Jump to content

Kullosforgiftning i lavvo


Target

Recommended Posts

Om det stemmer at det er rundbrenner fyrt med kull så skjønner jeg vel egentlig ikke at disse "erfarne fjellfolka" fremstår som slike spørsmålstegn... I praksis er vel forskjellen mellom å fyre med kull i en rundbrenner og å "fyre" med en engangsgrill ikke all verden? Og "alle" vet vel at en grill inne i telt er lik fare for kullosforgiftning? Rundbrenneren er vel konstruert for å fyre med ved i, ikke kull.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til kullosforgiftninga er det de kaller en rundbrenner, en primus hvor de fyrer med kull. Dette har de brukt ved flere anledninger tidligere, og visste ikke farene det kunne medføre.

 

ser ikke problemet med en slik rundbrenner fyrt med ved, om man fyrer sånn at det det blir nok trekk til at røyken forsvinner ut (noe annet er jo ikke spesielt behagelig :mrgreen: ) - og drar inn frisk luft.

Men kull...? der ville jeg vært mer skeptisk.

 

Har selv en liten flisbrenner til lavvobruk, den har jeg ikke testet enda. Han som leverte den (premie) sa at den brant så rent at den var ypperlig til lavvobruk.. jeg litt mer skeptisk også her

Link to comment
Share on other sites

Lengre tids moderat kullos eksponering fra primus, bål eller grill i et mer eller mindre lukket miljø som feks telt, gapahuk eller hytte trenger ikke akkurat å gi akutt forgiftning. Det er de nevropsykiatriske symptomer som sniker seg på ca 3 uker etter eksponering, fordi døde hjerneceller av oksygenmangel i tillegg skiller ut stoffer som ødelegger friske levende celler i hjernen. Symptomer på dette kan bli temmelig ekkelt der noen kan gå i en drømmeaktig tilstand som kan vare i omtrent 1 år eller mer utifra hvor mye og lenge man har blitt utsatt for kullos.

 

Ta kullosforgiftninger på alvor! Jeg bruker primus utenfor telt og lager bål/grill på steder der det er godt med trekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...