Jump to content

Langholdsrigg med flere løp!


Sunnmøring

Recommended Posts

Etter å fått muligheten til å friske opp 20 år gammel kunnskap om skyting på lengere hold så må jeg bare innrømme jeg har blitt bitt.. Igjen..

Hittil så har all min skyting/trening vært jakt relatert.. (Hvertfall de siste 20 årene) Førsteskuddet skal sitte der det var tenkt og et hurtig oppfølgings skudd.. Sittende..stående og liggende skyting uten to fot.. Eneste riflen jeg har tofot på er på salongen..

 

Tilbake til temaet.. Sjansen er nå stor for at det havner en langholdsrigg i skapet.. Men hva skal en velge? Kjøpe ferdig? Bygge selv?

 

Noe som begrenser utvalget er at jeg ønsker muligheten til å kjøre flere kaliber i riggen..

 

Jeg har prøvd og falt pladask for en Barrett MRAD og jeg ser for meg en konfigurasjon som består av løp i 308 win og 338 LM.. Grunnen er enkel.. Jeg tror rett og slett riggen kommer til å bli brukt mye mere når en har muligheter bruke 308 på de avstandene som de fleste banene her omkring tilbyr..

 

Finnes det alternativer til MRAD? Jeg vet at accuracy international axmc er et alternativ og og Sako trg M10 er et annet (denne er vel ikke mulig å få tak i?)

 

Et annet spørsmål som melder seg.. Hvilket kikkertsikte skal en velge? Og hvilken forstørrelsen skal en gå for? Første eller andre billedplan? Hvilket retikkel er best?

 

March x 5-50x56

 

March FX 5-40x56 FFP

 

IOR 12-52x56 Terminator

 

Nightforce 5-25x56 ATACR

 

Schmidt & Benders PMII 5-25x56

 

khales K624i har jeg så det er grunnen til at det ikke står på listen..

 

Noen andre som bør vurderes?

 

Innspill tas i mot med stor takk!!

Link to comment
Share on other sites

AI AXMC i 338LM og 6.5x47. Det er det jeg har lyst på.

Barret er vel bare noe rakleværk, ihvertfall det jeg har hørt.. :?:

 

Med Sako TRG, AI og Steyr SSG, så får du iallefall noe av det ypperste av hyllevare.

 

Kikkert så er min mening, March FFP eller kahles 624i.

 

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Barrett er absolutt ikke noe rakkelverk, men leverer kvalitet og presisjon!

 

Ett annet alternativ for deg er Blaser Tactical 2.

 

Selv har jeg ei PGM Ultima Ratio med hurtigbytte av løp/kaliber, men den begrenses til patroner i 308 familien. Hadde tilsvarende rifle i 338lm men den ble for lite brukt i forhold til 308'en, så skjønner tanken din!

 

Tror du får mest glede av March 5-40x56 med 0,5mil knepp!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen UltimaRatio.. At MRAD skulle være "rakklete" var ikke mitt inntrykk.. Den virket tight og presisjonen var det ikke noe å si på.. Og løsningen på "løpsbytte systemet" tiltalte meg..også muligheten til å bruke deler fra AR plattformen når det gjelder skjefte.. Samt at mulighetene til å raskt komme til mekanismen osv. Med tanke på renhold og justering..

 

Blaser tactital 2 er også et alternativ ja.. Men siden den ikke er kompatibel med noen av løpene eller stokkene mine fra R8 plattformen.. Så er jo muligheten der for å "utvide" horisonten hva andre merker gjelder..

 

Siden dette ikke kommer til å bli en direkte billig affære så setter jeg pris så mange kvalitative tilbakemeldinger som mulig.. Ikke minst når det gjelder optikk..

Link to comment
Share on other sites

Anngående optikk.

Jeg har S&B 5-25x56.Denne vil jeg likestille med Khales 6-24 sånn rent optisk.

