Jump to content

LED på reveåta


pølsa

Recommended Posts

Hadde tidligere fastmontert en god gammeldags 500 watts arbeidslampe på veggen ved reveåta, men må nå ha ny.

Er det noen som har erfaring med LED og eventuelt noen anbefalinger? Bør være av ca samme styrke som tidligere.

Har strømtilgang.

 

Ser frem til mange gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei LED-lampe på åta.

Denne har en effekt på 8w med kaldt hvitt lys og koster rundt 200-lappen på jula tror jeg.

Den er montert ca 25m fra åta og lyser opp greit nok, men ser at det likevel er greit at jeg bruker en Zeiss Classic med 50mm objektiv.

Det som er kurant med disse er jo selvsagt at du ikke trenger å tenke på om den står på hele tiden (selv om en sensor er å foretrekke) da de nesten ikke bruker strøm. En 500w arbeidslampe koster vel fort 10-12kr i døgnet ved kontinuerlig drift.

 

Kort oppsummert så kaster ikke en slik billigsak lyset så langt, men gjør jobben hvis den er montert nærmere enn 25m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en 15W (tror jeg det var) LED lampe som er kjøpt på Jula eller Biltema, husker ikke helt. Den har kaldt hvitt lys, og er montert på husveggen, drøye 90 meter fra åtet. Lyser opp åtet og omkringliggende områder veldig fint. Det fungerer helt greit og jeg ser mer enn godt nok, selv med billig optikk - en Vortex HogHunter.

 

Er dog litt usikker på om jeg liker lyset, veldig mange rev passerer åtet i veldig stor fart og jeg mistenker det er det kalde hvite lyset som er grunnen. For å teste den hypotesen har jeg nå skrudd av lyset og har planlagt ha det av i minst ei uke for å se om det gir en endring i oppførselen på åtet.

 

Ser jeg en signifikant endring vil jeg prøve sette på plastfolie på lampen, enten grønn eller rød for å se hvordan det fungerer.

 

Tatt flere bilder av lyset, for å prøve finne en ISO/Lukkertid sammensetning som gir et så riktig bilde av lyset som mulig, dette er det som kommer nærmest:

1937475_659204610844458_7134632010206953589_n.jpg?oh=3db9382318f7c15dd2c02f00d2f4bf16&oe=54EF91A2

 

Åtet ligger i skogkanten lengst unna helt i kanten av lyset. Stor fin lyskjegle som gir mulighet for å se reven i lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer selv på og montere led lys på reve åte. Jeg har sett og lest litt rundtomkring, og tenker og gå for 30-40w led. Det blir med fotocellebryter, som går på med mørkets frambrudd, og gjerne en dimmer. Tanken var og kunne lyse langt og bredt, plassering her spiller selvsagt stor rolle, slik at reven fremdeles kan føle for og ha fluktmulighet og trygghet. Jeg legger åte på ca 100 meter i fra jaktbu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil anbefale deg og søke på Åtelbelysning. grøn led 9 watt lyser opp til 100 meter, bruk 2stk 9watt og du får lyst opp ca 60-7o m i bredden på ca 100m + ein dimmer så kan du øke styrken etter att reven er kommet utpå eller dimme ned når snøen har lagt seg. Har prøvd dette lyset i over eit år no, det fungerer veldigt godt på rev som er litt lyssky.

Link to comment
Share on other sites

Noen her som har tips på ledlamper som lyser rundt 400-450m?

Hvis det er til 12 Volt så er en mulighet å finne en 1000 meter lykt på skroten til en gunstig pris og kjøpe en passende LED lampe.

http://www.ebay.com/bhp/led-auto-headlight

Hvis de bare har en stykk av en lampe burde du få en grei pris.

Problemet er at jeg ikke aner hvor holdbare de er med hensyn på lysutbytte.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Led armaturen fra Jula gir et bredt lyskjegle som faser gradvis ut. Avhengig av hvordan den er plassert kan den dekke et stort område. Jeg har litt oppoverbakke til mitt åte, men antar at det er ca 30 m fra lampe til åte. Min bror har samme lampe, men lampen lyser nedover et jorde (høyt i forhold til åte). Han har nok 60-70 m fra lampe til åte!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvor langt en led lyser har lite med hvor mange watt eller lumen en led har. Optikken/reflektoren, og hvor hardt den er drevet har alt å si for lux. Lux er lumen pr kvadratmeter.(måleenheten på konsentrasjonen av et lys, hvor langt det rekker). Led finnes i alle fasonger og størrelser. Har du to 5W led der den ene er halvparten så stor som den andre, så vil den minste, med mest W pr kvadrat millimeter nå lengst bak optikk/reflektor.

