Jump to content

Patroner til 6.5x55?


Vim

Recommended Posts

Har lett litt rundt på nett etter 6.5x55 patroner. Har ett forbruk på 100-150stk i uken og lurer på om noen har tips til billige og bra patroner? Evnt selvlading, hva kan jeg tjene på det, pris per patron osv. Er snakk om DFS, konkurranseskyting. Har sett på patroner på skytterlinken, men der koster det jo 400,- for en eske med 50 patroner, noe som blir veldig dyrt når man fyrer av så mange i uken til trening i tillegg til konkurranser

Link to comment
Share on other sites

Mente selvfølgelig spare xD Hva vil du anbefale til lading da? :) Har hørt folk snakke om at de kan lade slike patroner selv for 1-2,- Stemmer dette? Sett at man selvfølgelig har noen hylser. Hvor mange ganger kan hylser brukes?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke gå så langt ut over det lille jeg vet, om du er tålmodig kommer det folk som kan gi skikkelige svar. Ta det nedenstående som det det er, vurderinger fra en som har til gode å trykke ut sin første patron, men som har tenkt en del på det i ledige stunder. Og om noen ser at jeg skriver feil så si nå inderlig ifra om det.

 

Det jeg kan tørre å si, for min egen del og for egen regning, er at dersom jeg skulle kjøpe avansert ladeutstyr for så store kvanta, ville jeg kastet alle hemninger og gått rett på Dillon XL(?)650 i stedet for 550 og andre med manuell indeksering. Mulig jeg ville vurdert andre progressive med automagisk indeksering, men jeg ville hoppet bukk over manuelle. Enkelt og greit fordi det blir enda en ting som fingrene kan glemme å gjøre.

 

Hylser kan man efter sigende finne i en bøtte på sin lokale standplass, men det er visstnok ikke alltid like lurt å ta hylser med ukjent historikk. Om du er god venn med et knippe mann som bare skyter (samme) fabrikkammo, kan det gå an å spørre om du kan få hylsene deres, da er du sikker på at de er skutt bare en gang. Eventuelt kan du kjøpe inn et større kvantum rimelig fabrikkammo (her er sikkert noen som kan komme med anbefaling) og så bruke hylsene fra disse.

 

Hvor mye hylsene kan brukes avhenger så langt jeg forstår av mange faktorer, som hvor hardt de lades, hvilket fabrikat det er og ikke minst flaks. Jeg har hørt om folk som har ladet hylser flere titalls ganger, andre som hiver hylsene etter fire-fem runder for å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ammo til alt annet enn jakt til 4,70 per smell, da i .308, med 175 grains Nosler Custom Competition til 2,95 per kule. Fra skytterkontoret får du Sierra-kuler til rett mellom 2,- og 2,25 per kule til 6,5. Med litt mindre krutt i hylsa enn til 308 ender du opp et sted rett over fire kroner smellet.

 

Hva angår ladeutstyr ser jeg lite poeng i progressiv presse til lading av ammunisjon til presisjonsskyting. Det er mulig jeg er sær, men jeg mener det er bedre å måle opp ladningene til slikt en og en, slik at de er mest mulig likt ladd. Hos meg er de ladd så presist jeg evner, på en vekt med 0,1 grains oppløsning, og feilmargin på +/-0,1 grain. Jeg har testet litt med mitt kruttmål fra Lee (se resultater her: viewtopic.php?f=22&t=104856), der resultatene lå på mellom 40,5 grains og 41,8 grains; gjennomsnittlig på 41,08 grains.

 

Utover det, så er det slik at jeg lader et sted mellom 75 og 100 patroner i timen med enstasjonspresse og enkeltvis oppmåling av krutt. Da får jeg patroner som, når jeg gjør jobben, samler hull i hull på to hundre meter.

 

Hva angår "enda en ting som fingrene kan glemme å gjøre", er det sludder. Fordi jeg gjør en operasjon om gangen, og sjekker før og etter, har jeg bedre kontroll på rutinene enn jeg ville hatt med en progressiv presse; jeg stoler mindre på mekaniske innretninger enn på gode rutiner.