Har kikka i flere March kikkertsikter og nøyd meg med å kikke og ikke kjøpe :winke1:

Jeg har også en IOR 12-52x56.Denne er bedre optisk enn S&B siktene mine og i tilleg har den 40mm rør så du har mye muligheter for å kunne skru deg langt ut med ett kraftigt kaliber.Skulle jeg kjøpt nytt langholdskikkertsikte nå så hadde det blitt en ny IOR.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Voere sin LBW - M! Denne har fått topp karakterer i kontinentale våpen - reportasjer, og det beste er at du kan bytte på piper, kaliber som du er vant til fra din R 8. Ekstrapipe koster fra 800.- Euro. Kaliberutvalget fra 222 Rem - 338 LM! Et veldig avansert våpensystem.

 

Ellers Voere X3, samme opplegg som LBW - M, men kun 2 kalibere nemlig 308W og 408 Cheytac. :mrgreen:

 

@Sunnmøring: For deg som liker Kimber spesielt godt finnes en Tac - versjon i 308W, og den kalles for Kimber 8400 Advanced Tactical.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja.. :) her var det kommet noen tilbakemeldinger..takker for det..

 

Gunnerside: AI PSR er absolutt et høyaktuellt alternativ ved siden av MRAD har du noen anbefalinger til hvilken lyddemper som er best.. Vil ha hurtigfeste for å feste over bremsen?

 

Bullpup.. Bruksområder til denne riggen tilsier at hverken lengde eller vekt er kritiske aspekter.. Heller en fordel med tanke på liggende skyting og mindre rekyl..

 

Voere så ikke så værst ut.. Men er enda dyrere enn både AI og Barrett..så den har ikke kommet på blokken..

 

general8 har også kommet med fine argumenter vedrørende AI på PM..

 

Om flere har erfaringer med AI så setter jeg stor pris på noen ord.. Ikke minst når det gjelder optikk, tofoter.. Monopoder..lyddemper for feste over brems.. Og igjen takk for tilbakemeldingene :)

Link to comment
Share on other sites

AI er bra saker.

Jeg har 2 stykken

AI AWM 338 LM

AI AWS 7.62

Begge med spesialbremser med gjenger i front.

Trer demperen over flammedemper.

Har 2 Brugger Thomet dempere produsert for disse riflene.

Har også en demper til fra Bt som du kan bruke på begge riflene. Den skrus rett på løpsgjengene.

 

SB PM II. 5-25x56 P4f ret på begge riflene med Spuhr montasjer

 

Ligger bilder på vis din langholdrifle på side 24 tror jeg

Link to comment
Share on other sites

Se her ja.. :) her var det kommet noen tilbakemeldinger..takker for det..

 

Gunnerside: AI PSR er absolutt et høyaktuellt alternativ ved siden av MRAD har du noen anbefalinger til hvilken lyddemper som er best.. Vil ha hurtigfeste for å feste over bremsen?

 

 

Helt klart Brugger & Thomet fra Sveits.

Jeg la inn noen bilder nå på hvordan de ser ut.

Helt fantastisk demping på begge mine AI rifler.

Enkelt å sette på og de tåler extremt mye og du sliter dem neppe ut.

Skal du ha BT så send meg en Pm. Så skal jeg hjelpe deg å få den til deg. Samme med AI compene med gjenger.

 

BT lager også nå muzzlebrakes og dempersett til Mrad hvis du går for den modellen.

M40 A1 kan sikkert fortelle deg litt mere om dette ;-)

Link to comment
Share on other sites

Gunnerside.. Takker og bukker..du skal ikke se bort i fra at det kommer en pm på nyåret vedrørende den demperen og hvordan få den hit til landet :) hva er leveringstiden på den demperen? Budsjettet tilsier at det blir handel mars/april 2015

 

Noen som vet pluss/minus hva AI PSR AX med 308/338 løp kommer på ferdig levert? Og hva leveringstiden er?

 

Barrett MRAD finnes det i skrivende stund 3 stk på lager hos Landerø

 

Niclas: det med å lage "uorginale" løp var noe som General8 også fremhevet.. Og det er jo et pluss..

 

Igjen takker og bukker for hjelpen så langt.. Om noen flere har noe å bidra med.. Ikke vær sjenert :)

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggeligt :-)

Demper ca 6 uker fra Sveits.

Muzzlebrakes lik mine ca 1 uke fra Uk.

 

Jeg venter på extra tennåler og uttrekkere og fjærer fra AI nå. Greit å ha i tilfelle brudd i fremtiden

Men regner med de aldri ryker.

Slike deler må spesial bestilles og det tar litt mere tid.