 

Vil du ha mye lux og lang rekkevidde, trenger du et stort forstørrelsesglass foran leden. Ingen problem å lage en zoom løsning med et forstørrelsesglass foran leden. Er glasset nært leden blir lyskjeglen bred. Drar du den lengre unna vil lyskjeglen bli smalere og smalere og nå mye lengre. Alt man egentlig trenger er et stort forstørrelsesglass (større linse fanger opp mere lys, og er bedre) og en led arbeidslampe. Med et rør, eller litt tape, hyssing eller streng som holder forstørrelsesglasset i ønsket avstand fra lyskilden, burde det ikke være noe problem å justere intensiteten og bredden på lyskjeglen til ønsket nivå. Med et stort nok forstørrelsesglass vil jeg tippe at man lett kan lure ei arbeidslampe til å nå et par til tre hundre meter. Men lyskjeglen kommer til å bli smal. Har led lommelykt med konveks linse som lett når 600 meter, men da er lyskjeglen så smal at den ikke er særlig brukende til åtelys på korte hold. Lager man en enkel zoom løsning med et forstørrelsesglass, kan man få litt i pose og sekk :)

Link to comment
Share on other sites

Led armaturen fra Jula gir et bredt lyskjegle som faser gradvis ut. Avhengig av hvordan den er plassert kan den dekke et stort område. Jeg har litt oppoverbakke til mitt åte, men antar at det er ca 30 m fra lampe til åte. Min bror har samme lampe, men lampen lyser nedover et jorde (høyt i forhold til åte). Han har nok 60-70 m fra lampe til åte!

 

Er en naturlig forklaring på det. Man ser faktisk lengre i nedoverbakke, enn oppoverbakke med kunstig lys. Grunnen er litt av samme grunn som at man ser lengre med kun langlys kontra med langlys + spredere på bilen. Når du lyser i nedoverbakke vil ikke strø lyset treffe så mye av omgivelsene i din nærhet. Det er lett å se 1 lux på 60 meter sålenge du selv ikke bader i lys. Lyser du i oppoverbakke vil du nesten alltid treffe omgivelsene i umiddelbar nærhet. Og det blir umulig å se 1 lux på 60 meter når lyngen rett foran nesen din er opplyst med 1000 lux.

Blir litt som å stå i stuevinduet og se ut i mørke natta. Når øyet er justert etter all lyset i stua, så har man ikke mulighet til å se hva som skjer der ute i mørket. Skrur du av lyset i stua , så vil man kunne se rimelig godt. Hvis du vil se langt, så er det om å skjerme seg selv for lys, mens man prøver å justere mest lys på åten.

Link to comment
Share on other sites

FARGEN ELLER OGSÅ AVSTANDEN TIL SELVE LYSET?

Jeg har en bra nok lyskilde plassert bare 25 meter fra åtet, men reven våger seg ikke frampå.

Jeg begynner å tro det ville vært bedre med lyskilde som var mye lenger vekk, og heller hadde kraftig nok lys.

Reven ser jo også selve lyskilden, og med stor avstand vil lyskilden mer falle inn mellom andre lyskilder, som utepærer f.eks. selv om selve mengden lys er større og mer konstentrert på åtet.

 

Burde jeg bytte til lyskaster som kan være montert ca 70 meter fra åtet?

Link to comment
Share on other sites

Bruker en 10w ledlyskaster fra jula 20 meter fra åta. Godt nok lys til å bruke et hawke kikkertsikte... Åta ligger i ytterkanten av lyset, med et kratt rett bak så reven har litt "ryggdekning". Har ikke opplevd at reven er nervøs på åta pga lys, den oppfører seg likt med eller uten. Fikk studert det litt når jeg var fri for strøm i garasjen pga oppussing. Lyder i huset og endringer på og rundt åta derimot reagerer den kraftig på!

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er ikke for sterkt lys.

Jeg hadde et år en xenon 1000meter som åtelys. Det ga et enormt lys.

