Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Har nå målt  lengden av PAR 223 uten comp. Løpet er 41.4 cm. 

Med original stokk slått helt inn er lengden uten comp 82 cm, med Magpul CTR 83.8 cm, med Moe+ og extended Butt-pad, som jeg bruker,  84.3cm.

 

 

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Mens dere andre venter på å få PAR i hus, så er jeg ferdig med min PAR kjøpt i Danmark. Har satt på lyddemper, en Sonic 35(jaktdepotet 1100kr), den bygger bakover og passer akkurat inni handguard'en, det er vel en mm klaring, får se om det går bra. På bildet er 3 moduler tatt av, ca 3x2cm. Ellers har jeg installert Triggertech justerbart avtrekk(Brownells.no), Aero Precision montasje (Finn.no 1500kr) og Magpul CTR stokk(Brownells.no) med extended Butt-pad(amazon.com+jetcarrier.com, Brownells selger Limbsaver som passer) så rifla blir lang nok.

ferdig rifle.jpg

Edited by LynxCAT
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstått det rett at lengde rifle måles med flammedemper/kompensator av, men rekylkappe med vilkårlig tykkelse kan være skrudd på stokken ?

Skjønner ikke helt logikken her, det er jo mye vanskeligere å ta av en komp som sitter godt fast enn skru av rekylkappa.

 

 

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Har hørt følgende argument for fluted kammer i PAR, men vet ikke helt om jeg trur på det da :

PAR bruker AR komponenter. Det blir problematisk da det ikke er noe gass port som fjerner noe av kruttgassen og dermed minker trykket. Det er da mulig å få for høyt trykk i kammeret i en PAR med patroner som er ok i en AR. Da kammeret er fluted, så kan hylsa utvide seg litt etter skuddet går av, for så å unngå for høyt trykk. Fysikeren i meg sier at den relative volumendringa vil være liten, så ta det med en klype salt.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Dette var nok en løsning uten problem. På mln PAR, levert av PVAS for 3uker siden, nye utgaven, med nye forskjeftet, er det ikke flutet kammer. Funker helt greit, fine hylser som er greie å lade om. I følge det som skrives på nettet, var det problemer med å få hylsene til å holde mer enn et par omladninger med flutet kammer.

Link to comment
Share on other sites

LynxCAT: Du gjør rett i å tvile. Gassen i en AR  (eller hvilken som helst annen rifle) tappes av etter maxtrykk, så det vil på ingen måte påvirke. Fluting er nesten påkrevd på rekyldrevne våpen som ikke er låst i skuddøyeblikket (feks halvstiv rullelås), og kan i teorien gi lettere ekstraksjon også i andre våpen. Men det er vel 95% bullshit (utenom rullelås).

Link to comment
Share on other sites

På 13.5.2017 den 11.25, Vassbekken skrev:

Dette var nok en løsning uten problem. På mln PAR, levert av PVAS for 3uker siden, nye utgaven, med nye forskjeftet, er det ikke flutet kammer. Funker helt greit, fine hylser som er greie å lade om. I følge det som skrives på nettet, var det problemer med å få hylsene til å holde mer enn et par omladninger med flutet kammer.

 

Tja, du har nok fluted kammer uten å vite det, det sier i hvert fall pvas.no riflene de selger har. Hylsene mine var fine de også, helt til jeg satte på lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har prøvd med trigger job, dvs. skifte fjærer, polere flater eller skifte avtrekk ?


PAR er litt spesiell da bolt carrier og dermed pumpa er låst når patron er kamra, det er hammeren som gjør 
jobben med å trykke ned pumpeutløseren før den treffer tennstempelet, så man kan bevege pumpa og kamre ny patron.
Krafta hammer treffer tennstempel med blir da redusert, noe som kan gi light primer strike ?


Noen AR avtrekk, feks Geiselle, har hammer som avviker fra milspec form, og trykker ikke ned utløseren for pumpa,
og kan ikke brukes i PAR. På nettet anbefales Triggertech avtrekk brukt i PAR, da hammer har mispec form.
Leter man litt mer på nettet så finner man at noen har opplevd light primer strikes med Triggertech i PAR, 
men jeg hadde ikke lest det da jeg bestilte justerbart Triggertech avtrekk. Avtrekket var innstilt på 3lb.

