Jump to content

17 HMR eller .22 WMR ?


nybegynner232

Recommended Posts

Skal bruke våpenet hovedsakelig på fugl. Ender, ærfugl, orrfugl rype.

Forstår det slik at våpene er rimelig like. Hadde hvert kjekt å høre noen posetive/negative sider ved begge våpene.

Våpenet jeg skal kjøpe er en CZ 455 American salongrifle. Som kan fåes med begge løp.

Ammo pris er det forholdsvis likt? Og hva med tilgjengelighet av ammo?

Link to comment
Share on other sites

Priser er hipp som happ.. Utvalget pr dato er vel også tåpelig likt. Sjekk jaktdepotet? Personlig bytte jeg bort hmr'n for mer punch mot en 223. Skulle jeg hatt ny rimfire, ville jeg gått for wmr av samme grunn som hmr'n røyk ut. Selv om det datt mye due og and for den, vil jeg ha mer enn hva den gå på gås og rev.

Link to comment
Share on other sites

Har vært gjennom denne vurderingen selv nettopp.

 

Jeg har endt opp på 22Mag, på trass... :mrgreen:

Alle skal jo ha 17HMR virker det som...

 

17HMR

+ Bedre samlinger på større avstander.

(høyere hastighet)

 

22Mag

+ Større Masse/Diameter = Større Kill effekt

the .22 WMR has about as much killing power at 100 yards as the .17 HMR does at 50 yards

 

For meg ble konklusjonen at jeg skal skyte småvillt inntil 100meter...

Jeg prioriterer mest mulig dødlighet/human jakt.

 

Om man vil bedrive "langhold" med en småkaliber å mener man skal skyte småvillt på over 150meter så har 17HMR en fordel.

Link to comment
Share on other sites

Og hva med tilgjengelighet av ammo?

 

Prisen er ganske lik.

Se selv:

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=3179" target="_blank" target="_blank

Tilgangen kan variere så jeg anbefaler å ha litt så ikke jakta får en uønsket bråstans.

Det er vondt å spå om framtiden og det blir stadig flere pensjonerte Amerikanere med dollars i lomma og plass i skapet...

 

Siden randtenning er vanskelig å gjenlade ville jeg luktet

på 12 Ga hagle og .223 rifle.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Torbo. Sprenge kråke er en smal sak.. Men human og effektiv jakt på nogen større fugl, ja det er noe annet. Hadde sako quad.. Og brukte/misbrukte den såpass at jeg gikk for 223 istede. Drittlei av å måtte svømme etter gås og ærfugl.. Disse har desverre nogen hardere fjærdrakt og anatomi enn ei skral kråke. Hmr'n gir gjennomskyting på gås ved 90-100meter, men bading i kaldt vann i 300meters lengde fordi den ikke har nok punch lenger...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier "ja takk begge deler" eller alle 3 inkl.22lr. For med cz 455 får man allikevel ett billigt våpen. En cal.223 bør man jo ha fks. på Gås- rev - rådyr. Men flatest kulebane og dermed best egnet påjakt fåman med 17hmr. og223. Ved jakt med 22lr. og 22wmr. bør man bruke et sikte med kulebane-kompensator pga. krom kulebane!

Link to comment
Share on other sites

22WMR..

Jeg synes 100m er lang nok avstand på små dyr/mål. Derfor så föler jeg ikke att jeg trenger egenskapene til 17HMR. Hellre litt flere grain.

22WMR er en glimrende kaliber.

 

Särli når vi her i Sverige ikke har lov å jakte på rev med 17HMR.

 

Mye med jakten handle om å komme tett inpå. Langholdskyting er jo self artig men akkurat den lange avstanden er jo ikke jakt i seg selv - syns jeg.

/K

Link to comment
Share on other sites

porkpicker: jeg er helt enig med deg. MEN vist du skal opp på størrelse gås eller rev, så er det min personlige mening at hverken 17hmr eller 22wmr er godt egnede kaliber.

Så det jeg prøver å si er at vist man bruker sunn fornuft i forhold til hva man skal skyte på, så spiller det fint liten rolle om man velger 17 eller 22.

Velg det som er lettest tilgjengelig eller eller kjøp 22lr til lek og spar pengene til børse i 223 rem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min tankegang når jeg tok dette valget var at 17 hmr ville bli brukt til relativt små mål (kråke, due, ol.) på ulike hold, og at dette krevde topp presisjon. Rev hadde jeg egentlig ingen ambisjoner om å jakte (så ble det nå en gang ikke sånn :P ). Men i forhold til denne tankegangen valgte jeg 17 hmr fordi det er kjent for å være et mer presist kaliber, og jeg har ikke angret på det valget. Nå skal ikke jeg uttale meg om 22wmr siden jeg har svært lite erfaring med det, men 17 hmr'n leverer ekstremt god presisjon på opp til 150-200 meter. Duer på 150 meter og oppover begynner å bli ganske små så her hjelper det om våpenet er så presist som mulig. Men..