Link to comment
Share on other sites

Hjelp :shock: Tenkte ikke akkurat å bruke 9K på ladepresse :| Tenkte å i første omgang gå for noe rimelig å se om å lade selv er noe for meg, og så eventuelt kjøpe en større?

Har bror som kan overta den mindre pressen om jeg skulle finne på å kjøpe større, så ikke noe problem i det :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader med 140gr Nosler kule til 1,65 (nå 1,75 siden prisene har steget) og RA-15 skytterlagskrutt siden det er billig. pris per patron ca 3.5 uten hylsekost.

 

Siden du skyter DFS og ikke nødvendigvis trenger 140gr har de ofte tilbud på 123gr hos jaktdepoet, du får den vel ned i 1,65 selv i dag mener jeg å huske. hette er ca 30-40 øre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter DFS så har du vel og muligheter for å kjøpe ammo gjennom skytterlaget ditt. Noen skytterlag sponser og litt til de aktive slik at en får ekstra rabatt på patroner og kuler.

Skyter du på 100m klarer du deg med rekrutt som er billigere.

Link to comment
Share on other sites

Jobb en kveld eller to i uka på Statoil, Rema, hvorsomhelst, kjøp ammo, skyt. Du vil til og med ha kroner til overs til en tur på byen!

Hylsene er salgbare for 1-1,50/stk.

 

Selv om du lader selv koster de hundre patronen i uka 350-400kr + utlegget til ladeutstyr.

 

Om du vil lade, undersøk i laget om noen ikke kan låne deg litt tid på en presse; så får du prøvd og sett litt før du evt legger ut de tusenlappenne som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ender opp med eget ladeutstyr, så er det deling mellom meg, faren min og broren min, så jeg må ikke ut med så alt for mye.

Og bor på en så liten plass at det ikke er jobber for oss under 18 her. Har heller ikke annledning til helgejobbing da helgene for det meste går til konkurranser.

 

Jo, legger jo ut til ladeutstyr, men vil allikevel spare på det når jeg skyter noen tusen skudd i året.

Link to comment
Share on other sites

100-150 skarpt i uka skal være unødvendig - iallefall om du ikke er på meget høyt nivå. Men da trenger du ikke spørre her, såpass apparat har både skytterlag og DFS, og du selv, om du har blitt så god :wink:

Nå er Partizan vesentlig billigere enn Lapua etc. og til mye kan den være brukbar - jeg vet ikke.

 

Vurder å skyte 100 av de skuddene med 22LR, iallefall vinterstid - hvor mange økter bruker du på 100-150 skudd? Over 30-50 per økt tror jeg i allefall er mindre effektivt.

Selv har jeg maksimalt tid til 2-3 økter i uka (og den ene går til å coache andre), og det kan jo bli mye lading ut av det ja - og pussing, og slitte løp - 22LR er fint å pause lading og pussing med, og fint å finpusse teknikk med. Eller skyter du 300 22LR i tillegg til de 150 6.5x55? Men du sliter altså 2-3 løp i året? 22LR er fine greier ja,

 

Tørrtrening er fryktelig kjedelig, men forbausende effektivt - iperioder jeg ikke har hatt mulighet til å skyte har jeg terpet på enkelte ting, med tørrtrening - jeg har vel faktisk hatt større framgang av det :roll: Det kan være fordi man klarer å holde fokus på stilling og avtrekk, og ikke på 10eren? Jeg vet ikke, men det er billig.

 

Ellers stemmer jo det som er sagt om lading over her - men det er ikke gratis, og tildels enda kjedeligere enn tørrtrening.

 

Å skaffe seg en sponsor er ikke enkelt, men enklere for ungdommer, og ofte enklere på småsteder - du kan prøve det også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Trener 2-4 ganger i uka, og skyter i gjennomsnitt 35+-skudd per gang (med prøveskudd.) Vi tørrtrener med laser og med bare gevær på vegg/evnt blink, så vet effektiviteten med tørrtrening.

