Jump to content

7 mm 7x64 vs 7mm rem mag


Sunnmøring

Recommended Posts

I forbindelse med kjøp av en Blaser K95 i 7x57r som jeg skal begynne å lade til fikk jeg akutt havesyke på et løp i 7mm i R8 også.. Må innrømme at jeg er facinert av 7x64 Brenneke og følelsene sier dette..fornuften sier 7mm Rem Mag.. "What to choose"

 

Løpet blir kun å bli brukt til jakt og litt trening.. 6.5x55 løpet blir brukt til menge trening, har i tillegg løp i 223..8x57is..8x68s..

 

I 8mm så bruker jeg de samme jakt kulene og den samme trenings kulen til 8x57is/68S og planen er at jeg skal kunne gjøre det samme med 7x57R og 7x64/rem mag..

 

Når det gjelder 7mm rem mag så er jo det flust av kjøpe ammo og ladedata.. Når det gjelder 7x64 så er det greit med kjøpe ammo men ikke så mye ladedata..

 

Målet med 7mm 64/rem mag er at den skal erstatte 6.5x55 pga ønske om å bruke homogene kuler.. Av egenskaper så ønsker jeg å sende en Barnes TTSX 140/150 gr ut i 900 m/s pluss..

 

Noen som har synspunkter..og erfaringer vedrørende 7x64 samt ladedata å dele?

 

På forhånd takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Per S: har sluttstykkehode til både small, standard, medium og Magnum så det er ikke et tema..er som sagt 7x64 som "frister" mest.. Ser ut som et meget "flattskytende" kaliber.. Men mangelen på "ladedata" er det som "uroer" mest.. Så om noen har erfaringer og ladedata å dele så er jeg evig takknemlig!!

Link to comment
Share on other sites

Per S: har sluttstykkehode til både small, standard, medium og Magnum så det er ikke et tema..er som sagt 7x64 som "frister" mest.. Ser ut som et meget "flattskytende" kaliber.. Men mangelen på "ladedata" er det som "uroer" mest.. Så om noen har erfaringer og ladedata å dele så er jeg evig takknemlig!!

 

Hei,

 

Norske ladedata finnes det kanskje lite av, men om du kjøper ladeboken fra "DEVA" i Tyskland, har de plenty med ladedata i 7x64.

 

Denne ladeboken kommer godt med når du lader 8x57IS og 8x68S, samt 6,5x55 og 223. Selve ladedataene trenger en ikke tyskkunnskaper for å lese. Jeg har hatt god nytte av denne boka når jeg lader 5,6x50R Mag og 8x57IRS. Anbefales.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp 7x64! Det dreper lysten til å eie noe annet.

 

Før jeg kjøpte Blaser løpet i 7x64 grublet jeg mye over hvilke kaliber det hadde vært moro å prøve. Nå grubler jeg mest over hvilke våpen jeg skal kvitte meg med av de som står i våpenskapet og ikke blir brukt . Er innhabil til tusan, men trives svært godt med 7x64`n. Utmerket til all norsk storviltjakt. Det er godt utvalg av kuler, der man kan f.eks lade 140 gr til drøye 900 m/s og 175 gr til drøye 800 m/s.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det @slb anbefaler vil jeg nevne den tyske "hjemme - ladningsbibelen" fra RWS, det såkalte «blå boka». Dette fås nå gratis på nettet med veiledning hvordan en skal gjøre. :) I dette boka beskrives alt vedr. hjemme - ladning pluss en stor mengde relevante ladedata til ethvert kaliber deriblant 7 x 64 Brenneke.

 

http://rws-munition.de/jagd/service/wie ... bis-9.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

7 x 64 er i for seg et utmerket valg som når opp til prestasjonene til 7RM med bruk av mindre krutt, mindre smell og mindre rekyl. Pluss at en ikke trenger de lengre magnum - låskassene (boltrifler). 7 x 64 utmerker seg spesielt for kulevekter mellom 150 - 180gr.

 

Flere data til 7 x 64 finnes også blant annet her:

http://www.brenneke-munition.de/cms/dow ... html?&L=1;" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Alle ladningsdata er med godt margin under maks. trykket!

 

For dine foretrukne Barnes kuler finnes bl. a. her en stor mengde med relevante data:

http://www.robsoft.nu/databaser_en/ladd ... p?MainID=4

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene, den DEVA ladeboken får en prøve å få tak i..7x64 er et interessant kaliber og til mer jeg leser om den til mer lyst får jeg på å prøve dette kaliberet, 8x57 is er det "løpet" som blir brukt mest så sant jeg ikke velger poster der avstanden kan bli litt lange, på kveld, natt og tidlig morgen postering så har jeg byttet mellom 6.5x55 og 8x68s løpet.. men det er ikke til å stikke under en stol at oppfølgings skuddet kommer hurtigere med 6.5 løpet enn 8x68s.. slik sett så legger 7X64 seg mitt i mellom.. siden jeg ønsker å utelukkende benytte meg av homogene kuler så utelukkes 6.5x55 dersom en skal følge dagens lover. har lenge benyttet 120 gr ttsx i 6.5x55 med stort hell på rådyr her hjemme og på hjort utenfor Norges grenser. med 7x64 så vil jeg med 140/150gr ttsx ha et enda mer flatt skytende kaliber som lovlig kan brukes på hjort i Norge.. vet at det er mange som er nysgjerrig på dette kaliberet så dersom de med erfaring med kaliberet kan skrive litt mer om sine erfaringer, samt de som har ladedata med homogene kuler kanskje kan dele de.. så hadde jeg vært takknemlig..

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp kjøpt meg et 7x64 løp til R93, og gleder meg til å lade noen testskudd!

Kommer til å bruke løpet mest til utenlandsjakt, antiloper/hjort/sika/muflon/råbukk.

Syns det finnes brukbart med ladedate hos Norma/Vitha og Ladeboken?

 

Har løp i 6,5x55 , 30-06 og 9,3x62 fra før, men tror dette kan bli den nye favoritten :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Da var 7x64 Standard løp 58 cm bestilt.. Norma hadde ikke på lager.. Det var egentlig som forventet så blir sikkert litt ventetid.. Så da er det bare å komme med godladninger :-)

 

 

Klokt valg. Ein kompis av meg har ventet lengeeeeeeeeeeeee på sitt løp i 7x64 for sin 202, kunne like greitt bestillt frå Tysklad og fått det nesten umidelbart. Dette er like vanleg kal. der som 6,5x55 i Noreg.

 

Det er planty ladedata til 7x64, meir enn det ein har bruk for :D Så ikkje vær redd for det....Eit sted å begynne er Norma sine ladedadatsider..start på startladninger og jobb deg opp viss nødvendig....eg bruker N19 til alle ladningar og oppnår god fart og presisjon. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har mere krutt og kuler passert ut.......

 

150grs Scirocco II, med N-19/160 bak, leverer førsteklasses samling. Det samme gjør 120grs V-max med N-19 bak-og nesten samme treffpunkt. Norma fmj er like bak, men krever enda noe fintrimming. 162grs A-max samt noen flere står for tur i "testbenken".

 

Generelt sett oppleves 7x64 som et meget behagelig kaliber å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...