Jump to content

Pump Action Rifle


McTeddy

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Henta en Troy PAR i 223 i Danmark (huntershouse.dk), ble 13 300kr med norsk moms. Det koster 500kr for å frakte våpen med Norwegian og taxi sentralstasjonen til og fra huntershouse ca 200kr så blir det akkurat samme pris tilsammen som pvas.no tar, 14 000kr, hvis man skal til København uansett for anna ærend.

Rifla har den runde forend'en, ikke den åttekantede som Troy viser på hjemmesida si. Den kommer ikke med Medival muzzle brake, men "Dual Chamber Muzzle Brake" som Troy viser på 338 utgaven. Kompensator er ikke "pinned", så det skal gå greit å få den av uten å ødelegge kompensatoren. Jeg har tenkt å sette på en Sonic 35 lyddemper, den bygger bakover, men handguard'en har indre diameter litt større enn 3.5 cm, så da går det vel bra.

Avtrekket syns jeg er helt ok, har skutt 50 skudd med børsa, litt bedre enn en Ruger Mini kanskje. Har sett på nettet at Triggertech avtrekk er populært blandt Troy PAR eiere. (Geissele passer dårlig, har med pumpemekanismme utløseren å gjøre, søk på youtube)

Bilde rifla med ny stokk og montasje: https://dl.dropboxusercontent.com/u/76466042/after.jpg

Hvis det er noen fra tfs med skytelederkurs som har lyst å prøve rifla, pm meg, men da vil jeg prøve AR'en din :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg visste ikke før jul at pvas.no hadde planer om å ta inn rifla, derfor HH.

Jeg maila bla

sandnes-arms, oslo skytesenter, .2alfa, og vapen-soilen

og alle sa det var uaktuelt å ta inn rifla. Dessverre hadde jeg glemt pvas på lista over norske våpenlangere.

 

Det slår meg vel at det PVAS sikekrt kunen ha hatt bruk for de pengene i stedet for HH
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å ta av comp'en på PAR og sette på en lyddemper, sanns. Sonic 35 fra jaktdepotet.no.

Men så leste jeg på internett :

 

"Even those barrels that are already threaded (AR15's) should be rethreaded when attaching a suppressor. THis is because that in high volume production, the threads on the barrel are not always concentric to the bore. This doesn't matter with a regular flash hider or compensator but with the suppressor being off just a few thousands of a inch can create baffel strike."

 

Stemmer dette ? Kan uansett ikke kappe og gjenge på nytt, da blir børsa ulovlig selv med ekstra tykk rekylkappe på Magpul CTR stokken jeg har.

Blir sannsynelighet for "baffle strike" mindre hvis jeg bruker lyddemper som egentlig er beregna for litt større kaliber ? Sonic 35 kommer både i 6, 7 og 8mm utgave. Er klar over at effektiviteten til lyddemperen går ned hvis bruker større diameter enn nødvendig, men kommer uansett til å bruke hørselvern, vil bare få bort det værste høyfrekvente smellet til 223.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Borre ut de fremste bafflene litt dersom pussestokken tilsier at det kan bli ett problem?

Personlig ville jeg ikke giddet å dempe en 223. Har prøvd en del forskjellige dempere på en 223 jeg har, med marginal reduksjon i støy.

Da gjetter jeg på at det er halvauto du har? De slipper mye lyd ut igjennom utkasteråpningen når sluttstykket går. En 223 boltrifle lar seg dempe på lik linje med andre boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

Brownells har salg på avtrekk, bla Triggertech som er et avtrekk som passer bra i Troy PAR, koster 1400-1600kr.

(feks Geissele går det dårlig med, har noe med pumpemekanismen å gjøre, husker ikke detaljene i farta).

Er det noen AR folk her som har noen sterke meninger om rett eller buet avtrekk er best, og om justerbart avtrekk 2.5 til 5 pund er verd usle 200kr mer enn et fast et på 3.5 pund ?

Linker :

https://triggertech.com/collections/fir ... ry-trigger

https://triggertech.com/collections/fir ... ry-trigger

https://www.brownells.no/epages/Norge.s ... /100022916

https://www.brownells.no/epages/Norge.s ... /100022913

Link to comment
Share on other sites

...om justerbart avtrekk 2.5 til 5 pund er verd usle 200kr mer enn et fast et på 3.5 pund ?

Du kødder nå? Det var ikke et seriøst spørsmål?

 

Dersom det ikke er andre tekniske ting som utelukker det ene eller det andre avtrekket, så er det vel ingen ting å lure på?

Link to comment
Share on other sites

PAR har mil spec tube, og du kan sette på alle AR stokker som passer til det. Jeg har prøvd Magpul CTR og First Tactical Minimalist på min PAR.

Avtrekk er litt mer problematisk, noe med pumpemekanismen som gjør at feks Geissele avtrekk ikke funker bra, husker ikke detaljene.

Men Triggertech avtrekk er det mange som har installert, se

https://www.google.no/webhp?sourceid=ch ... riggertech

Link to comment
Share on other sites

Vanlige AR15 piper passer i Troy PAR, men du må tette igjen gassporten, eller du må få feks

2alfa.no til å bestille løp uten hull, de fikser det.

Ja, du kan bestille 300 blackout/223. piper løst i Norge, hvis du har våpenkort for gevær i samme kaliber og som løpet vil passe til.

Dvs. tror ikke det er fritt fram for å kjøpe 300 blackout pipe selv om den passer i 223 børsa di. Kan noen AR folk rette meg hvis jeg tar feil ?

 

 

Er det mulig å bruke vanlige ar15 piper i troy par?

Eller selges 300 blackout/223. piper løst i norge?

 

Veldig kul rifle, hadde vært rått å lagd en systemrifle på det konseptet.