Jeg har ca. 100m til åtet. Det året datt det nesten ingen rev, og det var lite spor rundt åtet.

Lyset ble byttet ut til den gamle vanlige 1000meter, og en strømforsyning som gir litt under 12V under belastning.

Det gir et godt nok lys og reven kom tilbake. Monter også lyset nært, men slik at det kaster skygge mot glugga. Lettere å se refleksen i øynene på reven og du kan bevege deg uten at reven ser deg.

Slik har jeg det og reven kan komme helt opp mot glugga. Den kan stå og se opp mot meg, men grunnet motlyset ser den ikke at jeg tar frem riflen og avslutter nysgjerrigheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Handlet en 10w led lyskaster på jula idag, 79 kroner, ifølge jula gir den 600 lumen. Handlet også et skumringsrele, så det blir spennende og se hvordan dette vil fungere i praksis. Blir kanskje noe feiling og prøving, før man forhåpentligvis finner ut av det på rette måten. Opplegget er uansett godt, og slippe kun å være avhengig av månelyset, som litt for ofte ikke er der, når den burde være der! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt og montert den grønne filmen fra biltema ble riktig så bra det. Men har ikke fått testa å sitte i glugga enda. Gidder ikke sitte hvis det ikke er noe trafikk. Venter bare på det nå så blir det noen timer i bua igjen. :mrgreen:

Gikk fortere enn ventet. Var ute å gikk forbi åtet ved halv tre i ettermiddag ingen spor. Så var jeg der med hundepellets og noen andre rester kl. seks da hadde det vært rev å surra bare 7-8 m foran lampa. Blir nok jakting fremover. :twisted:

6913l2.jpg

Kommer ikke helt fram på bildet hvor bra det ble men er meget fornøyd, kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Jau jau, da var led lyskaster og skumringsrele fra Jula montert.

10watt er ikke det sterkeste, ei heller når det gjelder Led, men fra jaktboden, er det ca 90 meter til åte, skrått til siden på da like lang avstand, ca 15 meter i fra åte, er led lyskateren montert. På en måte, nærme ser det jo bra og sterkt ut, men på litt avstand er nok tanken at lyset kunne nok ha hatt mer styrke. Fra jaktboden i kikkertsiktet, så ser det faktisk ikke så galt ut. Vi får prøve oss frem med denne type og styrke. Skulle det vise seg at lyset er for svakt, og at det trengs grønt filter, vil det bli investert i en 30watts led lyskater.

Så får tiden vise.

Link to comment
Share on other sites

Ja, mye likt ditt opplegg cipheron, men jeg tenker nok at omstendighetene fører til at jeg lander på 30watt ja!

Hvilken type 30watter bruker du? Hvor handlet du denne?

Og du bruker grønt filter, hvor langt ser du med det oppsettet? Du snakket om 70-80 metter i fra jaktboden din? Er det stor merkbar forskjell fra 10-30watt?

Link to comment
Share on other sites

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/utendorsbelysning/lyskaster/lyskaster-led-427625/

 

Bruker den og selv med grønn plastfilm gir den betydelig mer lys på selve åtet, samt mer strølys. Den står på løeveggen nærmere 15m fra åtet og kanskje 2-2.5m høyere enn selve åtet og jeg skyter fra vaskerommet i huset som ligger 70-80m i fra åtet.

Link to comment
Share on other sites

Mange dyr har problemer med å se rødt og grønt lys. Våre øyne ser lett begge deler.

Fordel med rødt er at nattsynet vårt ikke er så følsomt for den bølgelengden. Men er nesten umulig å se en blodflekk (untatt i snøen)

 

Fordel med grønt lys er at man kan se blod bedre enn rødt. Nattsynet vårt er høysensitivt for bølgelengden grønnt lys gir, så man skal visstnok se litt bedre kontraster så lenge lyset er på, men det dreper nattsynet så det holder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, men bruker ikke, kun ved et fåtall ganger, ved å lyse raskt over store områder for å se om det stor dyr i skog kanten. Det grønne lyset denne gir, er meget godt. http://www.lasergenetics.com/nd3-sub-ze ... nator.aspx

Er ikke tillatt brukt ved jakt.

 

Ja, det grønne lyset tar bort nattsynet vårt, der er rødt lys mye snillere.

 

Tror kanskje jeg skal prøve meg frem både med rødt og grønt filter foran led lyskasteren, for å se forskjellene.

