rustløser og messingbørste. Når rusten er fjernet drar du filler gjennom løpet til de kommer rene ut i andre enden. Utvendig behandling er påføring av olje.

Link to comment
Share on other sites

Den Omega olja er definetivt tingen, MYE bedre en alt annet dill (den selges under flere navn, Corium Z1270 er produsentens navn)

Bruker mye av denne på alt som skal smøres eller sitter fast, det eneste som jeg har vært fornøyd med

Kanon til løsing av rust, samt rensing, men lagringsolje vet jeg ikke om den er egnet til

 

Lykke til med Kongsberg Rolling Block rifla di, dette er artige våpen å skyte med

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Her kommer noen bilder av rifla.

 

Kongsberg_1881-2.jpg

 

Aarstall_og_serienummer.JPG

 

DSC03321.JPG

 

Hane_og_tennstift_for_demontering.JPG

 

Fremre_del_av_lopet_for_demontering.JPG

 

Begynte og demontere rifla i kveld. Imponerende hvor lett den lar seg demontere til og være så gammel. Hanen begynte og fungere etter et par dråper med rustolje men jeg mener det er best og ta fra hverandre rifla og få oljet og renset alle delene.

Tok av kolben og hadde på rustolje på det meste. Skruene var stort sett enkle og få ut.

Jeg tok ut hanen og den delen som tenn stiften sitter i og smurte alt inn med rustolje. Tenkte at nå kan den få stå til i morgen før jeg demonterer selve låsekassen.

Virket som skruene her satt litt så rustoljen får få virke til i morgen. Ellers ser alt til og være veldig bra, til og med tenn stiften beveger seg i den delen dens sitter i.

Tenkte jeg skulle prøve og ta den helt ut når rustoljen har fått virket på skruen som holder den på plass. Ellers virker det som om delene er veldig lite slitt.

Jeg har tatt en del bilder underveis men jeg har strevet litt med å få lagt til bildene. Har prøvd og legge til noen bilder av rifla før jeg begynte og demontere den. Håper at jeg lyktes med dem.

Tenkte jeg skulle legge inn flere i morgen, det begynner og bli sent.

 

God natt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har et middel som heter Strip All, det fjerner alt bortsett fra metall.

Dersom jeg legger delene og løpet fra rifla ned i det vil all rust forsvinne.

Sannsynligvis vil blånneringen også forsvinne men den er så godt som borte allikevel.

Hva vil dette si for verdien av rifla? Den vil bli fullstendig fri for rust uten noen form for pussing.

Er det noen som har en mening om dette?

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg aldri brukt noe som skader blåneringen(er vel teknisk sett brunering på løpet iallefall)

Denne riflen er komplett og de vokser ikke på trær. Ser den har endel rust, men dette løser du med noen timer med gnikking. Bruk tomhylser og mye olje. Evt en messingbørste.

 

Løpet innvendig krever også mye olje og messingbørste. De blir sjelden "rene" slik moderne våpen blir, men du kan somregel få dem brukbare til litt svartkruttskyting.

 

Som jeg svarte i den andre tråden din så forsvinner verdien ut vinduet nå du ødelegger finishen. Det gjelder stokken også. Rengjør stokken med en mild såpe eller møbelrens og gni den inn med linolje.

 

Lykke til og post bilder av fremgangen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Legger inn en del bilder som jeg tok underveis i demonteringen.

 

Klar_for_demontering.jpg

Her er rifla klar for demontering.

Stokken_demontert.jpg

Stokken er demontert. Det gikk veldig greit, skruene i bøylene som holdt fremre stokken var lit trassige.

Loskasse.jpg

Låskassen er delvis demontert. Alle skruene gikk overraskende lett opp. Det eneste jeg hadde problemer med var skruen som det står et tre tall ved

den satt fast. Jeg hadde på rustolje og lot den stå over natten, men den ville fortsatt ikke løsne. Til slutt varmet jeg litt på den med varmluft pistolen

og da løsnet den. Dessverre så ble det synlig i sporet på skruen at jeg måtte ta i. Det syntes litt fra før men nå ble det litt være.

Nummer_under_lopet_rett_foran_laskassen.jpg

På undersiden av løpet foran låskassen står det et nummer. Det samsvarer ikke med serienummeret på rifla. Noen som vet hva det betyr?

Det er også innpreget i framkant av låskassen.

Nummer_pa_lasekasse_ved_innfesting_lop.jpg

Her er nummeret i framkant av låskassen, det samsvarer med de fire siste sifrene i nummeret på undersiden av løpet.

Hanen_demontert.jpg

Her er hanen demontert.

Delene_har_veldig_liten_slitasje.jpg

Det er overraskende lite slitasje på 134 år.

Kvasse_og_fine_kanter.jpg

Kantene er kvasse og fine, nesten ikke slitasje.

Nedre_del_av_laskasse.jpg

Nedre del av låskassen er demontert. Mye skit, alt av metall ble satt inn med rustolje fra Omega, type 636.

Mye_skit_.jpg

Nedre del av låskassen noe mer demontert, ser fortsatt veldig bra ut bare en får rensket opp.

Hane_etc__demontert.JPG

Avtrekkeren etc. demontert. Mye skit og løs rust men det skal vel være greit og bli kvitt.

Slitt_deffekt_del.jpg

Her er den eneste delen jeg har sett skade på. Den sitter på siden av løpet og skal dra ut patronen når en drar tilbake tenn stiften.

Tror det mangler en liten bit på hjørnet nederst til høyre.

Er det noen som vet om det går an å reparere det eller må jeg få laget en ny?

Er det noe en børsmaker kan fikse? Må han eventuelt ha hele rifle eller er det nok med delen?