 

Avtrekket funka perfekt i første PAR 223 fra huntershouse.dk den ble brukt i. 
Den jeg solgte rifla til hadde et anna justerbart Triggertech avtrekk,
som også virka. Men med PAR 223 nr 2 som hadde Sonic 35 lyddemper påskrudd, 
fikk jeg light primer strikes ca hvert 4.skudd.


Hylsene var også skikkelig skitne, og jeg så tydelige linjer i dritten fra fluted kammeret.
Dette var også en PAR kjøpt i Danmark, men det tyder på at 223 PAR som Pedersen selger også har fluted kammer,
de sa i mail at "Vi har ingen Informasjon som tilsier at nye og gammel modell avviker på kammertype".

 

Så det jeg lurer på da er hva er det som gir light primer strike og hva kan jeg gjøre for å unngå det, selv om jeg bruker lyddemper ?

Noen hypoteser:

1) Triggertech hammer fjær for svakt, da den treffer pumpeutløser før tennstift, og hammer dermed mister kraft ?

2) Da Triggertech virka på anna PAR så må det være noe galt med den nye, Brownells foreslo

    fjæra til tennstempel, eller lengden på tennstempel.

3) Skittent kammer pga fluting gir ikke skikkelig kamring så hylsa beveger seg litt når tennstempel  treffer og tennhette går ikke av ?
4) .....
 

Jeg vet ikke hvordan justerbare avtrekk virker, strekkes hammerfjær lenger så friksjon og dermed trigger
pull øker ? Hvis så fall, så kunne jeg kanskje unngå light primer strike ved å øke trigger pull,
men jeg solgte Triggertech avtrekket uten å ha prøvd.

 

Skal prøve rifla med original avtrekk og lyddemper neste uke.


Triggertech selger også avtrekk med fast trigger pull på 5.5lb. Jeg sendte 
mail til Triggertech og spurte om hammer fjæra var sterkere på det avtrekket enn det justerbare, 
men de har ikke svart. 

 

Har noen gjort noe med original avtrekket ? Med avtrekksskrue kan man bli kvitt creep, Brownells har vel det, og selges også på Finn.
Men det er vel risikabelt å skifte ut hammer fjær med reduced power spring for å få lettere avtrekk, pga 
pumpeutløseren stjeler litt av krafta kan man vel da få light primer strikes ?

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd Hiperfire avtrekk på PAR ? Ser ideelt ut, fant dette på nettet :

 

For a trigger for Troy PAR might I suggest the Hiperfire 3G. It has a light trigger pull, single stage, 
virtually zero creep, nice clean break, but more importantly it has more hammer strength 
and speed than what a GI hammer spring provides. In the design of the PAR's bolt lock 
mechanism the hammer does impact and move the spring loaded bolt catch just prior to the 
firing pin, that reduces the speed and strength of the hammer strike. 
Most every single stage reduced weight trigger setup also has reduced strength on the 
hammer, that reduction in strength would be amplified in the PAR and you might start to 
get light primer strikes.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut som Pedersen tar inn Troy pump upgrade kit, siden de fleste PAR de har solgt allerede har det nye pumpe håndtaket, men det kan bestilles fra Sverige.

Blir litt dyrt da, 25% moms og tollgebyr kommer i tillegg

 

Tack för ditt mail.

Vi har precis fått hem dessa från TROY, men det kom till en extra kostnad på licensansökan i USA så de kommer att kosta ca 595SEK. Vi kan skicka utanför Sverige, men vi tar ut en administrativ kostnad på 250SEK för att vi måste köra själva till posten och manuellt boka frakten. Sen tillkommer ju själva fraktkostnaden också.

 

Med vänliga hälsningar/Best Regards,

Victoria Pejle

Administration & Financial Accountant 

Caliber 44

+46 (0) 340- 20 55 44

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan er presisjonen i disse, sammenlignet med en AR eller boltrifle innenfor ca samme prisklasse? 308 jeg er mest interssert i men det er vel mye det samme?

 

Og hvor plagsomt er det å måtte pumpe for å lade når en ligger? Er det plass til å feste en tofot? 