 

Ser for meg at lading kan bli kjedelig og mye pill, men personlig liker jeg sånn pillarbeid :)

 

Vinterstid skyter vi .22 og laser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lade selv, vil jeg anbefale deg å kjøpe 1000 patroner først. Skyt dem selv, og lad til deg selv etterpå. Det gir best resultat og minst tull. Lapua er fine å lade i, norma og RA like så. Styr unna S&B, partizan og andre billighylser. De er best som engangs. De kan lades, men med en del større innsats enn med kvalitetshylser. Sierra og Lapua kuler får du kjøpt i gjennom skytterlaget. Hetter og N19 krutt også. Finn ladningen og kulevekta som går best i ditt våpen, ikke den som gir mest fart.

Link to comment
Share on other sites

Får kjøpe ut året til 1,- per ferdig ammo (kan ikke kjøpe opp, kun til den enkelte trening), så blir å skyte en del nå å ta vare på hylsene :) I tillegg vet jeg at en del i skytterlaget ikke lader hylsene, så kan nok skaffe noen hylser der også :)

Link to comment
Share on other sites

Ta for all del vare på dine hylser. Andre sine hylser kan også brukes, eller kanskje ikke. Kommer litt an på. Jeg plukket en bærepose med fine hylser da jeg begynte å lade selv. Ble mektig skuffa når 3/4 deler ikke lot seg kamre etter helpressing. Brukte resten en gang og kasta dem etterpå. De gikk inn i kammeret etter litt kjemping med sluttstykket. Orka ikke det, og kjøpte 1000 lapua scenar fra Landrø. Perfekte hylser fra eget våpen. Hvis du styrer unna maksladninger, varer de mange omladinger.

Link to comment
Share on other sites

Hjelp :shock: Tenkte ikke akkurat å bruke 9K på ladepresse :| Tenkte å i første omgang gå for noe rimelig å se om å lade selv er noe for meg, og så eventuelt kjøpe en større?

 

Les Ladeboken.

 

Kjøp denne og kom i gang.

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit" target="_blank" target="_blank

 

Les denne tråden:

viewtopic.php?f=16&t=103065

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Norma Golden Target koster 7,35 veiledende.

Lapua 6,5g Scenar koster 7,50

Lapua 9g Scenar koster 8,33.

 

GT og 9g Scenar går svært godt i mange rifler, og har topp hylser for hjemmelading dersom du begynner med det. Hvis ikke, kan du selge engangsskutte hylser for ca 1,50, og dermed selvsubsidiere ammoen din.

 

Ang ladesett: Lee funker, men du vil bli mer fornøyd om du kjøper sett fra fex. RCBS til 3,5k pluss diesett og komponenter. Da kan du lade for 3,50 - 4 kroner pr patron, og kan dermed sjøl regne ut når du har spart inn settet. Med ditt forbruk burde ikke det gå så mange måneder, men som en nevnte litt lenger opp; Man tjener ingenting. Og kanskje man ikke sparer særlig mye heller, da det fort fører til at man skyter mer. Jeg ville ikke hoppet rett på lading på progressive presser, men det er meg. Jeg tror det er lurt å få full kontroll på hva man holder på med på ei enkeltstasjonspresse før man begynner å automatisere.

 

Hvor bor du i landet? Du kan jo se litt i denne tråden, og se om du tar kontakt med noen som kan vise deg ladinga i praksis. Om du holder til sørpå, er vi i hvertfall flere heromkring som hjerne hjelper til.

Link to comment
Share on other sites

Holder til veldig langt nord i landet, men å få vist lading er ikke noe problem da en i skytterlaget har presse og tilbudt å vise alle i skytterlaget som skulle ha interesse av å få hjelp :)

 

Kommer sikkert til å skytes litt mer med billigere ammo, men ikke så mye :) Har ikke tid til så mye mer enn det jeg skyter nå :)

 

Kan du legge ut link til ladesettet? :)

Link to comment
Share on other sites

Mange som selger Rock Chucker-settet. Her er noen:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=9A12&prodid=8635

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/54059100009441/SubProducts/100009441

http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188015/1215080104/rc09357

 

3500 er vel gjengs pris, men det hender det kommer på tilbud.