Er veldig takknemlig for tips.

 

Ha en god kveld/natt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å se på bildet hva som eventuelt er skadet, litt for uklart. Er den for mye ødelagt til å fungere, tror du? Hvis den funker er det vel bare å bruke som den er, ellers bør en børsemaker kunne sveise på litt gods og file til rett fasong. Halvtimes jobb.

 

Vær obs på at man ofte må bøye litt forsiktig på denne delen (utdrageren) for å få den til å fungere med moderne hylser formet fra .348, fordi randa på patronen har litt mindre diameter enn original ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takk for tilbakemeldingene.

Det stemmer at denne delen skal dra hylsen ut når en drar blokka med tenn stiften tilbake.

Har tatt noen bedre bilder av delen, lærer litt av vert også når det gjelder foto. Bildene kan fortsatt bli bedre

men jeg lærer vel etter vert.

 

normal_DSC03398.jpg

 

normal_DSC03402.jpg

Tror det mangler noe øverst til høyre på delen.

normal_DSC03403.jpg

Tror det mangler noe øverst til høyre på delen.

 

Er det noen som har eller vet hvor jeg kan få tak på et bilde eller en tegning som viser hvordan delen skal være?

Link to comment
Share on other sites

Det mangler en knast som hekter i blokka. Den skal være i samme dimensjon som utfresingen til randen på hylsa og den skal stikke ut like mye som bredden på utdrageren. Den skal være avrundet på hjørnet som blir ned mot blokka. Sveis og fil til det passer. Du ser sikkert original dimensjonen på bruddflata

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

I går kveld fikk jeg endelig litt tid til og fortsette med Remingtonen. Det er nok bare en fordel at jeg ikke har hatt tid på en stund for da har rustoljen hatt god tid til og virke.

Jeg tenkte jeg skulle gjøre et nytt forsøk på og få demontert løpet fra låskassen. Løpet og låskassen har stått i nesten to uker med rustolje som resten av delene.

Jeg brukte en rørtang og et tykt lærstykke som jeg la rundt løpet, festet låskassen i forsiktig i en skrustikke, også den med tykt lær på sidene,så det ikke skulle bli riper og merker.

Jeg varmet opp låskassen og løpet der de var festet sammen med en varmluft pistol. Jeg varmet til det var så varmt at jeg så vidt ikke kunne ta i delene. Vi var to stykker og jeg brukte rørtangen med lærstykket rundt løpet og løpet løsnet veldig lett. Uten en skramme.

Nå får jeg rensket gjenge partiet på løpet og i låskassen skikkelig.

 

Lop_og_laskasse_demontert.JPG

Løp og låskasse demontert.

 

Delene_i_rustolje.JPG

Delene ligger med rustolje.

 

Delene har ligget snart i to uker med rustolje. Det ser ut som om at all skiten i mekanismen og rundt omkring har løsnet så resten av rengjøringen skal gå veldig greit.

Tenker det greier seg med og vaske alle delene med whitesprit og så sette dem inn med rustolje igjen etter på.

Jeg har og kjøpt meg tannbørster og noen messing børster som jeg kan bruke dersom det er noe som er litt gjenstridig.

Nå trenger jeg bare litt ledig tid for å rense og pusse delene før jeg monterer børsa igjen.

Det jeg er mest i tvil om er hvor mye og hvordan jeg skal pusse løpet og låskassen utvendig.

Er takknemelig for tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Uten at jeg har lest samtlige innlegg i denne tråden så kan jeg legge til en metode som jeg benytter mye, og som nok heller ikke angriper blånering. Elektrolyse-bad, det lager du deg lett ved help av en likretter, batterilader og et kar med vann og litt kaustisk soda. Jeg bruker et kobberrør hvor jeg henger gjenstandene ved hjelp av ledninger ( avisolert i begge ender, hvor ene enden er koblet til et ledende kobberrør ) som skal avrustes, mener det er minus polen som skal kobles hit, den andre enden kobler du til en metallplate ( gjerne syrefast stål, holder lengst, men alt annet kan brukes men har kortere varighet ). Denne platen henger du så ned i badet og tar i mot rust fra den andre polen. Litt avhengig av effekten på laderen så vil denne prosessen ta et til noen døgn. Spyl så gjerne av overflaten med høytrykkspyler og fjern vann fortest mulig, trykkluft og varme er greit. Du sitter igjen med en overflate som er fri for aktiv rust, kun noe svart jernoksyd i porene. Denne metoden er desidert den mest skånfulle når alt virker, vær imidlertid klar over at det ved noen tilfeller reverserer prosessen og det legger seg på rust. Har ikke fått noen forklaring på dette, men det skjer ikke når du har få gjenstander i karet.

 

Dersom du henger ned en gjenstand som består av flere deler så vil det vel noen tilfeller hvor det er dårlig kontakt mellom delene kun bli avrustet den delen som er sist i rekken. For å motvirke dette kan du med fodel koble ledning til hver av delene. For å avruste kjetting egner seg ikke denne metoden.

 

Fordelen med denne metoden er du kommer til overalt, også inne i løpet. Så slik sett er messingbørste og solvent/rustløser litt " gammeldags ". Selv lærte jeg metoden på museum, og har brukt den i 30 år etterpå, tar opp gjenstander derfra nærmest ukentlig. Selv bruker jeg et tusen liters kar, da jeg benytter dette til mye bilrestaurering.

 

NB! prøv dette på en ikke verdiful gjenstand først så du er sikker på at du har koblet til riktig pol. Når prosessen starter ser du at det stiger opp bobler fra gjenstanden som skal avrustes.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...