Link to comment
Share on other sites

Både rødt og grønt tar knekken på nattsynet når det blir for mye lys, men rødt har en liten fordel på den fronten. Grønt ser man litt lengre med fordi øynene er så veldig følsomme for det.

Uansett er det bedre å skaffe rød eller grønn led. Et filter blokkerer utrolig mye lys, da det kun slipper igjennom den rette bølgelengden av lys og blokkerer resten. Så hvis leden er varm i fargetemperatur (mye rød) vil et grønt filter blokkere mer lys enn et rødt. Samme hvis leden har mye grønn skjær, da vil et grønt filter slippe gjennom mye mer lys en et rødt. Men det er sikkert litt flisespikking da de fleste 220V led armatur ofte har mer en nok lys i utgangspunktet :)

Link to comment
Share on other sites

Led skal holde i 50 000 - 100 000 timer, (dvs at etter 50k timer er lysmengden mellom 75% og halvert eller noe i den duren) så de er nok bortimot evigvarende og ikke skapt for å skiftes ut nei. Som regel smeller elektronikken lenge før en led ryker. Det er det nok mest lykte nerder som holder på med utbytting av led fordi de ikke er helt 100% fornøyd med det ene eller det andre med originalprodukter.

Du må måle hvor mange Volt og Amp leden blir foret med, og handle deretter. For mye V eller Amp så smeller leden, For lite V så vil den ikke lyse i det heletatt, så kan ikke linke til en spesifikk led som vil fungere i ditt opsett. Man må også passe på å ha god kjøling til leden så den ikke brenner opp. Bruk kjølepasta eller termisk lim under leden, samme type som på en cpu på en datamskin. Loddebolt er et must.

Er ikke helt så enkelt som å skifte ei lyspære, men hvis man vil ha det aller aller beste må man ofte lage det selv :)

Bruker å handle led hos mouser.com eller http://www.cutter.com.au/categories.php de har det meste som finnes av led :)¨

 

Armytec har en bombesikker lommelykt som er lagd for jakt. Heter ArmyTek Predator Green, kan sikkert være av interesse for noen selv om den ikke er et veggmontert åtelys.

Link to comment
Share on other sites

Da viser det seg at etter og ha sittet i jakt boden noen timer i to netter på rad, så kan det konkluderes med at led lyskasteren til Jula på 10 watt, faktisk gjør jobben. Jeg var lenge litt skeptisk om det ville være for lite sterkt lys, men så viser det seg faktisk at med lavt skydekke og tett regn, at lyset faktisk er mer enn godt nok brukende!

 

Avstanden fra jakt boden til åte er vel nå ca 80-85 meter, og åtelyset er veggmontert ca 10-12 meter i fra åtet. Lyset kaster ganske langt, uten at jeg har målt, men godt nok til at jeg kan observere evt rever lenge før de skulle komme nærmere åte.

 

Nå er det jo ingen tvil om at en led lyskaster på 30 watt, slik du bruker Cipheron, ville nok væte det ultimate, også med bruk av fargefilter. Ved bruk av fargefilter på 10 watt'en, er nok ikke det det mest fornuftige løsning, da jeg tenker at den er litt svak for da og gi nok lys.

 

Nå får vi se hvordan 10 watt'en fungerer, ting forsvinner forholdsvis raskt i fra åte, og det er nok ikke bare fugler og katter, men har enda ikke vært rev der når jeg har sittet og sett etter den, men det får vi håpe også ordner seg etterhvert!

 

Godt er det iallefall at lyset er montert! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Hei

 

Eg har laget meg til en koffert med et mc batteri, med en 5 meters ledning og vippebryter som eg dra meg mg rundt til de ulike åtene. Kobler den til ledlyskaster 12V (bil) til når eg kommer på åtebuå.

 

Har åta på ca 100m så lyset sprer godt rundt på bakken til at eg kan skyte ut til 150m. Ska sjå om eg får lasta opp et bilde av kofferten en kveld.

Skrur kun på lyset når eg er på åte. Noen av reven blir litt skeptisk, men lyset sprer såpass godt at eg skyter de når komme i utkanten på lyset. Bruker en en Zeiss Fl 8x56 til å speide med og då ser eg ofte lyset blir reflekter i augene på reven lenge før den er inne på åte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...