Men servicen hos AI og Sportingservices samt BT i Sveits er bare helt fantastisk.

 

Jakt og Friluft tror jeg får inn PSR AI 338 nå.

Sjekk med dem. Sist jeg hørte rykter var det den sorte modellen i farge.

Link to comment
Share on other sites

Barret er vel bare noe rakleværk, ihvertfall det jeg har hørt.. :?:

 

Det er det nok M82 systemet de snakker om,den er bra til sitt formal då !

Men Mrad , er noe helt annet. Jeg er kjempe fornøyd med min .

037_zpsb9274d78.jpg

006_zpsa395dd2c.jpg

 

Ang kikkert ,så kan du ikke gå feil med en SB 5-25x56 P4F.

Link to comment
Share on other sites

Barret er vel bare noe rakleværk, ihvertfall det jeg har hørt.. :?:

 

Det er det nok M82 systemet de snakker om,den er bra til sitt formal då !

Men Mrad , er noe helt annet. Jeg er kjempe fornøyd med min .

037_zpsb9274d78.jpg

006_zpsa395dd2c.jpg

 

Ang kikkert ,så kan du ikke gå feil med en SB 5-25x56 P4F.

 

 

jøss,den la seg ut 2 ganger,?? Admin ,vennligst slett den ene ,takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt TRG`s,AI`s og skulle ha ei AIMC,men sjangsen bøy seg til at eg kom over Mrad,og da var det greit å prøve noe annet. Den er dønn solid ,fint rekylopptak rett bak I skuldra, enkel å skifte løp ( kun orginal løp) ,slank og "enkel" I bruk. Men når enn har hatt AI,så savnen litt "ladeopplevelsenmedlydsolidfølelsen" når enn tar ladning :-) . Well,enn kan ikkje få alt . Om du går for AI eller Mrad,så blir ingen feil ...jatakk begge 2 !

025_zps2c03bbc0.jpg

 

032_zps15ea802a.jpg

026_zps3701178f.jpg

016_zps2f6422bd.jpg

litt å sammenlikne med. Jeg har forøvrig ,kladda på de Nye av Beretta ,Sako,PGM,+++ ,på IWA og Shot Show,men ikke skutt med de. SÅ det er like mange meninger ute der,som jeg har hår på hode....

Lykke til :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

M67..Ole Brum er en fin type synes jeg.. :) Med et forbilledlig livssyn.. Og ja takk begge deler.. Hadde ikke vært dumt det.. Men livet består av mange valg.. Og "skap plass" økonomi.. Og ikke minst husfreden gjør at det vil være klokt og gjøre et valg i denne sammenhengen :winke1: (der visse deler av husholdningen helst hadde sett at jakt..konkurranser..timer med våpenpuss og alltid nye prosjekt, ikke hadde vært et tema :twisted: )

 

M40A1.. Pokker.. Hadde håpet at du skulle komme med noen "knakende" gode argumenter for MRAD.. Som hadde gjort valget lettere :winke1: herregud.. For noen bilder..TAKK :)

 

Jeg har prøvd MRAD.. Og jeg likte den veldig godt.. Og det med rekylen "våpen førligheten" om det er et ord som kan brukes.. Hvordan alt føltes veldig naturlig.. Hmm..

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. takk General8 :D.. Jo tenkte jeg skulle gjøre det enkelt denne gangen.. 308 og 338..

 

Til jakt så har jeg løp i 223..6.5x55..8x57is og 8x68s til en Blaser R8 Lux og en Blaser K95 kipplauf i 7x57r og et løp på vei i 30r blaser

 

Har solgt R8 proff stokken min og 300 win løpet mitt.. Med tanke på en reinspikka langholdsrigg.. Siden jeg tydeligvis lider av kaliber/løpssyken kan det egentlig være helt greit at utvalget av kaliber begrenser seg til denne riggen :winke1:

 

Men jeg får se om det byr seg en mulighet å få "klådd" på en PSR før Mars/april 2015

 

Optikk.. Hva anbefaler folket.. Og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

