Jump to content

Powdercoating av blykuler


OlavM

Recommended Posts

Har kikket litt rundt med fortrengt interesse på temaet powdercoating. Amerikanerne er jo helt ville og påstår at dette er den hellige gral innen coating av blykuler.

Har kikket litt rundt på nettet og funnet norke firmaer som selger dette via nett. Men det er flere typer coating, polyesterbasert,polyetylenbasert og silikonbasert. Hva egner seg best til kuler.Alt like bra? Alle disse tre har lik herdetid og varme (200grader i 20min)

Noen som sitter med erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Bra at noen har prøvd :D Er det mye "dill" med det, eller har du funnet et system som svelger unna litt kuler?

Etter hva jeg kan tolke av div info så er muligens epoxy litt mer hardført?

Men å finne norsk forhandler man kan kjøpe av, har jeg ikke lyktes med enda. (epoxy altså)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er skeptisk til med dette er at man må bake det i stekeovnen. Jeg vil ikke ha dette i ovnen jeg lager mat i og er liksom litt styr om man må handle egen steikovn å ha i garasjen. Vil vel ta litt tid også? Er ikke så mange hundre det blir plass til i ovnen om gangen. Er liksom greiere å fyre opp Staren og size ett par tre tusen i slengen!

 

Liker tanken på at kulene oppfører seg som mantlet, uten røyk og slagg fra kulefettet.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er skeptisk til med dette er at man må bake det i stekeovnen. .

 

Jeg løste det med en hybelkomfyr jeg tok med meg fra gjennbruken på søpla, står og brukes i garasjen.

 

Eneste jeg har gjort er at jeg har satt på en vifte (ble som en varmluftsovn) slik at jeg han fylle den med flere lag med kuler av gangen.

Link to comment
Share on other sites

How to powder coat lead bullets

" target="_blank

 

Test ved 430 m/s

" target="_blank

 

Alternative påføringsmetoder:

" target="_blank

 

BB kuler:

http://www.dx.com/p/6mm-bb-black-plasti ... Hpjy1THk1g" target="_blank

 

Billigere

http://www.harborfreight.com/16-oz-powd ... 93308.html" target="_blank

http://www.harborfreight.com/16-oz-powd ... 93309.html" target="_blank

 

http://www.harborfreight.com/10-30-psi- ... 94244.html" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

hmh, har ennå ikke brukt mitt sett jeg kjøpte fra eastwood http://www.eastwood.com/paints/hotcoat-powder-coating/powder-coat-guns.html

Den pistolen gasolin selger ser klin lik ut, mens eastwod-pistolen skal etter sigende være 110V.

Jeg bør vel snart ta den ut av eska og se etter..

Mitt planlagte bruksomeråde er rifle og demper med lav hastighet på kulene.

Researchen brakte meg altså innpå elektrostatisk pålegging av pulver.

Utfordringen er muligens å få kulene til å "stå" stødig nok på ett brett for pulverpålegging og flytting inn i ovnen.

 

Om noen har en ferdig renset klatt med mykt bly å avse, så er det min største glede å få fart på prosjektet.

Jeg bor i indre SørTrøndelag; om noen vil kakke seg med og eksperimentere ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kom jaggu en pakke med magisk pulver på døra, teflonbasert. Utolmodigheten var stor og fruen var borte, komfyren ble fyrt opp.

Mens ovnen varmet seg, puttet jeg en neve kuler i en boks med lokk og "tørrshaket" de. Rettogslett bare tømte pulveret i boksen.

Satte de på ett brett og inn i ovnen. Var litt skeptisk angående lukt,damp,røyk, men ingenting. 200 grader i 20 minutter.

 

10857936_10205376718448048_5397094691224425989_n_zpsf5f55e56.jpg

 

Sizet noen .32 kuler for å se resultat

 

10294493_10205377295782481_2014222017475171996_n_zps4083f5f6.jpg

Harru flaks, trenger du ikke vett var det vel en som sa,syntest det fungerte bra. Coatingen ble både hard og glatt. Men om det er praktisk å coate tusenvis av kuler på denne måten vet jeg ikke enda, da må opplegget raffineres. Men åpner jo opp for mere støping til rifle, å cote noen hundre kuler går greit. Men må vel få skutt litt før jeg går for høyt ut. Men litt morro var det. Så langt.

Link to comment
Share on other sites

Kulene har så langt sittet godt fast i underlaget, må rive av en og en, tar for lang tid til at effekten med avkjøling blir bra. Slipper kulene dine lett fra underlaget?

Jeg husker at en Amerianer på Youtube nevnte at du måtte bruke "Non-Stick" folie for at du skulle slippe å rive kulene løs.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Førjulsnissen lempet en pakke i postkassa mi med svart powdercoat.