 

Om du vil importere selv, er Sinclair ei gullgruve:

http://www.sinclairintl.com/reloading-equipment/reloading-kits/rock-chucker-supreme-master-reloading-kit-prod54059.aspx

 

Mulig dollarkursen har vridd seg til det ugunstige, men det skal vel la seg gjøre å få det hjem ferdig momsifisert for 3000 kroner.

 

Edit: 'kanerne er litt paranoide på hva de får lov til å eksportere, så om du legger inn slike livsfarlige taktiske nylonbørster i samme bestilling, får du antakeligvis en epost fra Holly, som beklager situasjonen, og spør om hun skal sende resten av ordren din. Det takker du selvsagt ja til :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nosler CC 123 grain selges for 1,65

Tennhetter koster ca 40 øre

Krutt koter fra 470,- og oppover pr kilo. Av et kilo Norma 19 kan man lade ca 360 skudd med den omalte kula, med 360 skudd pr kilo så blir kruttprisen 1,30 pr patron.

Det blir vel omtrent den billigste og mest praktiske patronen man kan lade, den kan nok brukes både til bane og felt og ender opp med en totalpris på kr 3,35.

 

(mulig jeg husker feil krutt og hettepris men tror ikke dette er mye feil)

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du har høye ambisjoner og er villig til å satse. Veldig bra! Men skal du kjempe helt i toppen, kommer du ikke unna at det koster. Og tro meg, jeg har vært igjennom den runddansen der. Målsydd dress, sko, nytt løp og ikke minst reiseutgifter til rundt 35-40 stevner ble et betydelig utlegg hvert år. Men å lade ammoen selv er vel den enkleste måten å redusere utgiftene på. Etter å ha hatt ammoutgifter på en av husets håpefulle på nærmere 25 000 kr på et år, var det ingen vei utenom; Dillon 550 ble kjøpt inn og EN av kostnadene ble redusert.

Nå håper jeg ikke jeg tar motet fra deg, men for å nå toppen, tror jeg du er helt avhengig av et støtteapparat ( les foreldre) som er villige til å ofre seg.

Og jeg håper virkelig at du får det til :thumbup::thumbup:

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Er fullt klar over at det koster :) nye målsydde skytterklær på vei i posten :) er så heldig at jeg har veldig støttende foreldre og besteforeldre :)

 

Tenkte også at ammunisjon kostnadene var noe å kunne kutte på, iallefall når vi er 2-3stk i huset som skyter (minstemann enda med .22, men snart over på 6,5) :)

 

Hvor lang tid bruker du på å ladde og hvor mye ladder du? Har hørt at dillon 550 er bedre enn 650? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 6,5x55 med barnes matchburners 140 grn(1,68 per kule fra Jakt og Friluft) til ca 4kr smellen inkludert beregnet hylseslitasje! Lader på en lymann turret enkeltstasjons presse og får supre resultater i min tikka t3! Hvis du ikke har ladet noe enda, vil jeg anbefale deg å begynne å lade på en enkeltstasjons presse, så du får en god forståelse av hele prosessen og kan utvikle gode presise ladninger tilpasset din rifle! Jeg begynte selv å lade i sommer, og er glad for at jeg ikke gikk for en progressiv presse, da jeg har hatt godt av å lære med enklere midler! En dillon 550 er nok også et godt valg, men er utrolig mye å passe på samtidig, spesielt når du ikke har ladet noe særlig fra før.. :) Skulle jeg valgt nytt utstyr nå hadde jeg nok gått for en lee presse(pga pris/kvalitet/enkelhet)! Gode dier og noen med erfaring til å veilede deg i starten kan og spare deg for mye banning og penger! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...