Link to comment
Share on other sites

Fikk en .308 i labbene i går :D  308 versjone har Troys alpha rail system, så det er nok mulig å åf festet en tofot. Men det må muligens jukkes litt. De riflene som jeg har nå (.223 og .308 - Hør med 2 alfa) har de nye pumpegrepene. så det er litt lite plass til tofot. Alternativet er vel en sånn: Bilderesultat for troy par bipod

Men der koster jo litt. 

Har ike fått skutt med min(e) enda da :(

 

Link to comment
Share on other sites

På 30.6.2017 den 10.30, bagde skrev:

Hvordan er presisjonen i disse, sammenlignet med en AR eller boltrifle innenfor ca samme prisklasse? 308 jeg er mest interssert i men det er vel mye det samme?

 

Og hvor plagsomt er det å måtte pumpe for å lade når en ligger? Er det plass til å feste en tofot? 

Nutnfancy sier Troy PAR er mer treffsikker enn de fleste AR han har skutt, https://www.youtube.com/watch?v=d8KMZpzNZQo.

Når man ligger kan man alternativt ha stiv venstrehånd og pumpe ved å dra hele børsa fram og tilbake med høyrehånda på pistolgrepet.

Link to comment
Share on other sites

På 30.6.2017 den 10.30, bagde skrev:

Hvordan er presisjonen i disse, sammenlignet med en AR eller boltrifle innenfor ca samme prisklasse? 308 jeg er mest interssert i men det er vel mye det samme?

 

Og hvor plagsomt er det å måtte pumpe for å lade når en ligger? Er det plass til å feste en tofot? 

Hvis du ikke skal ha lyddemper under handguarden så kan du bruke

https://www.noveske.com/collections/parts/products/trx-sling-stud-bi-pod-mount

ebay.com + jetcarrier er nok enkleste måten å bestille.

 

noveske1.jpg

 

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Er egentlig litt sugen på en slik i 223 (Selvfølgelig 223) til jegerklassen i DFS.

Men det funker vel ikke så bra med jakke og reim? Skulle vel heller kanskje hatt en vanlig en uten gassystem, de ser ut til å være bedre egna.

 

Fikk noen artige kommentarer når jeg stillte opp med min noget korte R93, for anledningen uten demper. Tipper reponsen hadde vært like god med en slik en.:)

Jeg synes det er artig å snakke med garva skyttere, ofte er det både gode historier og tips å plukke opp. Morro å prate med karer som skjøt lenge for jeg var påtenkt, og som forsatt er imponerende ivrige. Hvis en kommer med med noe litt annet enn Sauer så blir det ofte en god og hyggelig prat ut av det. En PAR eller tilsvarende en nok en god "icebreaker".

 

Link to comment
Share on other sites

På 1.7.2017 den 21.58, 8X68S skrev:

FS.

Men det funker vel ikke så bra med jakke og reim? Skulle vel heller kanskje hatt en vanlig en uten gassystem, de ser ut til å være bedre egna.

 

 

 Um? vanlig uten gasssystem? Ække noe gasssytem i Troy PAR

 

Link to comment
Share on other sites

På 1.7.2017 den 17.25, bagde skrev:

Avventer rapport! 

 

Skal du prøve deg i MAS/MAO?

 

På, husk påmelding kl 2000 i kveld ?

 

Er påmeldt... på venteliste. MAO tenker jeg.  men får se hva sjefen sier.. (lenge sidne jeg har blitt NM mester i Manuell nå)

Link to comment
Share on other sites

@HasselMuligens klønete formulert av meg.

Jeg vet at det ikke er noe gasssystem i PAR, og at den ikke er kompatibel med andre ar15. Er ikke det hele poenget med denne?

Men jeg har sett andre ar15 også uten gassystem opereres manuelt, der en drar tilbake ladearmen og slipper denne.

Så spørsmålet er om en slik er bedre egna enn PAR til liggende skyting med reim.

 

Ellers har jo PAR fått gode kritikker for bla presisjon, rett ut av boksen. Og er derfor litt interessant. Særlig også fordi den ikke er kompatibel med halvautomekanismer, jeg vet ikke hvordan dette er med de andre.