KnutErik: det har du helt rett i.. Men har ikke tenkt å "finne opp hjulet" på nytt.. Dersom innspill kan gjøre at prosessen går lyte fritt.. Og at jeg slipper "dyr kjøpte" egene erfaringer med tanke på utstyr.. Så sier "Sunnmøringen" i meg at det kan være klokt å lytte.. Men den endelige avgjørelsen hviler til syvende sist på mine egene skuldre.. Og ingen kommer til å bli klandret for rådene de gir :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Å annbefale kikkert ,er som å riste eit vepsebol her inne,....... stopper veldig på $$$$ då. Som sagt ,og I "den store langholdskikkert testen" (på FB,der så jeg den). Så er SB 5-25x56 P4F på pallen ! Enn kan argumentere seg blå og rød om penger ,mer ammo,skyt mer....ja I perfekte forhold,men desverre er ikke alle skytedager sånn I Norge. gråvær og tuskeregn,då må du se hva du skal skyte på . mine 5cent

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder M40 a1 ;-)

Sunnmøring.*

Har du casj og alt klart og Landrø har på lager så kjøp en Mrad i kal 308 og løp i 338 Lm

 

55000 kr rifle og løpssett 14000 kr ca tror jeg.

Optic har du kanskje?

 

Eller hvis JF i Arendal har den nye Psr i 338lm så er jo dette ett godt alternativt. Men de børsene er litt dyrere.

 

Jeg har 4 LH rifler og er happy med dem alle.

2 stk i 308 og 2 i kal 338 Lm

 

SB PM II 5-25x56 på 3 av riflene

Den siste har Premier HT 5-25x56

Alt funker.

Lykke til med valget ditt 8)

Link to comment
Share on other sites

Forstår ;-)

Kjøpte en Benelli Supersport til frua jeg også hehe

Taktisk tankegang :mrgreen:

 

Har du pengene ...så hadde jeg gått for den nye AI Psr. Enten i sort eller bronce farge som M40 a1 viser bilder av.

 

Det er valgets kvaler. I mellomtiden får du drømme om dem og ta en vurdering på hvem av de du drømmer mest om :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått testa mye bra optikk. S&b, Nightforce, March, Hensoldt, ikke så mye med Khales men litt. Selv bruker jeg en March FX 5-40x56 ffp iluminated og er meget fornøyd med denne da retikkelet kanskje er det beste som finnes til jakt. Til taktisk skyting og langhold er den også bra. Plusset med sikte er ekstremt mye zoom (som er genialt i forhold til identifisering), fantastisk bra retikkel og klar og fin optikk. Minuset er at det bare er 24 mil total elevation adjustment på denne men du har i tillegg 14 mill i retikelet som gir deg 38 mil totalt viss du har riktig tilt på skinna og montasjen din. Det tar deg ut til over 2000 meter med de fleste kaliber(får 2500 meter med mitt kaliber).

 

Litt etter nyttår kommer det noe fra I.O.R Valdada som jeg tror vil bli verdens beste sikte til dette bruket. De kaller den for I.O.R Crusader og den finnes allerede, men i moa/moa. Litt etter nyttår kommer denne i mil/mil. 5.8-40x56 ffp med 28 mil adjustment og latterlige 45 MIL i retikkelet(73 totalt!!!). Optikken på denne vil være helt i verdensklasse på lik linje med det beste fra S&B. Det mekaniske skulle være verdens beste da I.O.R kom best ut i den testen som ble referert til her tildligere. Retikkelet ser helt perfekt ut for meg hva angår taktisk skyting og langhold. Sikte skulle tåle meget røff bruk selv med .50 cal i all slags vær. Ergonomien ser også ut til å være utrolig bra.

 

Eneste jeg er litt usikker på er hvor mye av retikkelet som kan opplyses. En del andre I.O.R sikter opplyser bare dotten i midten. Jeg foretrekker å ha opplyst hele retikkelet. Trur uansett at dette sikte blir det som kommer på min neste rifle.

