Jump to content

Er det noe villmark igjen?


BrumBrum

Recommended Posts

Mye mere folk i marka og fjellet nå - og jeg opplever at jeg må reise langt og gå lenger for å få gofølelsen. Ikke noe stort problem men et lite tankekors, kanskje. Trykket og slitasjen øker. Det bygges veier inn i indrefileten av jakt- og turområder.

 

I mitt nærområde kunne jeg for 10 år siden gå en helg uten å møte på folk. I dag er det veldig annerledes:

 

http://tiurfot.blogspot.no/2014/09/hundeglam-ungeskrik-lype-og-holdt-hvem.html

 

(Om hundeglam, ungeskrik, "løype" og "holdt! Hvem der?"

En helt vanlig søndagstur i Follomarka)

Link to comment
Share on other sites

Et område kan godt være "villmark", sjøl om det ikke er kommet med i INON-registreringen.

 

Et godt eksempel på det er Nebba-platået, på vestsida av Jøssundfjorden, Flatanger. Veien til Sørnessan/Sætervika omkranser omtrent dette fjellpartiet - men det merker man lite til, hvis man tar seg opp dit. Området er nesten urørt siden istida - bare noen spor etter villreinjakt og falkefangst.

 

Men nå skal også dette området bli ødelagt - profitører, støttet av misforståtte "miljøvernere" som ZERO, skal lage industrivindområde der oppe - hvertfall hvis de får enda mer subsidier til sin naturrasering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...