Jump to content

Heldige er vi som også jakter hare


Desert-Beagle

Recommended Posts

Mens mange, iallfall her sørpå, pakker sammen børsa og setter rådyrbikkja, hvis de i det hele har noen, i hundegården, er det bare å gnu på for oss som jakter hare i tillegg til det meste annet. Alt har sin tid og det har sin sjarm å dra på rådyrjakt hver helg generelt og de siste helgene i desember spesielt. Kø på bensinstasjonen av postjegere i oransje capser, munndiare i alle kanaler på jaktradioen og peileren full av drevere på bærtur. Et og annet skudd i det fjerne. Men så senker freden seg for oss som også har harebikkje, og aller helst kombibikkje på lur. Det er ei herlig tid. Vekk med den vonde ørekringla til Icom'en, fram med øks og fyrstikker og hare-tv (astro). Fred og ro i skauen til harejakt. Herlig fravær av dårlige rådyrloser på vidvanke og pratmakere på radioen. Joda, mang en tur har det blitt også i høst, på allsidig jakt. Men etterjulsjakt på hare, med lave skuldre, håp om feiende los og sideliggeren oppetter furuleggen er et privilegie for oss som vel så gjerne teller losminutter som grains, i allefall fram til 1 mars eller 1 april eller 15 april eller 1 mai. Vi er heldige vi nordmenn som kan jakte omtrent året rundt på et eller annet, og heldige er de med gode harebikkjer som kan by opp til los halv året

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt :lol: . Skal bli fint å gå ut 1.nyttårsdag, når halve Norge ligger fyllesjuke, og 'gjøre en varme' mens Beaglefrøkna mi finner fot.... Kanskje blir det uttak og los...kanskje ikke... men flesk og kaffe ved 'varmen' gjør godt uansett... Og den 5. bærer det av gårde til sekkepipelandet for å skyte på diverse bevingede dyr, og smak på det 'spesielle fludiumet'

Link to comment
Share on other sites

Ja, denne sesongen skulle jeg ønske jeg var harejeger. Det er hare over alt oppi her og generelt gode forhold for harehunden.

 

 

Begynte jaktkarrieren min med harejakt, var med mange folk ut og fikk oppleve både gode og dårlige hunder. Men harejakt har aldri fenget skikkelig, så nå blir det i steden revejakt og fokus på fellene ut sesongen. Blir nok harejakt også, men uten hund. Det er som sagt så mye hare her nå, at det er mer uvanlig å ikke se hare når man er ute enn omvendt.

 

Alle harejegere: kos dere med det dere syntes er så herlig! Skjønner ikke magien, men unner dere en knallgod vintersesong!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 30.12.2014 den 23.22, Desert-Beagle skrev:

Mens mange, iallfall her sørpå, pakker sammen børsa og setter rådyrbikkja, hvis de i det hele har noen, i hundegården, er det bare å gnu på for oss som jakter hare i tillegg til det meste annet. Alt har sin tid og det har sin sjarm å dra på rådyrjakt hver helg generelt og de siste helgene i desember spesielt. Kø på bensinstasjonen av postjegere i oransje capser, munndiare i alle kanaler på jaktradioen og peileren full av drevere på bærtur. Et og annet skudd i det fjerne. Men så senker freden seg for oss som også har harebikkje, og aller helst kombibikkje på lur. Det er ei herlig tid. Vekk med den vonde ørekringla til Icom'en, fram med øks og fyrstikker og hare-tv (astro). Fred og ro i skauen til harejakt. Herlig fravær av dårlige rådyrloser på vidvanke og pratmakere på radioen. Joda, mang en tur har det blitt også i høst, på allsidig jakt. Men etterjulsjakt på hare, med lave skuldre, håp om feiende los og sideliggeren oppetter furuleggen er et privilegie for oss som vel så gjerne teller losminutter som grains, i allefall fram til 1 mars eller 1 april eller 15 april eller 1 mai. Vi er heldige vi nordmenn som kan jakte omtrent året rundt på et eller annet, og heldige er de med gode harebikkjer som kan by opp til los halv året

Du har ikke bare skjønt det. Du har også en særskilt evne til å beskrive det vi harejegere føler, uten å nevne selve følelsene særlig. Likte spesielt godt at du nevnte sideliggeren, er bare jeg som tør ta fram en sånn på leirduebanen. Gammel Brno sideligger. Men hittil har den ikke sviktet meg, innkjøpt da jeg var 22 og er nå 67

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...