 

Som det nevnes av Torbo over her så hadde jeg nok valgt 223rem om jeg hadde stått ovenfor lignende problemstilling idag, da det også er et svært presist kaliber, med lengre rekkevidde og ammunisjon som kan tilpasses behov (matvilt/småvilt). Når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med 17 hmr. Har CZ455 med 22lr pipe og 17hmr pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er jo ikke noe vits i og begynne og blande in 223. her?

Ammunisjons prisen er jo ikke sammenlignbar en gang.

(Kjøpe ammo, siden du ikke kan lade hmr'n på nytt)

Brukte 17HMR på gåsjakta i år, opp til 150m ca.

Gamepoint - pang - død - spisende, altså et lite hull - Lett!

22wmr har jeg ingen erfaring med, dermed driter jeg i og svare. Som visse andre skulle gjort her på kammeret, mye tro og uvitenhet som kommer med i tekster, virker som folk bare måå skrive for og overbevise seg selv at de har gjort de rette endringene i skapet sitt..

 

Ps. Hvorfor ikke 6.5x55 med samme? Istede for .223, er jo såpass likt uansett?

Hahaha! Fra rimfire til 6.5x55. Yeye! :lol::lol: Trådstarter skulle velge mellom 22.wmr og 17hmr

 

Just sayin.. :wink::D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal bruke våpenet hovedsakelig på fugl. Ender, ærfugl, orrfugl rype.

Forstår det slik at våpene er rimelig like. Hadde hvert kjekt å høre noen posetive/negative sider ved begge våpene.

Våpenet jeg skal kjøpe er en CZ 455 American salongrifle. Som kan fåes med begge løp.

Ammo pris er det forholdsvis likt? Og hva med tilgjengelighet av ammo?

 

har samme bruks området som deg+ storfuggel,gås og rev i tillegg. dette bruker jeg 22wmr også på over 100m.

fungerer helt topp det.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke være redd for presisjon i 22WMR ihvertfall.

Har skutt endel fjærkre på rundt 200m nå.

Det du skal huske er at en avstandsmåler og en klikktabell er gull verdt, og moro.

Forrige eier av børsa snakka om rundt eller under 15mm på 100m med FMJ, noe som ser ut til å stemme bra, også for gamepoint.

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Skauge.. Hvis du leser, så serru kanskje også ta det ligger erfaringer bak kommentaren om 17/22 kontra .223. Vet ikke om Sako Quad sier deg noe som helst. Eller gjennomskyting med HMR... Jeg har gjort mine erfaringer, og uttaler meg deretter.. Orrfugl og ærfugl er ikke de mest lettskutte de heller, og en må vel innse at det splætteffekten som dreper i HMR... Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg jakter myye. Skyter mye, og har jobb i bransjen. Så noen velmenende råd tror jeg at jeg kan komme med.. Saklig, og ikke brautende.

Link to comment
Share on other sites

Har skote ein del gås, i min ungdom skaut eg og nokre med salongrifle blei klar over at det ikkje er lov og har kutta det ut. Men husker dette her: noen ganger datt gåsa rett om av 22 lr men dei aller fleste gangene så fauk ho og styrta stein død kanskje ett par hundre meter utpå fjorden. Skyt no med seks og ein halv. Har og opplevd der at gåsa har tatt av og foke ut på fjorden men berre ett par gonger. Kanskje ikkje noken bomba akkurat at ein har meir punch med ei i seks og ein halv. Testa og ut litt forskjellig ammunisjon da eg ikkje alltid var fornøyd med heilmantel i seks og ein halv heller, samt at eg søkte litt på nettet og var i kontakt med Jørun Lien. Han andbefalte i kaliber mindre enn .30 og benytte blyspiss meiner eg. Han brukte nosler bst meiner eg det var. På dei siste gjesene eg har skote har eg benytta Sierra 85 grain varmint. Her må ein velga skotplasering med omhu. No spurte vel ikkje trådstarter om kva ein skal bruka på gåsa men mitt poeng er at iverfall grågås kan vera veldigt hardskotne.

Link to comment
Share on other sites

Greit for meg at du har jobb i bransjen. Hvis du føler deg truffet, så ja? Unnskyld? Eller?

