Jump to content

Tips til kikkertsikte for jaktfelt


Barbarosso

Recommended Posts

Hei.

 

To på jaktlaget truer med å knuse meg i jaktfelt til våren, og jeg må gjøre noe med det. Elgbørsa er en sauer helstokk i .30-06, med en 1-4x24 kikkert. Flott til korte hold i skogen, men den har absolutt sine begrensinger på litt hold. Så jeg ber derfor om noen tips.

 

La oss si at jeg vil holde meg under 5.000,- kr (brukt eller nytt spiller liten rolle), er det mulig å få noe som jeg kan bruke?

 

30 mm ringer er en fordel, da jeg har leupold QR baser i forskjellige utgaver liggende.

 

Konkrete tilbud foraktes heller ikke, men da helst som PM.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne, http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?q= ... e=47579930, som erstatning for en langvarig reperasjon i USA av en annen kikkert og satte på Sakoen i 222. Denne bruker jeg på jaktfelt, rådyrjakt og muligens toppjakt til høsten. Skulle være en midlertidig sak for meg, men jeg er såpass fornøyd (særlig til den prisen) at det kan hende jeg beholder den. Stort zoomområde og parallaksejustering, som jeg synes er en kjempefordel på jaktfelt. Eneste minuset er at det blir litt "bøying" av objektene i utkanten av synsfeltet.

 

Det at den går til 16x er ikke noe problem. Det er, i alle fall herover, selvjustis på at man holder seg under 12x på jaktfelt. På større stevner, som feks NM, blir den tapet fast til 12x.

 

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd. Har sendt en forespørsel til en av dem som var lagt ut på Finn.no.

 

Så blir det en mørketid med avtrekkstrening, og påfølgende slakt av femogtjueåringer. De fikk riktignok felt dyr i år, men jeg har fremdeles femten år med skyting ekstra. Og et solid psykisk overtak - håper jeg...

 

B

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hva er den ultimate kikkert til jaktfelt?

Må være minst 12x forstørrelse selvsagt, gjerne mer.

Parallakse-justering iallfall ned til 25 meter. Her detter jo mange kandidater bort. 

Retikkel med opplyst rødprikk. 

Åpent tårn på høyden er heller intet minus.

Sliter med å finne denne kikkerten :-)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg holdt på å skøt jaktfelt brukte jeg en swaro z6i 5-30x50 med kompensator.

i sporterklassen må dette være nær det optimale, lav vekt og optikk i toppklassen. Lysprikken ble aldri brukt på jaktfelt, den var kun til hjelp om jeg skulle på revejakt.

Til jaktfelt hadde jeg ikke lagt stor vekt på lysprikk

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært kjekt med lys-dot. Sliter med å se vanlig target-dot mot mørke blinker i overskyet vær. Gikk greit før, men synet blir ikke bedre med tiden :(

Har mange gode kikkerter egentlig, men når de kommer med skjærer og duer på 20-30 meters hold, blir det problem.....

Skyter jeger-klasse, så forstørrelse over 12 er ikke påkrevd. Men sjelden det er parallakse-justering i det hele hvis ikke kikkerten er over 12x på max.

 

Edited by .204 Ruger
Link to comment
Share on other sites

Bruker S&B 3-12 evt. 4-16x50 Klassik med elgbaneretikkel, også på jaktfelten. Senterdoten i disse har såpass størrelse at lys ikke er påkrevd, selv for oss som begynner å dra på åra, men den er fremdeles ikke så stor at den vanskeliggjør presis sikting. 4-16 modellen har parallaksejustering, men problemet ifm jegerklasse er ofte vekta og denne er noe tyngre enn 3-12eren. Synes selv at manglende parallakse ikke er noe stort problem ved kortholda. Skrur bare ned forstørrlese til bildet blir skarpt, gjerne ved 7-8 ggr, og klarer som regel å fremdeles se treffområdet godt. Kan selvsagt oppstå noe parallaksefeil , men anser ikke at den blir så stor at den blir utslagsgivende. Disse siktene dukker opp med jevne mellomrom på Finn, gjerne med kompensator ( en klar fordel på jaktfelt), i prisleiet 7 til 10 lapper.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Leupold FX-3 12x40 target med Leupold dot er bortimot den optimale kikkerten for jegerklassen. Veldig lett kikkert med parallaksejustering og target tårn. Retikkelet er et av de mest lettskutte retiklene til frihåndsskyting. I USA har dette retikkelet i flere tiår blitt vært standarden til metallsiluett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 5 months later...

Noen som har prøvd Element Optics Immersive til jaktfelt?

Lite og lett sikte med 10x eller 14x forstørrelse. Synd de ikke kommer med 12x forstørrelse, men 10x burde jo gå greit.

 

10x40 siktetet:

Vekt: 485g

Parallax ned til 6 meter

MRAD

 

Den har "juletre" retikkel som ikke er nødvendig på jaktfelt.  

 

https://skytterlinken.no/element-optic-immersive-series-10x40-apr-1c-mrad

 

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (1 time siden):

Var jo ekstremt kompakt, men står at det kunn er for rekylfrie rifler 😃

Det er først og fremst fordi det har sånn ca 10mm øyeavstand. Jeg prøvde et sånt, og det er skarpt og fint, og synsfeltet er helt utrolig. Siktet er utmerket. Litt små ratt, men helt OK klikk. 
Jeg måtte imidlertid levere det tilbake, da jeg ikke fant noen fornuftig måte å montere det langt nok bak på. Det kommer (kom) med en montasje, som er bra ut, og som nok er utmerket - på en halvauto, eller et luftgevær, for det er helt umulig å ta ladegrep om denne skal monteres (noe i nærheten av) langt nok bak, på ei vanlig rifle.

Optisk, og pga juletreet, så vurderte jeg faktisk å beholde det, som spotteskop i lommeformat.

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (4 timer siden):

Går kanskje med tungt gevær og .223

 

Helt topp for meg som har 5kg tung rifle i 223 til jaktfelt!

Men 18mm er i korteste laget uansett...
 

 

M67 skrev (2 timer siden):

Det kommer (kom) med en montasje, som er bra ut, og som nok er utmerket - på en halvauto, eller et luftgevær, for det er helt umulig å ta ladegrep om denne skal monteres (noe i nærheten av) langt nok bak, på ei vanlig rifle.

Ja, var litt redd for at den ikke skulle komme langt nok bak til at den var behagelig å skyte med. Takk for info!

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...