 

Komfyren i garasjen ble fyrt opp på 200grader. 70 200gn SWC ble dumpet oppi sammen med en neve softgunkuler og "nok" powdercoat i en tom pepperkakeboks og ristet til kingdom come.

 

Deretter lagt på stekebrett og inn i ovnen på 200 grader.

 

2a81cue.jpg

 

Etter sizing så det slik ut (ble forøvrig kun 69 da den ene trillet under traktoren min og jeg orket ikke lete etter den).

debnzc.jpg

 

Ladet opp 5 patroner for å teste i morgen en gang.

fvcyno.jpg

 

Konklusjon: Er kjempefornøyd med resultatet siden dette er første gangen jeg powdercoater noe. Jeg vil nok påstå at man må size kulene. Jeg må også få skaffet meg et teflonbrett eller noe for det var satans vanskelig å få dem av brettet.

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg virkelig ikke, har ikke tenkt på det i det heletatt. Men tefloncoating av kuler er jo ikke akkurat nytt, så jeg trodde jeg var på rimelig trygg grunn. Men er dett verre enn blydamp/støv? Er det en fare med det bør det jo sjekkes. Var en på et amerikansk forum som lurte på om det luktet rart..Har ikke skutt prøvekulene mine, så har ingenting å rapportere enda.

Link to comment
Share on other sites

Testet kulene fra i går. De gikk ganske bra (de 2 oppe var gamlingen som prøvde).

 

a4yj6d.jpg

 

I løpet så var det noe som først så ut som blying, men det var bittelitt litt rester av coatingen (kan jo også ha vært krutt, har skutt så lenge med blykuler at jeg har glemt åssen det skal se ut om man bruker mantel :roll: ) som kom ut uten problemer med en boresnake. Det ser også ut som at disse kulene tok med seg noe av den blyinga som var fra forrige ukes juleavslutning (100+ blykuler) altså lignende effekt jeg har sett ved å skyte noen skudd med vanlig mantel :shock:.

 

Jeg kan godt forstå at enkelte "over there" mener dette er den hellige gral innenfor kulestøping.

 

Coated noen flere kuler nå i ettermiddag. Denne gangen med vannherding og de virker vesentlig mer solide enn forrige batch.

 

263val4.jpg

 

Brukte bakepapir som underlag i stekebrettet. Det gikk 2 omganger på et papir og det var bare å tømme innholdet i vannbøtta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig skutt noen kuler med coating. Ble .357, 158gr swc. !8 skudd er ikke nok til å komme med en konklusjon, men Rausheim rapporterte at løpet ble renere etter skyting enn før, så ingen pussing her heller, har vel skutt 100 357mag blykuler før testen. Løpet VAR renere etter skyting. Og ingen røyk eller gass som jeg kunne merke. Skjøt kulene inn i snøen og gravde frem noen. Er rimelig fornøyd med resultatet.

 

10409665_10205648778929390_7535411916514003795_n_zpsb650166b.jpg

 

Blir coatet noen 9mm kuler i kveld, skal prøve å blande inn litt tynner i pulveret, får se om det fester jevnere/lettere enn å tørrtumble.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må også forsøke å få til litt jevnere resultat da (spesielt!) de kulene jeg bruker i min .45ACP (SWC) er allerede er kinkige nok mtp mating selv uten powdercoatingen.

 

Kjøpte noe stæsj i går, en pose med airsoftkuler, så har jeg flere enn den neven jeg fant i rotet mitt. Å kjøpe airsoftkuler blir litt som å kjøpe tamponger til kjerringa, man må liksom si "det er til for å mantle blykuler. Altså til EKTE våpen" :oops:

 

Kjøpte også ei teflonmatte. Det står for øvrig at de skal tåle 260 grader celsius.

Link to comment
Share on other sites

Til de som har tenkt å prøve men er litt sjenert kan jeg anbefale:

6mm BB Silver Plastic Bullets (2000-Pack)

USD 8.99

http://www.dx.com/p/6mm-bb-silver-plast ... LA70flGh5Q" target="_blank

Regn med 4-6 uker levering.

De fleste fargene er utsolgt og prisene har steget betydelig på ett år -

Det ser ut til å gå mot kuletørke for BB så det gjelder å sikre seg litt.

 

Ett sniff dyrere men de blir formodentlig postet fra UK og det går kjappere.

Direkte fra Manchester.