Link to comment
Share on other sites

Vanlige AR15 piper passer i Troy PAR, men du må tette igjen gassporten, eller du må få feks

2alfa.no til å bestille løp uten hull, de fikser det.

Ja, du kan bestille 300 blackout/223. piper løst i Norge, hvis du har våpenkort for gevær i samme kaliber og som løpet vil passe til.

Dvs. tror ikke det er fritt fram for å kjøpe 300 blackout pipe selv om den passer i 223 børsa di. Kan noen AR folk rette meg hvis jeg tar feil ?

 

 

Er det mulig å bruke vanlige ar15 piper i troy par?

Eller selges 300 blackout/223. piper løst i norge?

 

Veldig kul rifle, hadde vært rått å lagd en systemrifle på det konseptet.

 

Lurte på om de har løse 223./300 blk troy piper i norge.

 

Siden ar15 piper passer, går det vel kanskje å bruke 9mm piper og magasin også, siden slutstykke hodet har samme størrelse.

En verden av muligheter, og alt som kreves er en moment nøkkel og en spesial nøkkel!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På ‎08‎.‎02‎.‎2017 den 9.15, LynxCAT skrev:

PAR har mil spec tube, og du kan sette på alle AR stokker som passer til det. Jeg har prøvd Magpul CTR og First Tactical Minimalist på min PAR.

Avtrekk er litt mer problematisk, noe med pumpemekanismen som gjør at feks Geissele avtrekk ikke funker bra, husker ikke detaljene.

Men Triggertech avtrekk er det mange som har installert, se

https://www.google.no/webhp?sourceid=ch ... riggertech

Har du PAR I .223 eller .308? Ser på bildene fra PVAS at den I .308 har vanlig buffertube, men ser ut som den I .223 har en merkelig overgang mellom kasse og buffertube som jeg innbiller meg gjør at det blir vanskelig med faste stokker og fullengde buffertube?

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Lindskog skrev:

Har du PAR I .223 eller .308? Ser på bildene fra PVAS at den I .308 har vanlig buffertube, men ser ut som den I .223 har en merkelig overgang mellom kasse og buffertube som jeg innbiller meg gjør at det blir vanskelig med faste stokker og fullengde buffertube?

Jeg har PAR i 223, kjøpt i Danmark. Børsa har akkurat samme overgang som vist på bilde PVAS nettside. Trodde det var gjort slik med vilje for at det skulle være umulig å sette inn bufferfjær og bygge om til halvautomat, men ser av bilder at for 308 er det gjort anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skifte avtrekker på en PAR 223, og har valget mellom rett og bøyd avtrekker, avtrekkene er ellers helt like(Triggertech). Jeg har hørt at man med AR skyter raskere med rett avtrekker, men er det noen vits å bruke rett avtrekker i en PAR ? Må jo lade før man skyter så veldig raskt går det ikke. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, LynxCAT skrev:

Jeg har PAR i 223, kjøpt i Danmark. Børsa har akkurat samme overgang som vist på bilde PVAS nettside. Trodde det var gjort slik med vilje for at det skulle være umulig å sette inn bufferfjær og bygge om til halvautomat, men ser av bilder at for 308 er det gjort anderledes.

Takk for svar. Det ser ut som for meg at hvis man setter på en fullengde buffertube og fast kolbe på den der så vil kolben effektivt bli lengre enn vanlig, altså LOP vil øke. Stemmer det?

Edit: Og en ting til, er det flutet kammer på den? Jeg hørte det nevnt i en Youtube video, men jeg har ikke funnet noe annet om det. Prøvd å sende mail til Troy, men ikke fått svar.

Edited by Lindskog
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Lindskog skrev:

Takk for svar. Det ser ut som for meg at hvis man setter på en fullengde buffertube og fast kolbe på den der så vil kolben effektivt bli lengre enn vanlig, altså LOP vil øke. Stemmer det?

Edit: Og en ting til, er det flutet kammer på den? Jeg hørte det nevnt i en Youtube video, men jeg har ikke funnet noe annet om det. Prøvd å sende mail til Troy, men ikke fått svar.

Har ikke AR så jeg vet ikke om length of pull blir lengre. Har hørt at kammeret er fluted, for å gjøre ekstraksjon enklere.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis noen har veeldig lyst på en Troy PAR med en gang, så ligger min ute på Finn. Jeg kjøpte den for å bruke lyddemper, men børsemakeren hvor jeg bor får ikke av kompensatoren, selv om den ikke er pinned.

Lurer på om jeg tar meg en tur til Danmark igjen og kjøper en ny en hos huntershouse.dk, da de vet hvordan man tar av compen

 Hej, Den er formentligt limet på med gevindlim, Lock-tide eller tilsvarende.
Vi bruger en meget stor nøjle. Den får et forsvarligt stort slag med en meget stor 
hammmer. Blot en gang - så er den løs. Med venlig hilsen Ole

pvas.no kunne ikke garantere at de får av kompensator, da de ikke har fått inn noen rifler ennå, og vet ikke hvordan comp på deres parti er festa.

Eller kanskje jeg bare skal kjøpe et nytt løp ?

Kompensatoren på PAR er forøvrig meget bra, jeg så på en som skjøt med rifla mi, og løpet bevegde seg ikke. Dynamisk skytterne på banen var også imponert.

Edited by LynxCAT
Link to comment
Share on other sites

Ja, lock-tite løsner når det varmes opp. Forskjellige typer løsner til litt forskjellige temperaturer, men å varme med en propanbrenner, fortrinnsvis uten direkte kontakt med flammen bør fungere. Kan vurdere å kjøle det ned for så å varme det opp hurtig dersom det er veldig gjenstridig.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...