Jeg har ingen intensjoner om å være med på å tøye noen strikker, når det gjelder erverv av denne type rifler. Det komer skjelden noe godt ut av det. I så måte virker PAR som et fornuftig alternativ. Den er jo ikke så veldig ulik HK'n, som HV personell skyter DFS med. Men jeg har bare MP5 og den får jeg ikke skutt noe stevne med.

 

Men jeg har altså ingen erfaring i å skyte liggende med noe med pumpemekanisme, når venstre armen er låst av reima.

Kunne selvsagt kjøpt en for å prøve. Men jeg gidder ikke kjøpe noe som ikke er brukbart egna, for det er til konkurranseskyting i DFS og NJFF jeg har bruk for rifle.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter liggende med tofot/over sekk har jeg som regel venstre hånd på kolben, om det er mot kolben, en kolbesekk, eller en enfot. Jeg hadde ikke klart å leve med å måtte løfte rifla bort fra siktepunktet hver gang, jokke den bakover og fremover, og så finne skytestilling igjen. PAR og andre pumperifler er nok supre i Manual Open o.l., og drivjakt, men til liggende presisjonsskyting ville jeg kanskje valgt noe annet.

 

AR ombygd til rettrekker er bedre egnet da du slipper bevege hele våpenet ut av stilling for å ta ladegrep. De er kompatible med tofot/skytestøtte/sekk/wtf og hvis du har en grei ladehendel (alt annet enn milspec/standard-skrotet) er det null problem å ta ladegrep med hodet planta på kolben. Reimen kan du også plassere litt mer hvor du vil. På disse er det jo også et mye større utvalg i forskjefter.

Link to comment
Share on other sites

Det må vel være så enkelt som å frese bort en del av høyre side av kassa og bore og gjenge et hull i sluttstykkebæreren til et håndtak. Fresingen er da for å få et spor til dette håndtaket.

 

Forhåpentligvis er ikke sluttstykkebæreren på PAR like hard som på AR, der er de j....g harde.

Link to comment
Share on other sites

Med tofot så skal det ikek være noe hokus pukus og få pumpet, men det er nok ikke akkurat den slags bruk børsa er bygd for. Til innskyting får man heller lide med å løfte litt på den...

 

@badge - var mer treg påmelder...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda, alle var enige om ar der varen fin tur! Smekket på et H&K bak og forsikte, fikk skutt litt frihånd og litt liggende på elektronikk uten særlig innskyting. Den påmonterte kompen fungerte overmåtelig bra, det tok en stund før vi kom på at vi kee skjøt med en halvauto.

 

Men jeg og .308 er ikke bestevenner enda. Både før og under skyting lugget pumpemekanismen litt. Avog til låste den seg og det måtte røskes i den fårå få den løs. Mistanken er på den låsedingsen inne i kassa,( se bilder) detr var det noen små grader. ( ikke kjent lignende låsning på. 223'n men det har ikke fått skutt enda....) så de er filt bot og jeg klarer ikke å fremprovosere tilsvarnede lugging igjen. Får se hva neste runde på banen gir. Utover det er det som vanlig ,ed pumpe mekanismer, viktig å få den helt frem og bruke litt makt. Med delvis inngrep får man avtrekk, men da bare med klikk... så dra pumpen helt frem!

 

Presisjonen var riktig trivelig. De som prøvde den hadde ingen problemer med å treffe i midten av et bildekk som lå på 100m vollen stående med ag sikter. Ingen problemer å holde svarten stående med støtte mot en stolpe på,dgs skiva heller. Det er nok mer lavetten og siltene som setter begrensninge her. Og selv om avtrelket er helt allright, kan det nok hjelpe med et trimmet et.  Gleder ,eg til å få skutt med .223n

20170714_104039.jpg

20170714_104651.jpg

20170714_105650_000.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har på lyddemper så får du masse gass i kammeret, pga fluted chamber. 

Har sonic 35 lyddemper med et par moduler tatt av.

Hylsene mine var rene før jeg begynte med lyddemper, har en mistanke om at de som sier de ikke har fluted chamber, ikke vet at de har det.

Jeg har eldre modell kjøpt i Danmark, men Pedersen sier at alle modellene de selger har fluted kammer også.

 

 

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...