Sakelig er vell noe alle skal være når de kommenterer her inne, det var jeg og. Hvis du ikke missforsto "hahaha" så. Sako quad sier meg det det skal si meg. Gikk heller for CZ455 Thumbhole Varmint hvis det sier deg noe? Lettere bytte på CZ... :winke1:

Meeen, ja gjennomskyting forekom hele tiden til meg men dyret kom seg ingen plass :) Det var dødt, med minninalt med blod og et lite hull.

Skjønner OVERhode ingenting når du snakker om splætteffekten på hmr'n? Brukte du riktig kule iforhold til matvilt eller ikke? :P Har prøvd v-max på måker og kråker... Bobb bobb.. :P

Jada, jeg sjekket ammo prisene på .223 før jeg sa noe, som de siste årene så er det barnaul med FMJ som er billigst. Men du har bæsja på leggen hvis du kjøper en børse som ikke liker den ammon når du kjøpte det kaliberet pga at de skuddene var billigere en hmr'n? Eller hva? American Eagle var ikke billig suns jeg.. Så hvordan du velger og se dette, som usakelig eller sakelig blir ikke mitt problem.

 

Jeg er vell på jakt gjennomsnitt annenhver helg fra sessongstart på matvilt pluss noen ettermiddagsturer, så er ganske aktiv da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett noen av disse "hmr/wmr??" trådene, og lurer litt på: Har alle de som påstår at wmr ikke er godt nok til f.eks rev faktisk prøvd det? Personlig så har jeg da skutt noen og har ingen betenkeligheter med å skyte fler. Avliva ei voksen ku for naboen med wmr'en, riktignok point blank, men selv med softpoint var det kraftig gjennomskyting av kuskallen. Vet at det er skutt et utall tamrein på 100-150 meters hold med wmr (jada, lovlig førbrunstslakt!). Like under øret og rett ned. Selvsagt må man treffe der man har planlagt, men det gjelder vel uansett kaliber.

 

 

Edit: Ordliste på mobilen KAN være no' dritt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøp kaliber basert på hvilken patron du synes er penest!:) For å være ærlig er det hipp som happ hva du velger. Noen sverger til hmr, andre til wmr, begge fungerer utmerket til sitt bruk være det matvilt eller annet. Med cz455 kan du uansett kjøpe flere piper senere.

 

Edit: Om jeg var deg ville jeg likevell tatt 223 i betraktning dersom du skal over 150 meter. Med mindre du virkelig har bestemt deg for CZ'n, som forøvrig er et ålreit våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis Skauge tillater mine erfaringer... Jeg har brukt både hmr og wmr på fugl og rev.. Wmr er vel valget mitt i så måte. Jeg er ute 3-4 dager i uka, jakt og viltstell.. Personlig liker jeg best hmr med gamepoint til due og stokkand. Reven skyter jeg ikke på hold over 70meter med hmr, da det ikke gir knall og fall hver gang. Selv om man blir kritisert for å anbefale andre kaliber her inne. I år har jeg skutt 2 rådyr, 22 rev, 38 grevling, 16 gås, og ender og duer har jeg ikke talt underveis. Og ja, med .223... American eagle fmj er fin til fugl(3,65pr poff) men jeg lader litt selv og bruker varmageddon til det meste av småvilt. kuleplassering er mer avgjørende..

Link to comment
Share on other sites

Hvis Skauge tillater? Hva i all verden?

Skjerp deg, den der var for tynn!

Når folk begynner og rammse opp antall skutt ditt og datt så synes jeg det blir for usakelig/barnslig! Grunnen til at JEG sa det, var for at du antydet at jeg var dum. Serriøst? Tilbake til 223? En hvis fyren har 6.5x55 som sakt? Hva i svarte skal han med en .223? Hvis det hadde vært spm. om hvilket kaliber til ditt og datt (f.eks småviltjakt), - javell. Her er spm. wmr eller hmr? Som sakt tidligere, jeg har hmr og snakker ut ifra mine erfaringer. Har aldri sakt at noen skal ha tilatelse fra meg ( sånn som purkepirkern påpeker) ved og snakke om sine ERFARINGER.

Jeg har ikke prøvd wmr og driter derfor i og svare. Jeg har vurdert og bytte til wmr, men med tanke på funksjon og kulebane blir det til hmr.

Og hva er det med "matvilt-kaliber" og "drepe-kaliber"? Utdype eller er det noe du ikke har peiling på men skriver uansett?

 

Enig, kjøp det kalibret som har penest hylse! :mrgreen::P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...