Jump to content

Speilreflekskamra, hvor lenge varer de?


Totenkopf

Recommended Posts

nå er jeg kun "hobbyfotograf", men her er mine erfaringer:

 

jeg har hatt Nikon D80 og Nikon D7000, begge ble flittig brukt.

D80 hadde gått ca 19 000 exponeringer når jeg ga det til til fatter og han har brukt det MASSE etter det. går fortsatt som ei klokke!

D7000 kameraet mitt har gått ca 16 000 exponeringer nå. ved 15 000 expo hadde jeg kameraet inne på sercice hos en fotobutikk(ikke noe galt med kameraet, kun for å ta vare på det). spurte de etterpå om alt var tipp topp og det var det. fikk tips om at det kan være en ide å ha det inne på service pr 20 000 expo slik at de kan gå over mekanikken i det, samt rengjøre det hvis nødvendig.

 

tror kameraer er som en bil, er man nøye med vedlikehold og sender det på service i ny og ne så varer de leeeenge:)

Link to comment
Share on other sites

Pentax K3 er garantert for 200.000 eksponeringe og K30 for omlag det halve. Av de kameraene jeg eier/ har eid har K3 utmerket seg som en absolutt favoritt.

 

Ellers er jeg enig med forrige taler: godt stell og renhold forlenger nok levetiden betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg saken via annenperson, men greia var at det ikke lønnte seg å bytte lukker (som var gåen etter ca 22k expo.). Noe linken din også bekrefter(så det etterpå). Jeg husker ikke hvilken Nikon det var, annet at det var en midt på treet.

Konklusjonen er vel at med god behandling en kan forvente at lukkeren holder betydelig lengre enn 22k expo. om en ikke har maks uflaks.

Link to comment
Share on other sites

Typisk for mange Canon EOS er såkalt garanti på 100000exp, men mange f.eks EOS40D henger seg opp etter 10k exp, koster mer å skifte lukker enn å kjøpe et brukt hus.

Det er nok variende hvor lenge de "lever" da jeg har et gammelt digitalkamera liggende som ble kjøpt i 2002 eller noe...

 

Like fullt er det hyggelig med de gamle manuelle, de er "evigvarende"

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller meg bak spørsmålet over. Hvor var gleden med 24/36 bilders rull, dyr fremkalling, egen fremkalling i kornete S/H eller dias og det faktum at den grisedyre rullen i kameraet bestandig hadde feil asa?

 

Jeg kjøpte K3 i september og har antagelig tatt flerfoldige ganger mer bilder med det enn med mitt Program A som jeg kjøpte for konfirmasjonspengene i -84. Foto har blitt rimelig på godt og vondt. Det gode er at det ikke lengre spiller noen rolle -kostnadsmessig- om du tar 24 eller 24000 bilder. På den annen side er "det gode bildet" blitt kraftig devaluert som følge av at det tas så uendelig mange.

 

Til tross for at jeg sjelden går noe sted uten et kamera (takket være de nye "proffkompaktene"), og tar mange bilder, så har jeg fortsatt til gode å slite ut et kamera.

Link to comment
Share on other sites

HAdde ett Eos 7d (garantert for 150k eksponeringer) som holdt i ca 350k, men det tok kvelden pga fuktskader (ikke superglad i saltvann skjønte jeg ;-) )

er nå på mitt andre 7d som har gått 250k sånn ca, hvis man behandler de pent så holder de veldig lenge, de har heller aldri vært inne til noe sjekk. tidligere jobbet jeg som selger som solgte kameraer, og ja, det er vanlig at man anbefaler å kjøpe ett nytt kamera fremfor å bytte lukkeren (koster gjerne mellom 4-6 tusen, avhengig av merke og modell). så når jeg sto i butikk at det var mange som bruker kameraene sine lite iforhold til hvilke ambisjoner de hade når de kjøpte kamera, etter 3 år så hadde de gjerne tatt 15.000 bilder, og hadde da ett vanlig "nybegynner" kamera, så å bytte lukker (eller lcd skjerm,vannskader osv) til 4-6 tusen fremfor å kjøpe ett nytt kamera til 4000 er lite "lurt". så det har sikkert bare vært en "missfortståelse" om budskapet tenker jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Takk for alle svar og oppklaringer, det er noe i det gamle jongelordet: spør på kammeret od du får svar :mrgreen:

 

Det hadde en sjarm med de gamle, med rull!
Jeg har levd mesteparten av livet mitt mens de gamle med rull var enerådende. Hva synes du var sjarmen med de gamle med rull?

 

er kanskje på plass med denne: :mrgreen:

hipsters-copy.jpg?w=640

 

Sjarmen med rull er håndteringen av filmen inn/ut av kameraet, levere den hos fotohandleren, vente, betale og finne 37 :!: bilder hvor ca 1/3 er bra.(i dag drukner de 3% virkelig gode i halvgode og halvdårlige, mulig kravene er blitt større med årene)

 

Han som introduserte meg for speilreflekskameraet på 90 tallet fløy rundt med et kamera med 100ASA, et med 400ASA og et med teleobjektiv :!: Alle tre hadde noen voldsomme objektiver :mrgreen:

 

Har forresten en rull Fujii Velvia i kjøleskapet enda.