 

http://www.valdada.com/scopes/tactical- ... um-reticle" target="_blank Litt Info og bilder fra hjemmesiden deres

 

Er egentlig enig med Knut Erik når det kommer til valg av rifle. Gå for magefølelsen viss du ikke klarer å skille på riflene med fornuften. Selv hadde jeg valgt en Desert Tech SRS A1 i 338 lapua og med en 6.5x47 lapua konversjon da 6.5x47 lapua gruser 308 i alt stort sett. Da hadde du hatt like bra presisjon som MRAD og AICS. 26 inch pipe men i en mye kortere og litt lettere pakke. Den ville føles mye lettere å holde i på sittende og stående skyting da tyngdepunktet er mye nærmere kroppen. Det ville gjøre den mye bedre egnet til jakt en de andre riflene og være minst like bra liggende. Du får også et magasin som tar 10 cm patroner som igjen gir deg masse friheter til lading av de lange og flotte patronene som de aller fleste må skyte som enkeltskudd i sine rifler. Har selv skutt ganske mye med Desert tech sine rifler og jeg har bare bra å si om de. Presisjonen er upåklagelig, faktisk ville jeg si bedre en MRAD og AICS da Desert tech får piper levert av lothar Walther.

Link to comment
Share on other sites

Gunnerside: Litt fra eller til når det gjelder kroner og øre.. Er ikke det som velter lasset..

 

Jeg kjøper som regel det jeg virkelig vil ha når det gjelder våpen.. (Innenfor rimlighetens grenser) Og kunne ikke falt meg inn å bytte ut noen av de våpene jeg har i skapet.. Disse er jeg super fornøyd med og passer meg og min jakt perfekt.. Jeg kjøper aldri på impuls.. Bruker tid på å innhente informasjon og selfølgelig ta og føle på så mye som mulig før handel.. Når jeg har tatt et valg og handlet.. Ja da bruker jeg ikke mere energi på å tenke på hverken pengene det kostet.. Eller om det var det rette valget..i mitt hode så var det det rette valget for meg..

 

Eierglede når det gjelder våpen er viktig..å sitte på post å se lyset spille med vakkert treverk.. Nyte god bygge kvalitet.. :shock: (Hehe..ser jo nå hva jeg skriver..asylet neste :twisted: )

 

Optikk er en av de tingene en har lett for å irritere seg over i hverdagen.. Derfor kjøper jeg alltid kvalitet.. Og når det gjelder jaktoptikk så føler jeg at jeg har grei kontroll.. Men når det gjelder "langholds opptikk" er det mere upløyd mark.. Så jeg får bruke litt tid på å kartlegge mere.. Innspill blir imøtesett med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

ArcticJohnsen: takk for flott innlegg.. Den kikkerten så bra ut..absolutt en som må tas med på listen.. Den Desert Tech riflen ser fin ut den.. Men hvordan er det med bullpup når en er nærmere 2 meter? Blir ikke det litt kronglete? (Lang kropp..lange armer) når jeg prøvde MRAD så føltes det bare så sinnsykt riktig ut.. Alt var det det skulle være liksom..

Link to comment
Share on other sites

hehe ja tro meg jeg tenkte akkurat det samme som deg da jeg er 1.88 m på strømpelesten. Men jeg ble overraska, det tok liksom 2 minutter så føltes det helt fantastisk. Det er faktisk veldig mye lettere å holde øyet i kikkerten under skyting enn det har vært på noen av de andre riflene jeg testa med unntak av Sako trg m10 som var like bra på dette. De har liksom fått til en rifle på 5 kg men som har så si samme følt rekyl som AICS. Jeg har bare skutt med MRAD en gang og den føltes bra men når du opererer bolten syntes jeg at den kanskje virket litt billig i forhold til Sako og AICS. Men den skaut ganske bra husker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Beklager uttalelsen om barret, var basert på tidligere rykter jeg har hørt, ikke egen erfaring :winke1:

Ellers støtter jeg det de andre kommer med, velg det du har lyst på.

Meg selv har veldig lyst på en AI AXMC i 338 og 6.5x47, men hadde ikke takka nei til MRAD heller....

Tror forresten at Jaktdepotet har et par AXMC i 338/308 i bestilling :wink:

Link to comment
Share on other sites

SRS: http://www.thetruthaboutguns.com/2013/07/foghorn/gun-review-desert-tactical-arms-stealth-recon-scout-dta-srs-rifle/

 

Til den prisen me snakke om her 60000+ så er alt bra vil eg tru. Eg ville ha ei lita rifle eg kan ta med meg på jakt, samtidig som den skal brukast til langhold. SRS er ikkje perfekt, men eg føle den er nerme. Den går steikande godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...