BB Bullets Pellets Bulldog High Grade High Quality Airsoft Polished Bullets 0.2g

http://www.ebay.com/itm/BB-Bullets-Pell ... 35e34391ce" target="_blank

Kjøp gjerne 10000 - da blir de prisgunstige.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

10425516_10205651421795460_1255319315040694234_n_zpse8a22640.jpg

1978865_10205651422315473_1537545049979973031_n_zps00cf4829.jpg

Prøvde nå å blande ut pulverlakken med tynner, det ble både og, er muligens litt prøving og feiling med blandeforhold. Det positive var at når tynneren var fordampet så kunne man berøre kulene uten att lakken smittet av. Men den smeltet ikke utover slik som den gjorde da den ble påført tørt slik at finishen ikke ble helt 100%. Men til praktisk bruk er det bra nok vil jeg tro. Litt prøving å feiling må til. Fikk plass til ca 500 kuler på stekebrettet, så det bør gå an å få gjennom mange tusen kuler på en kveld, hvertfall om man benytter flere brett. La under pizzabakepapir, kulene slapp lett som bare det.

Angående de softgunkulene, er det for tørrbaking av kulene de skal ha en misjon?

Link to comment
Share on other sites

En slik har jeg faktisk :shock: Men tar desperat med tid om man skal gjøre det med en tang. Blir forsøk med både våt og tørrshaking i morgen.

EDIT: Har nå testet både våt og tørrshaking av kulene, ble best og jevnest resultat med tørrshaking. Men blandingsforhold pulver/tynner er viktig. Fikk best resultat ved å riste kulene i tynner først slik at alle var jevnt fuktige, deretter på med pulver. Pulveret satte seg fint på kulene og dekket også inne i fettrille. Neste prosjekt blir å modifisere en støpetang slik at jeg får en wc kule uten riller. Fagfolk er satt på saken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Får ikke bommene bedre grep om kula hvis man hadde en hel vegg på kula?

 

Rundt 1870 ble det moderne med noe de kalte "paper patched bullets". Det var prosjektil som ble omviklet med papir som da skulle sørge for å minske friksjonen mellom prosjektilet og løpsveggen. Poenget med å nevne dette i denne tråden er at slike prosjektiler (bullets) lages fremdeles - i riflekaliber. Man kan enten støpe dem selv etter å ha funnet en som lager støpeblokk i ønsket kaliber og vekt eller man må finne noen som selger ferdig vare. Selve rosinen i patronen er at det ikke finnes en eneste rille på disse prosjektilene/kulene - de har hel vegg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har puslet litt med dette selv. Blir litt ot men la gå. Jeg ville lage rettveggede kuler til 45-70. Kjøpte et metall bor Ø11.7mm. (0.46061") tok ei lee tang i 30 kaliber. Regnet ut hvor dypt jeg måtte borre for å få ønsket volum og vekt og satte borret i søylebormaskina. Jeg fikk fine kuler av dette, problemet var at tuppen på kula var for spiss til at jeg kunne ha patronene i rørmagasinet. Fant et 6mm bor(hvis jeg husker riktig) slipte det flatt i enden på smergel. Og borret på ny i kuletanga for å flate ut spissen. Borret var ikke skarpt nok(dårlig slipt) slik at det ble grader i blokka som jeg slet litt med å file vekk slik at tanga kunne lukke seg tett og fin. Må fikse dette og prøve kulene. Kan egentliganbefale og borre opp ei tang for de som ikke må ha flat nose kuler men kan ha spiss kule

Link to comment
Share on other sites

Leste noe for ettpar år siden om å coate blyet med MoS2 i pulverform, med tumbler. Skulle visstnok bidra til både økt presisjon og redusert slitasje på løp. Og sannsynligvis være en kur mot barnløshet og kreft og full lommebok.

 

Men at MoS2 ville redusere friksjon er neppe noen bløff.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebay.com/itm/16-Oz-Powder-Co ... 1177241877

 

Begge gangene jeg har bestilt har jeg fått det en plass mellom 1 og 2 uker.

 

Ladet opp kulene, skal bruke noen på klubbstevne på tirsdag samt noen på et hurtigstevne til helgen. Er meget fornøyd med den røde PC'en. Kulene blir mer glatte som med mantel og det virker mer solid enn den sorte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lee sin bok om modern reloading. Da Richard Lee snublet over dette liquid alox produktet kunne han ikke tro sine egne øyne. Han veide pistolløpet før og etter skyting av en mengde skudd, og løpet var blitt lettere etter skyting med liquid alox. Det hadde fjernet noe av de gamle blyrestene i løpet. Etterpå tok han en blykule smurt med liquid alox og brente den med blåseflamme. Aloxen satt ffortsatt på mensblyet smeltet!

 

Er det noen av dere powdercoatere som har prøvd propanbrenner på kulene deres?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...