 

En jeg jobbet litt sammen med for en stund siden hadde kjøpt et nyprodusert belgkamera for 120 film :!:

 

Gullvingen, det gleder meg at du koser deg i mørkerommet, min fetter og jeg snakket om å dra frem noen gamle kameraer og prøve oss i mørkerom.

 

Jeg er muligens hipster, når jeg drar på skytebanen har jeg som regel en 1911 i bagen og jeg har heller ikke smartphone.

 

 

Dauingskalle

Link to comment
Share on other sites

hehe, var nok litt frekk med den kommentaren der. Er man over gjennomsnittet interessert og har det gøy med det man holder på med så er man vel mer nerd enn hipster? :)

 

(selv liker jeg både gammelt og nytt - hører f.eks både på spotify, cd, vinyl - og kassett :lol: )

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
På 26.1.2015 den 8.58, brendjord skrev:

 

 

tror kameraer er som en bil, er man nøye med vedlikehold og sender det på service i ny og ne så varer de leeeenge:)

Akkurat på det området har et familiemdlem både god og dårlig erfaring.

 

Sitt første speilrefleks ble kjøpt rundt 1980 . Pris ca 4500kr ,timelønn ca 30 kr brutto så det ble et kamera tilsvarende ca 150 timer brutto og mye sparing for å anskaffe seg et. Kamera ble brukt helt fram til sommer 2011 uten service og null problemer.

Sommer 2011 ble nytt digitalt kamera anskaffet . Pris 5000kr. Timelønn hadde nå gått langt opp så det føltes MYE billigere å anskaffe kamera. Men var det bedre?? Kameraet ble jevnlig levert til service og rens. I 2017 kom det mye flekker på bildene. Konklusjon fra butikk var at kamera var deffekt. Nytt kamera til 5500 kr ble kjøpt og time lønn over 265 kr så dette føltes enda billigere.  I ettertid har vi funnet ut at kamera var ikke deffekt. Kun elendig rens og service  fra butikken.  Om det hjalp å klage? - nei

Det nye kamera til 5500kr har også vært til service men lite positivt. Det har nå i tillegg også i over 2 år blitt reklamert på 4 ganger pga at det periodisk kommer opp med hvite bilder og melding kamerafeil. Man kommer ingen vei. Reklamasjon og opphevelse av kjøp har strandet etter 4 innleveringer pga at verksted hardnakket påstår at det feiler ingenting. Problemet er periodisk og kommer etter flere tusen bilder uten at der er system i det.

 

Nå vurderes nytt kamera i i 15k klassen. Men er det bra da? Holder det i 30 år? Eller bør vedkommende gå til god gammel pris og ta sin nåværende timelønn rundt 270 kr og gange med 150 timer for å finne et fotoapparat til rundt 40K for å finne et kamera som holder i minst 30 år uten service og problemer. Er ting bedre nå eller var ting bedre før ??

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du kjøpe kamera for 30 år fremover?

Utvikling kommer å gjøre den utdatert om 5 år og ubrukelig om 15 år.

Min første kamera brukte filmrull og 6x6cm felt i svarthvit.

Neste brukte kinofilm, fortsatt svarthvit, fargefilm hadde jeg ikke råd å kjøpe eller fremkalle.

15 år siden brukte jeg mye positiv film eller dias i farge fordi prisen og fremkalling bar billig eller fargefilm.

Etter mye sparing kjøpte jeg en halvproffkamera med 10 megapixel  oppløsning.

Dagens telefoner har faktisk høyre oppløsning i dag.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, zeissoem2 said:

Holder det i 30 år?

 

1 hour ago, Pava said:

Utvikling kommer å gjøre den utdatert om 5 år og ubrukelig om 15 år.

 

Svært lite elektronikk har en praktisk levetid på 30 år. Spesielt bærbar elektronikk.

 

Det er derimot ikke riktig at DSLR er utdatert etter 5 år. Utviklingen på DSLR har stagnert voldsomt de siste årene, så for de aller, aller fleste, vil ikke en DSLR på 5 år være begrensende for bildekvaliteten.

 

Bruktmarkedet for kamera har stort sett vært veldig gunstig, da mange skal ha siste skrik. Finn ett brukt kamera i proff-segmentet, som er en eller to generasjoner gammelt, helst fra en wannabe-proff, dvs. Ett kamera med få eksponeringer. Da har du / familemedlemmet ett prisgunstig, godt og solid kamera i mange år framover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Totenkopf skrev (På 26.1.2015 den 8.46):

Hørte en påstand om at de varte ca 22000 eksponeringer, hva er kammerbrukernes erfaringer?

Jeg har speilrefleks fra 1939, 1949, 1959 1969........  antall eksponeringer ukjent. De ser ikke ut til å gi seg med det første.....

Link to comment
Share on other sites

Problemet med de nye digitale speilrefleks kameraene, er at de har så mange praktiske funksjoner som trekker strøm. Mitt Olympus har for eksempel wifi, som gjør at jeg kan overføre bilder og filmer  fra kamera til telefonen min i felt. Og så skal man jo se på resultatet av filmer og bilder hele veien. Og når filmene spilles av er det lyd. Holder jeg på med dette hver dag av fjellturen, går jeg fort tom for strøm. Nøyer jeg med å ta bare bilder og venter med alt det andre til jeg kommer hjem, kan jeg sikkert ta bortimot 1000 bilder på ett batteri. Jeg har alltid med ett batteri ekstra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...