Jump to content

Erfaring med Fontaine 3-9x40 kikkert?


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Om den virker lys og skarp når du ser igjennom den, er den helt grei og holder til godt ut i skumringen.

 

Har en slik som er såpass bra at den står permanent på rifla til en kompis, kjøpte en annen Fontaine med 50 objektiv. Men den er grå å se gjennom (Litt følelse av skydekke på lyse dagen), oppleves den slik er det bare å sky den som pesten, ubrukelig når det skumrer.

 

Begge har faktisk vist seg å holde innskyting godt, og går ett klikk når det stilles ett klikk. (Til innskyting ja, ikke for å ratte seg opp og ned for langhold etc.).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Men eg skal slå ett slag for fontaine, har prøvd den med langt dyrare sikte, skikkelig zeiss samt 2,5-10x50 helia kahles heilt nytt. Fontainen henge overaskande bra med. Prøvde å selga mitt men er etter kvart glad at eg ikkje blei kvitt da. Har ett zeiss classic no 2,5-10x50. Er litt bedre da men fontainene er mindre med 1 toms røyr så kunne nok ha klart meg med da.

Link to comment
Share on other sites

På 15.8.2017 den 23.06, Chiefen.v-2 skrev:

Den som ikke ser forskjell på fontain og zeiss bør be fastlegen om henvisning til øyelege....

 

Ser veldig godt eg enn sålenge da har eg merka når eg har vore ilag med andre. Seie ikkje at zeissen ikkje er bedre men fontainen er overaskande bra. Ein av dei mest garva hjortajegarane her eg bur brukte i mange år ett fontaine akkurat likt mitt 3-9x40 med forholdsvis tynt trådkors. Han skaut ein haug med hjorta for da sikte. Tok fontainen med meg til ein våpenhandlar i fjor haust, dei og blei litt betenkte når me sammenligna fontainen med langt dyrare sikte. Kanskje fontaine er ein godt bevart hemmelighet? 

Link to comment
Share on other sites

Men vil berre presisera at eg er veldig fornøyd med zeiss clasicen som eg har. Særlig da tjukka trådkorset, har tysk nr 4 kjeme til sin rett i dårlig lys. Men forskjellen kontra dyrt billig er kanskje litt mindre enn eg fekk inntrykk av på forhånd. Men da er kanskje dei relativt få minuttane ein får som er da som avgjer i dårligt lys.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du en Zeiss Classic eller annen europeisk kvalitetsoptikk så vet du hva du får, kvaliteten er lik fra kikkert til kikkert. Og service og oppfølging er garantert. Reprasjoner på europeisk kvalitetsoptikk er overaskende rimelig, hvis det ikke er noe som omfattes av garantien.

 

Jeg tviler ikke på at du har god grunn til å være fornøyd med Fontaine, og for veldig menge av oss vil en slik kikkert være mer enn bra nok nesten hele tiden. Men jeg har intykk av at det er litt mer lotto om en får et bra eller dårlig eksemplar. Min erfaring med Fontaine er ikke av en slik art at jeg er spesielt imponert, men hadde jeg hatt ditt eksemplar så hadde det kanskje vært noe annerledes.

 

For jakt i dagslys har jeg inntrykk av at mange av de billige siktene faller igjennom på motlys egenskaper. Hender noen ganger på elgjakta at vi hører at noen ikke fikk skutt for de fikk sola i kikkerten og så bare graut. Felles for disse er at de bruker rimelige kikkertsikte og ikke kjenner siktet begrensninger. Ikke noe problem å jakte med det siktet, men da må en sette seg med sola i ryggen.

 

Artig om du kan sammenlikne Fontaine og Zeiss Classic med lav sol rett imot og se om det er noen forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Går fint an å jakte med billigsikter flesteparten av verdens jegere gjør dette hele tiden.Tror det er veldig sjelden optisk kvalitet avgjør om du lykkes med jakten eller ikke.Kjøper argumentet om motlys  men fastlege og øyelege synes jeg er syltynt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...